AnonymBruker Skrevet 17. februar #41 Del Skrevet 17. februar Humas skrev (4 timer siden): Spørs hva man mener med Gud. Jeg tror det finnes en opprinnelig skaper, noe som satte ‘ting i gang’, og jeg tror på den fullkomne kjærligheten, som ikke er mellom mennesker, som driver all frykt ut. Har innfunnet meg med at folk ikke tror meg, men et langt liv med masse angst og dårlige mestringsstrategier som å jobbe meg omtrent bevisstløs, for så å erstatte det med alkohol når jeg ikke jobbet. Har vokst opp i dysfunksjonell familie. Så da jeg virkelig holdt på å dø av dette så ble jeg innhentet og stoppet fra å ta livet mitt av denne kjærlighetskraften. Det har tatt meg mange år å integrere dette, hadde jo kropp og sinn full av traumer og overgrep. Så ja jeg tror på Gud=kjærlighet, det er min virkelighet, som ingen kan rokke ved. Enig, noe(n) satte det hele i gang. For utrolig lenge siden. Anonymkode: d783a...09d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blackfirex Skrevet 18. februar #42 Del Skrevet 18. februar Capitan Fracassa skrev (18 timer siden): Hvordan vet du dette? Fordi det gir mer mening at det finnes en uendelig skapning som aldri har blitt skapt. Alle handlinger krever en årsak, og en uendelig, evig eksisterende Gud gir en forklaring på hvorfor det finnes noe i stedet for ingenting. Hvis alt måtte ha en begynnelse, ville vi havnet i et uendelig regress, men en evig Gud bryter denne rekken og fungerer som den ultimate årsaken. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #43 Del Skrevet 18. februar blackfirex skrev (46 minutter siden): Fordi det gir mer mening at det finnes en uendelig skapning som aldri har blitt skapt. Alle handlinger krever en årsak, og en uendelig, evig eksisterende Gud gir en forklaring på hvorfor det finnes noe i stedet for ingenting. Hvis alt måtte ha en begynnelse, ville vi havnet i et uendelig regress, men en evig Gud bryter denne rekken og fungerer som den ultimate årsaken. Argumentet ditt er en logisk feilslutning; det gjør et unntak ved å si at Gud er den eneste som ikke trenger en årsak. Hvis jeg følger din logikk på samme måte, kan jeg også si at universet er evig, og ble til uten en årsak. Som en tidligere også har nevnt, blir ikke energi skapt, bare omformet. Det kan være slik at energien som var nødvendig for å skape universet eksisterte, uten behovet for en Gud. Anonymkode: aaaff...e93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blackfirex Skrevet 18. februar #44 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Argumentet ditt er en logisk feilslutning; det gjør et unntak ved å si at Gud er den eneste som ikke trenger en årsak. Hvis jeg følger din logikk på samme måte, kan jeg også si at universet er evig, og ble til uten en årsak. Som en tidligere også har nevnt, blir ikke energi skapt, bare omformet. Det kan være slik at energien som var nødvendig for å skape universet eksisterte, uten behovet for en Gud. Anonymkode: aaaff...e93 Gud skiller seg fra universet ved å være en nødvendig, ikke-materiell eksistens, mens universet består av materie og er i konstant forandring. Hvis universet var evig, ville det fortsatt trenge en forklaring for hvorfor det eksisterer i stedet for ingenting, mens Gud, som en nødvendighet, ikke krever en slik forklaring. Videre gjelder fysikkens lover som at energi ikke skapes eller ødelegges kun innenfor universet. De forklarer ikke hvordan universet selv oppstod. Hvis universet hadde en begynnelse, virker det rimelig å spørre hva som forårsaket det, og Gud foreslås som den nødvendige første årsaken 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 18. februar #45 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 18.56): hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: 4866d...4a9 Nei. Jeg ser ikke spor av hen. Hvis vi ser rent filosofisk på problemet og ignorerer religion, og legger til grunn at «Gud» kan være noe annerledes enn det vi forbinder med en entinitet, kan jeg strekke meg til å tro på matematikk. For det finnes ikke en eneste del av universet som ikke er preget av matematikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #46 Del Skrevet 18. februar blackfirex skrev (18 minutter siden): Gud skiller seg fra universet ved å være en nødvendig, ikke-materiell eksistens, mens universet består av materie og er i konstant forandring. Hvis universet var evig, ville det fortsatt trenge en forklaring for hvorfor det eksisterer i stedet for ingenting, mens Gud, som en nødvendighet, ikke krever en slik forklaring. Videre gjelder fysikkens lover som at energi ikke skapes eller ødelegges kun innenfor universet. De forklarer ikke hvordan universet selv oppstod. Hvis universet hadde en begynnelse, virker det rimelig å spørre hva som forårsaket det, og Gud foreslås som den nødvendige første årsaken Kan du forklare begrunnelsene dine mer? Hvorfor hadde univerest trengt en forklaring på hvorfor det eksisterer? I likhet med det forrige spørsmålet, hvorfor trenger ikke Gud en forklaring på sin egen eksistens? Fordi de ikke er materielle? Beskriv det mer detaljert? Hvorfor kan ikke fysikkens lover forklare universets opprinnelse? Dersom fysikken dikterer universets lover, hvorfor ikke? Kan også si at det finnes fysikere med større kunnskap om fysikken, sammenlignet med oss. Mange av dem argumenterer for at universet kan ha oppstått av seg selv, som Lawrence Krauss, dersom du vil ha et eksempel. Anonymkode: aaaff...e93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blackfirex Skrevet 18. februar #47 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kan du forklare begrunnelsene dine mer? Hvorfor hadde univerest trengt en forklaring på hvorfor det eksisterer? I likhet med det forrige spørsmålet, hvorfor trenger ikke Gud en forklaring på sin egen eksistens? Fordi de ikke er materielle? Beskriv det mer detaljert? Hvorfor kan ikke fysikkens lover forklare universets opprinnelse? Dersom fysikken dikterer universets lover, hvorfor ikke? Kan også si at det finnes fysikere med større kunnskap om fysikken, sammenlignet med oss. Mange av dem argumenterer for at universet kan ha oppstått av seg selv, som Lawrence Krauss, dersom du vil ha et eksempel. Anonymkode: aaaff...e93 Universet trenger en forklaring fordi det består av materie, energi, tid og rom, som alle er underlagt årsak og virkning. Hvis universet hadde en begynnelse, må det enten ha blitt skapt av noe annet eller ha oppstått fra ingenting, og å påstå at det "bare eksisterer" uten forklaring virker vilkårlig. Gud, derimot, forstås som en nødvendig eksistens, noe som betyr at Han ikke avhenger av noe annet og derfor ikke trenger en forklaring på sin eksistens. Universet virker derimot kontingent – det kunne ha vært annerledes eller ikke eksistert i det hele tatt, og krever derfor en forklaring. Fysikkens lover kan heller ikke forklare universets opprinnelse, fordi de beskriver hvordan ting oppfører seg innenfor universet, men forutsetter at tid, rom og energi allerede eksisterer. Selv om fysikere som Lawrence Krauss hevder at universet kan ha oppstått spontant fra et kvantevakuum, er dette vakuumet fortsatt noe, ikke absolutt ingenting, og dermed gjenstår spørsmålet om hvorfor noe eksisterer i det hele tatt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PKV Skrevet 18. februar #48 Del Skrevet 18. februar Gjennom hele menneskehetens historie kan jeg ikke se et eneste bevis på at noe som heter Gud eksisterer. Hva har denne gjort for å begrunne sin eksistens? Kan noen påpeke en eneste ting som kan overbevise meg? Paradoksalt har jeg tro på at vi ikke er de eneste levende sivilisasjoner her på jorden, og at noen der ute kan ha vært innom engang i tiden og lagt igjen spor på sin eksistens. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 18. februar #49 Del Skrevet 18. februar (endret) Det er ca 3000 anerkjente guder i verden. For meg betyr det at det er mer eller mindre opp til enhver å definere en gud. Derfor vil jeg si ja. Videre vil jeg si at din gud er like så god eller dårlig som din nestes gud. Endret 18. februar av Snok1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #50 Del Skrevet 18. februar Nei. Jeg tror vi er små byggeklosser i noe mye større enn vi kan forstå. Se på atomer – bittesmå enheter som danner alt vi ser rundt oss, fra stjerner til mennesker. Inni dem finner vi enda mindre deler, kvarker, som igjen kan være sammensatt av noe vi ennå ikke har oppdaget. Hva om vi selv er en del av et slikt system? Hva om hele universet bare er en liten brikke i noe langt større – kanskje et atom i en uendelig stor eksistens? Og hva om det finnes universer inni oss også, på nivåer vi ikke kan se? Kanskje vi ikke egentlig eksisterer som enkeltindivider, men som deler av en enorm sammenheng, akkurat som cellene i kroppen vår. Kanskje det store og det små er det samme, bare sett fra ulike perspektiver. Og kanskje vi aldri vil forstå helheten, fordi vi selv bare er små biter i et puslespill vi aldri får se ferdig. Anonymkode: 23424...cc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 18. februar #51 Del Skrevet 18. februar Jeg tror på Gud. Det har jeg gjort hele livet mitt. Når jeg føler Gud ser meg, så føler jeg meg hjemme. Det er veldig personlig, og litt vanskelig å forklare. Troen er unik for hver og en av kristne som tror på Gud. Jeg har snakket med mange, og det som er felles er ofte at de har sin egen opplevelse av det. Det synes jeg er flott. At det er mange som deler samme tro, og likevel er det et mangfold innenfor samme gruppe der det er frihet til å gjøre det. For meg handler det om frihet i å tro på Gud. Det er et bevisst og aktivt valg. Så hyller jeg han på min måte. Jeg har mye å takke Gud for ❤️ For meg er Gud bare kjærlighet ❤️ 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #52 Del Skrevet 18. februar Tuppeluri skrev (23 timer siden): Nei, for jeg er realist og tror på vitenskapen Om det fantes en gud så ville jeg ikke tilbydd "hen" uansett. En gud som lar små babyer helt ned til nyfødt alder bli voldtatt, tillater barnebruder, drap av barn, lar barn bli kreftsyke, mishandlet, etterlatt for seg selv i over en uke i en lekegrind livredd. En gud som lar mennesker voldta andre mennesker, drepe andre mennesker, torturere og sprenge de i fillebiter. En gud som lar store deler av verden leve i total fattigdom, mens noen tjener seg søkkrike på å selge nudes, spre propaganda eller reklamere for botox og restylane. En gud som gir faen i at eldre på sykehjem bare for dusje en gang i uken, lite aktivitet i hverdagen, eller som dør i sitt eget hjem og ikke får tilsyn før de er i 3 stadiet av foråtnelsesprosessen. En gud som lar barn og ungdom som har hele livet foran seg til å bli fantastiske mennesker, blir mobbet til døde. Nei vet du hva, lista mi er lang. Men om det skulle finnes en gud, så er det absolutt ingen skikkelse jeg ønsker å tilbe. Det er ikke gud som gjør dette, det er menneskene. Jeg druknet som barn, opplevelsen jeg hadde før jeg ble gjenopplivet kan jeg ikke forklare. Jeg var et annet sted, et helt ubeskrivelig nydelig sted fylt av kjærlighet, ubeskrivelig musikk, farger jeg aldri har sett før.. Jeg ville bare bli der. Jeg merket nærvær av andre og kunne høre tankene deres. Det var tydelig at jeg skulle tilbake til kroppen min igjen, jeg hadde mer å oppleve her. Jeg så tiden fra jeg ble født og til jeg druknet. Jeg så og det jeg forsto var noen av mine tidligere liv, og det var veldig mange, nesten undelige liv jeg har levd her på jorden, og på steder som var helt ukjente for meg (skal ikke gå nærmere inn på det). Jeg vet ikke hvordan jeg forsto det, det kan jeg ikke forklare, jeg var bare 5 år, men det var som jeg ikke var 5 når jeg var på dette stedet. På en måte var jeg det, men på en måte var jeg ikke det, umulig å forklare. Jeg fikk forståelsen av at livet på jorden er som en skole, vi skal oppleve mye...kjærlighet, sorg, tap, lykke, fortvilelse, smerte, glede...vi alle må gå gjennom alle stadier for å utvikle oss. Kan ikke forklare det på en annen måte. Som barn ville jeg snakke om dette, men ble alltid avvist, og det var veldig vanskelig for meg å forstå at ikke de ville høre på meg og ikke forsto hva jeg snakket om. Tar dette som anonymt for jeg vet av erfaring at jeg blir latterligjort, så har sluttet helt å snakke om dette. Anonymkode: 2be5e...390 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #53 Del Skrevet 18. februar Jeg tror på Gud, men jeg tror ikke at Gud er et individ, som i «han», jeg tror Gud er en energi og en kraft som finnes i alt, i oss alle. Jeg er også overbevist om at det er så uendelig mye vi ikke vet, og som vi ikke evner å forstå i livet på jorden. Men svarene får vi når vi dør, når sjelen vår drar hjem igjen. Anonymkode: 2d0f7...853 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 18. februar #54 Del Skrevet 18. februar PKV skrev (På 17.2.2025 den 18.25): Godt formulert. Men; Vi ser ikke detaljer der ute i universet. Vi må bare anta at det der ute finnes enormt med muligheter. Avanserte verdener hvor mangel på energi er et ukjent begrep. Produksjon av våpen er utopi. Kjernekraft har de vært intelligent nok til å unngå. Og kanskje har noen av disse vært innom jorden en gang i tiden og lagt igjen sine gener. Hvem vet? Ikke jeg og ikke du. Bare de der ute. Vi har ikke kunnskap til å forstå..... Ukjent univers har fortsatt ingenting med Gud å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #55 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ikke gud som gjør dette, det er menneskene. Jeg druknet som barn, opplevelsen jeg hadde før jeg ble gjenopplivet kan jeg ikke forklare. Jeg var et annet sted, et helt ubeskrivelig nydelig sted fylt av kjærlighet, ubeskrivelig musikk, farger jeg aldri har sett før.. Jeg ville bare bli der. Jeg merket nærvær av andre og kunne høre tankene deres. Det var tydelig at jeg skulle tilbake til kroppen min igjen, jeg hadde mer å oppleve her. Jeg så tiden fra jeg ble født og til jeg druknet. Jeg så og det jeg forsto var noen av mine tidligere liv, og det var veldig mange, nesten undelige liv jeg har levd her på jorden, og på steder som var helt ukjente for meg (skal ikke gå nærmere inn på det). Jeg vet ikke hvordan jeg forsto det, det kan jeg ikke forklare, jeg var bare 5 år, men det var som jeg ikke var 5 når jeg var på dette stedet. På en måte var jeg det, men på en måte var jeg ikke det, umulig å forklare. Jeg fikk forståelsen av at livet på jorden er som en skole, vi skal oppleve mye...kjærlighet, sorg, tap, lykke, fortvilelse, smerte, glede...vi alle må gå gjennom alle stadier for å utvikle oss. Kan ikke forklare det på en annen måte. Som barn ville jeg snakke om dette, men ble alltid avvist, og det var veldig vanskelig for meg å forstå at ikke de ville høre på meg og ikke forsto hva jeg snakket om. Tar dette som anonymt for jeg vet av erfaring at jeg blir latterligjort, så har sluttet helt å snakke om dette. Anonymkode: 2be5e...390 Så utrolig interessant å lese! Det er dette mange åndelige veiledere snakker om på sosiale medier, akkurat dette. Vi lever uendelig mange liv her på jorden, for å lære og vokse som sjeler. Vi skal oppleve dualitet, oppleve alle følelser, både de gode og de vanskelige. Og vi får utfordringer for å vokse og lære. Det sies også at vi selv velger hva vi vil oppleve av lærdom i vårt beste liv, vi velger vår familie og våre utfordringer. Men hjemme vårt er i etterlivet, eller dit sjelen vår går videre til når vi dør. Og der er det bare ren kjærlighet, ingen smerter, ikke vold, krig, ingenting vondt. Det er der hele familien vår er. Vi kommuniserer gjennom tanker, sies det, og det stemmer jo veldig med hva du sier. Veldig interessant at du forteller om egne erfaringer, som stemmer så godt overens med det jeg har lest mange åndelige veiledere fortelle. Anonymkode: 2d0f7...853 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 18. februar #56 Del Skrevet 18. februar Sommer2464 skrev (21 timer siden): Ja det tror jeg. Verden kan ikke akkurat bare ha blitt til av seg selv uten at noen har skapt den. Jo. Det er bevist at den kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #57 Del Skrevet 18. februar Jeg synes det er mer logisk med en Gud og en skaper, enn et stort smell i verdensrommet som tilfeldigvis startet en helt utrolig prosess. Bare se på hvordan alt fungerer perfekt og virker sammen i naturen, menneskekroppen ++, det er ikke noe som kan skje uten at noen holder i trådene. Tror absolutt på vitenskap, men Gud er den som har satt alt i stand. Menneskene finner bare ut mer og mer av Guds skaperverk. Anonymkode: 76af3...2a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #58 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er ikke gud som gjør dette, det er menneskene. Jeg druknet som barn, opplevelsen jeg hadde før jeg ble gjenopplivet kan jeg ikke forklare. Jeg var et annet sted, et helt ubeskrivelig nydelig sted fylt av kjærlighet, ubeskrivelig musikk, farger jeg aldri har sett før.. Jeg ville bare bli der. Jeg merket nærvær av andre og kunne høre tankene deres. Det var tydelig at jeg skulle tilbake til kroppen min igjen, jeg hadde mer å oppleve her. Jeg så tiden fra jeg ble født og til jeg druknet. Jeg så og det jeg forsto var noen av mine tidligere liv, og det var veldig mange, nesten undelige liv jeg har levd her på jorden, og på steder som var helt ukjente for meg (skal ikke gå nærmere inn på det). Jeg vet ikke hvordan jeg forsto det, det kan jeg ikke forklare, jeg var bare 5 år, men det var som jeg ikke var 5 når jeg var på dette stedet. På en måte var jeg det, men på en måte var jeg ikke det, umulig å forklare. Jeg fikk forståelsen av at livet på jorden er som en skole, vi skal oppleve mye...kjærlighet, sorg, tap, lykke, fortvilelse, smerte, glede...vi alle må gå gjennom alle stadier for å utvikle oss. Kan ikke forklare det på en annen måte. Som barn ville jeg snakke om dette, men ble alltid avvist, og det var veldig vanskelig for meg å forstå at ikke de ville høre på meg og ikke forsto hva jeg snakket om. Tar dette som anonymt for jeg vet av erfaring at jeg blir latterligjort, så har sluttet helt å snakke om dette. Anonymkode: 2be5e...390 Jeg har bekjente som har opplevd noe av det samme ❤️ Anonymkode: 76af3...2a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 18. februar #59 Del Skrevet 18. februar blackfirex skrev (2 timer siden): Fordi det gir mer mening at det finnes en uendelig skapning som aldri har blitt skapt. Det gir mer mening for deg. For meg gir et slikt eventyr av special pleading, absolutt ingen mening. Sitat Alle handlinger krever en årsak, og en uendelig, evig eksisterende Gud gir en forklaring på hvorfor det finnes noe i stedet for ingenting. Nei. Alt du har gjort, er å forklare ett mysterium (hvor kom universet fra), med to mye større mysterier (hvordan oppsto Gud, og hvordan lagde hun universet), og du har ingen bevis for at Gud finnes eller forklaring på disse to mysteriene. Så ditt svar forklarer absolutt ingen ting. Sitat Hvis alt måtte ha en begynnelse, ville vi havnet i et uendelig regress, men en evig Gud bryter denne rekken og fungerer som den ultimate årsaken. «energi» bryter også denne rekken, og energi vet vi at eksisterer, i motsetning til guden du tror på. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #60 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg synes det er mer logisk med en Gud og en skaper, enn et stort smell i verdensrommet som tilfeldigvis startet en helt utrolig prosess. Bare se på hvordan alt fungerer perfekt og virker sammen i naturen, menneskekroppen ++, det er ikke noe som kan skje uten at noen holder i trådene. Tror absolutt på vitenskap, men Gud er den som har satt alt i stand. Menneskene finner bare ut mer og mer av Guds skaperverk. Anonymkode: 76af3...2a1 Du appellerer til urmaker-analogien som allerede har blitt motbevist :)) Anonymkode: aaaff...e93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå