AnonymBruker Skrevet 16. februar #21 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjønner de godt. Anonymkode: dc932...abf Man kan selvsagt forstå at noen ønsker å taske til seg millioner fordi de tror niesen er ung og naiv. Men det betyr ikke at det blir noe av. Jeg har selv opplevd at slektninger som har krav på mindre arv har foreslått en annen fordeling enn arveloven sier. Noen vil alltid prøve seg. Anonymkode: d9afc...a10 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #22 Del Skrevet 16. februar Hvis leiligheten er verdt 3 millioner skal du ha din del av boet. De prøver å lure deg, TS! Dessuten kan de vel ikke starte oppussing/salg med mindre bestefar er enig i det, og da er det han som får pengene for leiligheten. Anonymkode: 870ed...d83 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #23 Del Skrevet 16. februar pop up bruker skrev (9 minutter siden): Hvis det er bestefaren din som fortsatt eier leiligheten kan de heller ikke kjøpe deg ut, da det ikke er noe å kjøpe deg ut fra. Det høres som de ønsker at du skal avstå fra fremtidig arv mot betaling, og det skal du så klart ikke gjøre. Når bestefaren din dør vil leiligheten, om ikke annet er bestemt ved testamentet, går til dere tre i felleskao. Da kan du få takst på leiligheten og få 1/3, så kan de to onklene dine eie den sammen og pusse opp. Men alt dette er jo for tidlig hvis dere ikke har arvet enda. Og aldri i verden godta noe uten at du har fått takst fra flere. Du går på aap, og du trenger pengene! Det kan være snakk om 1 mill som kan gjøre livet ditt mye bedre. Her er faktisk en juridisk tvist til her. Er bestefar dement, og så dement at han må på sykehjem, så er ikke bestefar i stand til å ivareta sine egne juridisk interesser. Er bestefar umyndiggjort eller uten juridisk handleevne så er statsforvalteren inne i bildet. Dette er noe ts som arving har rett til å vite om, rett til å melde fra til statsforvalteren om. Så begynn der, ts, ring Statsforvalter og forklar situasjonen med bestefar, og spør om han har juridisk handle evn, om der er fremtidsfullmakt fra han og hvordan du skal håndtere situasjonen. Dette koster deg ikke noe som helst, og de er pliktig etter forvaltningsloven å hjelpe deg. Anonymkode: 0ee79...bb2 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disni Skrevet 16. februar #24 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du er jo helt på villspor , onkel !! Anonymkode: 77b8d...449 Nei, jeg har bare en annen mening enn deg. Onklene er eldre og klokere. De vil garantert hennes beste. Bare se. Jeg ville heller hørt på Onkkene mine enn ukjente på KG. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 16. februar #25 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Min bestefar er blitt dement og skal nå inn få plass på sykehjem. Mine onkler ønsker nå å renovere bestefars leilighet før den selges. Min mor er død så jeg tar hennes plass ved et arveoppgjør. Men saken er at jeg er ikke i noe økonomisk posisjon til å kunne bidra, jeg er på AAP etter kreftbehandling og har ikke de beste forutsetninger for å komme meg ut i full jobb igjen. Dette vet de alle tre. Nå har de tilbud å “kjøpe meg ut” så for å starte renoveringen til våren. De har tilbudt meg 150 000 kr. Tilsvarende leiligheter har blitt solgt for 3 mill (ved høyere standard) og bestefar har ingen gjeld på den. Jeg vet ikke helt hva jeg føler om dette, er det “lov”? Anonymkode: e07d3...d9a Ikke gå med på det, la oss si den går for 2m pga standard da snyter de deg for 350k mao de er rasshøl 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #26 Del Skrevet 16. februar Disni skrev (4 minutter siden): Nei, jeg har bare en annen mening enn deg. Onklene er eldre og klokere. De vil garantert hennes beste. Bare se. Jeg ville heller hørt på Onkkene mine enn ukjente på KG. Snille onkler som ikke vil at niesen skal risikere formuesskatt i fremtiden. 😛 Mye bedre å få 150 000 enn en million, kan du skjønne. Anonymkode: d9afc...a10 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 16. februar #27 Del Skrevet 16. februar Disni skrev (22 minutter siden): Onklene dine vet best. De er i familie med deg. De tenker kun på det som er best for alle. Så heldig du er med onklene dine. De er i familie ja, men de er direkte rævhol imot TS 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 16. februar #28 Del Skrevet 16. februar Disni skrev (6 minutter siden): Nei, jeg har bare en annen mening enn deg. Onklene er eldre og klokere. De vil garantert hennes beste. Bare se. Jeg ville heller hørt på Onkkene mine enn ukjente på KG. Å være eldre betyr ikke klokere eller snillere, disse onklene er onde og vil ikke TS beste 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #29 Del Skrevet 16. februar Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden): Å være eldre betyr ikke klokere eller snillere, disse onklene er onde og vil ikke TS beste Det er nok onkler som tror de er smarte, og at niesen er dum. Mange litt eldre menn er sånn. Jeg jobber selv innen økonomi, men mi far som bare hadde folkeskolen og fikk lite godt i regning skulle stadig mansplaine enkle ting for meg. Han mistet selv en god slump arv som han hadde krav på fordi han ikke kjente arveloven (og slett ikke skulle høre på datteren). Anonymkode: d9afc...a10 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #30 Del Skrevet 16. februar Advokat Dei kan kjøpa deg ut etter taks. Etter han er død og som ein anna skriver trekke frå kostnadene til oppussing. Du må ikkje finne på å godta dette. Anonymkode: 0aead...ca4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #31 Del Skrevet 16. februar Veldig enig med alle som peker på at mannen ikke er død, og at man heller ikke fritt frem kan pusse opp for hans midler eller selge hans bolig. Uansett er det onklenes valg at det skal pusses opp før det på et eller annet tidspunkt selges. Det kan være klokt, men på ingen måte påkrevet. Du har rett til å sitte helt stille i båten frem til boet skal deles, og du har like fullt krav på din del av boet. Jeg ville takket nei til å bidra nå, og heller forholdt deg til delingen når bestefar er borte. Ville også brukt advokat for å sikre at boet er riktig delt når onklene har vist seg å ha så lite kontroll på hva som er lov og rimelig. mvh jurist Anonymkode: fd3e0...7eb 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #32 Del Skrevet 16. februar Dersom TS er 1 av 3 arvetagere, kan hun ikke da i teorien kreve at leiligheten selges til markedspris? Anonymkode: 72b63...b13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #33 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Veldig enig med alle som peker på at mannen ikke er død, og at man heller ikke fritt frem kan pusse opp for hans midler eller selge hans bolig. Uansett er det onklenes valg at det skal pusses opp før det på et eller annet tidspunkt selges. Det kan være klokt, men på ingen måte påkrevet. Du har rett til å sitte helt stille i båten frem til boet skal deles, og du har like fullt krav på din del av boet. Jeg ville takket nei til å bidra nå, og heller forholdt deg til delingen når bestefar er borte. Ville også brukt advokat for å sikre at boet er riktig delt når onklene har vist seg å ha så lite kontroll på hva som er lov og rimelig. mvh jurist Anonymkode: fd3e0...7eb Dine råd håper jeg inderlig ingen følger, for du er på villspor, og å undertegne med en slik tittel gjør deg ikke mer troverdig. Anonymkode: 0ee79...bb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #34 Del Skrevet 16. februar Det aller første du skal gjøre, Ts, det er å kontakte Statsforvalteren, som en over her også skrev! Hvis din bestefar er så dement at han ikke lenger kan styre egen økonomi, da skal han ha en verge. Det er åpenbart at ingen av dine onkler, som forsøker å karre til seg urettmessig arv, er egnet til eller kan stoles på som økonomisk verge. For så lenge bestefar er i live er det hans beste og hans interesser som skal ivaretas - ikke dine onklers. Selv om en av dine onkler ev. er oppnevnt som verge så må du kontakte Statsforvalteren, da det dine onkler nå samarbeider om å gjøre viser at verge ikke er nøytral og jobber for bestefars interesser. Selv ved en ev. fremtidsfullmakt kan Statsforvalteren komme inn hvis det viser seg at den som styrer bestefars økonomi ikke følger bestefars beste og/eller ikke følger loven rundt dette. Jeg antar at du ikke har all verdens økonomi siden du går på aap, og derfor er også Statsforvalteren både det som må gjøres - og det som er billigst for deg! Du trenger ikke en advokat for å klage dette inn for Statsforvalteren. Still spørsmål til hvem som nå styrer bestefars økonomi, om det foreligger fremtidsfullmakt og hva denne sier, og også ta opp det at hvis en av dine onkler nå er økonomisk verge så er denne tydelig ikke upartisk og forsøker å snyte til seg mer arv enn den har rett på. Veldig trist at dine onkler er så lite menneskelige og har så lite omtanke for andre og er så grådige! Stå opp for deg selv nå! Din mor hadde ønsket at du skulle gjøre det, det er jeg helt sikker på! ❤️ Ring Statsforvalteren i morgen tidlig, så er du i gang med det du må gjøre nå. Ikke utsett det, for du aner ikke hva dine onkler kan finne på fremover for å snyte deg for din mors og dermed din rettmessige arv. Du kan også forsøke å kontakt Juridisk rådgivning for kvinner (Jurk), eller Jussbuss, om slik er der du bor. Noen forsikringer har også litt advokathjelp innebygget, og noen kommuner har av og til åpent for gratis, kortere spørsmål til advokat (men dette siste er ofte ikke så ofte). Start med Statsforvalteren i morgen tidlig, så kan du også ta kontakt med Jurk eller lignende etterpå. Anonymkode: deba9...e3a 5 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #35 Del Skrevet 16. februar AprilLudgate skrev (45 minutter siden): De lurer deg jo 🥹 Innhent prisvurdering fra 3 ulike. De kan kjøpe deg ut etter den summen på rett fordelingsnøkkel. Om de tjener på å renovere i etterkant er jo det fint for dem. Jeg hadde personlig gjort det slik, for det kan være risiko å gå for evt at de ikke tjener SÅ mye på den oppussingen. Absolutt ikke si ja, de er assholes som lurer deg. Fy fader for noen ekle folk! Enig, det er gunstig for deg å selge din del iht takst for de pusser opp - da slipper du å bidra hverken praktisk eller økonomisk, og du tar ingen risiko. Men 150k høres jo helt urimelig lite ut, med mindre leiligheten er en nedsarvet narkobule med hull i taket. Prisvurdering/takst fra tre forskjellige meglere, så tar dere gjennomsnittet. Anonymkode: e69da...7ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #36 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig, det er gunstig for deg å selge din del iht takst for de pusser opp - da slipper du å bidra hverken praktisk eller økonomisk, og du tar ingen risiko. Men 150k høres jo helt urimelig lite ut, med mindre leiligheten er en nedsarvet narkobule med hull i taket. Prisvurdering/takst fra tre forskjellige meglere, så tar dere gjennomsnittet. Anonymkode: e69da...7ce FØR de pusser opp, skulle det stå i første linje. Anonymkode: e69da...7ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #37 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Min bestefar er blitt dement og skal nå inn få plass på sykehjem. Mine onkler ønsker nå å renovere bestefars leilighet før den selges. Min mor er død så jeg tar hennes plass ved et arveoppgjør. Men saken er at jeg er ikke i noe økonomisk posisjon til å kunne bidra, jeg er på AAP etter kreftbehandling og har ikke de beste forutsetninger for å komme meg ut i full jobb igjen. Dette vet de alle tre. Nå har de tilbud å “kjøpe meg ut” så for å starte renoveringen til våren. De har tilbudt meg 150 000 kr. Tilsvarende leiligheter har blitt solgt for 3 mill (ved høyere standard) og bestefar har ingen gjeld på den. Jeg vet ikke helt hva jeg føler om dette, er det “lov”? Anonymkode: e07d3...d9a Det er ikke fair med 150 000 nei, men du kan heller ikke sammenligne at tilsvarende leiligheter har blitt solgt for 3 mill ved høyere standar siden leiligheten ikke er i samme standar. Si at dere må ha en takst og at du vil ha din rette del etter det. Så kan de pusse opp etter det. Men dette bør uansett skje etter bestefar er død. Gribbene kom jammen fort til etter han fikk demens. Anonymkode: 5d99f...eb9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #38 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det aller første du skal gjøre, Ts, det er å kontakte Statsforvalteren, som en over her også skrev! Hvis din bestefar er så dement at han ikke lenger kan styre egen økonomi, da skal han ha en verge. Det er åpenbart at ingen av dine onkler, som forsøker å karre til seg urettmessig arv, er egnet til eller kan stoles på som økonomisk verge. For så lenge bestefar er i live er det hans beste og hans interesser som skal ivaretas - ikke dine onklers. Selv om en av dine onkler ev. er oppnevnt som verge så må du kontakte Statsforvalteren, da det dine onkler nå samarbeider om å gjøre viser at verge ikke er nøytral og jobber for bestefars interesser. Selv ved en ev. fremtidsfullmakt kan Statsforvalteren komme inn hvis det viser seg at den som styrer bestefars økonomi ikke følger bestefars beste og/eller ikke følger loven rundt dette. Jeg antar at du ikke har all verdens økonomi siden du går på aap, og derfor er også Statsforvalteren både det som må gjøres - og det som er billigst for deg! Du trenger ikke en advokat for å klage dette inn for Statsforvalteren. Still spørsmål til hvem som nå styrer bestefars økonomi, om det foreligger fremtidsfullmakt og hva denne sier, og også ta opp det at hvis en av dine onkler nå er økonomisk verge så er denne tydelig ikke upartisk og forsøker å snyte til seg mer arv enn den har rett på. Veldig trist at dine onkler er så lite menneskelige og har så lite omtanke for andre og er så grådige! Stå opp for deg selv nå! Din mor hadde ønsket at du skulle gjøre det, det er jeg helt sikker på! ❤️ Ring Statsforvalteren i morgen tidlig, så er du i gang med det du må gjøre nå. Ikke utsett det, for du aner ikke hva dine onkler kan finne på fremover for å snyte deg for din mors og dermed din rettmessige arv. Du kan også forsøke å kontakt Juridisk rådgivning for kvinner (Jurk), eller Jussbuss, om slik er der du bor. Noen forsikringer har også litt advokathjelp innebygget, og noen kommuner har av og til åpent for gratis, kortere spørsmål til advokat (men dette siste er ofte ikke så ofte). Start med Statsforvalteren i morgen tidlig, så kan du også ta kontakt med Jurk eller lignende etterpå. Anonymkode: deba9...e3a En annen ting du bør gjøre, Ts, er at du sier til dine onkler at du ikke vil snakke noe mer om dette foreløpig, at de heller får komme med noe skriftlig, enten via brev eller mail, om de vil diskutere saken videre. ❤️ Anonymkode: deba9...e3a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #39 Del Skrevet 16. februar Disni skrev (45 minutter siden): Onklene dine vet best. De er i familie med deg. De tenker kun på det som er best for alle. Så heldig du er med onklene dine. For noe tull. De fleste vet at når det gjelder arv så blir mange gribber 🙄 familie tenker absolutt ikke alltid på det som er best for alle. Sier sitt når de planlegger å pusse opp å selge å få pengene nå når mannen er på sykehjem i stede for å vente til han er død. Anonymkode: 5d99f...eb9 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 16. februar #40 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dersom TS er 1 av 3 arvetagere, kan hun ikke da i teorien kreve at leiligheten selges til markedspris? Anonymkode: 72b63...b13 Hun er 1/4 og jo det kan hun 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå