Gå til innhold

Bipolar hypomani og sinne?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har bipolar lidelse, først og fremst type ii, som opplever hypomani med irritasjon og sinne? Hvordan håndterer dere det? Jeg har fått den diagnosen, men bare opplevd "hypomani" (vet egentlig ikke om det regnes som det, men har nå fått diagnosen da) der jeg har følt meg glad, men på en litt beruset måte, og bare veldig energisk. Jeg sliter mest med depresjon. Nå har jeg fått prøvd Zyprexa i noen uker (har vel muligens gått 1-2 mnd nå, har ikke helt oversikt), og jeg føler den har løftet meg ut av depresjonen. Det er særlig den siste uka jeg har følt på det, og selv om jeg tar en relativt liten dose så fungerer det bra syns jeg. Problemet nå er at jeg begynner å lure på om jeg er på vei mot hypomani. Nå i helga har jeg kjent meg lettere irritabel, har brukt mer penger enn vanlig og startet flere kreative prosjekt enn vanlig. I dag har jeg følt meg så utrolig sint og irritert at jeg føler nesten jeg blir litt gal av det. Klarer ikke sitte stille så lenge, må opp og gå, men det gjør på en måte bare irritasjonen verre også. Det er noe inni meg som går veldig fort. Jeg vet at Zyprexa skal kunne virke mot (hypo)mani også, men har forstått at det er i litt større doser. Derfor begynner jeg å lure på om jeg kan være på vei mot hypomani nå. Jeg bor alene så får ikke spurt noen rundt meg. Jeg har sovet mye etter at jeg startet på Zypreza og følt meg trøtt, derfor reduserte jeg dosen litt, og lurer på nå om det ikke var så lurt kanskje.

Kan de av dere som opplever hypomani med sinne og irritabilitet fortelle litt hvordan det er for dere? Hvordan er en "typisk" dag? 

Jeg skal selvsagt snakke med psykiater, men har jo ikke time nå siden det er helg. Hvis jeg har skrevet noe ulovlig så vær så snill å heller fjern det enn å stenge tråden. Det er nesten umulig å holde styr på hva som er tillatt og ikke tillatt her inne mtp psykisk helse da det nærmest virker som om KG ønsker at det skal være så tabu som mulig, noe som er utrolig patetisk. 

Anonymkode: a1c26...180

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et tips, spør på dol, der er det åpnere i forhold til hva du kan spørre om og mye kunnskap rundt psykisk helse. Om du vil.

Anonymkode: 1bc0f...981

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Et tips, spør på dol, der er det åpnere i forhold til hva du kan spørre om og mye kunnskap rundt psykisk helse. Om du vil.

Anonymkode: 1bc0f...981

Hva er det? Tror ikke jeg vet hva det er, kommer i alle fall ikke på det nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er det? Tror ikke jeg vet hva det er, kommer i alle fall ikke på det nå. 

Doktoronline.no 

Ett litt mindre forum, men mye kunnskap og erfaringer.

Skrevet

Jeg blir sint, ja. Noen medisiner gjør med illsint. 

Anonymkode: 71c51...98f

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (51 minutter siden):

Doktoronline.no 

Ett litt mindre forum, men mye kunnskap og erfaringer.

Takk, skal høre der og! 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg blir sint, ja. Noen medisiner gjør med illsint. 

Anonymkode: 71c51...98f

På hvilken måte blir du sint? Hvordan utfolder det seg? 

Skrevet

Har ikke følt meg sint, men det er vanlig slik jeg har forstått det. Det viktigste for meg er å ta litt mer av quetiapin på kvelden enn vanlig (har konferert med legen og skal gjøre det). 
Så når jeg mistenker at det kan være noe på gang så roes det ned raskt siden søvnen er veldig, veldig viktig. Har bare hatt to skikkelig runder før denne avtalen. 

Anonymkode: 0fbec...980

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...