Gå til innhold

Når kan barn leke rundt i huset uten tilsyn?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle var dine da de var fritt vilt i huset uten at du fulgte med på de?

Altså at du eks kunne ta en dusj mens barnet styrte på for seg selv hvor det ville?

Anonymkode: ac9e3...967

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vår 5 åring kunne lekt ute mens jeg dusjet sålenge jeg gir beskjed

Edit: jeg trodde du skrev utenfor huset. Kan dusje med 2 åringen og åpen dør 

Endret av Anonym6789
AnonymBruker
Skrevet

Dette kunne jeg gjort når som helst. 

Anonymkode: ed9d0...9fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alltid. Vi barnesikrer det som er da de var i den fasen, men har aldri forfulgt barn inne i eget hus.

Anonymkode: dd235...224

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette kunne jeg gjort når som helst. 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Alltid. Vi barnesikrer det som er da de var i den fasen, men har aldri forfulgt barn inne i eget hus.

Wow, så rolige barn dere har, min 2 og 3 åring hadde forsynt seg i skap og kjøleskap, dratt bøker ut av hyllen, satt på vasken og lekt der, prøvd å låse dører, åpne ytterdøren, dratt klær ut av skuffen, klatra på kjøkkenbenken, åpnet skuffen med bestikk osv. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Wow, så rolige barn dere har, min 2 og 3 åring hadde forsynt seg i skap og kjøleskap, dratt bøker ut av hyllen, satt på vasken og lekt der, prøvd å låse dører, åpne ytterdøren, dratt klær ut av skuffen, klatra på kjøkkenbenken, åpnet skuffen med bestikk osv. 

Ikke lydige barn nei, men vi hR barnesikring på det som er viktig, og så trener vi med større barn på hva som er lov og ikke. Jeg tenker også at det ikke er noe galt i at det «gikk galt» da snakker man om det, og at det ikke er lov. Neste gang mamma skal dusje så snakker vi om hvordan det gikk forrige gang etc. det er en læringssituasjon.

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde en av hver. Eldste var som de andre beskriver,  men minste var som dine. Legg til klatret i bokhylla (sikret, men langt å falle ned...) oppå sofarygger og alle bord, peisen osv. Folk med rolige unger aaaaner ikke hvordan tornado-unger er å ha med å gjøre 😅

Anonymkode: bf058...acb

• Liker 12
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke lydige barn nei, men vi hR barnesikring på det som er viktig, og så trener vi med større barn på hva som er lov og ikke. Jeg tenker også at det ikke er noe galt i at det «gikk galt» da snakker man om det, og at det ikke er lov. Neste gang mamma skal dusje så snakker vi om hvordan det gikk forrige gang etc. det er en læringssituasjon.

Problemet med den fremgangsmåten er at for oss med den andre typen barn så er tingene de kan finne på farlig. Alt kan ikke barnesikres 100%, selv om bokhylla er skrudd fast i veggen er det farlig å klatre helt opp og falle ned, og det tar en stund før de er gamle nok til å forstå det. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Med våre biologiske barn kunne vi fint dusje mens de lekte rundt 1,5-2 år, rolige unger som ikke likte å sette en fot foran den andre uten å vite at det var sikkert. Så kom et barn i hus som ikke er vårt biologiske og der er det forskjell 😂 Han er fullstendig høyt og lavt og nå 3 år gammel er det enda en stund til jeg tør det. Klatrer på alt, bare nysgjerrig og glad i å utfolde seg. Morsomt og travelt. 

Anonymkode: a26cc...23f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Med våre biologiske barn kunne vi fint dusje mens de lekte rundt 1,5-2 år, rolige unger som ikke likte å sette en fot foran den andre uten å vite at det var sikkert. Så kom et barn i hus som ikke er vårt biologiske og der er det forskjell 😂 Han er fullstendig høyt og lavt og nå 3 år gammel er det enda en stund til jeg tør det. Klatrer på alt, bare nysgjerrig og glad i å utfolde seg. Morsomt og travelt. 

Anonymkode: a26cc...23f

En på 1,5 trenger fortsatt tilsyn, når slutter barn å trenge kontinuerlig tilsyn?

Ser for meg rundt 4-5 år??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

En på 1,5 trenger fortsatt tilsyn, når slutter barn å trenge kontinuerlig tilsyn?

Ser for meg rundt 4-5 år??

Hvorfor ikke bare si 14-15? 18?

Ja, mine barn har fra de lærte å krabbe forstått at å falle utfor en kant gjør vondt, de har hatt dybdefoståelse etc. Og jeg ville aldri tent i peisen og gått i dusjen. Så dette må man vel bare vurdere fra barn til barn. Når barna var under to ønsket de uansett å følge etter meg, så sånn sett har det ikke vært en stor diskusjon. Når de var komfortable alene i et rom var de også modne nok til å ikke gå bananas. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor ikke bare si 14-15? 18?

Ja, mine barn har fra de lærte å krabbe forstått at å falle utfor en kant gjør vondt, de har hatt dybdefoståelse etc. Og jeg ville aldri tent i peisen og gått i dusjen. Så dette må man vel bare vurdere fra barn til barn. Når barna var under to ønsket de uansett å følge etter meg, så sånn sett har det ikke vært en stor diskusjon. Når de var komfortable alene i et rom var de også modne nok til å ikke gå bananas. 

Ja, sånn var min eldste. IKKE min yngste! 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ca 4 år.

Anonymkode: 8986a...c52

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine har nå bevegde seg fritt rundt i huset fra de var små. Fikk å lov å være ute der sandkasse osv fra de var 2 år.

Gikk nå med oss i fjøset og nogenlunde fritt,mens vi melket.  Fra de var 4. Før de satt de i en kalvebinge med leker eller i en huske fester i taket.

Fra de var 3/4år gikk de nå ut og inn døra som de ville stort sett.

Anonymkode: 8f502...242

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min er akkurat fylt 3. Går på do men dusjer ikke når hun er våken om vi er alene hjemme. Hun kan leke en stund for seg selv mens jeg er i et annet rom men jeg stoler ikke 100% på henne + at hvis jeg gikk i dusjen ville hun umiddelbart stått utenfor med hundre spørsmål og mast om at jeg skulle komme ut eller at hun ville inn i dusjen. Hun kan også finne på rampestreker hvis hun tror vi ikke kan gjøre noe eller bare for å få oppmerksomhet om hun er i rette humøret.

Det har vært perioder fra hun var baby til nå der vi ikke har kunnet gå fra i det hele tatt uannsett barnesikring fordi hun var veldig troenes til å skade seg. Mens i perioder helt fra baby baby har jeg feks kunnet gå å tisse uten å være bekymret for at hun ble igjen i stua. Så det har gått opp og ned på det.

Barn er forskjellige og det er umulig å barnesikre alt i et hus for en del barn. Det handler jo ikke om at de ikke må rote feks men at de ikke skal skade seg.

Har og sett litt situasjoner der det nesten gikk galt eller gikk galt med foreldre som var veldig avslappet på dette. Men de svarer sikkert ikke på forum om det :)

Anonymkode: 65dd1...838

AnonymBruker
Skrevet

Vår gutt er 2,5. han leker mer og mer på egenhånd og på eget initiativ alene. Ville nok tatt han med på badet om jeg skulle gått i dusjen, med leker, og så kunne han selv valgt å gå ut derfra. Men tror han hadde blitt usikker om jeg bare hadde gått fra stua og dusja f.eks. men Jeg kan rydde kjøkken eller drikke opp kaffekoppen etter frokost osv mens han leker i stua selv.

Anonymkode: bbcd2...2bb

AnonymBruker
Skrevet

2åringen kan fint være alene noen minutter om jeg får på do (har dør på gløtt) eller hvis jeg feks får ut med bosset eller setter på klesvask. Kan sende hun i stuen i helgene og setter på tv. Hun setter seg i sofa mens vi bruker 10min på å våkne. 

Anonymkode: bb252...832

• Liker 1
Skrevet

Min gutt på 2,5 har fritt spillerom inne i huset. Jeg kan gjerne stå på kjøkkenet og lage mat mens han er et annet sted i huset, eller jeg kan gå på do, være på vaskerommet og brette klær etc.

En dusj føler jeg meg derimot ikke komfortabel med å ta uten at han er under oppsyn. Han er både rolig og grei, men stoler ikke 100% på at han ikke finner på noe bøll som krever umiddelbar reaksjon (som ikke er mulig å få til med håret fullt av sjampo 😅).

Huset er forøvrig så barnesikret vi får det, men det har skjedd at han har klatret opp på stuebordet og plukket på taklampen som henger over f.eks. Han er ekstremt utspekulert på å bygge seg «stige» av stoler, krakker etc og er naturligvis ikke alt i høyden som er barnesikkert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Problemet med den fremgangsmåten er at for oss med den andre typen barn så er tingene de kan finne på farlig. Alt kan ikke barnesikres 100%, selv om bokhylla er skrudd fast i veggen er det farlig å klatre helt opp og falle ned, og det tar en stund før de er gamle nok til å forstå det. 

Det tenker jeg faktisk ikke er så farlig. Det er en veldig liten periode der de både greier det OG det er veldig sannsynlig at de faller ned uten å ta seg for. Vil si fra 1,5-2/2,5 liksom. Ellers tenker jeg litt fuck around and find out. Vi gjør det vi kan av barnesikring, og så slår de seg litt, men noen knall og fall skal man ha. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lot mine gå fritt rundt i 1 etasje fra de kunne gå,men da var kjeller og ytterdør alltid låst og de klarte ikke åpne dørene. Trappen var sikret med trappegrind. 

Og det hendte det ble "ryddet" litt i kjøkkenskapene ja. Men ingenting farlig de kunne få tak i i de lave skapene. Det verste som skjedde var at ene ungen tømte ut et boks med vaskepulver på gulvet.

Anonymkode: 034ec...2e2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...