Gå til innhold

Kronisk syke, hva slags klær bruker dere til hverdags?

Kvist

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er ikke kronisk syk, men  ble utbrent av jobb og pendelen, samt sykt barn. Har fått meg hjemmekontor og er som TS glad i ullklær til Cubus..De varer en vinter, særlig buksene, men det er verd det. Jeg synes de er fine, og sminker meg litt og hat på noe  smykker, så føler jeg meg fin.

Anonymkode: 03081...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke kronisk syk, men  ble utbrent av jobb og pendelen, samt sykt barn. Har fått meg hjemmekontor og er som TS glad i ullklær til Cubus..De varer en vinter, særlig buksene, men det er verd det. Jeg synes de er fine, og sminker meg litt og hat på noe  smykker, så føler jeg meg fin.

Anonymkode: 03081...4e0

Hvilke ullbukser snakker dere om? 

Anonymkode: f7492...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg forstår at ikke alle som har kronisk sykdom verken har ork eller kan av helsemessige årsaker ikke ha på seg «vanlige» klær…

men er det bare jeg som mener at det kan være bra for psyken å «fli» seg litt selv om man bare er hjemme? 
mener ikke å trampe noens tær. 
vet bare med meg selv som feks i covid tiden med hjemmekontor at jeg følte meg så «råtten» av å ikke ordne meg litt.. 

dette er altså ikke ment vondt ❤️kun gode intensjoner

Anonymkode: 57c2d...e8a

Man trenger ikke alltid å si det man tenker høyt. 

Anonymkode: 7d78f...681

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kvist skrev (1 time siden):

Takk!

Hvor finner du pene bukser? Jeg synes alt jeg ser enten er jeans, turbukse, pysj, joggebukse eller dressbukse. Lettere om sommeren med linbukser. Jeg vet jeg kan bruke linbukser med stillongs under, men for meg er det et sommerplagg og føles ikke riktig å vasse i slaps med ;)

Jeg bruker disse en del, de er i 100% polyester desverre men de scorer på alle andre felt for min del med å være lette å få av og på, ikke suge til seg støv, ikke nuppe eller krølle vanvittig, ha strikk i livet og ha plass til kroppen min i ulike deler av sykdom og behov. 
Siden de er såpass vide og jeg stort sett bruker de over ull så er ikke temperaturregulering eller svette et større problem for meg.

Jeg vasker alltid syntetmaterialer i guppyfriend-poser og har ikke dårlig samvittighet for å velge plast her og der.

Et annet kroniker-tips fra en tidligere danser forresten er å bruke ren vodka på sprayflaske til å friske opp plagg som ikke er brukt nok til å trenge en vask, men fortsatt trenger litt pleie før de kan gå i skapet igjen. Det fjerner lukt og er mye mer skånsomt enn vask så selv delikate plagg tåler behandlingen.

Det sammen med klessteamer gjør min hverdag mye enklere og penere.

Anonymkode: e2ec9...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg forstår at ikke alle som har kronisk sykdom verken har ork eller kan av helsemessige årsaker ikke ha på seg «vanlige» klær…

men er det bare jeg som mener at det kan være bra for psyken å «fli» seg litt selv om man bare er hjemme? 
vet bare med meg selv som feks i covid tiden med hjemmekontor at jeg følte meg så «råtten» av å ikke ordne meg litt.. 

Å, at jeg ikke tenkte på det...

Jeg tror ikke noen som ikke har vært der kan forstå. 

Og å ha jobb og hjemmekontor er ikke det samme. 

Og sånn btw, mine jeans og gensere er kule og hår og negler er alltid stelt og i top shape. 

Endret av Stor pike
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kvist skrev (3 timer siden):

Kronisk syke, hva slags klær bruker dere til hverdags?

Nå tenker jeg på dere som er stuck hjemme, på sofaen eller i senga hele eller deler av dagen. Over lengre tid.

Før var jeg en sånn som alltid gikk med skjørt, kjoler eller til nød "penbukse". Jeg brukte strøkne skjorter, blazere og høye hæler. Oppsatt hår, lakkede negler og gjerne rød leppestift.

Så kom sykdom, og nå har jeg bodd på sofaen i årevis. Jeg liker jo fortsatt å se litt ålreit ut, men oppsatt hår er byttet ut med en hårdott jeg kan ta ut når jeg må legge meg (flere ganger om dagen). Og jeg har ikke krefter til å stryke, og i hvertfall ikke for å sove med klærne. Ikke er det særlig godt å ligge med skjørt og strømpebukse heller. Og fine silkebluser blir jo bare ødelagt av det.

Så da ender jeg opp med å "spare" de ålreite klærne mine til de få gangene jeg skal ut (ikke ut på byen, men alt som er lengre enn postkassa). Og til hverdags går det i en daff bukse, t-skjorte og en cardigan. Bruker mye av de vide ullbuksene fra Cubus i vinterhalvåret. Føler meg ikke egentlig fin i sånne klær, men de er myke og behagelige. Og naturmaterialer er viktig, jeg har elendig temperaturregulering og blir bare svett og ekkel i plastklær.

Hva gjør dere andre? Får familien sett dere i noe annet enn joggebukser? Eller har dere funnet klær som både er sykdomsvennlige og ser relativt påkledd ut?

Selv om vi bare daffer hjemme, så er det å ta vare på kroppen og verdigheten viktig. 
Føler en seg daff, så hjelper ofte en dusj, og noe rent og skikkelig tøy.skikkelig tøy kan være alt fra ullbukser til adidas bukse, og ulltrøye. 
Å ikke fryse er viktig. Når en er inaktiv, fryser en lettere. 
Kan fint gå ut i ullbukser, eller joggebukse men har en stor dunparkas jeg tar over i vinterkulden. Og en stor regnponsho i sommerhalvåret. Men jeg går ikke lengre enn til butikken eller ut med søpla i det antrekket. 
Når det er lege eller sykehusbesøk, så er det på med skikkelige klær. Da skal jeg verken føle meg dødssyk eller se dødssyk ut. 

Finner jeg klær jeg har lyst på så kjøper jeg. Mye henger bare i skapet, med et håp om at det skal brukes en dag. Kanskje blir det og brukt en dag, men av hvem er jo da spørsmålet. 

Har nå et avslappet forhold til det hele, og lever etter hva jeg makter, trenger og ønsker. Selv om ikke alt kan oppfylles her og nå.

Hjelper og å ha dusjprodukter og shampoo eller andre ting som føles og lukter godt. Men det er jo ikke alltid en tur i dusjen er mulig å mobilisere krefter til. 

Anonymkode: 0d6a8...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg bruker pysj hjemme, da det er det mest behagelige. Og best for en av sykdommene mine. Nå elsker jeg Disney, så da har jeg bare Disney pysj, og føler meg fin i det. Og ute så bruker jeg alltid kjole, da jeg ønsker å være fin og føle meg bra.

Anonymkode: bccd6...4f9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går mye i Kari Traa ullstilongs og ullgensere. De er fargerike, behagelige å ha på og varme. Jeg har flere sett som jeg bytter på. Så slipper jeg å føle meg så grå. En annen stor fordel er at siden det er ull, så skal de vaskes svært sjelden. Jeg bare henger dem til lufting når jeg har brukt dem noen dager. Det blir veldig mye mindre klesvask på den måten.

Anonymkode: 845ec...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg var syk, brukte jeg bare kjoler. Enkelt å ta på og deilig  å bruke.

Anonymkode: bf831...d8e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker bukser fra Ninepine, og vanlige jumpere fra for eksempel Vero Moda (uten ull). Føler at det er helt greit om noen stikker innom, men jeg skifter som regel hvis jeg skal bort.

Anonymkode: 7bee7...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bruker bukser fra Ninepine, og vanlige jumpere fra for eksempel Vero Moda (uten ull). Føler at det er helt greit om noen stikker innom, men jeg skifter som regel hvis jeg skal bort.

Anonymkode: 7bee7...5eb

Finnes det noen fysiske butikker som har Ninepine bukser? Eller er det bare nett? I tilfellet hvor i Oslo?
Ser i flere tråder at Ninepine anbefales. 

Anonymkode: 0d6a8...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...