Gå til innhold

Hårtap overgangsalder (37 år) - NB! Inneholder bilde av hår fra dusj

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har alltid hatt mye og tykt hår, og har røytet jevnlig ved dusj og hårstell (vil si normalt). De siste ukene har hårtapet økt betraktelig og etter dagens dusj så lurer jeg på om jeg skal bli bekymret. Beklager bilde😕 dro ut fire tykke tuster under hårvask og en til ble igjen på hårbørsten etterpå. Bilde inkl ikke hårbørsten. 

Fikk påvist prematur overgangsalder høst 2023 og begynte umiddelbart på hormoner for å komme opp på normalt hormonnivå. Var sist hos gynekolog i høst og da var alt i orden. Tar hormoner etter dialog med gynekolog. Tar også daglig D-vitamin og tran. 

Formen det siste året har ikke vært topp og begynte for en mnd siden å teste ut kosttilskuddet 4Her Hormonbalanse i håp om å få noe overskudd som jeg kan ta med meg inn i lek og aktiviteter med sønn. Kan det være grunnen til hårtapet? Noen som har prøvd dette kosttilskuddet? 

Har ingen venninner å rådføre meg med for har ikke forfalt noen om at jeg har kommet i overgangsalderen..😕 det er fremdeles et sårt tema. 

Noen som har vært borti liknende ? 

IMG_7683.jpeg

Anonymkode: 950df...560

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er normalt at kvinner også mister en del hår i overgangsalderen. Noen mister mye. Man kan altså bli tynnere i håret selv om man er kvinne. Noen merker ikke noe til hårtap, mens andre merker mye til det. Jeg har selv blitt veldig tynn i håret etter overgangsalderen, og det er ikke noe morsomt...

Dette er antagelig ikke noe tilskuddene du tar kan forhindre. Det er en vanlig plage ved overgangsalderen.

Anonymkode: 98f17...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har alltid hatt mye og tykt hår, og har røytet jevnlig ved dusj og hårstell (vil si normalt). De siste ukene har hårtapet økt betraktelig og etter dagens dusj så lurer jeg på om jeg skal bli bekymret. Beklager bilde😕 dro ut fire tykke tuster under hårvask og en til ble igjen på hårbørsten etterpå. Bilde inkl ikke hårbørsten. 

Fikk påvist prematur overgangsalder høst 2023 og begynte umiddelbart på hormoner for å komme opp på normalt hormonnivå. Var sist hos gynekolog i høst og da var alt i orden. Tar hormoner etter dialog med gynekolog. Tar også daglig D-vitamin og tran. 

Formen det siste året har ikke vært topp og begynte for en mnd siden å teste ut kosttilskuddet 4Her Hormonbalanse i håp om å få noe overskudd som jeg kan ta med meg inn i lek og aktiviteter med sønn. Kan det være grunnen til hårtapet? Noen som har prøvd dette kosttilskuddet? 

Har ingen venninner å rådføre meg med for har ikke forfalt noen om at jeg har kommet i overgangsalderen..😕 det er fremdeles et sårt tema. 

Noen som har vært borti liknende ? 

IMG_7683.jpeg

D vitamin og tran, samtidig? Da vil jeg tenke at du får for mye vitamin D i deg. Hva viser blodprøvene dine på D vit?

Alt skal liksom være overgangsalder i dag, det finnes langt mer å lete etter enn overgangsalder når det kommer til hårtap. En tur til legen og få undersøkt stoffskiftet er en ting. En annen ting er om du har bare flekker eller om hårtapet er jevnt over hele hodet? 

Anonymkode: 22e2b...318

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ha diabetes? 
Jeg var i dårlig form og mistet mye hår før jeg fikk påvist diabetes.

Anonymkode: a6e09...7b9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er normalt at kvinner også mister en del hår i overgangsalderen. Noen mister mye. Man kan altså bli tynnere i håret selv om man er kvinne. Noen merker ikke noe til hårtap, mens andre merker mye til det. Jeg har selv blitt veldig tynn i håret etter overgangsalderen, og det er ikke noe morsomt...

Dette er antagelig ikke noe tilskuddene du tar kan forhindre. Det er en vanlig plage ved overgangsalderen.

Anonymkode: 98f17...5a3

Hvor lenge mistet du hår? Mister du enda?

Anonymkode: 1705f...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
AnonymBruker

Hei, har du funnet noe som hjelper? Jeg har vært i overgangsalder i ca 2 år nå, begynte på Estrogel og Utrogest for ca 6 mnd siden.

Jeg har mistet litt mer hår enn vanlig i 2 år, men forrige uke mistet jeg omtrent halve håret mitt iløpet av en dusj. Det var helt ekstremt, og nå er jeg redd. 

Jeg tar Omega 3, vitaminbjørner, Aquamin, Femarelle og NovaVita tabletter hver dag. 

Anonymkode: bd5e4...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 18.34):

Tar hormoner etter dialog med gynekolog. Tar også daglig D-vitamin og tran. 

Formen det siste året har ikke vært topp og begynte for en mnd siden å teste ut kosttilskuddet 4Her Hormonbalanse i håp om å få noe overskudd som jeg kan ta med meg inn i lek og aktiviteter med sønn. 

Jeg ville uansett kutta ut kosttilskuddet. Det er noe man tar for å prøve ut før man evt. får hormonbehandling, ikke som et tillegg til det, så vidt jeg vet. Du har jo ikke behov for det når du får "the real thing" av lege.

Anonymkode: 05c2b...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det trenger ikke nødvendigvis være at dette hårtapet skyldes overgangsalder. Det er ikke uvanlig med økt hårtap ca. tre måneder etter at man har hatt en infeksjon og feber. Ville uansett definitivt gått til lege, helst hudlege.

Anonymkode: f006b...6a1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det trenger ikke nødvendigvis være at dette hårtapet skyldes overgangsalder. Det er ikke uvanlig med økt hårtap ca. tre måneder etter at man har hatt en infeksjon og feber. Ville uansett definitivt gått til lege, helst hudlege.

Jeg hadde influensa og bronkitt i januar. Oj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde influensa og bronkitt i januar. Oj

Det kan være grunnen. Det heter telogen effluvium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan være grunnen. Det heter telogen effluvium.

PS: Hvis det er det, er den gode nyheten at dette er forbigående. Jeg ville uansett likevel gått veldig raskt til hudlege, sånn at du kan gjøre det du kan for å stanste håravfallet og booste ny hårekst. Håper det ordner seg!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...