Gå til innhold

Skeier ut i helgene - ok eller ødelegger det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Nei, det varierer. I HI ventet jeg mens og skal innrømme at da fråtser jeg, heldigvis bare èn helg i måneden det er så gale. Ser hva du mener at det kunne blitt fordelt litt, men er redd jeg da spiser usunt både i ukedagene og så får lyst på det i helgen igjen. 

Anonymkode: f08df...d63

Jeg tror at når man venner seg til at dette er det naturlige, så går det litt av seg selv.

Som eksempel var jeg ute og spiste god middag med vin torsdag. Og så lagde vi bao buns og drakk vin fredag igjen. Deretter sunn (men god) mat lørdag og søndag - lager ofte noe vi liker veldig godt, men som likevel er sunt, slike dager, som helstekt kylling med rotgrønnsaker. Det føles bare naturlig, og godt, etter to dager med god mat og drikke. Og så lærer man seg også å finne kosen i at det er fri i seg selv, at man har tid til å binge litt av favorittserien.

Om ikke får du et veldig unaturlig forhold til at kos=mat.

Anonymkode: 08e8c...89f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vektmessig ikke noe problem, har bmi på ca 19 og hatt det de siste 15 årene. Men er mtp forebygging av kreft, hjerte/karsykdommer, immunforsvar og energinivå. Får alltid dårlig samvittighet når jeg ser at «alle andre» er mye flinkere enn meg, men jeg trenger liksom den helgen som gevinst for at ukedagene skal gå fint. Koser meg virkelig i helgene. Men det blir jo sukker, salt og alkohol hver lørdag. Og til gjengjeld grønt, vann og protein i ukedagene. Skulle helst vært en slik som trente lørdagsmorgen og spiste cottage cheese og kylling lørdag kveld, men det hadde tatt så mye av livsgleden. 

Jeg tenkte ikke på vekt, men mer på rutineendringene.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men hvis jeg skulle hatt ⅓ av nettene slik du beskriver, ville jeg kommet ut av døgnrytmen for de neste 3 dagene.

Hvis jeg skulle spist og drukket masse karbohydrater ⅓ av uken ville jeg fått ubalanse i blodsukkeret (jeg har ikke diabetes, men takler ubalanse i blodsukkeret dårlig)

Osv

Men som jeg skrev, hvis det fungerer for deg er det jo ikke noe problem.  Det er jo du som skal leve med din livsstil ☺️

Anonymkode: 75e6d...04b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 16.51):

Dette har blitt en rutine som fungerer fint, har aldri hatt bedre vitalia, vekt og blodprøver. 

Sier ikke dette alt da? Om at den vanen er helt ok? :) 
Er vel bare bra for kroppen å ikke kjenne på mat-stress hver dag, er vel kanskje akkurat slik vi er ment til å fungere, på lite over en periode, for så å spise mye når vi kommer over noe. Vil tro kroppen har det fint på den måten.

Gjør det samme selv, litt mindre nazi vel og merke, men periodisk faste er for ukedager, helger for å slappe av.

Funker veldig fint for meg også :)

Anonymkode: eba50...0a8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gjør det likt. Strengt i ukene, og pga søvnproblemer (hele livet) så må jeg også holde streng døgnrytme og legge meg veldig tidlig. Kan ikke skeie helt ut der, men synes jeg får lang kveld hvis jeg er oppe til midnatt også jeg 😂 I matveien gjør vi det sånn at vi har gode/ favorittmiddager fredag og lørdag. Noen er sunne, andre ikke, men det er det vi liker best. Fredagen er en "sunn" dessert og popcorn lov f.eks. Ikke helt godtegriser, men litt kos for å markere helg, som sukkerfri is, frukt med vaniljesaus etc. Lørdagen lager vi oss bedre frokost enn vanlig dersom mannen har fri, men vi har hund og går også alltid en ekstra lang tur før den frokosten. Unner oss litt sjokolade til kaffen, mannen gjerne litt bakverk også. På kvelden god mat, noen helger litt vin, og smågodt 🤩 Ingen lørdag uten! har alltid litt chips også, men det er få ganger i året av vi spiser opp den. Som regel blir det et par håndfuller kanskje, men den står fremme til fri disposisjon 😅Søndagen god frokost (igjen etter tur), men sunnere middag og ikke snop, sånn teoretisk. Rent praktisk blir det altfor ofte litt kos da også, fordi det er den dagen det er mest besøk/ sammenkomster i familien og ting serveres. Alle mine prøver er også tipp topp. Flott blodprosent (ingen selvfølge som dame), godt med vitaminer, ingen plager som kolesterol eller blodtrykk, fine lever og nyreprøver. 

Kos deg med god samvittighet du! Vi pleier å si at noe gjør man for hele kroppen, noe gjør man bare for livsgnisten 😇

Anonymkode: 2bab2...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...