Gå til innhold

Hvilken gjødsel til stauder/sommerblomster?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sitter og planlegger og gleder meg til sommeren 🌹💐🌸🌷Selv om det er mange måneder til. Har lyst til at det virkelig skal blomstre og vet jeg må gjødsle bedre enn jeg har gjort tidligere. Var på hagebesøk i fjor, da ble det sagt at etter at eier begynte å gjødsle med kumøkk ble det fart i plantene og de blomstret masse. Men hva gjør man om man bor i by og ikke vet hvor man får tar i kumøkk? Er det noe på hagesenter eller f.eks. Europris, Rusta eller den type butikker man kan kjøpe og som er like bra? Bor i sone 6-7 om det har noe å si. 

Anonymkode: 78856...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man får tak i kugjødselkompost/kugjødsel/naturgjødsel. Ulikt navn, men er det samme.

Finnes både på hagesentre og andre steder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gullvann! Gratis og lett tilgjengelig. 

Anonymkode: a4fda...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker hønsegjødsel, synes den er lettere å spre rundt siden den er pelletert. Kugjødselkompost er fint å blande inn i jorda når man planter, men hønsegjødselen synes jeg er lettere å gjødsle med gjennom resten av sommeren. 

Anonymkode: 5b158...bcd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stauder krever ikke nødvendigvis så mye, mens alt i krukker gjør det. De ulike plantene har også ulike behov. Kommer og an på jorda di.

Hvis du legger løv og gressklipp i bedene er mye gjort for staudene sin del, du kan også lage egen kompost (varm, kald eller bokashi). Gullvann (tiss) er også bra, selv om jeg ikke bruker det selv. Har du brennesler kan du lage neslevann, men det lukter!

Jeg har pleid å kjøpe pelletert hestemøkk på et hagesenter, og så variere litt med forskjellige typer annet gjødsel uten så mye mål eller mening. Skal du ha grønnsaker eller pyralid-sensitive planter bør du bruke kunstgjødsel.

Det enkleste er ofte det beste, og det er mange meninger her, så bare ta et valg og ta det derfra :)

Anonymkode: 5b259...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker blå korn på stauder og hage generelt tidlig om våren. Og organisk gjødsel for krukker. Hvis man vil få en god del blomster, tomatgjødsel er også veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Felleskjøpet og hagesenter har gjødsel! Kugjødselkompost eller pelletert hønsemøkk er bra. Kjøp naturgjødsel, ikke kunstgjødsel. 

Anonymkode: 871c4...83e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NatNat skrev (12 timer siden):

bruker blå korn på stauder og hage generelt tidlig om våren. Og organisk gjødsel for krukker. Hvis man vil få en god del blomster, tomatgjødsel er også veldig bra.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Felleskjøpet og hagesenter har gjødsel! Kugjødselkompost eller pelletert hønsemøkk er bra. Kjøp naturgjødsel, ikke kunstgjødsel. 

Bare vær obs på pyralider i organisk gjødsel hvis dere skal ha tomater eller erteplanter. Mange planter tåler det, men ikke alle.

https://www.hageselskapet.no/jord/nar-gjodsel-skader-plantene/103200

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hønsegjødslel fra Felleskjøpet.  Som flere skriver her er det pelletert og enkelt å spre ut og bruke.  

Har tilgang på gratis heste- og kumøkk også, men da må jeg grave og trille.  Tenker hver vår at til høsten skal jeg dekke i bedene med hestemøkk slik at den gradvis får trukket ned gjennom vinteren.  Er ikke blitt enda :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hanne67 skrev (På 16.2.2025 den 16.55):

Man får tak i kugjødselkompost/kugjødsel/naturgjødsel. Ulikt navn, men er det samme.

Finnes både på hagesentre og andre steder.

Takk for tips /ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 14.08):

Stauder krever ikke nødvendigvis så mye, mens alt i krukker gjør det. De ulike plantene har også ulike behov. Kommer og an på jorda di.

Hvis du legger løv og gressklipp i bedene er mye gjort for staudene sin del, du kan også lage egen kompost (varm, kald eller bokashi). Gullvann (tiss) er også bra, selv om jeg ikke bruker det selv. Har du brennesler kan du lage neslevann, men det lukter!

Jeg har pleid å kjøpe pelletert hestemøkk på et hagesenter, og så variere litt med forskjellige typer annet gjødsel uten så mye mål eller mening. Skal du ha grønnsaker eller pyralid-sensitive planter bør du bruke kunstgjødsel.

Det enkleste er ofte det beste, og det er mange meninger her, så bare ta et valg og ta det derfra :)

Uenig i at stauder ikke trenger mye, i den hagen jeg var (som var helt fantastisk) sa eier at det var først når hn begynte å gjødsle med møkk at det ble virkelig flott i hagen. /ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 20.47):

Takk for tips 😊 /ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Amossa skrev (2 timer siden):

Jeg bruker hønsegjødslel fra Felleskjøpet.  Som flere skriver her er det pelletert og enkelt å spre ut og bruke.  

Har tilgang på gratis heste- og kumøkk også, men da må jeg grave og trille.  Tenker hver vår at til høsten skal jeg dekke i bedene med hestemøkk slik at den gradvis får trukket ned gjennom vinteren.  Er ikke blitt enda :)

Hvordan er hønsegjødsel sammenlignet med heste/kumøkk? Skulle ønske jeg fikk tak i the real deal 💩 /ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...