Gå til innhold

Hvordan lager dere popcorn på induksjonsplate?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med å få det til. Har ikke mikrobølgeovn, den er jo suveren til å lage popcorn, og jeg hadde heller aldri problemer da jeg hadde keramisk platetopp. 

Men på induksjonsplate… Føler jeg har prøvd alt! Men det blir enten for høy varme, slik at popcornet brenner seg, så lav varme at det ikke popper, eller slik varme at det popper halvveis. Har prøvd både gryte med tykk og tynn bunn, prøvd å steke i både smør og olje. Hvis popcornet blir det jeg beskriver som halvveis poppet, blir de små og med biter av en knallhard kjerne. 

Du som får det til, kan jeg få en grundig steg for steg-beskrivelse? Type gryte, varmeinnstilling på plate og om den er lik hele tiden, fett-type, popcorn-merke - hva som helst som kan hjelpe meg til å få dette til! Jeg elsker popcorn, men ikke ferdigkjøpt, det må være nypoppet!

Anonymkode: bf8b7...d6f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig stål gryte,en god del smør og olje nedei. Popcorn som dekker bunn, 6 på skala ( går til 9) og venter ca 10 min

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For alle gryter på induksjon tar jeg og forvarmer de litt på lav til middels styrke. 

Hvordan jeg lager popkorn: Stålgryte med olje i. Varmer opp oljen på middels temperatur og skrur opp til middels-høy (ikke maks), tar to korn oppi og venter til de popper. Så tar jeg resten av popkornet oppi, skrur temperaturen litt ned og da popper de i løpet av ganske kort tid.

Et tips uavhengig av varmekilde: legg popcornkjernene i vann ca 10 minutter før du skal poppe de. Da popper flere av de 🍿🍿🍿

Anonymkode: aee1e...daa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Vanlig stål gryte,en god del smør og olje nedei. Popcorn som dekker bunn, 6 på skala ( går til 9) og venter ca 10 min

Ok, da har du mer fett i en meg. Har jeg 6 på skalaen (min går også til 9) popper de ikke i det hele tatt, men det kan hende det er fordi de får for lite fett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For alle gryter på induksjon tar jeg og forvarmer de litt på lav til middels styrke. 

Hvordan jeg lager popkorn: Stålgryte med olje i. Varmer opp oljen på middels temperatur og skrur opp til middels-høy (ikke maks), tar to korn oppi og venter til de popper. Så tar jeg resten av popkornet oppi, skrur temperaturen litt ned og da popper de i løpet av ganske kort tid.

Et tips uavhengig av varmekilde: legg popcornkjernene i vann ca 10 minutter før du skal poppe de. Da popper flere av de 🍿🍿🍿

Anonymkode: aee1e...daa

Takk! Prøver denne oppskriften neste gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får det heller ikke til. På keramisk komfyr pleide jeg å holde gryten 2–3 cm over platen mot slutten av poppingen, for å ikke brenne dem. Det går jo ikke på induksjon. Har gitt opp. 

Anonymkode: 20019...3c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg får det heller ikke til. På keramisk komfyr pleide jeg å holde gryten 2–3 cm over platen mot slutten av poppingen, for å ikke brenne dem. Det går jo ikke på induksjon. Har gitt opp. 

Anonymkode: 20019...3c8

Uff ja, det virker umulig, men jeg skal prøve fremgangsmåten over her før jeg gir opp.

AnonymBruker
Skrevet

Å jeg har aldri tenkt over. Får det til hver gang. Jeg bruker ikke gryte da. Men panne med en kant og lokk. En del smør. Så hører jeg at det tar litt tid at det papper på slutten så tar jeg av pannen. 

Anonymkode: 181b5...a81

• Liker 3
Skrevet

Rist kasserollen veldig ofte mens det popper så ikke kornene blir liggende i bunnen og brenne

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mye Melange og riste den ofte.

Anonymkode: 73a95...808

AnonymBruker
Skrevet

Får det ikke til jeg heller, 9 er for varmt, 8 er for kaldt 😅 Jeg skaffet meg en popkorn-popper fra OBH. Den tar litt plass, men popkorn er jo så genialt å lage som snacks. 

Anonymkode: 11eb9...d4e

AnonymBruker
Skrevet

Har bare litt soyaolje i en kjele, dekker bunnen med popkorn, setter på lokket og skrur på middels varme (7 av 14). Tar litt tid før det popper (5-7 min kanskje), men aldri hatt noen problemer med det. 

Anonymkode: 64d6f...f6a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Får det ikke til jeg heller, 9 er for varmt, 8 er for kaldt 😅 Jeg skaffet meg en popkorn-popper fra OBH. Den tar litt plass, men popkorn er jo så genialt å lage som snacks. 

Anonymkode: 11eb9...d4e

Samme her, 9 er for varmt og 8 er for kaldt. 

Anonymkode: f0929...eee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...