AnonymBruker Skrevet 16. februar #1 Del Skrevet 16. februar Hei! Jeg er i begynnelsen av 30-årene med en bachelorgrad. Jeg har lyst til å studere medisin, men må ta opp fag. Skal jeg rekke å få opp snittet før de fjerner alderspoengene i 2027, må jeg ta syv eksamener på to semestere (høst 2025/vår 2026). Må få sekser på minst fem av dem for å være rimelig sikker på å komme inn. Hadde tatt opp fag dette semesteret, men jeg trodde fristen var 15. februar. Skal selvsagt begynne å jobbe med dem nå da. Fagene jeg må ta opp er: Norsk skriftlig Norsk muntlig Engelsk Kjemi 1 Kjemi 2 Matematikk R1 Fysikk 1 Jeg har 5 i engelsk fra før av. Vil tro at jeg skal ha en god mulighet til å få 6er uten altfor mye arbeid. De resterende kommer til å kreve ganske mye jobb, vil jeg tro. Jeg er ikke helt ny til verken kjemi, matte eller fysikk (hatt alle på høyere utdanning, men karakterene fra vgs er ikke gode nok). Matte kommer jeg til å satse på en 5er, men har lyst å klare 6er i de resterende realfagene. Jeg er ikke noe naturtalent i realfag, men det har gått helt greit tidligere. Har ikke satset på toppkarakter før da. Hvordan er det lurest å fordele alle disse fagene over to semestere? Hvordan blir det egentlig hvis jeg ikke klarer å få opp snittet? Da må jeg vel ta opp flere fag, og få 6er i alle? Hvordan blir det med opptak hvis alle som søker har 6er i snitt uten tilleggspoeng? Er det i det hele tatt vits å søke etter at de fjerner alderspoengene? Får jo heller ikke poeng for høyere utdanning, samt maks 2 realfagspoeng. Takker for svar Anonymkode: a1231...993 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #2 Del Skrevet 16. februar Alle vil jo være i samme båt når tilleggspoengene forsvinner. Dette er en veldig bra endring, selv om den kanskje ikke er heldig for akkurat deg. Det var helt håpløst både samfunnsøkonomisk og personlig at hvis man ikke klarte å få gode nok karakterer til å komme inn på medisin rett etter videregående, var man tvunget til å vente til man var 23, studere noe random for å få poeng for høyere utdanning etc, selv om man kanskje bare manglet 0,05 poeng som man kunne løst med å ta opp én mislykket eksamen. Det er litt tricky å dele disse eksamene i to. Jeg ville tatt kjemifagene samme semester, og matte og fysikk samme semester. Norsk er høyst sannsynlig ganske mye arbeid. Norsk er både hovedmål og sidemål skriftlig? For eksempel: Norsk og engelsk (første semester) Alle realfagene (andre semester) (eller omvendt) Hvis det er et av realfagene du tror du vil slite mest med, ville jeg tatt det i første semester, slik at du har en sjanse nummer to andre semester. Sånn sett kan du ta realfagene først kanskje. Ikke undervurder engelsken heller. Hvis du skal dele opp realfagene på to semestre, ville jeg tatt: Kjemi, norsk Engelsk, matte, fysikk Jeg ville kanskje startet med engelsk, matte og fysikk det første semesteret, hvis du ser for deg at matte eller fysikk vil bli det største problemet å få ønsket karakter i. Men når jeg leser gjennom det jeg har skrevet, tror jeg at jeg ville gjort det slik: Første semester: Alle realfagene Andre semester: Norsk, engelsk, evt ta opp en (maks to) realfagseksamen(er) som ikke gikk så bra første gang. Anonymkode: ab0ba...322 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 16. februar #3 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Alle vil jo være i samme båt når tilleggspoengene forsvinner. Dette er en veldig bra endring, selv om den kanskje ikke er heldig for akkurat deg. Det var helt håpløst både samfunnsøkonomisk og personlig at hvis man ikke klarte å få gode nok karakterer til å komme inn på medisin rett etter videregående, var man tvunget til å vente til man var 23, studere noe random for å få poeng for høyere utdanning etc, selv om man kanskje bare manglet 0,05 poeng som man kunne løst med å ta opp én mislykket eksamen. Det er litt tricky å dele disse eksamene i to. Jeg ville tatt kjemifagene samme semester, og matte og fysikk samme semester. Norsk er høyst sannsynlig ganske mye arbeid. Norsk er både hovedmål og sidemål skriftlig? For eksempel: Norsk og engelsk (første semester) Alle realfagene (andre semester) (eller omvendt) Hvis det er et av realfagene du tror du vil slite mest med, ville jeg tatt det i første semester, slik at du har en sjanse nummer to andre semester. Sånn sett kan du ta realfagene først kanskje. Ikke undervurder engelsken heller. Hvis du skal dele opp realfagene på to semestre, ville jeg tatt: Kjemi, norsk Engelsk, matte, fysikk Jeg ville kanskje startet med engelsk, matte og fysikk det første semesteret, hvis du ser for deg at matte eller fysikk vil bli det største problemet å få ønsket karakter i. Men når jeg leser gjennom det jeg har skrevet, tror jeg at jeg ville gjort det slik: Første semester: Alle realfagene Andre semester: Norsk, engelsk, evt ta opp en (maks to) realfagseksamen(er) som ikke gikk så bra første gang. Anonymkode: ab0ba...322 Det er mye bedre å ta kjemi 1 første semester, så kjemi 2 andre ettersom de bygger på hverandre og vanskelig å lese til samtidig da endel i kjemi 2 forutsetter god forståelse i stoffet fra kjemi 1. Bla. syrer og baser før man begynner med bufferregning. Fysikk er også lettere om du kan matten først, noe du ikke gjør om du bare har hatt P-matte. Men det er såpass lite at det kan enkelt læres samtidig som man leser fysikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #4 Del Skrevet 16. februar Romkom skrev (39 minutter siden): Det er mye bedre å ta kjemi 1 første semester, så kjemi 2 andre ettersom de bygger på hverandre og vanskelig å lese til samtidig da endel i kjemi 2 forutsetter god forståelse i stoffet fra kjemi 1. Bla. syrer og baser før man begynner med bufferregning. Fysikk er også lettere om du kan matten først, noe du ikke gjør om du bare har hatt P-matte. Men det er såpass lite at det kan enkelt læres samtidig som man leser fysikk. Jeg ville lest begge kjemifagene samme semester. Kjemi 1 de første to månedene, Kjemi 2 de neste to-tre månedene. Da får du fordelen av bedre forståelse når du skal ta Kjemi 1-eksamen, som sannsynligvis vil gjøre det enklere med en sekser. Anonymkode: ab0ba...322 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 16. februar #5 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville lest begge kjemifagene samme semester. Kjemi 1 de første to månedene, Kjemi 2 de neste to-tre månedene. Da får du fordelen av bedre forståelse når du skal ta Kjemi 1-eksamen, som sannsynligvis vil gjøre det enklere med en sekser. Anonymkode: ab0ba...322 Kjemi 1 er utrolig enkelt å få 6 på, kjemi 2 skriftlig er vanskelig å få 6 på. Å ofre tid og innsikt i kjemi 2 pensum for å kunne gjøre det bedre på en enklere eksamen er direkte idiotisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #6 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Jeg er i begynnelsen av 30-årene med en bachelorgrad. Jeg har lyst til å studere medisin, men må ta opp fag. Skal jeg rekke å få opp snittet før de fjerner alderspoengene i 2027, må jeg ta syv eksamener på to semestere (høst 2025/vår 2026). Må få sekser på minst fem av dem for å være rimelig sikker på å komme inn. Hadde tatt opp fag dette semesteret, men jeg trodde fristen var 15. februar. Skal selvsagt begynne å jobbe med dem nå da. Fagene jeg må ta opp er: Norsk skriftlig Norsk muntlig Engelsk Kjemi 1 Kjemi 2 Matematikk R1 Fysikk 1 Jeg har 5 i engelsk fra før av. Vil tro at jeg skal ha en god mulighet til å få 6er uten altfor mye arbeid. De resterende kommer til å kreve ganske mye jobb, vil jeg tro. Jeg er ikke helt ny til verken kjemi, matte eller fysikk (hatt alle på høyere utdanning, men karakterene fra vgs er ikke gode nok). Matte kommer jeg til å satse på en 5er, men har lyst å klare 6er i de resterende realfagene. Jeg er ikke noe naturtalent i realfag, men det har gått helt greit tidligere. Har ikke satset på toppkarakter før da. Hvordan er det lurest å fordele alle disse fagene over to semestere? Hvordan blir det egentlig hvis jeg ikke klarer å få opp snittet? Da må jeg vel ta opp flere fag, og få 6er i alle? Hvordan blir det med opptak hvis alle som søker har 6er i snitt uten tilleggspoeng? Er det i det hele tatt vits å søke etter at de fjerner alderspoengene? Får jo heller ikke poeng for høyere utdanning, samt maks 2 realfagspoeng. Takker for svar Anonymkode: a1231...993 Man har aldri trengt 6 i snitt i ordinærkvoten til medisin. Denne myten er så vanskelig å avlive til tross for at folk har prøvd å avlive den i detalj, deriblant jeg. F eks: medisin ved Tr.heim / Levanger. Krever 67,5 konkurransepoeng. Slik det er nå så trengte man da 8 alderspoeng, 60 beståtte studiepoeng i ett eller annet, så har du allerede totalt 10 poeng der. Makser man ut de resterende 4 realfags- og språkpoengene (man får poeng for språk også), så er det 14 totalt sett, og det betyr at man kunne kommet inn med 53,5, som er i snitt 5,35 ut av 6,00. Snittet kan aldri bli over 6,00 og i snittet skal regnes kun rene karakterer, ingenting annet. 5,35 i snitt var altså det man trengte for å komme inn på medisin ved NTNU Levanger, bare for å nevne et eksempel. Selv om 5,35 er et høyt snitt, så er det fortsatt et godt stykke unna myten "må ha 6-ere i alt". Tvert imot, 5,35 indikerer at man har flere 5-ere enn 6-ere. Som sagt, 5,35 er et respektabelt snitt uten tvil, men fortsatt et godt stykke unna myten om at det nesten er bare å henge seg i taket om man ikke har 6-ere i alt 😂 Når det gjelder spørsmålet ditt angående det nye opptakssystemet som gjelder fra og med 2027, så blir det slik at alderspoengene forsvinner for alle, så forskjellen hvem som "taper" mest på de resterende poengene vil ligge i hvem som lenet seg mest på å bestå 60 studiepoeng slik at de kan få 2 tilleggspoeng, kontra de som kanskje ikke fokuserte på dette og gikk heller inn for å få flest mulige 6-ere. Her vil sistnevnte være "vinnere", de som ignorerte 60 beståtte studiepoeng, men vi vet jo ikke hvor mange det er. Selv tipper jeg at det ikke er snakk om mange "vinnere" her i og med at folk likte ideen om å kunne bestå 60 studiepoeng og der det holdt med å bestå for å få 2 tilleggspoeng. Folk som fokuserte mye på språk vil også være litt "tapere" siden språkpoeng forsvinner. Men igjen, det har vært kjent lenge at man ikke gidder å lære ekstra språk her til lands utover engelsk, og det har vært fallende oppslutning rundt spansk, tysk, fransk, osv. Politikere snakket om at man MÅ ta disse språkene og at det er "viktig", men ironien nå er at de som wastet mye tid på disse språkene for å få litt ekstra poeng vil være tapere. Det er nok ikke snakk om mange individer her uansett, men noen er det jo, men man vet ikke hvor mange. Uansett, det blir langt mer spennende å se på hvordan det blir med kjønnskvoter. En kjønnskvote for menn er på tide å få til her i og med at medisin er et samfunnskritisk yrke og det er allerede bestemt at kjønnspoeng skal erstattes av kjønnskvoter. Det har også vært mye fokus nå på at menn har falt utenfor høyere utdanning altfor lenge og det vil være større fokus på dette fremover. Når man får kjønnskvoter på plass, så blir dynamikken annerledes siden man konkurrerer kun mot det ene kjønnet. Anonymkode: 45ffb...236 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #7 Del Skrevet 16. februar Romkom skrev (29 minutter siden): Kjemi 1 er utrolig enkelt å få 6 på, kjemi 2 skriftlig er vanskelig å få 6 på. Å ofre tid og innsikt i kjemi 2 pensum for å kunne gjøre det bedre på en enklere eksamen er direkte idiotisk Det er jo ikke det man gjør i det hele tatt. Man gjør det enklere å få god karakter i Kjemi 1 gjennom å allerede ha lest på Kjemi 2. Man sparer rett og slett lesetid, som kan brukes på noe annet (andre fag, fritid, jobbing…). Anonymkode: ab0ba...322 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 16. februar #8 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo ikke det man gjør i det hele tatt. Man gjør det enklere å få god karakter i Kjemi 1 gjennom å allerede ha lest på Kjemi 2. Man sparer rett og slett lesetid, som kan brukes på noe annet (andre fag, fritid, jobbing…). Anonymkode: ab0ba...322 Så om du bruker 2 mnd på kjemi 1 før du kan begynne å lese på kjemi 2, fremfor å lese kjemi 2 disse 2 månedene, så gjør man ikke det? Ts: tenker det sier seg selv hvem man burde høre på, jeg fikk forøvrig 6 i kjemi 1 og kjemi 2 skriftlig og muntlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #9 Del Skrevet 17. februar Romkom skrev (6 timer siden): Så om du bruker 2 mnd på kjemi 1 før du kan begynne å lese på kjemi 2, fremfor å lese kjemi 2 disse 2 månedene, så gjør man ikke det? Ts: tenker det sier seg selv hvem man burde høre på, jeg fikk forøvrig 6 i kjemi 1 og kjemi 2 skriftlig og muntlig Jeg tror du trenger et lite kurs i hvordan bruke tiden man har tilgjengelig mest effektivt. 🤣 Det er jo ikke bare kjemi 2 TS må lese. Hvis ikke TS bruker de første to månedene på Kjemi 1, må hun bruke dem på et annet fag. Hilsen fikk også 6 i kjemi, og har PhD i realfag. Anonymkode: ab0ba...322 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #10 Del Skrevet 17. februar Bare et tips til norsk. Det er alltid ulike oppgaver men noen typer analyse oppgaver god hvert år. Det kan lønne seg å spesifisere seg på denne typen analyse og lese noen 6 er oppgaver med " forklaring" tror det skal ligge ute. Hvis du da helger en slik oppgave og følger planen så tenker jeg du har gode sjanser for toppkarakter. Anonymkode: 68022...16b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #11 Del Skrevet 17. februar Ellers er tipset til norsk å lese mye aviser og være oppdatert på det som skjer i verden og her hjemme da det ofte tas opp emner som er i tiden. Anonymkode: 68022...16b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 17. februar #12 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg tror du trenger et lite kurs i hvordan bruke tiden man har tilgjengelig mest effektivt. 🤣 Det er jo ikke bare kjemi 2 TS må lese. Hvis ikke TS bruker de første to månedene på Kjemi 1, må hun bruke dem på et annet fag. Hilsen fikk også 6 i kjemi, og har PhD i realfag. Anonymkode: ab0ba...322 Mao. Kom du ikke inn på medisin. Trist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå