AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:14 #141 Del Skrevet onsdag kl 13:14 Nei, tror ikke på eventyr. Anonymkode: 40486...80c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:20 #142 Del Skrevet onsdag kl 13:20 debatant skrev (På 22.3.2025 den 20.33): Så du anklager Gud for hva Han advarer imot. Slik som hor og mord. Wow. Husk at sykehus, Røde Kors og skoler ble til av kristne som elsket sin neste da Jesus har vist oss ekte kjærlighet. Moderne vitenskap er også skapt av kristne som ønsket å forstå skaperverket. Selfølgelig har okkultister og andre pervertert alt dette for å oppnå økonomisk profitt eller med andre egoistiske motiver. Gud har advart mot dette i 6000 år fordi han elsker oss. Det er da noe. Gid har ikke advart mot noen ting, men vi påstår han har gjort det. Anonymkode: d783a...09d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:41 #143 Del Skrevet onsdag kl 13:41 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi alle har en del av Gud i oss hvis man kan si det sånn. Vi alle er en del av en stor felles bevissthet, som en dråpe i et hav. Når du dør så går du tilbake til å være en del av havet og vil ikke føle deg adskilt på samme måte som det man gjør her som mennesker eller dyr, selv om dine molekyler er dine hvis du forstår. Før du kom inn i dette livet (hvis man skal se på det som en lineær ting som er mest logisk for oss mennesker), så visste du hva slags liv du gikk til. Du valgte det selv. Jeg valgte livet mitt selv, og mine foreldre. Sjelen trenger å erfare alt mulig her på jorden i ulike inkarnasjoner, så et fælt liv gir ikke sjelen en dårligere erfaring enn et bra liv. Anonymkode: 6ef1b...54f Hvilke liv har du da levd før du ble født som det mennesket du er nå? Og hvorfor valgte du akkurat det livet du har nå? Hvorfor valgte du å få ALS, var ikke det et tungt valg å ta? Anonymkode: 40534...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet onsdag kl 14:24 #144 Del Skrevet onsdag kl 14:24 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gid har ikke advart mot noen ting, men vi påstår han har gjort det. Anonymkode: d783a...09d Om du bare skal skrive tull, får du snakke med andre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:44 #145 Del Skrevet onsdag kl 15:44 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke liv har du da levd før du ble født som det mennesket du er nå? Og hvorfor valgte du akkurat det livet du har nå? Hvorfor valgte du å få ALS, var ikke det et tungt valg å ta? Anonymkode: 40534...c23 Det skjer nok ikke lineært slik vi ser det for oss. "Jeg" kan altså ha en annen inkarnasjon samtidig akkurat nå er annet sted. For min del valgte jeg nok dette livet fordi jeg ønsket å erfare blant annet det å hjelpe andre mennesker. I tillegg har man sjelskontrakter gjerne innad i familien så jeg har nok bestemt at jeg i denne inkarnasjonen skal være moren til barna mine, mens i andre inkarnasjoner kan det være motsatt. Anonymkode: 6ef1b...54f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:28 #146 Del Skrevet onsdag kl 20:28 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det skjer nok ikke lineært slik vi ser det for oss. "Jeg" kan altså ha en annen inkarnasjon samtidig akkurat nå er annet sted. For min del valgte jeg nok dette livet fordi jeg ønsket å erfare blant annet det å hjelpe andre mennesker. I tillegg har man sjelskontrakter gjerne innad i familien så jeg har nok bestemt at jeg i denne inkarnasjonen skal være moren til barna mine, mens i andre inkarnasjoner kan det være motsatt. Anonymkode: 6ef1b...54f Så på en måte kan du både være deg selv og vannflasken som står på bordet, på samme tid? Iom alt er atomer fra en supernova et sted i universet.. Eller flyttes bevisstheten og "du" bare i levene skapninger som dyr og trær? Har du noe grunnlag for å tro på dette, eller bare føles det riktig for deg? Anonymkode: 40534...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:29 #147 Del Skrevet onsdag kl 20:29 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det skjer nok ikke lineært slik vi ser det for oss. "Jeg" kan altså ha en annen inkarnasjon samtidig akkurat nå er annet sted. For min del valgte jeg nok dette livet fordi jeg ønsket å erfare blant annet det å hjelpe andre mennesker. I tillegg har man sjelskontrakter gjerne innad i familien så jeg har nok bestemt at jeg i denne inkarnasjonen skal være moren til barna mine, mens i andre inkarnasjoner kan det være motsatt. Anonymkode: 6ef1b...54f Og du svarte ikke på det med ALS. Jeg er veldig nysgjerrig på hva som kan få folk til å velge det? Anonymkode: 40534...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:31 #148 Del Skrevet onsdag kl 20:31 Lawyam skrev (7 timer siden): Jeg har fått et valg, jo. For 2000 år siden sendte Gud sin Sønn ned hit for å ta bort skyld og straff, men du er kanskje ikke kommet så langt uti boka? Er du 2000 år på etterskudd? Eller enda lengre tilbake i tid? Tror du at du er fri for skyld og straff bare fordi du tror på Jesus? Anonymkode: 40534...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:33 #149 Del Skrevet onsdag kl 20:33 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er ikke noe jeg tenker på eller forholder meg til i det hele tatt. Trur ikke det finnes noen gud, men jeg endrer mening umiddelbart dersom et bevis for gud blir lagt frem. Anonymkode: 0aec0...b5a Selv er jeg troende men liker denne innstillingen. Det betyr ydmykhet, for hva vet vel egentlig vi mennesker om universet. Rett og slett ufattelig lite. Anonymkode: 40534...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet onsdag kl 20:34 #150 Del Skrevet onsdag kl 20:34 Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:38 #151 Del Skrevet onsdag kl 20:38 Ginny skrev (11 timer siden): Nei, jeg tror ikke Gud finnes, ingen varianter av dem. Den kristne/muslimske guden er jo bare én av mange. Jeg tror mennesket bestandig har søkt forklaring, forståelse, håp, og forsøk på kontroll. Gud(ene) fungerer som forklaring på hvorfor ting blir som de blir, man har et håp om at hvis man oppfører seg sånn og sånn eller gjøre det og det så vil man få en premie (evig liv og glede i himmelen feks), og man prøver å kontrollere det som skjer. Masser av folk kunne/kan kontrolleres ved å fortelle dem at en eller annen gud ble/blir sint hvis man gjør noe spesielt. Ingen tvil om at ikke kirkene har tjent godt på redde folk opp gjennom! Presten hadde stor makt, og folk var redde.. Egentlig imponerende at noen klarer å overtale noen til å tro på alt mulig rart. Samtidig, holocaust skjedde. DT ble gjenvalgt. Folk kan tro på så mangt.. Ja folk er lett å lede med skremsel. Den eventuelle eksistensen av en skaper har ingenting med menneskeskapte religioner å gjøre. Eller alle de forskjellige religioners tolkning av skriftene for hvordan hen er, heter, mener osv.. Derfor har det blitt flere "guder". Men hvis det faktisk finnes en gud, er det bare én. Gud er i såfall ingen prest, men en vitenskapsmann(person). Anonymkode: 40534...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet onsdag kl 20:43 #152 Del Skrevet onsdag kl 20:43 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tror du at du er fri for skyld og straff bare fordi du tror på Jesus? Anonymkode: 40534...c23 Ja, Han sier så; at jeg er tilgitt pga at Jesus ofret seg for meg slik at jeg ikke skulle bli dømt, Han tok jo straffen og alle synder på seg så hvorfor skulle Gud straffe meg i tillegg da, i så fall kunne jo Jesus spart seg. Jeg tror ikke bare på Hans eksistens, det er ikke det det handler om, men at Han holder hva Han har lovet og snakker sant. Tro er et tillitsspørsmål og ikke et spørsmål om mine gjerninger, men tillitt til Hans. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:47 #153 Del Skrevet onsdag kl 20:47 debatant skrev (På 1.4.2025 den 18.22): Og hva er selvmosigelsen her? Les nøye. Selvfølgelig har alle forskjellige perspektiver. Ingen av versene "motsier" hverandre, lest i sin sammenheng. Du må innrømme at f.eks disse er selvmotsigende, det er da ingen mulighet for å finne samsvar i dem; - I Matteus 27:5 henger Judas seg selv etter å ha forrådt Jesus. - I Apostlenes gjerninger 1:18 faller han på hodet i et jorde og sprekker opp. Men hvorfor henge seg opp i det. Bibelen er skrevet av mennesker. Den kan godt være inspirert av en overmenneskelig makt likevel. Den er oversatt og gjenskrevet utallige ganger. En rekke skrifter er utelatt fra Bibelen (se dokumentaren på nrk) og mye mye mer. Det skjer alltid menneskelig svikt. Men det er ingen grunn til å ikke tro på essenssen i den eldste og best bevarte boken vi har. Men å benekte selvmotsigelser i den, det er en utopi som kan få folk til å benekte den nysgjerrigeheten de egentlig kunne hatt for boken. Det er viktig å være obs på å ikke være falskt vitne, som får folk til å tro mindre jo mer man forkynner.. Anonymkode: 40534...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet onsdag kl 21:14 #154 Del Skrevet onsdag kl 21:14 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du må innrømme at f.eks disse er selvmotsigende, det er da ingen mulighet for å finne samsvar i dem; - I Matteus 27:5 henger Judas seg selv etter å ha forrådt Jesus. - I Apostlenes gjerninger 1:18 faller han på hodet i et jorde og sprekker opp. Men hvorfor henge seg opp i det. Bibelen er skrevet av mennesker. Den kan godt være inspirert av en overmenneskelig makt likevel. Den er oversatt og gjenskrevet utallige ganger. En rekke skrifter er utelatt fra Bibelen (se dokumentaren på nrk) og mye mye mer. Det skjer alltid menneskelig svikt. Men det er ingen grunn til å ikke tro på essenssen i den eldste og best bevarte boken vi har. Men å benekte selvmotsigelser i den, det er en utopi som kan få folk til å benekte den nysgjerrigeheten de egentlig kunne hatt for boken. Det er viktig å være obs på å ikke være falskt vitne, som får folk til å tro mindre jo mer man forkynner.. Anonymkode: 40534...c23 Jeg vet ikke hva som skjer med en person som henger seg. At det ikke er gitt en tidsramme i Apg gir ett hint om at han kan ha hengt en stund . Uansett tror jeg Lukas som skrev Apg hadde tilgang til sikre kilder. Bibelens grunntekster finnes, og det er ingen grunn til å tvile på dem. Det har heller aldri vært noen tvil om hvilke bøker som hører hjemme i bibelen. Nrk har nesten aldri rett om bibelen. Jeg råder deg å komme deg ut av det mørke nettet, og heller lære av de kirkefedrene som faktisk kunne litt om dette. Gud har lovet å ta vare på Bibelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:48 #155 Del Skrevet onsdag kl 21:48 Lawyam skrev (56 minutter siden): Ja, Han sier så; at jeg er tilgitt pga at Jesus ofret seg for meg slik at jeg ikke skulle bli dømt, Han tok jo straffen og alle synder på seg så hvorfor skulle Gud straffe meg i tillegg da, i så fall kunne jo Jesus spart seg. Jeg tror ikke bare på Hans eksistens, det er ikke det det handler om, men at Han holder hva Han har lovet og snakker sant. Tro er et tillitsspørsmål og ikke et spørsmål om mine gjerninger, men tillitt til Hans. Mener du at i praksis betyr det at du kan gå rundt og synde, f.eks ved å oppføre deg urimelig eller skape ondt for andre mennesker, men at du er syndfri likevel fordi du tror? Det høres ut som du føler det fritatt fra det alle mennesker er nødt til å streve for.. Anonymkode: 40534...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet torsdag kl 08:13 #156 Del Skrevet torsdag kl 08:13 Lawyam skrev (11 timer siden): Ja, Han sier så; at jeg er tilgitt pga at Jesus ofret seg for meg slik at jeg ikke skulle bli dømt, Han tok jo straffen og alle synder på seg så hvorfor skulle Gud straffe meg i tillegg da, i så fall kunne jo Jesus spart seg. Jeg tror ikke bare på Hans eksistens, det er ikke det det handler om, men at Han holder hva Han har lovet og snakker sant. Tro er et tillitsspørsmål og ikke et spørsmål om mine gjerninger, men tillitt til Hans. Halve evangeliet er et falskt evangelium. Slik sier Paulus det: Rom 6.1-4. Hva skal vi da si? Skal vi bli ved i synden for at nåden skal bli dess større? Langt derifra! Vi som er døde fra synden, hvordan skulle vi enda leve i den? Eller vet dere ikke at vi som er døpt til Kristus Jesus, ble døpt til Hans død? Ble vi altså begravet ved Han ved dåpen til døden, for at liksom Kristus ble oppreist fra de døde ved Faderens herlighet, så skal vi også vandre i et nytt liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:40 #157 Del Skrevet torsdag kl 08:40 Lawyam skrev (19 timer siden): Jeg har fått et valg, jo. For 2000 år siden sendte Gud sin Sønn ned hit for å ta bort skyld og straff, men du er kanskje ikke kommet så langt uti boka? Er du 2000 år på etterskudd? Eller enda lengre tilbake i tid? Du fikk aldri valget om å kjenne rett og galt slik som Eva og Adam. Om tradisjonell vestlig kristendom stemmer, så ender de aller fleste som noen gang er blitt født, altså mange milliarder mennesker, i evig tortur, fordi de første menneskene Gud skapte, valgte feil. Man havner automatisk i helvete om man ikke tror på den korrekte versjonen av den korrekte hellige boken i den korrekte religionen. Anonymkode: 4e1de...da3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:51 #158 Del Skrevet torsdag kl 10:51 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Så på en måte kan du både være deg selv og vannflasken som står på bordet, på samme tid? Iom alt er atomer fra en supernova et sted i universet.. Eller flyttes bevisstheten og "du" bare i levene skapninger som dyr og trær? Har du noe grunnlag for å tro på dette, eller bare føles det riktig for deg? Anonymkode: 40534...c23 Vanskelig å svare på hvordan det fungerer, men jeg tror essensen av den vi er fortsetter etter døden, men at man tilhører en slags gruppe med sjeler (som at Gud sier at det er et rom til alle i Bibelen) som man blir en del av. Jeg har funnet ut hva som resonnerer best med meg gjennom meditasjon blant annet. Jeg tror på "livet etter døden" fordi jeg har hatt konkrete åndelige opplevelser som har vært så tydelig en respons på det jeg sa og at familiemedlemmer opplevde det samme samtidig (hvis ikke hadde jeg nok avfeid det som en hallusinasjon som jeg har gjort ellers med f.eks ånder som har stått ved siden av senga mi på natta etc, men dette kunne jeg ikke avfeie). Så har jeg hørt på mange ulike podcaster, lest bøker som f.eks proof of life after life etc. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Og du svarte ikke på det med ALS. Jeg er veldig nysgjerrig på hva som kan få folk til å velge det? Anonymkode: 40534...c23 Godt spørsmål. Tenker at for en sjel så er det nok en erfaring det og, enten å ha ALS eller å bli syk på andre måter. Kanskje sjelen vår tenker at det er så kort menneskelivet at det skal man takle fint, men så blir det mer utfordrende enn det sjelen så for seg på et vis? Anonymkode: 6ef1b...54f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:56 #159 Del Skrevet torsdag kl 10:56 debatant skrev (20 timer siden): Om du bare skal skrive tull, får du snakke med andre.. Jeg gir deg fakta. Vi har ingen bevis på at en Gud har sagt noe slikt, men har tonnevis med eksempler på at vi påstår han har sagt det. Anonymkode: d783a...09d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet torsdag kl 12:03 #160 Del Skrevet torsdag kl 12:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gir deg fakta. Vi har ingen bevis på at en Gud har sagt noe slikt, men har tonnevis med eksempler på at vi påstår han har sagt det. Anonymkode: d783a...09d Faktum er at du tok en håndfull skriftsteder ut av sammenheng og forventer at andre skal nøste opp i det. Good luck. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå