AnonymBruker Skrevet 16. februar #1 Del Skrevet 16. februar Satt og snakket med ei venninne angående hybrid bil. Hun skal kjøpe en kia hybrid. Vi er uenige om moe angående hybrid. Kjører bilen automatisk med hybrid batteri først og deretter på bensin når hybrid batteri er tomt? Eller må man " skru" på hybrid batteri hver gang man starter bilen? Anonymkode: 24951...ce1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 16. februar #2 Del Skrevet 16. februar (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Satt og snakket med ei venninne angående hybrid bil. Hun skal kjøpe en kia hybrid. Vi er uenige om moe angående hybrid. Kjører bilen automatisk med hybrid batteri først og deretter på bensin når hybrid batteri er tomt? Eller må man " skru" på hybrid batteri hver gang man starter bilen? Anonymkode: 24951...ce1 Det finnes hybridbiler av to typer. Ladbare og ikke ladbare. De ladbare har noen flere muligheter. De ikke ladbare har svært begrenset rekkevidde på strøm, og kan kjøre på strøm kort avstand og begrenset hastighet. De fleste ladbare hybridbiler starter i automatisk modus. Prinsippet er bilen selv kan vurdere best hvordan batteriet best utnyttes. Det er flere faktorer som påvirker, temperatur er en viktig faktor. Flere hybridbiler starter motoren om det er "kaldt". Kan utsettes i noen tilfeller med å varme bilen i forkant av kjøreturen. (Må gjerne stå tilkoblet strøm.) Om en ønsker å kjøre bare på strøm kan en elbil være mer riktig. Fordelen med hybrid er en slipper lading på lengre turer, fyller bensin eller diesel og fortsetter turen. Endret 16. februar av TBL12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 16. februar #3 Del Skrevet 16. februar Manualen til hybridbil bør gjøre leses for hvordan produsenten tenker og mest økonomisk kjøring. På en måte er ladbare hybrider mer komplisert enn elbiler, som gjerne blir sett på som komplisert å bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #4 Del Skrevet 16. februar Vi hadde ladbar hybrid, den vekslet mellom å kjøre på batteri og bensin alt etter hvordan man kjørte og under hvilke forhold. Om batteriet gikk tomt gikk den på bensin men regenererte fortsatt lading i nedoverbakke og ved brems. Vi byttet nylig til elbil og det er mye mindre komplisert 😅 Anonymkode: 513f2...482 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 16. februar #5 Del Skrevet 16. februar Kia sine hybrider veksler mellom batteri og bensinmotor, man får ikke tvangsstyrt den til å bruke batteriet først slik man kan på enkelte andre merker. Så dersom man har mye småkjøring vil bilen ha høyt drivstofforbruk siden bilen skrur på bensinmotoren når man f.eks skrur på ac eller setter varmeapparatet på høy effekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 16. februar #6 Del Skrevet 16. februar Varierer sikkert med ulike biler, men jeg vil tro de fleste nyere tilbyr en automatisk veksling mellom drivverkene. Den jeg hadde før byttet av seg selv, gikk på batteri så lenge det fantes strøm. Så skiftet den over til bensin hvis det var strømtomt, eller jeg ga mye gass, eller det var bratt bakke etc. Sikkert for å ikke tømme batteriet på noe ekstra belastende. Men jeg kunne også overstyre at den skulle gå kun på batteri helt til det var tømt. Min erfaring med hybrid er at det er kjekt når du har daglig kjøring innenfor strømrekkevidden til bilen. Som jeg hadde under covid og litt etter. Kjørte utrolig gjerrig da, og hadde god lang, bensinrekkevidde på langtur. Når jeg begynte å jobbe mer ute, og jeg alltid måtte kjøre hjem igjen på bensin, da ble det heller kostbart med hybrid og jeg gikk over på elbil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå