debatant Skrevet 14. april #181 Skrevet 14. april NatNat skrev (På 13.4.2025 den 11.47): Dette er fullstendig latterlig. "mennesket" hvem er mennesker ? billioner av mennesker, hver eneste forkjellig fra den andre. Hvorfor skulle mennesker oppleve ondskap for hva enkelte fiktive mennesker har gjort for.... tusenvis av år siden.. Du har ansvar for degselv. Om du ønsker å leve i ondskap, vil du høste dets frukter. Gud tar vare på sine .
NatNat Skrevet 14. april #182 Skrevet 14. april debatant skrev (1 minutt siden): Du har ansvar for degselv. Om du ønsker å leve i ondskap, vil du høste dets frukter. Gud tar vare på sine . ja.. Jeg vet egentlig ikke hvorfor du valgte "debatant" som brukernavn siden du er 100% overbevisst at du har rett og andre tar feil. Dette er ikke å debatere men en slags.. misjonering online ? Jeg lever sannsynligvis mindre i ondskap enn deg. 1
debatant Skrevet 14. april #183 Skrevet 14. april NatNat skrev (3 timer siden): ja.. Jeg vet egentlig ikke hvorfor du valgte "debatant" som brukernavn siden du er 100% overbevisst at du har rett og andre tar feil. Dette er ikke å debatere men en slags.. misjonering online ? Jeg lever sannsynligvis mindre i ondskap enn deg. Mine feil og synder når til månen, om ikke lenger. At Jesus tilgir dem, gjør Hans nåde bare større. Hva jeg skriver, burde være en selvfølge i et 1000 år gammelt kristent land. Så ja jeg reagerer når folk mener vår identitet og tankesett er latterlig.
umAxa Skrevet 14. april #184 Skrevet 14. april (endret) debatant skrev (På 4.4.2025 den 20.05): Hva Gud har sagt står i Guds ord. Forhold deg til det. Jeg inviterer til å spille litt ball med meg. For å ha et anker å bygge videre fra: hva er Gud for deg, når du referer til Gud i disse debattene? Endret 14. april av umAxa
senior Skrevet 14. april #185 Skrevet 14. april Lawyam skrev (På 2.4.2025 den 15.10): For 2000 år siden sendte Gud sin Sønn ned hit for å ta bort skyld og straff, Det bekrefter at man engang trodde at man ved å ofre dyr og mennesker kunne la andre lide for sine synder. Derfor sier Bibelen at Jesus ofret seg for oss. På meg virker det som renspikket hedensk overtro. Skal vi ikke snart slutte å tro på sånt tull . . ? Det skal visstnok også være forklaringen på at ortodokse jøder fremdeles i dag står og klasker høner mot klagemuren . . . med sort hatt og lange krøller . . . 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #186 Skrevet 15. april debatant skrev (12 timer siden): Mine feil og synder når til månen, om ikke lenger. At Jesus tilgir dem, gjør Hans nåde bare større. Hva jeg skriver, burde være en selvfølge i et 1000 år gammelt kristent land. Så ja jeg reagerer når folk mener vår identitet og tankesett er latterlig. Du gjør en temmelig dum og stor feil om du tenker at du bare kan synde i vei fordi så lenge du tror på Jesus så er alt greit og syndene blir tilgitt. Det er gitt en masse lover og regler og levesett til mennesker ETTER Jesus. Det ville ikke vært noen grunn til det om det bare var å synde ivei. Og nei, lovene er ikke der kun for folk som ikke tror. Å gjøre ting bevisst som du vet er feil og galt er faktisk å spotte Jesus. Anonymkode: 40534...c23 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #187 Skrevet 15. april Tuppeluri skrev (På 17.2.2025 den 19.20): Nei, for jeg er realist og tror på vitenskapen Om det fantes en gud så ville jeg ikke tilbydd "hen" uansett. En gud som lar små babyer helt ned til nyfødt alder bli voldtatt, tillater barnebruder, drap av barn, lar barn bli kreftsyke, mishandlet, etterlatt for seg selv i over en uke i en lekegrind livredd. En gud som lar mennesker voldta andre mennesker, drepe andre mennesker, torturere og sprenge de i fillebiter. En gud som lar store deler av verden leve i total fattigdom, mens noen tjener seg søkkrike på å selge nudes, spre propaganda eller reklamere for botox og restylane. En gud som gir faen i at eldre på sykehjem bare for dusje en gang i uken, lite aktivitet i hverdagen, eller som dør i sitt eget hjem og ikke får tilsyn før de er i 3 stadiet av foråtnelsesprosessen. En gud som lar barn og ungdom som har hele livet foran seg til å bli fantastiske mennesker, blir mobbet til døde. Nei vet du hva, lista mi er lang. Men om det skulle finnes en gud, så er det absolutt ingen skikkelse jeg ønsker å tilbe. Poenget er vel at gud har gitt mennesket fri vilje, og kontrollerer dermed ikke hva menneskene gjør eller noen av tingene du nevner. Akkurat som at skaperen av en AI modell ikke kontrollerer hvordan den blir påvirket av dataene den kommer over. Anonymkode: f839e...6bf
Gjest Lawyam Skrevet 15. april #188 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Du gjør en temmelig dum og stor feil om du tenker at du bare kan synde i vei fordi så lenge du tror på Jesus så er alt greit og syndene blir tilgitt. Det er gitt en masse lover og regler og levesett til mennesker ETTER Jesus. Det ville ikke vært noen grunn til det om det bare var å synde ivei. Og nei, lovene er ikke der kun for folk som ikke tror. Å gjøre ting bevisst som du vet er feil og galt er faktisk å spotte Jesus. Anonymkode: 40534...c23 Hvor får du DET fra at det bare er å synde i vei?
AnonymBruker Skrevet 15. april #189 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 19.23): Mulighetene for intelligent liv «der ute» er langt større en eksistensen av en Gud. Anonymkode: fdf98...256 Hvorfor det? Med et uendelig univers er jo muligheten for at du og jeg eksisterer 1 delt på uendelig både i tid og rom. Altså uendelig liten sannsynlighet. Anonymkode: f839e...6bf
debatant Skrevet 15. april #190 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du gjør en temmelig dum og stor feil om du tenker at du bare kan synde i vei fordi så lenge du tror på Jesus så er alt greit og syndene blir tilgitt. Det er gitt en masse lover og regler og levesett til mennesker ETTER Jesus. Det ville ikke vært noen grunn til det om det bare var å synde ivei. Og nei, lovene er ikke der kun for folk som ikke tror. Å gjøre ting bevisst som du vet er feil og galt er faktisk å spotte Jesus. Anonymkode: 40534...c23 Du har et godt poeng. Selvfølgelig mente jeg det i sammenhengen du gav.
AnonymBruker Skrevet 16. april #191 Skrevet 16. april Lawyam skrev (På 15.4.2025 den 4.28): Hvor får du DET fra at det bare er å synde i vei? Av måten vedkommende beskriver å være syndefri, selv om synder i bøtter og spann. Så vidt jeg vet er det kun arvesynden Jesus har frelst oss fra. Ikke våre personlige valg og feiltrinn. Anonymkode: 40534...c23
AnonymBruker Skrevet 16. april #192 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 4.35): Hvorfor det? Med et uendelig univers er jo muligheten for at du og jeg eksisterer 1 delt på uendelig både i tid og rom. Altså uendelig liten sannsynlighet. Anonymkode: f839e...6bf Men uendeligheten finnes ikke. Det er bare at vår lille hjerne ikke strekker til og det blir "uendelig" for oss. Vi vet at universet har en start. Om universet var uendelig ville det ikke eksistert noen start. Anonymkode: 40534...c23
AnonymBruker Skrevet 16. april #193 Skrevet 16. april Nei, det finnes fortsatt ikke noe som beviser eller dokumenterer en gud. Anonymkode: 6d0ff...d7c
AnonymBruker Skrevet 16. april #194 Skrevet 16. april Hvilken gud spør du om vi tror/ikke tror på? Avhengig av tellemåte og definisjoner er det 8, 11, 13 stk eller 33 millioner guder i hinduismen og flere om vi tar med alle nåværende og utdødde religioner. Jeg er ateist. Likevel tror jeg på bare en gud mindre enn kristne så det er dermed ikke så stor forskjell. Anonymkode: cf1a7...b65
AnonymBruker Skrevet 16. april #195 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvilken gud spør du om vi tror/ikke tror på? Avhengig av tellemåte og definisjoner er det 8, 11, 13 stk eller 33 millioner guder i hinduismen og flere om vi tar med alle nåværende og utdødde religioner. Jeg er ateist. Likevel tror jeg på bare en gud mindre enn kristne så det er dermed ikke så stor forskjell. Anonymkode: cf1a7...b65 Hvis du hører en usannhet om en person.. får det deg til å tro at personen ikke finnes? Det å tro at alt er skapt av ingenting er en personlig mening og tro, men å legge religioner til grunn for å kalle seg ateist, det henger ikke helt på greip. Anonymkode: 40534...c23
AnonymBruker Skrevet 17. april #196 Skrevet 17. april PKV skrev (På 17.2.2025 den 18.25): Kjernekraft har de vært intelligent nok til å unngå 🤢du henger 30 år tilbake i tid, kjernekraft er bra. Anonymkode: 03739...dc3
AnonymBruker Skrevet 17. april #197 Skrevet 17. april Ikke sjanse i havet om at gud eksisterer. Å jo mer religiøse mennesker er (uansett religion) jo mer usmakelige og umenneskelige er de. Anonymkode: 68105...494 1
AnonymBruker Skrevet 17. april #198 Skrevet 17. april Ikke den kristne eller lignende, men jeg tror det er godt mulig at vi ble skapt av noe intelligent. Vi er ikke langt i fra å kunne implantere lyder og syn rett inn i hjernen, det er jo bare elektriske signaler. Fremtidige mennesker vil ha muligheten til å produsere trilliarder av hjerner stablet oppå hverandre, kanskje du eller jeg er en av de hjernene? Anonymkode: 03739...dc3
AnonymBruker Skrevet 17. april #199 Skrevet 17. april I følge fysikerne gir det ingen mening å snakke om noen skaper av BigBang for siden tiden ble skap av BigBang kan vi ikke snakke om noe «før» dette. Det er helt meningsløst å snakke om noe før BigBang. Altså ingen skaper og derfor ingen Gud. Om vi i framtiden får kraftige nok datamaskiner til å regne at fysikernes teorier om multiverset faktisk ekstisteter da har i så fall multiverset eksistert evig. Det har alltid vært og vil alltid være. Det er det det er. I et slikt multivers er det en teoretisk hypotetisk mulighet for at noe guddommelig vi ikke forstår eller kjenner til eksisterer eller at noe vi med vår begrensete oppfattelse vil tro er guddommelig. Her på vår lille klode er religionene menneskapte og definisjonen av faget teologi er: «Studiet av menneskenes søken og lengsel etter Gud». Personlig har jeg hatt en opplevelse en gang i tiden hvor jeg sterkt følte det guddommeliges nærvær da jeg satt og leste de poetiske tekstene til Bahá’í. I følge forskning kan slike opplevelser av et guddommelig nærvær oppstå hos mennesker når vi har sterke fyringer i de hjernecellene som ligger i tinninglappene. Så: Er slike hendelser bare en illusjon eller er det innbakt evne vi har i tinningene til å føle Gud fordi Han/Hun vil ha kontakt med oss? Selv orienterer jeg meg mot gnostisk kristendom fra Dødehavsrullene, altså De gnostiske evangelier fra esserne som søker det guddommelige inni oss og Buddhismen og Taoismen. I følge religionsvitenskapen var kristendommen inspirert av østlige religioner. Men jeg tror ikke fullt og fast og bastant på det for det er bare filosofiske redskaper jeg bruker til meditasjon og livsutfoldelse. Jeg er vel en slags agnostiker. «May The Force be with you!» Anonymkode: d0d2a...e2b
AnonymBruker Skrevet 17. april #200 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 19.26): Det er ikke gud som gjør dette, det er menneskene. Jeg druknet som barn, opplevelsen jeg hadde før jeg ble gjenopplivet kan jeg ikke forklare. Jeg var et annet sted, et helt ubeskrivelig nydelig sted fylt av kjærlighet, ubeskrivelig musikk, farger jeg aldri har sett før.. Jeg ville bare bli der. Jeg merket nærvær av andre og kunne høre tankene deres. Det var tydelig at jeg skulle tilbake til kroppen min igjen, jeg hadde mer å oppleve her. Jeg så tiden fra jeg ble født og til jeg druknet. Jeg så og det jeg forsto var noen av mine tidligere liv, og det var veldig mange, nesten undelige liv jeg har levd her på jorden, og på steder som var helt ukjente for meg (skal ikke gå nærmere inn på det). Jeg vet ikke hvordan jeg forsto det, det kan jeg ikke forklare, jeg var bare 5 år, men det var som jeg ikke var 5 når jeg var på dette stedet. På en måte var jeg det, men på en måte var jeg ikke det, umulig å forklare. Jeg fikk forståelsen av at livet på jorden er som en skole, vi skal oppleve mye...kjærlighet, sorg, tap, lykke, fortvilelse, smerte, glede...vi alle må gå gjennom alle stadier for å utvikle oss. Kan ikke forklare det på en annen måte. Som barn ville jeg snakke om dette, men ble alltid avvist, og det var veldig vanskelig for meg å forstå at ikke de ville høre på meg og ikke forsto hva jeg snakket om. Tar dette som anonymt for jeg vet av erfaring at jeg blir latterligjort, så har sluttet helt å snakke om dette. Anonymkode: 2be5e...390 Jeg tror deg ❤️ Anonymkode: d0d2a...e2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå