Gå til innhold

Når kan barn leke rundt i huset uten tilsyn?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke lov å ta ting ut av skuffer, bøker ut av hyller etc. i vårt hus. Så det gjør de ikke.

Anonymkode: cc66d...1d3

Det er ikke lov i vårt hus heller. Men du lærte dem ikke det ved å la dem være alene med bøkene, eller hva? Man må være tilstede helt til det er innarbeidet. Og  noen barn bruker lenger tid på å respektere sånne ting. Eldste var fort gjort, bare å si nei noen ganger så var det greit. Men yngste - så snart ungen skjønte at det ikke var lov, var det om å gjøre å gjøre det mer, oftere og fort så ingen rakk fram for å stoppe. Barn er forskjellige ser du. 

Anonymkode: bf058...acb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ikke lov å ta ting ut av skuffer, bøker ut av hyller etc. i vårt hus. Så det gjør de ikke.

Anonymkode: cc66d...1d3

Men oj, det hadde ikke jeg tenkt på at jeg bare kunne fortelle 2-åringen min i det hun ble født at sånt er ikke lov her hos oss, så hadde hun aldri gjort det. Takk for det gode tipset du.

Anonymkode: 65dd1...838

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det fins en mellomting. Hvis man har en partner som kommer hjem snart er det lettest å droppe dusjen, men hvis man er alene så dusjer man med barnet på badet eller når barnet sover, uten å utsette det for fare ved å løpe løs i huset hvis barnet ikke er moden for det. 

Jeg kjenner meg rett og slett ikke igjen i problematikken.

Anonymkode: dd235...224

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spørst litt korleis barna er da. Førstefødde er ganske rolig type som liker å perle, kikke i bøker. Flink til å aktivisera seg sjølv med fornuftige ting.

Andrefødde springer rundt og herje, så han stoler eg ikkje heilt på endå. Blir fort lei av alle aktiviteter og vandre frå det eine til det andre. Han drar ikkje ut ting frå skuffer og hyller da, det er ikkje lov og det veit han. Blir meir til at han finner på fjas som går under barns naturlige trangt til å testa ut ting og nysgjerrigheit. Han kan vi ikkje la gå på lausdrift. Det er sånn du kan får maling over alt 🙃 (det har ikkje skjedd altså).

Anonymkode: 8986a...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnet mitt er 5 år, har verdens høyeste smerteterskel og en enorm evne til å finne på idiotiske påfunn. Han har 2 eldre søsken, som fint kunne være "alene" fra de var 3-4 år gamle, men yngstemann kan IKKE være uten overvåkning i 2 minutter.

Det skjer, selvfølgelig. De siste par månedene har han blant annet fylt vasken på badet med leker og så satt på vannet på full guffe, varmtvann selvfølgelig, før han gikk og lekte et annet sted - sauna og full oversvømmelse på badet da vi endelig oppdaget det. Han har satt fast hodet sitt inni trappegelenderet - det var hakket før vi måtte ringe brannvesenet for å få ham løs. Når vi er inne på brannvesenet - han VET INDERLIG GODT at han ikke har lov til å røre vedovnen, men det hender han bare åpner døra på den og går sin vei allikevel. Og han elsker sakser. ALT bør få en behandling med saksa. Han har klipt hull i utallige klesplagg, og et par duker. Pluss at det går hardt utover tegningene til storesøsknene. Heldigvis har han ikke klipt noe uerstattelig (enda). Klatre i bokhyller, oppå kommoder og sånt - SELVFØLGELIG. Kaste leker veggimellom - SELVFØLGELIG. Knust både TV og diverse leker på den måten. 

Og så sier han ikke i fra om han skader seg. Da blir det "hvorfor er det blodspor over halve sofaen?" - Han har selvfølgelig klipt seg i fingeren også. 

Gleder meg veldig til jeg kan være i et annet rom i 10 minutter UTEN å komme tilbake til en katastrofesituasjon. 

Utrolig nok har han aldri plagd noen av kjæledyrene våre.

Anonymkode: 2537e...984

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg kjenner meg rett og slett ikke igjen i problematikken.

Anonymkode: dd235...224

Jeg vet, det er derfor vi prøver å opplyse deg om den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ca 3 år. Han gjorde aldri noe galt, som å klatre, tømme kjøkkenskap og sånt, men fram til da fulgte han etter meg over alt og skravlet hull i hodet på meg 🙂

Anonymkode: ed8d3...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Barnet mitt er 5 år, har verdens høyeste smerteterskel og en enorm evne til å finne på idiotiske påfunn. Han har 2 eldre søsken, som fint kunne være "alene" fra de var 3-4 år gamle, men yngstemann kan IKKE være uten overvåkning i 2 minutter.

Det skjer, selvfølgelig. De siste par månedene har han blant annet fylt vasken på badet med leker og så satt på vannet på full guffe, varmtvann selvfølgelig, før han gikk og lekte et annet sted - sauna og full oversvømmelse på badet da vi endelig oppdaget det. Han har satt fast hodet sitt inni trappegelenderet - det var hakket før vi måtte ringe brannvesenet for å få ham løs. Når vi er inne på brannvesenet - han VET INDERLIG GODT at han ikke har lov til å røre vedovnen, men det hender han bare åpner døra på den og går sin vei allikevel. Og han elsker sakser. ALT bør få en behandling med saksa. Han har klipt hull i utallige klesplagg, og et par duker. Pluss at det går hardt utover tegningene til storesøsknene. Heldigvis har han ikke klipt noe uerstattelig (enda). Klatre i bokhyller, oppå kommoder og sånt - SELVFØLGELIG. Kaste leker veggimellom - SELVFØLGELIG. Knust både TV og diverse leker på den måten. 

Og så sier han ikke i fra om han skader seg. Da blir det "hvorfor er det blodspor over halve sofaen?" - Han har selvfølgelig klipt seg i fingeren også. 

Gleder meg veldig til jeg kan være i et annet rom i 10 minutter UTEN å komme tilbake til en katastrofesituasjon. 

Utrolig nok har han aldri plagd noen av kjæledyrene våre.

Anonymkode: 2537e...984

Barnet er 5 år? Regnes dette som normalt for en 5 åring? 

Anonymkode: 91cfb...451

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har to mammadalter, så de vil helst sitte inne på badet og snakke med meg når jeg dusjer…

Min eldste kunne ha lekt alene på stuen som treåring, men det ble aldri aktuelt siden hun bare ville være med meg. Min yngste ble med sin søster i toårsalder. Hadde alltid døren åpen, så jeg kunne høre etter lyder som ikke var ok. Nå som de er seks og tre leker de i hele huset på morgenen før vi står opp. De har også lekerom i en annen etasje enn oppholdsrommet.

Vi har også begynt med at de kan leke litt i hagen alene, f.eks. skli på akebrett på en liten snøhaug vi har der. Vi sjekker ofte, og har full oversikt fra vinduene i oppholdsrommene. 

Anonymkode: da14b...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet er 5 år? Regnes dette som normalt for en 5 åring? 

Anonymkode: 91cfb...451

Ikke normalt, men det skjer, ja. Som regel er det en eller annen diagnose, for eksempel ADHD, men det kan også være et over gjennomsnittet nysgjerrig barn. Det er ikke lett å kontrollere alle innfall som en femåring får. De er fortsatt veldig små. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har to mammadalter, så de vil helst sitte inne på badet og snakke med meg når jeg dusjer…

Min eldste kunne ha lekt alene på stuen som treåring, men det ble aldri aktuelt siden hun bare ville være med meg. Min yngste ble med sin søster i toårsalder. Hadde alltid døren åpen, så jeg kunne høre etter lyder som ikke var ok. Nå som de er seks og tre leker de i hele huset på morgenen før vi står opp. De har også lekerom i en annen etasje enn oppholdsrommet.

Vi har også begynt med at de kan leke litt i hagen alene, f.eks. skli på akebrett på en liten snøhaug vi har der. Vi sjekker ofte, og har full oversikt fra vinduene i oppholdsrommene. 

En liten tilføyelse her, er at jeg synes det er enklere å gi barn med godt språk selvstendighet. Min yngste har et veldig godt språk og snakket i setninger ved fylte to år, så det gikk an å forklare hva som var lov å ikke lov, og hva som skjedde hvis de ikke hørte på meg (f.eks. at de ikke fikk lov til å leke alene, hvis de klatret i møbler). Min yngste hadde forsinket innkommet språk, og der var det mye vanskeligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 16.47):

Hvor gamle var dine da de var fritt vilt i huset uten at du fulgte med på de?

Altså at du eks kunne ta en dusj mens barnet styrte på for seg selv hvor det ville?

Anonymkode: ac9e3...967

Godt spørsmål. Jeg tenker at så lenge tanken på å la barnet være alene over kort/ lang tid gjør deg urolig, så er det for tidlig. Det er så forskjellig fra barn til barn. 

Dette har variert veldig for mine 3 barns vedkommende. En av de kunne gå hjem fra skolen alene og være alene hjemme mens jeg dro en kjapp tur på butikken i 1 klasse. De andre to kunne ikke det. 

Anonymkode: 5c2ea...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra minste var 2 år. Rolig type, holdt seg som regel i nærheten uansett. Eldste derimot kunne ikke være alene før han var 4😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt selvstendig, kanskje 3-4 år. Vi har en 1,5 åring nå som er yngst, jeg lukker bare alle dører til rom jeg ikke vil hun skal ha tilgang til også leker hun mens jeg dusjer. Vi har en 5 åring også og de kan fint leke litt sammen i stua mens jeg dusjer. Om ikke han er hjemme så har jeg leker inne på badet som minste kan leke med mens jeg dusjer. Hun vil helst være i samme rom som oss 

Anonymkode: 5c20b...c83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ca 3-3,5 år.

Minst her er nå snart 2, og er inne i kanskje den perioden hvor det er minst aktuelt å la han være alene. Han kan fint finne på å dra til seg kjøkkenstolen for og klatre på kjøkkenbenken for så å strekke seg for å lete etter kjeks i overskapene. Eller bare dra katta i halen (de to får aldri være alene sammen..) 

Anonymkode: 8240b...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...