AnonymBruker Skrevet 16. februar #1 Del Skrevet 16. februar 5 dager i uka kjører jeg 16:8 fasting, begynte med det for 2 år siden og er konsekvent. Passer på å spise 5 om dagen og spiser ikke godteri i ukedagene, dog litt lakris eller sjokoladebit før mensen. Trener 3 dager i uka og rører aldri alkohol søn-fre. Dette har blitt en rutine som fungerer fint, har aldri hatt bedre vitalia, vekt og blodprøver. Men jeg har også en hard jobb som krever mye av min mentale kapasitet, så jeg må legge meg kl 22 hver kveld og har ikke så mye liv for kan ikke være trøtt på jobb om jeg skal få alt gjort. Føler noen ganger at livet blir et fengsel pga det. Så det jeg har gjort de siste årene er å leve sunt og strengt søn-fre, men fredag og lørdag kjører jeg på med taco, pizza, vin og sjokolade, legger meg 03 på natten og sover til 12 hvis jeg ikke har noen planer. Jeg er singel og bor alene. Er det slik at disse helgevanene ødelegger for livsstilen ellers? Jeg tenker at livet er kort og jeg vil ikke leve helt nazi hele uka, hver dag. Men samtidig kan jeg få dårlig samvittighet som i dag, jeg spiste pizza hele helgen, sjokolade, pomme Frits, vin og lakris. I dag har jeg trent og spist smoothie for å kompensere litt. Anonymkode: f08df...d63 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pepssi Skrevet 16. februar #2 Del Skrevet 16. februar Flink du er! Jeg synes man bør kunne unne seg i helgene. Alt med måte 🥰 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #3 Del Skrevet 16. februar Pepssi skrev (På 16.2.2025 den 15.57): Flink du er! Jeg synes man bør kunne unne seg i helgene. Alt med måte 🥰 Ekspander Takk for det 🥰 Ja, er det jeg også tenker og håper ikke det ødelegger det andre jeg jobber med. Anonymkode: f08df...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pepssi Skrevet 16. februar #4 Del Skrevet 16. februar Neida! Om du føler det ødelegger så slutter du jo bare 🥰 Men viktig å ikke være nazi! En livstilsendring handler jo om noe du skal prøve å ha livet ut så du må prøve å ikke være for streng mot deg selv. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #5 Del Skrevet 16. februar Jeg gjør det samme som deg. Jeg føler at jeg ønsker å kose meg i helgene. Drikker vin om kvelden, spiser is til lunsj om jeg vil og koser meg max med potetgull osv. Så er det enkelt å faste i uken. Spisevindu fra 12-20 ca. Null godis med mindre det er rett før mens. All mat hjemmelaget. Null brus/alkohol etc. Så gleder jeg meg til helgen! Viktig med balanse Anonymkode: 2732a...2d9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #6 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 16.05): Jeg gjør det samme som deg. Jeg føler at jeg ønsker å kose meg i helgene. Drikker vin om kvelden, spiser is til lunsj om jeg vil og koser meg max med potetgull osv. Så er det enkelt å faste i uken. Spisevindu fra 12-20 ca. Null godis med mindre det er rett før mens. All mat hjemmelaget. Null brus/alkohol etc. Så gleder jeg meg til helgen! Viktig med balanse Anonymkode: 2732a...2d9 Ekspander Så godt å høre 😀 Anonymkode: f08df...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #7 Del Skrevet 16. februar Jeg spiser sunt og magert de fleste dager, trener 3 ganger i uka, men har minst 1 dag i uka hvor jeg unner meg akkurat det jeg har lyst på, kake, smågodt, pizza osv. Bmi på 19 ( gått ned fra bmi 30 for 6 år siden på egen hånd og har holdt vekten siden). Flotte blodprøver. Så bare kos deg, du. Livet skal ikke bare være disiplin og hardt arbeid. Anonymkode: cc591...744 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaine Skrevet 16. februar #8 Del Skrevet 16. februar Livet bør være en miks. Meste parten av tiden burde en gjøre ting som er bra fysisk, men av og til bør man gjøre ting som er godt for sjelen. Og når du syns du er i god form, vekta er bra og blodprøvene er fine funker jo dette helt klart for deg, så er jo bare å fortsette med det. Er mye verre å være kjempe nazi og aldri kunne unne seg noe som helst. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #9 Del Skrevet 17. februar Hvis du ønsker å gå ned i vekt så kan det gjøre ting vanskelig. Anonymkode: f4f37...9fb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #10 Del Skrevet 17. februar Det kommer jo an på hvilken livsstil du vil ha. For meg hadde det ikke fungert å gå så mye utenfor rutine nesten ⅓ av året. For meg er en dag i uken det som passer best. (Og så kommer helligdager, bursdager, sosiale sammenkomster med venner og familie, og ferie i tillegg) Men hvis det fungerer for deg, og det er slik du liker det, er det jo ikke noe problem. ☺️ Anonymkode: 75e6d...04b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #11 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 9.28): Det kommer jo an på hvilken livsstil du vil ha. For meg hadde det ikke fungert å gå så mye utenfor rutine nesten ⅓ av året. For meg er det moderat utskeielse en dag i uken det som passer best. (Og så kommer helligdager, bursdager, sosiale sammenkomster med venner og familie, og ferie i tillegg) Men hvis det fungerer for deg, og det er slik du liker det, er det jo ikke noe problem. ☺️ Anonymkode: 75e6d...04b Ekspander La til en utdyping Anonymkode: 75e6d...04b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #12 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 9.28): Det kommer jo an på hvilken livsstil du vil ha. For meg hadde det ikke fungert å gå så mye utenfor rutine nesten ⅓ av året. For meg er en dag i uken det som passer best. (Og så kommer helligdager, bursdager, sosiale sammenkomster med venner og familie, og ferie i tillegg) Men hvis det fungerer for deg, og det er slik du liker det, er det jo ikke noe problem. ☺️ Anonymkode: 75e6d...04b Ekspander Vektmessig ikke noe problem, har bmi på ca 19 og hatt det de siste 15 årene. Men er mtp forebygging av kreft, hjerte/karsykdommer, immunforsvar og energinivå. Får alltid dårlig samvittighet når jeg ser at «alle andre» er mye flinkere enn meg, men jeg trenger liksom den helgen som gevinst for at ukedagene skal gå fint. Koser meg virkelig i helgene. Men det blir jo sukker, salt og alkohol hver lørdag. Og til gjengjeld grønt, vann og protein i ukedagene. Skulle helst vært en slik som trente lørdagsmorgen og spiste cottage cheese og kylling lørdag kveld, men det hadde tatt så mye av livsgleden. Anonymkode: f08df...d63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #13 Del Skrevet 24. februar Synes det var alt for stor kontrast her, og at "utskeielsen" i helgen minner mer om fråtsing. Du får ikke innarbeidet en sunn og bærekraftig tilnærming til en sunn livsstil på den måten, det er den største faren. Du bør jobbe med hvordan du kobler mat/snop med belønningssenteret, for det du beskriver her er psykisk sult, ikke fysisk. Det normale er å komme hjem, kose seg med et-par glass rødvin og fredagstaco, men så stoppe der. Før man er stapp mett, og uten å putte chips og sjokolade på toppen. Så spise en sunn frokost lørdag, løpe en tur, og så mulig en bedre middag igjen. Og tilsvarende kanskje det blir restaurantbesøk og en øl en onsdag. Anonymkode: 08e8c...89f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #14 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 5.55): Synes det var alt for stor kontrast her, og at "utskeielsen" i helgen minner mer om fråtsing. Du får ikke innarbeidet en sunn og bærekraftig tilnærming til en sunn livsstil på den måten, det er den største faren. Du bør jobbe med hvordan du kobler mat/snop med belønningssenteret, for det du beskriver her er psykisk sult, ikke fysisk. Det normale er å komme hjem, kose seg med et-par glass rødvin og fredagstaco, men så stoppe der. Før man er stapp mett, og uten å putte chips og sjokolade på toppen. Så spise en sunn frokost lørdag, løpe en tur, og så mulig en bedre middag igjen. Og tilsvarende kanskje det blir restaurantbesøk og en øl en onsdag. Anonymkode: 08e8c...89f Ekspander Vil ikke kalle det fråtsing, som nå i helgen spiste jeg taco på fredag og pizza på lørdag, men kun en neve chips og på lørdag en halv sjokoladeplate. Enkelte helger ikke godteri i det hele tatt, men alltid pizza og taco da siden det er favorittmaten. Pizzaen er det mest usunne. Men vil det da si at det er bortkastet med fastingen og hvor sunn jeg er i ukedagene? Eller veier det litt opp? Kan prøve å skjerpe meg litt i helgene. Anonymkode: f08df...d63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #15 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 7.52): Vil ikke kalle det fråtsing, som nå i helgen spiste jeg taco på fredag og pizza på lørdag, men kun en neve chips og på lørdag en halv sjokoladeplate. Enkelte helger ikke godteri i det hele tatt, men alltid pizza og taco da siden det er favorittmaten. Pizzaen er det mest usunne. Men vil det da si at det er bortkastet med fastingen og hvor sunn jeg er i ukedagene? Eller veier det litt opp? Kan prøve å skjerpe meg litt i helgene. Anonymkode: f08df...d63 Ekspander Ikke meg du siterer, men det du beskriver er ikke fråtsing. Det ødelegger ikke heller. Jeg har gått ned snart 35 kilo med den metoden, alt av blodprøver er fine og jeg har kunnet slutte med både blodtrykksmedisiner og kolesterolmedisiner som jeg gikk på tidligere. Fortsett som du gjør! Anonymkode: 41042...ffc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #16 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 7.52): Vil ikke kalle det fråtsing, som nå i helgen spiste jeg taco på fredag og pizza på lørdag, men kun en neve chips og på lørdag en halv sjokoladeplate. Enkelte helger ikke godteri i det hele tatt, men alltid pizza og taco da siden det er favorittmaten. Pizzaen er det mest usunne. Men vil det da si at det er bortkastet med fastingen og hvor sunn jeg er i ukedagene? Eller veier det litt opp? Kan prøve å skjerpe meg litt i helgene. Anonymkode: f08df...d63 Ekspander Det var jo ikke helt det du skrev i HI... Uansett bedre å dele det litt utover. Denne kombinasjonen av streng og fri flyt, er oppskriften på å gå på en smell etterhvert. Anonymkode: 08e8c...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #17 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 7.55): Ikke meg du siterer, men det du beskriver er ikke fråtsing. Det ødelegger ikke heller. Jeg har gått ned snart 35 kilo med den metoden, alt av blodprøver er fine og jeg har kunnet slutte med både blodtrykksmedisiner og kolesterolmedisiner som jeg gikk på tidligere. Fortsett som du gjør! Anonymkode: 41042...ffc Ekspander Det var oppmuntrende å høre 😊 Jeg har ikke fastende blodsukker på 4,6 og 110/70 i blodtrykk, og fine blodprøver. Er sunnere og mye mindre syk nå enn i tyveårene hvor jeg levde på junk. Men så er det perfeksjonisten i meg som sier jeg burde være enda flinkere. Og den andre stemmen som sier at livet er kort og helgekosen er verdt det 😅 Anonymkode: f08df...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #18 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 15.51): Jeg tenker at livet er kort og jeg vil ikke leve helt nazi hele uka, hver dag. Anonymkode: f08df...d63 Ekspander Vær mer ops på begrepsbruken. Det du beskriver har ingenting å gjøre med nazisme. Anonymkode: 5a7f1...6b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #19 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 8.00): Det var jo ikke helt det du skrev i HI... Uansett bedre å dele det litt utover. Denne kombinasjonen av streng og fri flyt, er oppskriften på å gå på en smell etterhvert. Anonymkode: 08e8c...89f Ekspander Nei, det varierer. I HI ventet jeg mens og skal innrømme at da fråtser jeg, heldigvis bare èn helg i måneden det er så gale. Ser hva du mener at det kunne blitt fordelt litt, men er redd jeg da spiser usunt både i ukedagene og så får lyst på det i helgen igjen. Anonymkode: f08df...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #20 Del Skrevet 24. februar Jeg gjør det på samme måte, og tror det er det som skal til for å balansere livskvaliteten. Jeg er nemlig en livsnyter, og er ikke villig til å ofre livets gleder - men vil likevel ha en sunn og sterk kropp som lever lenge. Standarden min er: Jeg praktiserer periodisk faste i hverdagen, spise sunt, magert og variert. Lunsj + middag + en frukt/smoothie + litt kvelds etter trening (f.eks knekkebrød og yoghurt). Fredag kveld er det taco og kanskje en øl/glass vin og litt snacks. Lørdag er det typisk god middag med vin, full festaften (masse vin/øl), eller sofakos med smågodt, snacks og brus. Søndag er det kanskje god frokost + litt søtbakst som er utskeielsen. Ligger på snittkalori i uka 1700 - 1800, og holder vekten med dette. Spiser nesten ikke UP (med unntak av smågodt). Trener 3 ganger i uken, og prøver å holde meg aktiv utover dette. Merker dog fort dersom utskeielsene sklir ut. Denne uka var det bursdagsfeiring med frokost, kake og pizza på en onsdag, jobbmiddag ned vinpakke på torsdag, og bakehelg med barna. Da blir det for mye kos i løpet av en uke, og jeg må stramme kraftig inn. Vurderer døgnfaste etter sånne perioder. Noen som har erfaring med det? Anonymkode: f595a...764 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå