Gå til innhold

Mine onkler presser meg til å takk ja til mindre arv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min bestefar er blitt dement og skal nå inn få plass på sykehjem.

Mine onkler ønsker nå å renovere bestefars leilighet før den selges.

Min mor er død så jeg tar hennes plass ved et arveoppgjør.

Men saken er at jeg er ikke i noe økonomisk posisjon til å kunne bidra, jeg er på AAP etter kreftbehandling og har ikke de beste forutsetninger for å komme meg ut i full jobb igjen.

Dette vet de alle tre. 
Nå har de tilbud å “kjøpe meg ut” så for å starte renoveringen til våren.
De har tilbudt meg 150 000 kr.

Tilsvarende leiligheter har blitt solgt for 3 mill (ved høyere standard)  og bestefar har ingen gjeld på den.

Jeg vet ikke helt hva jeg føler om dette, er det “lov”?

Anonymkode: e07d3...d9a

Jeg har ikke lest alle svar men min intuitive tanke er: hvis de kan bidra med din andel av penger til oppussing: la oss si de vil pusse opp for 100.000 hver, så dekker de 50.000,- hver for deg også får de dette tilbake ved salg når du får din andel av salget. Selvfølgelig skal du ikke la deg kjøpe ut til en billig penge.

bare si nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Disni skrev (40 minutter siden):

Nei, jeg har bare en annen mening enn deg. Onklene er eldre og klokere. De vil garantert hennes beste. Bare se.

Jeg ville heller hørt på Onkkene mine enn ukjente på KG. 

Du er jo bare ute etter å kverulere. 
I et arveoppgjør eller skifte så følger en selvfølgelig loven. 
Desse onklene eller onkkene som du kaller dem er ute etter å lure TS for å kunne sitte igjen med mest mulig verdier selv 

Anonymkode: 77b8d...449

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er nok tanken til onklene at en niese med dårlig råd skal la seg friste av et relativt stort beløp som 150 000 er. Heller enn å vente på et mye større beløp når bestefar er død. Ingen grunn til å takke ja til dette "tilbudet". Onklene får heller ikke pengene nå. 

Anonymkode: d9afc...a10

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns hele planen virker rar, leiligheten til min bestefar ble litt pusset opp og solgt mens han var på hjem (etter hans ønske da han innså at han aldri kom til å få flytte hjem igjen). Han var riktignok klar i hodet. Men pengene fra salget var jo bestefars, onkel og pappa fikk ikke noe før han var død.

Han kunne nok gitt pengene i gave til arvingene, men det kan jo alle gjøre med pengene sine når som helst. Er det en fremtidsfullmakt her? Er en av dine onkler verge? 

Uansett må du ikke gå med på forslaget, mannen er jo ikke død en gang! 

Anonymkode: 3cf28...0ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han er dement,  finn ut hvem som tar seg av hans regninger og håndterer bankkontoen hans.

Dersom han ikke har fremtidsfullmakt så opptrer de ulovlig. Det er strenge regler på dette. De har ikke lov til å bruke hans  Bankbrikke men må lage seg en bruker og logge inn i hans bank med egen bankbrikke. Dersom de logger inn med hans bankbrikke så ringer du banken og spør etter fremtidsfullmakt.

Ikke signer noe. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disni skrev (1 time siden):

Onklene dine vet best. De er i familie med deg. De tenker kun på det som er best for alle. Så heldig du er med onklene dine. 

Noe av det tåpeligste jeg har lest på lenge!

Nei, slektninger vet ikke best ut i fra at de er slektninger. For alt vi vet så kan dette være 3 sleipe slektninger som ikke skyr noen ting når det kommer til penger. Og hvorfor er hun heldig med onklene sine mener du? Rart utsagn når du vet like lite om de som alle oss andre, altså aner vi ikke hvem disse er.

Noen som vet, og som med sikkerhet kan skille på rett/galt i forhold til lovverket vil være en advokat. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

"Bestefar lever, så det føles ikke riktig å diskutere arv på dette viset".

Har du familie på din andre forelders side som kan hjelpe deg her? 

Anonymkode: 43885...c62

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhold deg til arven du. Det han etterlater seg etter sin død er det du arver, så hvis de pusser opp før han er død....arver du 1/4 av verdien av det da Du må ikke punge ut på et hus du ikke eier.

Venter de å pusse opp til etterpå, så arver ikke du verdien på den etter at den skal bli oppusset av noen i fremtiden. Du arver det du mottok, og om du ikke vil være med på oppussing og utgifter så må du jo heller ikke forvente å ta del i noen verdistigning.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stygt gjort av de å prøve å lure deg. 

Her bør alt på bordet etterhvert. Jeg håper du kontakter Statsforvalteren i morgen.

For alt du vet kan kanskje bestefaren din også ha andre verdier enn boligen, så det tryggeste er vel at en nøytral verge kommer inn i bildet om det er mulig. 

Hvis det foreligger en fremtidsfullmakt som gjør at leiligheten kan selges, så hadde det nok også vært lurt å få noen nøytrale til å vurdere om oppussing vil lønne seg. Ofte er det lite gevinst i det, mange vil heller velge selv hvilke løsninger de bo med. Oppussingsobjekter kan få ganske god pris.

Jeg har tidligere hørt mennesker mene at det er urettferdig at barnebarn arver like mye som barn i tilsvarende situasjoner, så det er dessverre en del som har defekt moralsk kompass i slike saker. 

Anonymkode: a5ad9...71f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har tidligere hørt mennesker mene at det er urettferdig at barnebarn arver like mye som barn i tilsvarende situasjoner, så det er dessverre en del som har defekt moralsk kompass i slike saker. 

Ja, eller at folk vil ha mer fordi de er mange søsken, også en klassiker. 

Anonymkode: d9afc...a10

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her må du bare stå på ditt og ikke gå med på noe som helst ❤️

Anonymkode: d5156...a27

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dersom de skal kjøpe deg ut så må det bli etter takst - ikke godta noe annet👍🏼

Anonymkode: 4d0b2...894

De kan jo ikke kjøpe ts ut. Ei heller kan de pusse opp leiligheten. Eieren er levende, ikke død. Den eies av vedkommende og forvaltes av hans verge. Er en eller begge onkler verge? 

Anonymkode: 8971a...829

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal man selge bolig til en som er dement, må det innom Statsforvalteren.

Og pengene etter salget kan ikke deles ut som forskudd på arv, med mindre det er helt spesielle vilkår. Som for eksempel at en av arvingene står i fare for å miste eget hus eller lignende. Og da kan de andre arvingene kreve å få tilsvarende ved samme tidspunkt.

De får bare pusse opp om de ønsker det. Men de burde forstå at veldig få meglere anbefaler folk å pusse opp, man får sjelden igjen noe for det.

Jeg arvet nylig en bolig som var veldig slitt, mye stygge merker på veggene, gulvet var nesten ødelagt, kjøkkenet veldig utdatert og litt ødelagt. Trodde jeg måtte pusse opp, men alle tre meglere jeg hadde med innom der anbefalte å ikke pusse opp. Så jeg la den ut som den var, og den ble solgt for flere hundre tusen over prisantydning, til tross for at den var shabby.

Så jeg vet ikke om disse onklene dine er så oppdatert på boligsalg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De kan jo ikke kjøpe ts ut. Ei heller kan de pusse opp leiligheten. Eieren er levende, ikke død. Den eies av vedkommende og forvaltes av hans verge. Er en eller begge onkler verge? 

Anonymkode: 8971a...829

Det er godt mulig det foreligger en fremtidsfullmakt som gir arvingene rett til å selge leiligheten og få det som forskudd på arv. Det er jo noe ts bør finne ut av. Samme med om det er oppnevnt verge(r) eller om de bare planlegger å få faren til å godta det. De er også 3 onkler, så arven skal (om ikke det står noe annet i et testamente) deles på fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et tips jeg har etter å ha nettopp vært gjennom et konfliktfylt arveoppgjør hvor noen trodde de kunne styre på som de ville:

Ta skjermbilder og ta vare på alt du har av kommunikasjon, det kan komme veldig til nytte!

Dersom ting sies muntlig; Skriv et referat for deg selv, så du husker hva som ble sagt av hvem.

Om du har en Digipost-konto kan du laste ting opp dit helt gratis, så vet du at du har det trygt lagret til senere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er godt mulig det foreligger en fremtidsfullmakt som gir arvingene rett til å selge leiligheten og få det som forskudd på arv. Det er jo noe ts bør finne ut av. Samme med om det er oppnevnt verge(r) eller om de bare planlegger å få faren til å godta det. De er også 3 onkler, så arven skal (om ikke det står noe annet i et testamente) deles på fire.

Ja, det kan hende det. Men den vil jo uansett ikke pålegge TS å betale for denne oppussinga, så hun burde uansett stå i mot.

Men anbefaler veldig å sjekke ut om det finnes verge og fremtidsfullmakt. Men vet ikke hvordan, så lenge vedkommende lever er det vel ikke egentlig noe Statsforvalteren kan si noe om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det aller første du skal gjøre, Ts, det er å kontakte Statsforvalteren, som en over her også skrev!

Hvis din bestefar er så dement at han ikke lenger kan styre egen økonomi, da skal han ha en verge. Det er åpenbart at ingen av dine onkler, som forsøker å karre til seg urettmessig arv, er egnet til eller kan stoles på som økonomisk verge. For så lenge bestefar er i live er det hans beste og hans interesser som skal ivaretas - ikke dine onklers.

Selv om en av dine onkler ev. er oppnevnt som verge så må du kontakte Statsforvalteren, da det dine onkler nå samarbeider om å gjøre viser at verge ikke er nøytral og jobber for bestefars interesser.

Selv ved en ev. fremtidsfullmakt kan Statsforvalteren komme inn hvis det viser seg at den som styrer bestefars økonomi ikke følger bestefars beste og/eller ikke følger loven rundt dette.

Jeg antar at du ikke har all verdens økonomi siden du går på aap, og derfor er også Statsforvalteren både det som må gjøres - og det som er billigst for deg! Du trenger ikke en advokat for å klage dette inn for Statsforvalteren. Still spørsmål til hvem som nå styrer bestefars økonomi, om det foreligger fremtidsfullmakt og hva denne sier, og også ta opp det at hvis en av dine onkler nå er økonomisk verge så er denne tydelig ikke upartisk og forsøker å snyte til seg mer arv enn den har rett på.

Veldig trist at dine onkler er så lite menneskelige og har så lite omtanke for andre og er så grådige!

Stå opp for deg selv nå! Din mor hadde ønsket at du skulle gjøre det, det er jeg helt sikker på! ❤️

Ring Statsforvalteren i morgen tidlig, så er du i gang med det du må gjøre nå. Ikke utsett det, for du aner ikke hva dine onkler kan finne på fremover for å snyte deg for din mors og dermed din rettmessige arv.

Du kan også forsøke å kontakt Juridisk rådgivning for kvinner (Jurk), eller Jussbuss, om slik er der du bor. Noen forsikringer har også litt advokathjelp innebygget, og noen kommuner har av og til åpent for gratis, kortere spørsmål til advokat (men dette siste er ofte ikke så ofte). Start med Statsforvalteren i morgen tidlig, så kan du også ta kontakt med Jurk eller lignende etterpå.

Anonymkode: deba9...e3a

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det kan hende det. Men den vil jo uansett ikke pålegge TS å betale for denne oppussinga, så hun burde uansett stå i mot.

Men anbefaler veldig å sjekke ut om det finnes verge og fremtidsfullmakt. Men vet ikke hvordan, så lenge vedkommende lever er det vel ikke egentlig noe Statsforvalteren kan si noe om?

I følge dette innlegget (som jeg tror er fra en som vet hva h*n snakker om) så er det Statsforvalteren som ts bør snakke med.

Ellers helt enig i at de tre onklene ikke kan pålegge ts å betale for oppussing. Om de har tenkt å betale oppussing av egen lomme mens ts sin bestefar står som eier, så er jeg ikke overbevist om at de også kan kreve mer av salgssum/arv heller. Jeg ville tro at det da kan ses på som en gave eller et frivillig valg. Men det er mye vi ikke vet her, og trolig gjør ikke ts det heller - ennå i alle fall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke fair med 150 000 nei, men du kan heller ikke sammenligne at tilsvarende leiligheter har blitt solgt for 3 mill ved høyere standar siden leiligheten ikke er i samme standar. Si at dere må ha en takst og at du vil ha din rette del etter det. Så kan de pusse opp etter det. 

Men dette bør uansett skje etter bestefar er død. 

Gribbene kom jammen fort til etter han fikk demens. 

Anonymkode: 5d99f...eb9

Med onklenes regnestykke skulle verdien være 600k noe den neppe er

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette vet jeg alt om

Ondskap

Anonymkode: 66b5c...acb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...