Gå til innhold

Hvor mye skjermtid har barna deres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke hatt skjermtid på vårt barn og det angrer vi på nå. Men hvor mye skjermtid skal barn på 8 år ha? Barnet blir sint og utagerer når vi ber om å legge iPaden vekk. Hvordan gå frem for å gjøre overgangen lettere?

Anonymkode: b9c3e...f5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

12 åringen får bruke pc / Nintendo så mye han vil så lenge lekser og alt er gjort. 

6 får se på iPad og spille Nintendo etter lekser, og det blir litt sånn 15 min spilling..lek..så litt iPad..så lek...

Beste er p ha en alarm.. si at barnet får 10 min og når klokken må han legge det bort 

AnonymBruker
Skrevet

Når barnet blir sint og utagerer av å måtte legge vekk skjerm, bør dere ta en skikkelig detox og kutte all skjerm en stund! Forutsetningene for å få bruke skjerm må være at forekdrene bestemmer når og hvor lenge, og at den blir lagt vekk uten drama når avtalt tid er over. 

Anonymkode: c766b...cf2

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Når barnet blir sint og utagerer av å måtte legge vekk skjerm, bør dere ta en skikkelig detox og kutte all skjerm en stund! Forutsetningene for å få bruke skjerm må være at forekdrene bestemmer når og hvor lenge, og at den blir lagt vekk uten drama når avtalt tid er over. 

Anonymkode: c766b...cf2

Men er vel problemet at ungen ikke har lært seg dette fordi det aldri har fått skjerm tidligere. 

Anonymkode: 787d8...dec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke praktisert skjermtid. Her er regelen at hvis det blir krangling når vi sier hun er ferdig får hun den ikke. Gir oss større frihet til å vurdere hva hun ser/behovet vårt for at hun skal sitte stille. Passer selvfølgelig på å ikke ta den midt i en episode. Litt misnøye i starten, men gikk seg til bra her. 

Men hun er yngre enn din, så kanskje lettere for oss. 

Anonymkode: 2eea2...e55

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er vel problemet at ungen ikke har lært seg dette fordi det aldri har fått skjerm tidligere. 

Har ungen i HI aldri fått skjerm, eller hatt ubegrenset med skjerm tidligere? 🤔

Anonymkode: 9fbe6...ac8

AnonymBruker
Skrevet

Når du sier «ikke skjerm tid» mener du da at dere ikke har begrenset det eller at de ikke har sett noe særlig på skjerm før? Ref siste kommentar. 

Min 8 åring har ca 30 min i ukedagene. Brukes til tv. I helgene har han 1.5 time på morgenen til spilling eller tv. Det er som oftest ferdig til 9. Og så ser vi gjerne noe sammen på kvelden.  Han spiller foreløpig ikke sammen med venner

Anonymkode: bf1fc...25c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg leste det som du gjør først, men tror ts mener det som ingen begrensninger på skjermtid. 

Anonymkode: 2eea2...e55

AnonymBruker
Skrevet

Ubegrenset, så 8 åringen har aldri blitt sur eller sint når jeg ber han avslutte. Det er ofte han ikke bruker noe særlig skjerm, men andre dager er det mer. Spiller med venner på playstation og roblox på mobilen ,eller ser på YouTube. Det er ikke så viktig for han med skjerm,  når han vet at han kan se og spille så mye han vil. Er han ikke med venner,  så synes han det er kjekkere å lage slim, spille UNO, eller holde på med eksperimenter, sammen med meg. 

Anonymkode: a2d82...174

AnonymBruker
Skrevet

Barn på 6 og 8 år. Ser litt på nettbrettet ved frokost, slik at jeg får ordnet håret på minste. Ellers blir det tv titting i en time på kvelden. Leker inne eller ute på ettermiddagen hvis det ikke er fritidsaktiviteter.

Ser litt mer på tv i helgene, film, Idol, Maskorama etc. Skjerm var større del av hverdagen før.. men kutta det ut da det ble mast om skjerm istedenfor lek. Da ble det bråstopp og jeg har ikke angret på det.

Anonymkode: ac352...098

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Går ut fra at du spør hva du synes maksgrense for skjermtid bør være. Jeg aner ikke. Kjenner alt fra barn som får se hvor mye de vil, og som har egen ipad, til barn som knapt får se på skjerm fordi foreldrene er veldig imot. Min 8-åring ser på tv ca en time for dagen. Det begrenser seg selv fordi vi har regel om at hun får se tv på kveld etter kveldsmat, og fram til hun legger seg. Synes det er greiest sånn. 

Vet det ikke er optimalt med skjerm rett før leggetid, men hun har alltid vært av typen som sovner så snart hun legger hodet på puta (Jeg på den annen side, må slå av pc en times tid før jeg legger meg). På sommeren blir det ikke tv alle dager, for da er hun lenger ute. Når hun er syk, er det fri flyt, og hun får se tv hele dagen om hun vil. Har ikke ipad (har ikke blitt etterspurt ennå, og de bruker det en del på skolen). 

Anonymkode: c7310...e1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har ungen i HI aldri fått skjerm, eller hatt ubegrenset med skjerm tidligere? 🤔

Anonymkode: 9fbe6...ac8

Kan være begge ja.. Jeg tenker det er usannsynlig at en 8-åring i dag aldri har vært borti skjerm, så antar det er sistnevnte.

Anonymkode: c7310...e1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har ikke hatt skjermtid på vårt barn og det angrer vi på nå. Men hvor mye skjermtid skal barn på 8 år ha? Barnet blir sint og utagerer når vi ber om å legge iPaden vekk. Hvordan gå frem for å gjøre overgangen lettere?

Det trenger ikke være pga ingen skjermtid før altså. Vår 3-åring har alltid blitt sint når vi skrur av TV selv om hun har fått se på TV siden hun var ett år (men da begrenset). Vi venter med ipad. Kjenner og noen barn med nærmest ubegrenset skjermtid som etterhvert fikk strengere begrensninger fordi de så alt for mye på skjerm (det regulerte IKKE seg selv som mange tror at det gjør) og de kan og bli sinte når ipadtid er slutt.

Ville jobbet med følelsesregulering generelt. Og holdt på å begrense tid. Kanskje legg skjermtid rett før noe annet så det ikke går rett fra skjermtid til fri lek-tid eller leggetid, men feks litt skjermtid før et klokkeslett når man skal gå på skolen, eller litt skjermtid før middag. Så er det mer en naturlig avslutning fordi det kommer en annen fast aktivitet?

Anonymkode: 08b1e...854

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser nå at jeg kanskje misforsto, trodde dere angret på at dere ikke hadde gitt skjerm før 😄

Anonymkode: 08b1e...854

Skrevet

Det viktigste dere gjør er å gi et varsel først. «Om 10 minutter skal du legge vekk IPad». «Nå er det 5 min igjen». Samt at dere avtaler på forhånd at nå kan du ha den så og så lenge. På denne måten får de avsluttet det de holder på med, og det blir etter tilvenning lettere å legge den bort uten bråk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det 2t som er maksgrensa. Bruker ein app for å styra det. Mine fekk nettbrett 5 år. 

Minsten på snart 2 år får kun sjå litt NRK. Blir 1-2 episodar 

Om sommaren blir det veldig lite skjerm. Det hender vi har filmkveld med popcorn og type ein Disney film. 

Når vi er sjuke blåser vi i skjermtid. 

Anonymkode: 8efa6...80a

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Ja sistnevnte var nok det rette! Hun fikk se så lenge hun ville på tlf, iPad osv. men virker som mange praktiserer ingen begrensinger så lenge barnet regulerer seg selv? Vi håpte på at det skulle gå seg til med vår jente, enkelte dager kan hun sitte og spille roblox hele dagen. Da merker vi at hun er mer sur og grinete. Blir sint fordi hun må legge vekk iPaden osv. så vi har forberedt henne på at fra i morgen av blir det mindre skjermtid. Kutter ned litt og litt. 

AnonymBruker
Skrevet

Har tvillinger, samme kjønn. Ene har fri tilgang til skjerm, men solgte nettbrettet sitt og bruker telefonen minimalt. Andre sitter totalt klistret og må begrenses innimellom. 11 år. 

Anonymkode: 558c0...f2a

AnonymBruker
Skrevet

Åtteåringen ser kanskje 30-60 min i snitt per dag. Tolvåringen har mobil så litt vanskeligere å styre, men rundt 60 min/dag. 

det syns jeg er absolutt maks. Åtteåringen kan, hvis det sklir litt ut, reagere når hun må legge den vekk - det pleier være et sikkert tegn på å kutte ned. 

Treåringen ser ikke på skjerm.

Anonymkode: bb2f1...e22

AnonymBruker
Skrevet

Har en 12-åring, vi har ikke konkret skjermtid, men har har andre begrensninger. 

Vi har ikke nettbrett i hus, kun en stasjonær pc. Det eneste spillet vi har er The Sims, som kan spilles litt i helgene, ikke på hverdager. Blir det diskusjoner eller mas, blir det ingen spilling på noen uker. Vi har tv, men bruker den kun til å se film eller serie sammen, eller hun kan se på film med venninner på besøk en skjelden gang. 

Hun har smarttelefon, men ingen apper utenom Duolingo, Spotify og Storytel. Hun kan sende mld og ringe, og ta bilder/video. Alt utenom ringing sperres med Google Family Link fra 20:30 til 15:00 på skoledager, og fra 20:30 til 07:30 i helgene. 

Hun får ikke være alene på Internett, Youtube eller bruke sosiale medier. 

Vi har hatt jevnlige samtaler om nettvett, utfordringene som gir grunnlag for valgene vi tar for henne og hun forstår og samtykker. Hun gir ingen utrykk for å ønske seg mer tilgang. 

Vi foreldre bruker skjerm minst mulig, og unngår det meste av sosiale medier og andre brain rot-funksjoner. Går foran med gode eksempler, det er veldig viktig. 

Anonymkode: 4f602...d5f

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...