Sunnfjording Skrevet 17. februar #61 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Om du har en Digipost-konto kan du laste ting opp dit helt gratis, så vet du at du har det trygt lagret til senere. Anonymkode: d5156...a27 Om du opplaster notater dit etterhvert har du også en tidsdokumentasjon på det som er sikret med bankid. Det er så sant som det er sagt, arveoppgjør får frem sider med folk som man ikke ville tro engang. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #62 Del Skrevet 17. februar Sunnfjording skrev (3 minutter siden): Om du opplaster notater dit etterhvert har du også en tidsdokumentasjon på det som er sikret med bankid. Det momentet ved dette har jeg ikke tenkt på før nå, det er et veldig godt poeng! Takk! 🙂 Anonymkode: d5156...a27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #63 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det momentet ved dette har jeg ikke tenkt på før nå, det er et veldig godt poeng! Takk! 🙂 Anonymkode: d5156...a27 Er da ikke nødvendig å gjøre det mer komplisert enn å sende en e-post til seg selv, vel? Datoer kan trikses med uansett hvilken måte man gjør ting på, har jeg fått forklart. Og til ts, har du kommet noe lengre i undersøkelsene dine? Anonymkode: 0ee79...bb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #64 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Bare si at du ikke ønsker at de kjøper deg ut. De kan ikke kreve noe som helst. Anonymkode: ca580...c8e Ikke noe problem å bli kjøpt ut, vel?!? Saken er at de må ha taket på leiligheten, slik at de kjøper ut TS til rett pris! Hvis TS ikke kan/ønsker å være med på oppussing, er alternativet å selge/kjøpes ut - men selvsagt til markedspris. Ingen kan nekte brødrene å beholde sin del av leiligheten heller. Så lenge ting blir gjort skikkelig med verdivurdering, taper TS ingenting i forhold til om de selger leiligheten i sin helhet, eller om onklene kjøper henne ut. Anonymkode: 389f5...1d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 17. februar #65 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Min bestefar er blitt dement og skal nå inn få plass på sykehjem. Mine onkler ønsker nå å renovere bestefars leilighet før den selges. Min mor er død så jeg tar hennes plass ved et arveoppgjør. Men saken er at jeg er ikke i noe økonomisk posisjon til å kunne bidra, jeg er på AAP etter kreftbehandling og har ikke de beste forutsetninger for å komme meg ut i full jobb igjen. Dette vet de alle tre. Nå har de tilbud å “kjøpe meg ut” så for å starte renoveringen til våren. De har tilbudt meg 150 000 kr. Tilsvarende leiligheter har blitt solgt for 3 mill (ved høyere standard) og bestefar har ingen gjeld på den. Jeg vet ikke helt hva jeg føler om dette, er det “lov”? Anonymkode: e07d3...d9a Skal de kjøpe det ut, å de kjøpe deg ut til takst. Forøvrig har jeg vært utsatt for en tilsvarende onkel i en tilsvarende situasjon, og mitt råd til deg er å kontakte advokat. Det kan fort bli verd de tusenlappene det koster deg. Jeg lot meg presse, og er enda bitter. Dette er jo ikke et arveoppgjør enda, så det er ikke uten videre sånn at det de gjør nå, av egen fri vilje, skal få konsekvenser for foredling av arv senere. Din demente bestefar eier den enda, og kan heller ikke bestemme at den skal gå til dine onkler, siden han er dement. lykke til, ikke la deg presse!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #66 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke noe problem å bli kjøpt ut, vel?!? Saken er at de må ha taket på leiligheten, slik at de kjøper ut TS til rett pris! Hvis TS ikke kan/ønsker å være med på oppussing, er alternativet å selge/kjøpes ut - men selvsagt til markedspris. Ingen kan nekte brødrene å beholde sin del av leiligheten heller. Så lenge ting blir gjort skikkelig med verdivurdering, taper TS ingenting i forhold til om de selger leiligheten i sin helhet, eller om onklene kjøper henne ut. Anonymkode: 389f5...1d1 Det er flere hinder for at hun skal kunne kjøpes ut, ettersom vedkommende ikke er død. Pengene for salget skal jo inn på bestefars konto. Så det blir jo et veldig rart prosjekt om hun da skal bli betalt ut privat av onklene nå og så frasi seg arv ved død. Det er ikke hun som har bedt om penger nå, så hvorfor i all verden skulle hun gjøre det? Anonymkode: d5156...a27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #67 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er da ikke nødvendig å gjøre det mer komplisert enn å sende en e-post til seg selv, vel? Datoer kan trikses med uansett hvilken måte man gjør ting på, har jeg fått forklart. Og til ts, har du kommet noe lengre i undersøkelsene dine? Anonymkode: 0ee79...bb2 E-poster kan jo lett forsvinne om man plutselig skulle slette de ved en feil eller man mister tilgangen til e-posten sin av en grunn. Hos Digipost ligger det helt sikkert, det er derfor jeg bruker det som sikker backup av viktige e-post og dokumenter. Anonymkode: d5156...a27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #68 Del Skrevet 17. februar Det du gjør er å ktev offentlig skifte. De kan ikke nekte det. Du tar selv kontakt å krever offentlig skifte. Anonymkode: d5460...6b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #69 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 15.44): Min bestefar er blitt dement og skal nå inn få plass på sykehjem. Mine onkler ønsker nå å renovere bestefars leilighet før den selges. Min mor er død så jeg tar hennes plass ved et arveoppgjør. Men saken er at jeg er ikke i noe økonomisk posisjon til å kunne bidra, jeg er på AAP etter kreftbehandling og har ikke de beste forutsetninger for å komme meg ut i full jobb igjen. Dette vet de alle tre. Nå har de tilbud å “kjøpe meg ut” så for å starte renoveringen til våren. De har tilbudt meg 150 000 kr. Tilsvarende leiligheter har blitt solgt for 3 mill (ved høyere standard) og bestefar har ingen gjeld på den. Jeg vet ikke helt hva jeg føler om dette, er det “lov”? Anonymkode: e07d3...d9a Nei nei nei. Datar dere takst på bolig. Også betaler de deg ut for din del av taksten. Det koster deg svært lite å skaffe deg advokat på dette. Tror vi betalte 3000kr. Og han fant 300.000kr vi ikke visste om, som måtte kreves inn. Du kan mest sannsynlig betale når arv er innkommen. Siden du er i behandling etc. Så få en advokat til å hjelpe deg her. Anonymkode: 5157c...af6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #70 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 15.50): Dersom de skal kjøpe deg ut så må det bli etter takst - ikke godta noe annet👍🏼 Anonymkode: 4d0b2...894 Selvsagt etter takst. I «gamle» dager var det vel noe som het arvetakt men i vår familie brukte vi en takstmann som var kjent for å gjøre «riktige» takster. Jeg overtok foreldrene våre sin bolig og kjøpte ut mine søsken etter det. Solgte egen leilighet som dekket opp utkjøpet. Anonymkode: da910...f14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #71 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei nei nei. Datar dere takst på bolig. Også betaler de deg ut for din del av taksten. Det koster deg svært lite å skaffe deg advokat på dette. Tror vi betalte 3000kr. Og han fant 300.000kr vi ikke visste om, som måtte kreves inn. Du kan mest sannsynlig betale når arv er innkommen. Siden du er i behandling etc. Så få en advokat til å hjelpe deg her. Anonymkode: 5157c...af6 Jeg synes ikke hun trenger noen advokat nå. Bestefar lever. Onklene kan pusse opp så mye de vil, hun trenger ikke være med på det. Salg av leilighet må uansett skje i samarbeid med Statsforvalteren. Pengene for salget skal inn på bestefar sine konti. Jeg hadde bare sittet stille i båten og latt onkler styre på. Men passet på å ta vare på all informasjon, og så begjære offentlig skifte når bestefar ikke er her lenger ❤️ Anonymkode: d5156...a27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #72 Del Skrevet 17. februar De kan ikke gjøre hva de vil med leiligheten, sånn uten videre. Det er din bestefars leilighet, all den tid han fremdeles er i live, helt uavhengig av hans beslutningsevne. Dersom det foreligger en fremtidsfullmakt må du finne ut hva som står i den. Så må du finne ut om din bestefar var beslutningsdyktig da han skrev under. Om han er diagnostisert med en demensdiagnose bør dette stå i journal hos hans fastlege. Jeg har nettopp solgt min mors hus. Hun har langtkommen demens og jeg er hennes verge. Hun skrev ikke fremtidsfullmakt før hun ble for syk til å forstå innholdet i en slik fullmakt. Altså må alt jeg gjør gå gjennom Statsforvalter. Ikke før jeg hadde fått grønt lys derfra kunne jeg sette i gang salgsprosessen. Boligen må selges til høyest mulige pris, så den må ut på åpent marked. Pengene går til å betale ned ev gjeld og meglerkostnader, resten havner på den som eier eiendommens konto. Ingen arvinger får noe som helst før vedkommende er død. Jeg tenker også at den dagen din bestefar går bort må du kreve offentlig skifte. Anonymkode: 6612c...151 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #73 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det du gjør er å ktev offentlig skifte. De kan ikke nekte det. Du tar selv kontakt å krever offentlig skifte. Anonymkode: d5460...6b2 Bestefaren er ikke død. Anonymkode: 6612c...151 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #74 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 15.44): Min bestefar er blitt dement og skal nå inn få plass på sykehjem. Mine onkler ønsker nå å renovere bestefars leilighet før den selges. Min mor er død så jeg tar hennes plass ved et arveoppgjør. Men saken er at jeg er ikke i noe økonomisk posisjon til å kunne bidra, jeg er på AAP etter kreftbehandling og har ikke de beste forutsetninger for å komme meg ut i full jobb igjen. Dette vet de alle tre. Nå har de tilbud å “kjøpe meg ut” så for å starte renoveringen til våren. De har tilbudt meg 150 000 kr. Tilsvarende leiligheter har blitt solgt for 3 mill (ved høyere standard) og bestefar har ingen gjeld på den. Jeg vet ikke helt hva jeg føler om dette, er det “lov”? Anonymkode: e07d3...d9a Det mest rettferdige er å få en takst på huset, så deles summen på dere arvingene Anonymkode: 684ac...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #75 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det mest rettferdige er å få en takst på huset, så deles summen på dere arvingene Anonymkode: 684ac...55f Men det kan de ikke, siden bestefaren ikke er død. Når leiligheten blir gjort om til penger er det bestefarens penger. Anonymkode: 6612c...151 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #76 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det kan de ikke, siden bestefaren ikke er død. Når leiligheten blir gjort om til penger er det bestefarens penger. Anonymkode: 6612c...151 Å, beklager, fikk ikke med meg det Anonymkode: 684ac...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #77 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bestefaren er ikke død. Anonymkode: 6612c...151 Men ho har mistet den som er sin foresatt så har krav til å gå inn advokat i forhold til arv.når andre familie medlemmer driver slik. Ho kan å be om offentlige verge på bestefar da kan ikke onkler gjøre noen ting Så selv på min far, han valgte å sitte i båten og dermed var mye av fars arven borte, fordi brødrene til far hans hadde plutselig forsvunnet med mye Anonymkode: d5460...6b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #78 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men ho har mistet den som er sin foresatt så har krav til å gå inn advokat i forhold til arv.når andre familie medlemmer driver slik. Ho kan å be om offentlige verge på bestefar da kan ikke onkler gjøre noen ting Så selv på min far, han valgte å sitte i båten og dermed var mye av fars arven borte, fordi brødrene til far hans hadde plutselig forsvunnet med mye Anonymkode: d5460...6b2 Det er forskjell på å kreve offentlig verge og offentlig skifte. Foreløpig er det ikke snakk om fordeling av arv, men å sørge for at ingen andre tar seg til rette og herjer med bestefarens formue som de vil. Anonymkode: 6612c...151 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå