Gå til innhold

Tror du Gud finnes?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Rotemor skrev (4 timer siden):

Ukjent univers har fortsatt ingenting med Gud å gjøre.

Hadde du bare kunnet bevise dette.

Anonymkode: d783a...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hadde du bare kunnet bevise dette.

Bevisbyrden ligger hos de som finner på ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blackfirex skrev (16 timer siden):

Universet trenger en forklaring fordi det består av materie, energi, tid og rom, som alle er underlagt årsak og virkning. Hvis universet hadde en begynnelse, må det enten ha blitt skapt av noe annet eller ha oppstått fra ingenting, og å påstå at det "bare eksisterer" uten forklaring virker vilkårlig.

Det som virkelig er vilkårlig, er å finne på en forklaring helt uten bevis, når sannheten og det rette svaret er at vi ikke vet hva årsaken til universet er.

Sitat

Gud, derimot, forstås som en nødvendig eksistens, noe som betyr at Han ikke avhenger av noe annet og derfor ikke trenger en forklaring på sin eksistens.

Her bare finner du på. Det er ingenting ved generelle gudsdefinisjoner som gjør deres eksistens nødvendig. Så alt du gjør er å definere deg ut av problemet du lager selv.

Jeg kan like gjerne påstå at Snusmumrikken kan forstås som nødvendig eksistens, og at universet derfor oppsto ved at han spilte en melodi på sitt munnspill, og at dette ikke trenger noen forklaring eller bevis.

Sitat

Universet virker derimot kontingent – det kunne ha vært annerledes eller ikke eksistert i det hele tatt, og krever derfor en forklaring.

Dette vet du ingenting om, og har ingen bevis for at er sant. Og selv om det skulle kreve en forklaring, gir det deg ingen grunn til å finne på en, når vi ikke har noen mulighet til å undersøke årsaken.

Dine argumenter kan enkelt oppsummeres til at siden vi ikke vet og ikke kan undersøke hvordan universet oppsto, så synes du at å finne på en Gud det ikke finnes bevis for, er bedre enn å innrømme at vi faktisk ikke vet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er ikke gud som gjør dette, det er menneskene. Jeg druknet som barn, opplevelsen jeg hadde før jeg ble gjenopplivet kan jeg ikke forklare. Jeg var et annet sted, et helt ubeskrivelig nydelig sted fylt av kjærlighet, ubeskrivelig musikk, farger jeg aldri har sett før.. Jeg ville bare bli der. Jeg merket nærvær av andre og kunne høre tankene deres. Det var tydelig at jeg skulle tilbake til kroppen min igjen, jeg hadde mer å oppleve her. Jeg så tiden fra jeg ble født og til jeg druknet. Jeg så og det jeg forsto var noen av mine tidligere liv, og det var veldig mange, nesten undelige liv jeg har levd her på jorden, og på steder som var helt ukjente for meg (skal ikke gå nærmere inn på det). Jeg vet ikke hvordan jeg forsto det, det kan jeg ikke forklare, jeg var bare 5 år, men det var som jeg ikke var 5 når jeg var på dette stedet. På en måte var jeg det, men på en måte var jeg ikke det, umulig å forklare. Jeg fikk forståelsen av at livet på jorden er som en skole, vi skal oppleve mye...kjærlighet, sorg, tap, lykke, fortvilelse, smerte, glede...vi alle må gå gjennom alle stadier for å utvikle oss. Kan ikke forklare det på en annen måte. Som barn ville jeg snakke om dette, men ble alltid avvist, og det var veldig vanskelig for meg å forstå at ikke de ville høre på meg og ikke forsto hva jeg snakket om. Tar dette som anonymt for jeg vet av erfaring at jeg blir latterligjort, så har sluttet helt å snakke om dette.

Anonymkode: 2be5e...390

Jeg har også opplevd lignende ting som å dø og reise forskjellige plasser. Og å bli vist ting. Som at jeg er en gammel dame på dødsleiet, og så stiger jeg opp og ut av kroppen min og og når jeg ser under meg så ser jeg at alle menneskene lyser. Noen lyser veldig lite og det gjør meg trist, og jeg ønsker å hjelpe de. Jeg reiser til en plass der jeg treffer mange jeg kjenner som gamle venner. De har ikke menneskekropper, men er lys som skinner veldig sterkt. 

Jeg har sett at jeg har levd mange liv. Og jeg har levd mange liv som andre dyr og som mennesker. Jeg så meg selv bli spist av dinosaurer. Jeg så meg selv selv som indianer, som hvit innflytter i Amerika. Som afrikansk slave på et skip. Jeg var rotte, jeg var hund, havskilpadde og grevling. 

Vi lever mange liv om igjen og om igjen. Gud hadde en visjon om å bli kvitt all ondskap så han skapte jorden og universet for at vi skulle komme her og leve liv, og lære av livene. Vi kan lære der vi egentlig kommer i fra, men det går mye tregere. 

Nå folk tar selvmord så tar de med seg problemene videre etter livet. De vil få hjelp hvis de reiser til himmelen, men ikke alle gjør det. Helvete er ikke en plass Gud sender folk, men en plass folk går frivillig og gjerne ikke forstår at de bare kan forlate hvis de vil. 

Det som er dumt med alle religionene i dag er alle feilene/feilinformasjonen som blir gitt til folk om at Gud er sint og sender folk til helvete. Dette jobber i mot alt Gud er og gjør. Gud er kjærlighet. Han er snill som dagen er lang, og uansett hva du har gjort i livet ditt så er du velkommen inn i himmelen. Og du vil få hjelp på lik linje som alle andre.

Anonymkode: fd058...894

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rotemor skrev (20 timer siden):

Bevisbyrden ligger hos de som finner på ting.

Easy escape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 19.39):

Så utrolig interessant å lese! Det er dette mange åndelige veiledere snakker om på sosiale medier, akkurat dette. Vi lever uendelig mange liv her på jorden, for å lære og vokse som sjeler. Vi skal oppleve dualitet, oppleve alle følelser, både de gode og de vanskelige. Og vi får utfordringer for å vokse og lære. Det sies også at vi selv velger hva vi vil oppleve av lærdom i vårt beste liv, vi velger vår familie og våre utfordringer. Men hjemme vårt er i etterlivet, eller dit sjelen vår går videre til når vi dør. Og der er det bare ren kjærlighet, ingen smerter, ikke vold, krig, ingenting vondt. Det er der hele familien vår er. Vi kommuniserer gjennom tanker, sies det, og det stemmer jo veldig med hva du sier. Veldig interessant at du forteller om egne erfaringer, som stemmer så godt overens med det jeg har lest mange åndelige veiledere fortelle.

Anonymkode: 2d0f7...853

Takk for fine ord. Godt å ikke bli latterligjort. 

Anonymkode: 2be5e...390

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes religion er interessant og anser meg selv som agnostiker.. 

Klarer ikke å helt å forstå hvorfor ikke-religiøse i sin dyrkning av sitt eget "intelekt" finner behov å debatere religion med personer som er troende.. Sjansen for enighet eller harmoni her er nesten ikke-eksisterende .. 99 % prosent av troende jeg har møtt gjennom livet har vist forståelse og aksept for ateister, og her syntes jeg at de som dømmer religiøse  som hobby burde ta lærdom...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg har alltid sett på meg selv som troende i den forstand at det er noe større enn oss mennesker, men etter Trump lurer jeg på om det er riktig for ingen som er "gud" ville ha så dårlig humor... 

Anonymkode: 4dd3c...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg har alltid sett på meg selv som troende i den forstand at det er noe større enn oss mennesker, men etter Trump lurer jeg på om det er riktig for ingen som er "gud" ville ha så dårlig humor... 

Anonymkode: 4dd3c...282

Nåja, kanskje du heller skulle skylde på dem som valgte og ser opp til slike mennesker. Mennesket velger sine 'guder' vet du, hva og hvem de vil tro på og ha tillitt til her i verden. Gud tvinger ingen. Vi er blitt gitt frie valg og et av valgene noen tok, altfor mange var å velge seg Trump og Co. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var ateist frem til jeg var 23. Da gikk jeg på folkehøgskole der de holdt på med alt mulig alternativt under solen, og hadde en lotusblomst på forsiden av brosjyren. Jeg var der kun for å male, og hadde fått advarsel av en venninne at dette "new age"-greiene måtte man holde seg unna, det var en bløff som var startet av tre damer i USA eller noe. Jeg visste ikke noe om det selv og var ikke interessert i det. Jeg var absolutt ikke på "søken".
Etter et par måneder på skolen ble det klart at den "malingen" som den skolen hadde reklamert med fantes ikke, det var bare strikking og veving som ikke var spesielt interessant for meg. Jeg kunne male på egen hånd alt jeg ville, men det ville jo bare være kjedelig og lite lærerikt. Så jeg skiftet fra linja Kreativ Forming til Drøm og Selvutvikling, for der drev de med intuitiv maling, og dessuten  var jeg blitt interessert i dette åndelige som de drev med der. Så etter noen uker med meditasjon, intuitiv maling, drømmereiser, dype samtaler med medelever osv., så hadde jeg mitt livs helomvending. Jeg opplevde at det er noe mer, jeg opplevde noe som jeg kan kalle Gud, at alle ting, alle hendelser, alle levende vesen, alt som eksisterer i verden, har en innerste kjerne av "gull", av noe hellig, noe mystisk, noe som er umulig å forklare. Jeg føler Gud, jeg vet at Gud er.

Så her er det altså ikke noe tilfelle av  å lete etter mening, eller innbille seg at det finnes en Gud fordi det er trøstende eller noe. Det er bare et ufornektelig faktum for meg at Gud eksisterer. Og eksisterer helt uten alle de begrensende konseptene som er lagt oppå Gud opp gjennom tidene.

Anonymkode: 30c42...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...