AnonymBruker Skrevet 17. april 2025 #201 Skrevet 17. april 2025 senior skrev (På 14.4.2025 den 15.33): Det bekrefter at man engang trodde at man ved å ofre dyr og mennesker kunne la andre lide for sine synder. Derfor sier Bibelen at Jesus ofret seg for oss. På meg virker det som renspikket hedensk overtro. Skal vi ikke snart slutte å tro på sånt tull . . ? Det skal visstnok også være forklaringen på at ortodokse jøder fremdeles i dag står og klasker høner mot klagemuren . . . med sort hatt og lange krøller . . . Enig. Myten om en døende og gjenoppstanden Gud er mye eldre enn Kristendommen. Disse gamle hedenske gudene døde hver vinter eller dro ned til dødsriket og kom opp fra det/ gjenomoppstod hver vår og skapte liv og fruktbarhet i naturen. God Påske! Anonymkode: d0d2a...e2b
AnonymBruker Skrevet 17. april 2025 #202 Skrevet 17. april 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): I følge fysikerne gir det ingen mening å snakke om noen skaper av BigBang for siden tiden ble skap av BigBang kan vi ikke snakke om noe «før» dette. Det er helt meningsløst å snakke om noe før BigBang. Altså ingen skaper og derfor ingen Gud. Denne er ganske selvmotsigende. Du beskriver å tro at big bang skjedde, men bruker den troen til et "bevis" på at ingenting eksisterte før big bang og derfor kan ikke en skaper eksistere. Men det er ingen fysikere som mener at ingenting resulterte i en stor smell der plutselig fysisk materie var på plass. Big bang teorien går ut på at det var en tettpakket og varm klump av energi og materie, som utfoldet seg til vår fysiske verden med materie og tid. Her inngår også hypotesene om mørk energi og materie. Derfor er big bang teorien den dårligste teorien av alle på å eliminere en skaper. Hypotesen om evige multivers, eller likedan Pulsating univers teorien, vil man alltids klare å lage datateorier om, og regnestykker inn i våre lover som kan presentere en slik teori. Men om det faktisk ER sånn, det kan aldri våre datamaskiner lage noe bevis for. "Her på vår lille klode er religionene menneskapte og definisjonen av faget teologi er: «Studiet av menneskenes søken og lengsel etter Gud». Absolutt, dette er noe vi VET. Og menneskeskapte religioner er verken et bevis eller motbevis for en skaper eller ikke. Det er kun menneskelige følelser og forsøk på å forklare vår eksistens. Og for å utøve makt over hverandre. Følelsen av guddommelig nærhet er interessant. Har selv hatt noen slike, men jeg tror likevel ikke at det var en faktisk guddommelig nærhet. Det er interessant at vi har en slik nysgjerrig søken i oss for det guddommelige, men det er intet bevis for en skaper. Det er ekstremt vanskelig å bevise at det ikke finnes en Gud. Det fremstår faktisk umulig, og hittil har vi enda ingen bevis for at en skaper ikke eksisterer. Noe som ville vært et bevis for meg er f.eks om noen av sondene vi sender ut i universet faktisk finner noe som ligner liv utenfor vår klode. Der det er umulig å forklare at det kommer fra oss. Vi har funnet noen baser fra en meteoritt, altså to av ingrediensene som trengs for å lage DNA og RNA, men det er fortsatt langt unna selve oppskriften for liv. Så so far må vi faktisk innrømme at troende leder 1-0 i diskusjonen om "finnes det en Gud", fordi det eneste beviset vi hittil har er at VI ER HER. Anonymkode: 40534...c23 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2025 #203 Skrevet 17. april 2025 Ja, jeg tror på Gud. Ikke alltid og ikke alle dager- min tro er litt vaklende - men jeg tror på en større kraft enn oss, en som leder oss og gir oss veiledning. Anonymkode: 13475...b1e
debatant Skrevet 17. april 2025 #204 Skrevet 17. april 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Enig. Myten om en døende og gjenoppstanden Gud er mye eldre enn Kristendommen. Disse gamle hedenske gudene døde hver vinter eller dro ned til dødsriket og kom opp fra det/ gjenomoppstod hver vår og skapte liv og fruktbarhet i naturen. God Påske! Anonymkode: d0d2a...e2b Norrøn mytologi lærte oss også og å ofre mennesker og dyr for å behage Odin. Jesus ble gjort til synd for oss så vi skulle slippe å frykte døden. Jesu korfestelse var Guds måte å si "Jeg elsker deg". God påske! 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2025 #205 Skrevet 17. april 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Denne er ganske selvmotsigende. Du beskriver å tro at big bang skjedde, men bruker den troen til et "bevis" på at ingenting eksisterte før big bang og derfor kan ikke en skaper eksistere. Men det er ingen fysikere som mener at ingenting resulterte i en stor smell der plutselig fysisk materie var på plass. Big bang teorien går ut på at det var en tettpakket og varm klump av energi og materie, som utfoldet seg til vår fysiske verden med materie og tid. Her inngår også hypotesene om mørk energi og materie. Derfor er big bang teorien den dårligste teorien av alle på å eliminere en skaper. Hypotesen om evige multivers, eller likedan Pulsating univers teorien, vil man alltids klare å lage datateorier om, og regnestykker inn i våre lover som kan presentere en slik teori. Men om det faktisk ER sånn, det kan aldri våre datamaskiner lage noe bevis for. "Her på vår lille klode er religionene menneskapte og definisjonen av faget teologi er: «Studiet av menneskenes søken og lengsel etter Gud». Absolutt, dette er noe vi VET. Og menneskeskapte religioner er verken et bevis eller motbevis for en skaper eller ikke. Det er kun menneskelige følelser og forsøk på å forklare vår eksistens. Og for å utøve makt over hverandre. Følelsen av guddommelig nærhet er interessant. Har selv hatt noen slike, men jeg tror likevel ikke at det var en faktisk guddommelig nærhet. Det er interessant at vi har en slik nysgjerrig søken i oss for det guddommelige, men det er intet bevis for en skaper. Det er ekstremt vanskelig å bevise at det ikke finnes en Gud. Det fremstår faktisk umulig, og hittil har vi enda ingen bevis for at en skaper ikke eksisterer. Noe som ville vært et bevis for meg er f.eks om noen av sondene vi sender ut i universet faktisk finner noe som ligner liv utenfor vår klode. Der det er umulig å forklare at det kommer fra oss. Vi har funnet noen baser fra en meteoritt, altså to av ingrediensene som trengs for å lage DNA og RNA, men det er fortsatt langt unna selve oppskriften for liv. Så so far må vi faktisk innrømme at troende leder 1-0 i diskusjonen om "finnes det en Gud", fordi det eneste beviset vi hittil har er at VI ER HER. Anonymkode: 40534...c23 Ja, jeg klarer ikke å prate om tro og ikke tro uten å motsi meg selv for jeg søker det guddommelige og har en lengsel etter det åndelige men samtidig vet jeg ikke så jeg er jo egentlig agnostiker. Er ikke fysiker av fag men bare leser litt om det og har inntrykk av at fysikerne har flere teorier om Big Bang og multivers og parallelle virkeligheter. Det er ikke en enhetlig teori nødvendigvis med en stor tettpakket klump i starten. Men du har rett: Bare teorier. Den nervefyrngen i tinninglappene jeg opplevde gav en overveldende og en helt utrolig følelse av nærvær av noe guddommelig. Siden dette fenomenet kan forklares begge veier både som illusjon eller «antenner til Det Hellige» så vet jeg ikke hva jeg skal tro egentlig, men oppfører meg litt religiøst av og til for det. Anonymkode: d0d2a...e2b 1
Melissa30 Skrevet 17. april 2025 #206 Skrevet 17. april 2025 Ja Gud finnes. Jeg har hatt sterke opplevelser forbundet med Gud så jeg tviler ikke.
debatant Skrevet 18. april 2025 #207 Skrevet 18. april 2025 AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 4.26): Enig. Myten om en døende og gjenoppstanden Gud er mye eldre enn Kristendommen. Disse gamle hedenske gudene døde hver vinter eller dro ned til dødsriket og kom opp fra det/ gjenomoppstod hver vår og skapte liv og fruktbarhet i naturen. God Påske! Anonymkode: d0d2a...e2b Hvor gammel er myten og hvor kommer den fra.. Kilde?
AnonymBruker Skrevet 18. april 2025 #208 Skrevet 18. april 2025 Hvis GUD finnes, hvorfor er det da så mye lidelse på jorden. Små barn som bli lemlestet, krig, fattigdom og elendighet. Hvilken GUD med all makt vil tillate alt det grusomme som skjer på jorden? Hvilken GUD er det? Da er det i tilfelle en OND GUD. Jeg tror ikke det finnes noen gud. Anonymkode: 31301...11d 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2025 #209 Skrevet 18. april 2025 Ga det er forsøk når jeg var barn, men skjønte fort at det bare var tull Anonymkode: 9e8dd...2c9
debatant Skrevet 18. april 2025 #210 Skrevet 18. april 2025 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvis GUD finnes, hvorfor er det da så mye lidelse på jorden. Små barn som bli lemlestet, krig, fattigdom og elendighet. Hvilken GUD med all makt vil tillate alt det grusomme som skjer på jorden? Hvilken GUD er det? Da er det i tilfelle en OND GUD. Jeg tror ikke det finnes noen gud. Anonymkode: 31301...11d Så du anklager Gud for alt Han advarer imot.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2025 #211 Skrevet 18. april 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ja, jeg klarer ikke å prate om tro og ikke tro uten å motsi meg selv for jeg søker det guddommelige og har en lengsel etter det åndelige men samtidig vet jeg ikke så jeg er jo egentlig agnostiker. Er ikke fysiker av fag men bare leser litt om det og har inntrykk av at fysikerne har flere teorier om Big Bang og multivers og parallelle virkeligheter. Det er ikke en enhetlig teori nødvendigvis med en stor tettpakket klump i starten. Men du har rett: Bare teorier. Den nervefyrngen i tinninglappene jeg opplevde gav en overveldende og en helt utrolig følelse av nærvær av noe guddommelig. Siden dette fenomenet kan forklares begge veier både som illusjon eller «antenner til Det Hellige» så vet jeg ikke hva jeg skal tro egentlig, men oppfører meg litt religiøst av og til for det. Anonymkode: d0d2a...e2b Jeg for min del er en troende agnostiker. Troende, kanskje fordi jeg som menneske har denne søken etter en forklaring; "hvor kommer vi fra?". Men agnostiker, fordi uansett hva jeg tror, så må jeg innse at jeg vet ingenting. Og det gjør intet annet menneske heller. Vi må bare vente og se. Og i mellomtiden er det givende å gruble og lese om universet. Det er bl.a. når jeg leser fysikk at jég føler en "guddommelig nærhet". Det er være nysgjerrig på universet og søke innsikt og kunnskap er en fin og uegoistisk måte å lete etter det guddommelige, for parallelt kan man gruble på eksistensielle spørsmål. Religiøse menneske har desverre mye jeg-fokus. Alt handler om dem selv, deres frelse, alt hva de skal få osv. Jeg tenker at det ikke er nødvendig å analysere hva den følelsen du fikk kom av, for det vil du aldri få noe fasitsvar på. Men gled deg over følelsen uansett. For om det bare skulle være en illusjon, så er det også interessant at mennesker er i stand til å føle en slik illusjon. Og hvor kommer det fra? Vi har enda ikke sett at noen andre arter søker "åndelige" ting. Anonymkode: 40534...c23
AnonymBruker Skrevet 18. april 2025 #212 Skrevet 18. april 2025 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvis GUD finnes, hvorfor er det da så mye lidelse på jorden. Små barn som bli lemlestet, krig, fattigdom og elendighet. Hvilken GUD med all makt vil tillate alt det grusomme som skjer på jorden? Hvilken GUD er det? Da er det i tilfelle en OND GUD. Jeg tror ikke det finnes noen gud. Anonymkode: 31301...11d Ja dette kan brukes som det største beviset MOT at det finnes en skaper/gud. Men samtidig så er det ikke sånn at hvis noen agerer ondt, så tror vi ikke at de finnes likevel. Putin startet krig, han er ond, men han finnes riktignok likevel. Så hvis man skal gå inn i den tankerekken med andre forklaringer enn at gud bare ikke finnes så kan det være; 1) at Gud faktisk er ond. Hvis vi er skapt av noen, hvorfor er vi da skapt? Kanskje for underholdning? "Det var så mørkt og stille her, la oss skape liv i fysisk materie og se hva som skjer?" Når vi mennesker skaffer oss et akvarium så gjør vi ikke det for fiskene sin del, men for egen del, for at vi skal ha noe koselig å se på. Men det ville jo ikke vi trivdes med å se blodbad, skrekk og pine.. Vi ville plukket opp Hitler-fisken og skylt den ned i do.. 2) at det har skjedd noe og derfor er det elendighet på jorda. Hvis man skal gruble over eksistensen av en skaper, så kan man også lure på om de gamle skriftene våre kan ha noe for seg. Det ér noe mystisk ved bibelen. Utallige mennesker har skrevd ned noenlunde like forklaringer, og vi har den boken fortsatt. Der står det også en forklaring som man godt kan kjøpe om man står der og lurer på om man skal tro. Syndefallet forklarer et statskupp, eller "klode-kupp" av en fyr kalt satan. Som ER ond, en sadist, som trives med å se onde ting skje. Akkurat som vi har det her. Det er derfor det faktisk er mulig å tro på en skaper, til tross for elendigheten på jorda. For den bibelhistorien er lang og komplisert, men beskriver også en løsning. Anonymkode: 40534...c23 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2025 #213 Skrevet 18. april 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ga det er forsøk når jeg var barn, men skjønte fort at det bare var tull Anonymkode: 9e8dd...2c Jeg er oppvokst i et kristent hjem å har blitt påtvingt å gå på søndagsskole osv, vanka mye i kristne miljøer men ikke på grunn av det åndelige da det var der jeg kjente folk pga av min oppvekst, mine foreldres venners barn ble mine venner osv, men gjennom ungdomstid og ung voksen har jeg sett og opplevd så mye stygt i slike miljøer det har gitt meg god grunn til å ta avstand fra alt slikt, ser på meg selv som ikke-troende å har det godt med det Anonymkode: 80881...d2c
debatant Skrevet 18. april 2025 #214 Skrevet 18. april 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja dette kan brukes som det største beviset MOT at det finnes en skaper/gud. Men samtidig så er det ikke sånn at hvis noen agerer ondt, så tror vi ikke at de finnes likevel. Putin startet krig, han er ond, men han finnes riktignok likevel. Så hvis man skal gå inn i den tankerekken med andre forklaringer enn at gud bare ikke finnes så kan det være; 1) at Gud faktisk er ond. Hvis vi er skapt av noen, hvorfor er vi da skapt? Kanskje for underholdning? "Det var så mørkt og stille her, la oss skape liv i fysisk materie og se hva som skjer?" Når vi mennesker skaffer oss et akvarium så gjør vi ikke det for fiskene sin del, men for egen del, for at vi skal ha noe koselig å se på. Men det ville jo ikke vi trivdes med å se blodbad, skrekk og pine.. Vi ville plukket opp Hitler-fisken og skylt den ned i do.. 2) at det har skjedd noe og derfor er det elendighet på jorda. Hvis man skal gruble over eksistensen av en skaper, så kan man også lure på om de gamle skriftene våre kan ha noe for seg. Det ér noe mystisk ved bibelen. Utallige mennesker har skrevd ned noenlunde like forklaringer, og vi har den boken fortsatt. Der står det også en forklaring som man godt kan kjøpe om man står der og lurer på om man skal tro. Syndefallet forklarer et statskupp, eller "klode-kupp" av en fyr kalt satan. Som ER ond, en sadist, som trives med å se onde ting skje. Akkurat som vi har det her. Det er derfor det faktisk er mulig å tro på en skaper, til tross for elendigheten på jorda. For den bibelhistorien er lang og komplisert, men beskriver også en løsning. Anonymkode: 40534...c23 Det finnes en bok som forteller hvem Gud er. Hvor du kan forstå Hans vesen. Jeg vil anbefale deg å lese den om du ønsker å forstå Hans natur og hensikter. Å kalle rundt 40 forfattere for utallige, er vel litt misvisende. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2025 #215 Skrevet 18. april 2025 debatant skrev (9 timer siden): Hvor gammel er myten og hvor kommer den fra.. Kilde? Myten om guden Osiris fra det gamle Egypt, Tammuz fra Mesopotamsk mytologi, Adonis fra gresk mytologi, Dionosys fra gresk mytologi, Persefone fra gresk mytologi, Attis fra romersk mytologi. Den eldste myten er om Dummizi og er 4000 år gammel. Alt dette var fruktbarhetskultuser etter årets syklus. Kilde: Religionsvitenskap årsstudium. Anonymkode: d0d2a...e2b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2025 #216 Skrevet 18. april 2025 AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 19.26): Det er ikke gud som gjør dette, det er menneskene. Jeg druknet som barn, opplevelsen jeg hadde før jeg ble gjenopplivet kan jeg ikke forklare. Jeg var et annet sted, et helt ubeskrivelig nydelig sted fylt av kjærlighet, ubeskrivelig musikk, farger jeg aldri har sett før.. Jeg ville bare bli der. Jeg merket nærvær av andre og kunne høre tankene deres. Det var tydelig at jeg skulle tilbake til kroppen min igjen, jeg hadde mer å oppleve her. Jeg så tiden fra jeg ble født og til jeg druknet. Jeg så og det jeg forsto var noen av mine tidligere liv, og det var veldig mange, nesten undelige liv jeg har levd her på jorden, og på steder som var helt ukjente for meg (skal ikke gå nærmere inn på det). Jeg vet ikke hvordan jeg forsto det, det kan jeg ikke forklare, jeg var bare 5 år, men det var som jeg ikke var 5 når jeg var på dette stedet. På en måte var jeg det, men på en måte var jeg ikke det, umulig å forklare. Jeg fikk forståelsen av at livet på jorden er som en skole, vi skal oppleve mye...kjærlighet, sorg, tap, lykke, fortvilelse, smerte, glede...vi alle må gå gjennom alle stadier for å utvikle oss. Kan ikke forklare det på en annen måte. Som barn ville jeg snakke om dette, men ble alltid avvist, og det var veldig vanskelig for meg å forstå at ikke de ville høre på meg og ikke forsto hva jeg snakket om. Tar dette som anonymt for jeg vet av erfaring at jeg blir latterligjort, så har sluttet helt å snakke om dette. Anonymkode: 2be5e...390 Dette var utrolig spennende og interessant å lese, takk for at du delte (jeg ser at det er en stund siden du skrev dette) ❤️Dette likner på det mange forteller at de har opplevd når de har holdt på å dø: en kjærlighet, et lys, noe godt som de bare vil være i. Tenk om det er «Den store bevisstheten» vi alle går tilbake til? De snakker om dette også nå i sesong 3 av The White Lotus: at vi når vi blir født er som dråper av vann som skiller seg fra havet, som er «the universal consciousness”. Det gir mening. Har du sett den serien? Uansett, din historie gir meg håp og mer ro rundt å tenke på døden. Det gjorde godt. Anonymkode: caa24...3b3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2025 #217 Skrevet 18. april 2025 hvaduikkeser skrev (På 25.3.2025 den 12.59): Nå er det ikke Gud sin skyld at eldre ikke får dusje mer enn en gang i uka på sykehjem, men kommunen. God kommentar 😄 Anonymkode: caa24...3b3
Helikopter Skrevet 18. april 2025 #218 Skrevet 18. april 2025 Ja, jeg tror det. Tror jeg har opplevd kontakt med Gud gjennom livet mitt. Det kan jo veldig godt hende det bare er innbilning 😄 Men jeg er en av de som tror det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi kan kjenne med fysiske sanser.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2025 #219 Skrevet 18. april 2025 Uten å lese alle svarene i tråden - så ja, 100%. Men spør du meg om jeg tror på «den» Guden som Bibelen skriver om? Nei. Jeg tror på at det fantes en jovial kar ved navn Jesus også. Tror jeg på brennende busker osv? Nah. Jeg husker jeg røyket weed en gang eller 20 i ungdomstiden, og en gang kjøpte vi noe dårlige greier og da hadde plutselig venninnen min fult av overvåkningskameraer og mikrofoner i leiligheten. Jeg mener - hvem vet hva de røyket på den tiden. Men sånn utenom weed og mikrofoner, så er det bare en følelse i kroppen og hjertet, tror jeg. Bare føler det. Kan være tull. Kan være sant. Hvem vet ❤️ Anonymkode: fa91a...ef9 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #220 Skrevet 19. april 2025 debatant skrev (9 timer siden): Det finnes en bok som forteller hvem Gud er. Hvor du kan forstå Hans vesen. Jeg vil anbefale deg å lese den om du ønsker å forstå Hans natur og hensikter. Å kalle rundt 40 forfattere for utallige, er vel litt misvisende. Jeg vil anbefale deg å lese og grunne over det du ikke forstår, ikke bare de samme strofene som du tror du forstår. Jeg vil også anbefale deg å ikke dyrke deg selv. Anonymkode: 40534...c23 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå