Gå til innhold

Når kan barn leke rundt i huset uten tilsyn?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Når eldste var ca 2,5. Kunne stole på barnet da det alltid har vært rasjonelt og gørt godt på instruksjoner fra voksne. MEN det handler også om hvem man spør. Jeg kunne stole på at barnet til og med kunne gå utr uten å gå ut i veien, mens mannen min følte ikke han kunne det. Vi har forskjellig definisjon av "ute på veien": min er hold deg minst en meter innafor vår gårdsplass (som fremmede biler aldri har svingt inn i), mens mannens er at gårdsplassen sjal man ikke ut på i det hele tatt. Barnet skjønner ikke hvorfor pappa mener gårdsplassen er utrygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det tenker jeg faktisk ikke er så farlig. Det er en veldig liten periode der de både greier det OG det er veldig sannsynlig at de faller ned uten å ta seg for. Vil si fra 1,5-2/2,5 liksom. Ellers tenker jeg litt fuck around and find out. Vi gjør det vi kan av barnesikring, og så slår de seg litt, men noen knall og fall skal man ha. 

Anonymkode: dd235...224

Ta seg for i et fall fra takhøyde øverst i bokhylla? Du vet at jeg ikke mener den nederste hylla? Jeg tror du undervurderer kapasiteten til en skikkelig liten apekatt. 

Anonymkode: bf058...acb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ta seg for i et fall fra takhøyde øverst i bokhylla? Du vet at jeg ikke mener den nederste hylla? Jeg tror du undervurderer kapasiteten til en skikkelig liten apekatt. 

Jeg tror alle de som har veldig holdning om at det bare er bra å slå seg litt ikke har sånne barn som noen har. Jeg skjønner godt hva du mener. Det er jo ikke snakk om å slå seg litt og lære, det er potensielt snakk om å skade seg alvorlig eller dø som man ønsker å unngå..

Anonymkode: 65dd1...838

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er det også såpass uviktig å måtte kunne dusje alene med en på 2 år fritt i huset at vi ikke har orket å barnesikre alt fra topp til tå på grunn av det. Vil heller ha et litt mindre barnesikkert hus og så bare passe på barnet. Vi bor ikke på så stor plass så det er ikke vanskelig for oss, jeg hører henne fra alle rom, vi bor på ett plan :)

Dere som har barnesikret alt, inkluderer det også ytterdøren? For det har jeg aldri sett noen ha, men vårt barn kunne låse opp den fra hun var 2 år, så det var jo en potensiell fare om jeg skulle dusje uten henne. Og er alle overskap også barnesikret? Har dere ingen skarpe kanter og ingen høye møbler? Bare kan aldri huske jeg har vært hjemme hos noen selv med barn som virkelig har et helt barnesikkert hjem hvis mitt barn skulle få vært helt alene der i 15 minutter når hun var 1-3 år 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor gamle var dine da de var fritt vilt i huset uten at du fulgte med på de?

Altså at du eks kunne ta en dusj mens barnet styrte på for seg selv hvor det ville?

Anonymkode: ac9e3...967

Min 3 åring kan holde på å leke i huset mens jeg dusjer. 

Anonymkode: 91cfb...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor ikke bare si 14-15? 18?

Ja, mine barn har fra de lærte å krabbe forstått at å falle utfor en kant gjør vondt, de har hatt dybdefoståelse etc. Og jeg ville aldri tent i peisen og gått i dusjen. Så dette må man vel bare vurdere fra barn til barn. Når barna var under to ønsket de uansett å følge etter meg, så sånn sett har det ikke vært en stor diskusjon. Når de var komfortable alene i et rom var de også modne nok til å ikke gå bananas. 

Anonymkode: ed9d0...9fa

Mine var ganske forutsigbare hver for seg, men en ett-toåring som leker med en litt impulsiv fireåring kan fort komme til skade. Verken den store eller den lille skjønte helt at en ettåring ikke har samme kompetanse som en fireåring, og ettåringen gadd ikke å følge etter meg om storebroren ville leke med ham. 

Anonymkode: c12b0...2c8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Den ene kunne det før hun var to. Den andre er ti og kan knapt slippes løs...

Anonymkode: c173e...b2f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt roligste barn klarte seg fint i huset mens jeg tok en dusj fra ca 3 år. Mitt uroligste barn fra 5 - 5 1/2 år, men de kunne ikke være sammen mens jeg dusjet. Dusjer 10-12 min og stopper vannet innimellom for å lytte og snakke til barnet. Dør på gløtt.

Anonymkode: afe9c...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, skjemaene for at de faktisk faller ned når de er større er jo veldig liten. De utvikler en form for risikovurdering med alderen, enten klatrer de ikke opp, eller så har de god kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tror alle de som har veldig holdning om at det bare er bra å slå seg litt ikke har sånne barn som noen har. Jeg skjønner godt hva du mener. Det er jo ikke snakk om å slå seg litt og lære, det er potensielt snakk om å skade seg alvorlig eller dø som man ønsker å unngå..

Nei. Jeg har absolutt hatt en klatrer, det var slitsomt i den korte perioden han ikke hadde noen risikovurdering, men det er jo ikke hele barndommen liksom. Jeg kan nå slappe helt av der andre foreldre er bekymret for at han klatrer i en ribbevegg for eksempel, for med mye klatring kommer også god kroppsbeherskelse. Han er nå blitt mye bedre motorisk enn mange av sine gjevnaldrende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ting som å gå på do og gjøre litt husarbeid (sette på klesvask, rydde kjøkken, lage mat) har jeg alltid gjort med mine unger i huset. Synes ikke man trenger å fotfølge normalt utviklede barn konstant inne.

Å ta en dusj venta jeg nok litt lenger med, av den grunn at det er vanskeligere både å få med seg om det skjer noe, og det tar lenger tid å avbryte om det skjer noe. Så da var de kanskje 2 år eller noe.

Anonymkode: 0152d...b3e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra hun klatra ut av lekegrinda. Husker ikke nøyaktig alder. Vi bodde i leilghet da, ikke hus. Hadde barnesikret ting sånn at ingenting kunne velte eller dras ut. Jeg flyttet unna stolen min for sikkerhets skyld i tilfelle hun skulle finne på å klatre på den. 

Jeg har alltid vært rask i dusjen, og dusjet med åpen dør sånn at jeg hadde sånn noenlunde oversikt. 

Anonymkode: c8ff4...565

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette kommer jo helt an på ungene - som du ser på svarene her. Min unge var helt rabiat frem til ca 3,5 år, kunne ikke slippes av synet et sekund. Jeg gav opp å hindre han i å slå seg, for han hang i tapetet hele døgnet 😂 Måtte bare sørge for at han ikke skadet seg alvorlig liksom... Det var så mye påfunn med den ungen at hjelpes. Å slippe han "fri" i huset som 2-åring kunne seriøst endt med en dødsulykke. Han fant på de sykeste ting.

Så snudde han tvert om, og etter 3,5 år har han vært så rolig og bedagelig anlagt at han sitter jo bare der omtrent 🤭 Nå er han seks år, og jeg kunne sikkert vært borte en helg og han hadde sittet på samme sted på gulvet og bygget lego når jeg kom igjen (satt på spissen) 🤷🏽‍♀️ 

Anonymkode: d709e...879

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine er 4 år, og en på 10 mnd nå. Siden eldste var 3 år så har jeg tatt en dusj mens han sitter i stua. Lage mat, oppvask og matlaging uten han tilstede i samme rom har jeg gjort siden han var 1,5 år ca.  Alle rom er på en flate. Ting er barnesikret og han har aldri vært typen som går avgårde på egenhånd eller klatrer opp etter møbler. Det nærmeste man kommer er at han har gått ut av sofaen et par ganger da han var 1 år. Ellers gikk det i å dra ut Ting fra nederste hylle i bokhyller. Jeg hører om de slår seg.

Babyen er derimot for liten til å være alene særlig lenge. Den sitter i lekegrind eller leker på gulvet hvis jeg må på do eller må lage meg en brødskive, eller gjøre en klesvask. Han er med på gulvet på kjøkkenet mens jeg lager middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Jeg har absolutt hatt en klatrer, det var slitsomt i den korte perioden han ikke hadde noen risikovurdering, men det er jo ikke hele barndommen liksom. Jeg kan nå slappe helt av der andre foreldre er bekymret for at han klatrer i en ribbevegg for eksempel, for med mye klatring kommer også god kroppsbeherskelse. Han er nå blitt mye bedre motorisk enn mange av sine gjevnaldrende. 

Så kort er nå ikke den perioden, her måtte vi over 5 før det var trygt å stole på det ene barnets egen risikosans. Alle barn er ikke like. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den perioden var ganske lang med min, syntes jeg da. Og barn tar ulik risiko også, selv når de begynner å lære risikovurdering. Poenget er vel uannsett at når de er i den perioden så er det ganske normalt å droppe å dusje når man er alene med barnet om det ikke er høyst nødvendig. (Jeg kunne bruke TV som barnevakt da stolte jeg på at barnet satt stille minst 15 minutter, men har aldri gjort det til sånne ting om det ikke var litt nød)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Den perioden var ganske lang med min, syntes jeg da. Og barn tar ulik risiko også, selv når de begynner å lære risikovurdering. Poenget er vel uannsett at når de er i den perioden så er det ganske normalt å droppe å dusje når man er alene med barnet om det ikke er høyst nødvendig. (Jeg kunne bruke TV som barnevakt da stolte jeg på at barnet satt stille minst 15 minutter, men har aldri gjort det til sånne ting om det ikke var litt nød)

Som alenemor må jeg si at det er en HELT fremmed tanke for meg. Har alltid kunnet dusje når jeg har vært alene med barnet, hvis ikke fikk jeg jo ikke dusje. 

Håper ikke folk som lurer på om de skal få barn leser denne tråden her😂

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som alenemor må jeg si at det er en HELT fremmed tanke for meg. Har alltid kunnet dusje når jeg har vært alene med barnet, hvis ikke fikk jeg jo ikke dusje. 

Det er jo bare å dusje når barnet sover hvis man har en som man ikke kan la være alene så lenge uten at man har mulighet til å gå til? Eller dusje sammen med barnet.

Har vært alene hjemme med barnet mitt i perioder og har alltid fått til å få dusjet uten større problemer :) Men har aldri dusjet alene, alene hjemme, med barnet våken, etter at hun lærte å krabbe. Hadde jeg vært mer alene og det ble nødvendig så hadde jeg nok funnet en løsning som ikke var at hun løp fritt rundt i leiligheten da det ikke hadde funket så bra med mitt barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det fins en mellomting. Hvis man har en partner som kommer hjem snart er det lettest å droppe dusjen, men hvis man er alene så dusjer man med barnet på badet eller når barnet sover, uten å utsette det for fare ved å løpe løs i huset hvis barnet ikke er moden for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 18.43):

Wow, så rolige barn dere har, min 2 og 3 åring hadde forsynt seg i skap og kjøleskap, dratt bøker ut av hyllen, satt på vasken og lekt der, prøvd å låse dører, åpne ytterdøren, dratt klær ut av skuffen, klatra på kjøkkenbenken, åpnet skuffen med bestikk osv. 

Anonymkode: ac9e3...967

Det er ikke lov å ta ting ut av skuffer, bøker ut av hyller etc. i vårt hus. Så det gjør de ikke.

Anonymkode: cc66d...1d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...