debatant Skrevet tirsdag kl 06:13 #121 Del Skrevet tirsdag kl 06:13 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva mener du med det? Er det ikke meningen at vi skal forstå Bibelen? Og hva mener du med «bekymre meg over min egen synd…?» Hva slags synd? Anonymkode: 40534...c23 Du får mange av svarene dine i Johannes evangeliet. Men synd er lovbrudd 1 Johannes brev 3.4. Loven, de ti bud, står i 2 Mosebok kapittel 20. Endret tirsdag kl 06:26 av debatant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:54 #122 Del Skrevet tirsdag kl 14:54 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Fri vilje- argumentet henger ikke på greip. Det blir som å ordne seg et fint akvarium, og så slippe en piraja oppi der som spiser alle andre fiskene og trekke på skuldrene og si «jajja, fri vilje».. «de ville vel bli spist da». Alle mennesker som lever som offer av andre onde mennesker gjør ikke det av fri vilje! Men om man skal tro på Bibelen så står det jo der en forklaring på hvorfor jorden har blitt nærmest en konsentrasjonsleir. Og bibelen gir lovnad om at alle som har blitt uskyldige offer skal få «plaster på såret» Anonymkode: 40534...c23 Forskjellen på oss og fisker er jo at vi mennesker har en bevissthet, og har muligheten til å ta etiske og moralske riktige valg. Men du står helt fritt til å velge bort Gud og se på oss som offer, fremfor å ta kampen. Anonymkode: c3b75...d7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:43 #123 Del Skrevet tirsdag kl 15:43 debatant skrev (9 timer siden): Du får mange av svarene dine i Johannes evangeliet. Men synd er lovbrudd 1 Johannes brev 3.4. Loven, de ti bud, står i 2 Mosebok kapittel 20. Det der var ikke noe svar. De spørsmålene jeg stilte i utg.punktet har du ikke klart å svare på. Det kan være at du ikke har interesse for å ikke diskutere religjon og Bibelen med tilfeldig person på forum, eller det kan være at du ikke forstår det selv. Anonymkode: 40534...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:48 #124 Del Skrevet tirsdag kl 15:48 Heller gud enn jesus Anonymkode: c9055...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:50 #125 Del Skrevet tirsdag kl 15:50 Tror du at julenissen og tannfeen finnes? Hvorfor /hvorfor ikke? Anonymkode: d37fe...238 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:54 #126 Del Skrevet tirsdag kl 15:54 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror du at julenissen og tannfeen finnes? Hvorfor /hvorfor ikke? Anonymkode: d37fe...238 Begge har fantes, historien om tannfeen er guffen. Anonymkode: c9055...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:03 #127 Del Skrevet tirsdag kl 16:03 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Forskjellen på oss og fisker er jo at vi mennesker har en bevissthet, og har muligheten til å ta etiske og moralske riktige valg. Men du står helt fritt til å velge bort Gud og se på oss som offer, fremfor å ta kampen. Anonymkode: c3b75...d7f Du svarte ikke på hva det var snakk om her. Det var noen her som sa at de ikke kan tro på Gud fordi det skjer så mye ondt på jorden. Vedkommende skrev "En gud som lar mennesker voldta andre mennesker, drepe andre mennesker, torturere og sprenge de i fillebiter. En gud som lar store deler av verden leve i total fattigdom, mens noen tjener seg søkkrike på å selge nudes, spre propaganda eller reklamere for botox og restylane. En gud som lar barn og ungdom som har hele livet foran seg til å bli fantastiske mennesker, blir mobbet til døde." Osv.. Her er det jo ingen tvil om at voldtatte, drepte, torturerte, fattige, mobbeoffer er offer. De ER offer av verden vi lever i. Det er intet rom for diskusjon der. Og om disse offrene har bevissthet eller er en fisk, er ingen forskjell. Fordi de kan ikke velge seg ut av verden de er født inn i. Mange av disse ofrene tror likevel på Gud, uten at det spiller noen rolle for deres situasjon. Derfor er ikke "fri-vilje argumentet" noen som helst forklaring på verdens ondskap. Hva mener du foresten med "ta kampen"? Du høres du dømmende ut. Du dømmer folk som ikke tror, og har glemt noe av det siste Jesus sa før han døde for oss. "Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør". Anonymkode: 40534...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:05 #128 Del Skrevet tirsdag kl 16:05 debatant skrev (På 29.3.2025 den 9.47): Hvilke feil og selvmotsigelser sikter du til? - I 1. Mosebok 1:27 skapes mennesket (både mann og kvinne) på den sjette dagen, etter at dyr og planter er skapt. - I 1. Mosebok 2:7 skapes mannen først, deretter dyr, og til slutt kvinnen fra mannens ribbein (2:22). - I 1. Mosebok 6:19-20 blir Noah bedt om å ta med "to av hvert slag" av alle dyr. - I 1. Mosebok 7:2-3 spesifiseres det at han skal ta syv par av rene dyr og to av urene dyr. - I Matteus 27:5 henger Judas seg selv etter å ha forrådt Jesus. - I Apostlenes gjerninger 1:18 faller han på hodet i et jorde og sprekker opp. - I Matteus 28:1-9 møter Maria Magdalena og "den andre Maria" Jesus først. - I Johannes 20:1-18 er det kun Maria Magdalena som ser ham først, og hun får beskjed om å ikke røre ham. - I 2. Mosebok 34:6-7 beskrives Gud som "nådig og barmhjertig", men også som en som "straffer barn for fedrenes misgjerninger". - I Esekiel 18:20 står det at "sønnen skal ikke bære farens skyld". Straffer Gud generasjoner, eller bærer hver person kun sin egen synd? Dette er bare et lite fåtall av mange selvmotsigelser og passasjer i Bibelen som ikke gir mening. Dette er faktisk ikke noe å diskutere. Teologer verden over er enige i at Bibelen er full av direkte feil og selvmotsigelser. Å bruke Bibelen som «bevis» for noe som helst er absurd. Det er allment akseptert, også i kirken. Det er mest ekstreme/radikale (som feks menonitter etc) i periferien som holder Bibelen som vitne for noe som helst. Anonymkode: fdf98...256 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:14 #129 Del Skrevet tirsdag kl 16:14 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): - I 1. Mosebok 1:27 skapes mennesket (både mann og kvinne) på den sjette dagen, etter at dyr og planter er skapt. - I 1. Mosebok 2:7 skapes mannen først, deretter dyr, og til slutt kvinnen fra mannens ribbein (2:22). - I 1. Mosebok 6:19-20 blir Noah bedt om å ta med "to av hvert slag" av alle dyr. - I 1. Mosebok 7:2-3 spesifiseres det at han skal ta syv par av rene dyr og to av urene dyr. - I Matteus 27:5 henger Judas seg selv etter å ha forrådt Jesus. - I Apostlenes gjerninger 1:18 faller han på hodet i et jorde og sprekker opp. - I Matteus 28:1-9 møter Maria Magdalena og "den andre Maria" Jesus først. - I Johannes 20:1-18 er det kun Maria Magdalena som ser ham først, og hun får beskjed om å ikke røre ham. - I 2. Mosebok 34:6-7 beskrives Gud som "nådig og barmhjertig", men også som en som "straffer barn for fedrenes misgjerninger". - I Esekiel 18:20 står det at "sønnen skal ikke bære farens skyld". Straffer Gud generasjoner, eller bærer hver person kun sin egen synd? Dette er bare et lite fåtall av mange selvmotsigelser og passasjer i Bibelen som ikke gir mening. Dette er faktisk ikke noe å diskutere. Teologer verden over er enige i at Bibelen er full av direkte feil og selvmotsigelser. Å bruke Bibelen som «bevis» for noe som helst er absurd. Det er allment akseptert, også i kirken. Det er mest ekstreme/radikale (som feks menonitter etc) i periferien som holder Bibelen som vitne for noe som helst. Anonymkode: fdf98...256 Jepp! Denne var nyttig. Og den bør være til selvransakelse, ydmykhet og forstand til alle som føler seg bedrevitende og hevder at de forstår alt i bibelen og "JEG har den ultimate sannhet- storhetsfølelse". For den er det kvalmt mange av blant troende. Anonymkode: 40534...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet tirsdag kl 16:22 #130 Del Skrevet tirsdag kl 16:22 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): - I 1. Mosebok 1:27 skapes mennesket (både mann og kvinne) på den sjette dagen, etter at dyr og planter er skapt. - I 1. Mosebok 2:7 skapes mannen først, deretter dyr, og til slutt kvinnen fra mannens ribbein (2:22). - I 1. Mosebok 6:19-20 blir Noah bedt om å ta med "to av hvert slag" av alle dyr. - I 1. Mosebok 7:2-3 spesifiseres det at han skal ta syv par av rene dyr og to av urene dyr. - I Matteus 27:5 henger Judas seg selv etter å ha forrådt Jesus. - I Apostlenes gjerninger 1:18 faller han på hodet i et jorde og sprekker opp. - I Matteus 28:1-9 møter Maria Magdalena og "den andre Maria" Jesus først. - I Johannes 20:1-18 er det kun Maria Magdalena som ser ham først, og hun får beskjed om å ikke røre ham. - I 2. Mosebok 34:6-7 beskrives Gud som "nådig og barmhjertig", men også som en som "straffer barn for fedrenes misgjerninger". - I Esekiel 18:20 står det at "sønnen skal ikke bære farens skyld". Straffer Gud generasjoner, eller bærer hver person kun sin egen synd? Dette er bare et lite fåtall av mange selvmotsigelser og passasjer i Bibelen som ikke gir mening. Dette er faktisk ikke noe å diskutere. Teologer verden over er enige i at Bibelen er full av direkte feil og selvmotsigelser. Å bruke Bibelen som «bevis» for noe som helst er absurd. Det er allment akseptert, også i kirken. Det er mest ekstreme/radikale (som feks menonitter etc) i periferien som holder Bibelen som vitne for noe som helst. Anonymkode: fdf98...256 Og hva er selvmosigelsen her? Les nøye. Selvfølgelig har alle forskjellige perspektiver. Ingen av versene "motsier" hverandre, lest i sin sammenheng. Endret tirsdag kl 16:32 av debatant 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:05 #131 Del Skrevet tirsdag kl 21:05 debatant skrev (4 timer siden): Og hva er selvmosigelsen her? Les nøye. Selvfølgelig har alle forskjellige perspektiver. Ingen av versene "motsier" hverandre, lest i sin sammenheng. Her er det du som må forklare hvordan disse IKKE motsier seg selv. Fordi det gjør de. Anonymkode: 40534...c23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet 19 timer siden #132 Del Skrevet 19 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Her er det du som må forklare hvordan disse IKKE motsier seg selv. Fordi det gjør de. Anonymkode: 40534...c23 Jeg ba om hva du ikke forstår i skriften. Så kan jeg kommentere. Om en leser skriftstedene i sin sammenheng vil barn forstå det. Men jeg kan legge til at Aftenposten i siste utgave skrev både "ja" og "nei". Derfor motsier Aftenposten seg selv og burde forkastes. Endret 18 timer siden av debatant 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #133 Del Skrevet 16 timer siden Lawyam skrev (På 31.3.2025 den 17.00): Det var Adams oppgave å passe på at Kunnskapens tre ikke ble rørt. Det handler om at før det ble spist av, forsynt av, ville mennesket ikke måtte vite om det onde; sykdom, død osv. Han ville vi skulle slippe den delen av vår viten, men Han gir oss alltid et valg Adam fikk et valg, men det gjorde ikke du. Anonymkode: 4e1de...da3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #134 Del Skrevet 15 timer siden Lawyam skrev (På 31.3.2025 den 17.15): Når ble det bevist at Gud ikke finnes? Det er i alle fall beviselig at det ikke finnes en gud som er både god og allmektig. Han(?) kan åpenbart ikke være begge deler. Anonymkode: 4e1de...da3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #135 Del Skrevet 15 timer siden Jeg tror på "noe større enn oss selv. At alt og alle henger sammen. Hvert atom av oksygen i lungene våre, karbon i musklene våre, kalsium i skjelettet, og jern i blodet vårt, ble skapt inne i en stjerne før jorden ble født. Noen kaller det Gud. Religioner har jeg ikke mye til overs for. For meg er tro noe annet. “We are stardust, we are golden, And we've got to get ourselves back to the garden.” Anonymkode: 4b904...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #136 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er i alle fall beviselig at det ikke finnes en gud som er både god og allmektig. Han(?) kan åpenbart ikke være begge deler. Anonymkode: 4e1de...da3 Vi alle har en del av Gud i oss hvis man kan si det sånn. Vi alle er en del av en stor felles bevissthet, som en dråpe i et hav. Når du dør så går du tilbake til å være en del av havet og vil ikke føle deg adskilt på samme måte som det man gjør her som mennesker eller dyr, selv om dine molekyler er dine hvis du forstår. Før du kom inn i dette livet (hvis man skal se på det som en lineær ting som er mest logisk for oss mennesker), så visste du hva slags liv du gikk til. Du valgte det selv. Jeg valgte livet mitt selv, og mine foreldre. Sjelen trenger å erfare alt mulig her på jorden i ulike inkarnasjoner, så et fælt liv gir ikke sjelen en dårligere erfaring enn et bra liv. Anonymkode: 6ef1b...54f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #137 Del Skrevet 15 timer siden Ja. Det er hevet over enhver tvil. Jeg har opplevd Guds nærvær, og er 100% sikker. De som er kritiske til Bibelen har ikke lest den med et åpent hjerte. Boken ble skrevet gjennom 1500 år, og nye testamente oppfyller det gamle. Den er skrevet av øyevitner til Jesu gjerninger. De gikk i døden for troen sin. Det at mange er så ekstremt kritiske til kristendom gjør meg bare mer sikker på at Jesus og Gud er ekte. Demonene i verden blir rasende av å høre om Jesus Kristus. Jeg er litt imponert over de som klarer å tro på at verden kom av ingenting. Ser man på skaperverket er det DET som er imponerende naivt; å tro at dette intrikate skaperverket som mennesket, dyrene og naturen er, kom ut av intet. Gud lever, han elsker deg, og det eneste Jesus ønsker er hjertet ditt. Da er du renset og ikke lengre skilt fra Gud gjennom synden som er i verden. Freden man får når man har et personlig forhold til Han som skapte oss er helt suveren. Når verden hater dere 18 Om verden hater dere, skal dere vite at den har hatet meg først. 19 Hadde dere vært av verden, hadde verden elsket sitt eget. Men dere er ikke av verden. Jeg har jo utvalgt dere fra verden, og derfor hater verden dere. Mange kan spørre seg: Men hvorfor tillater Gud ondskap i verden? Det er mennesket som har valgt. Men Gud sendte Jesus som tok på seg all vår synd, slik at vi slapp. Alt vi trenger å gjøre er å tro i hjertet at Jesus frelser, og bekjenne med munnen. Det er alt. Vi er syndere, men gjennom frelsen er vi ikke fortapt. Man er ikke noe bedre enn andre som kristen, man er bare en synder som har tatt imot tilgivelsen gjennom Jesus Kristus. Mange kan ha blitt såret og gjort urett mot av kristne, men det kom ikke fra Gud. Kristne er bare mennesker de også, og kan gjøre feil. Så gi Gud en sjanse. Ta imot, og ha et personlig forhold til Ham. Det er det beste valget du kan ta. Anonymkode: 1224d...7d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 15 timer siden #138 Del Skrevet 15 timer siden Nei, jeg tror ikke Gud finnes, ingen varianter av dem. Den kristne/muslimske guden er jo bare én av mange. Jeg tror mennesket bestandig har søkt forklaring, forståelse, håp, og forsøk på kontroll. Gud(ene) fungerer som forklaring på hvorfor ting blir som de blir, man har et håp om at hvis man oppfører seg sånn og sånn eller gjøre det og det så vil man få en premie (evig liv og glede i himmelen feks), og man prøver å kontrollere det som skjer. Masser av folk kunne/kan kontrolleres ved å fortelle dem at en eller annen gud ble/blir sint hvis man gjør noe spesielt. Ingen tvil om at ikke kirkene har tjent godt på redde folk opp gjennom! Presten hadde stor makt, og folk var redde.. Egentlig imponerende at noen klarer å overtale noen til å tro på alt mulig rart. Samtidig, holocaust skjedde. DT ble gjenvalgt. Folk kan tro på så mangt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #139 Del Skrevet 15 timer siden Det er ikke noe jeg tenker på eller forholder meg til i det hele tatt. Trur ikke det finnes noen gud, men jeg endrer mening umiddelbart dersom et bevis for gud blir lagt frem. Anonymkode: 0aec0...b5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 11 timer siden #140 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Adam fikk et valg, men det gjorde ikke du. Anonymkode: 4e1de...da3 Jeg har fått et valg, jo. For 2000 år siden sendte Gud sin Sønn ned hit for å ta bort skyld og straff, men du er kanskje ikke kommet så langt uti boka? Er du 2000 år på etterskudd? Eller enda lengre tilbake i tid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå