Gå til innhold

Lei av mye oppvask bor alene- middagstips lite oppvask

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Airfryer med innlegg, slowcooker/crockpot eller mikrobølgeovn. Alle disse genererer lite oppvask. Har lagt min elsk på airfryer og lager det meste i den uten noe særlig til oppvask. Bruker du en plastgaffel å spise med holder det som regel bare å vaske opp den og spise rett fra airfryeren. Min ungdom synes nudler, makaroni, ting i airfryer og mikro er det aller enkleste.  Har man ikke fryseplass er ikke dette et problem for tørrvarer. Du kan skaffe bønner, kikerter og mye annet, krydre og litt olje inn i airfryer med innlegg. Blir perfekt hver gang. Strø litt ferdigkuttet parmesan eller annen ost over de siste 2 minuttene og 2-4 opprevne salamiskiver. Ferdig middag med mye proteiner fra kikerter/bønner m.m.

Anonymkode: b6390...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva er mye oppvask? Her går det  skjeldent mer enn en kjele og en stekepanne til middag. Pluss dekketøy. Serverer stort sett fra kjele  og panna. Og vi er flere enn en. 

Så litt usikker på hva du mener med mye oppvask,  og hvor mye det er for deg

Anonymkode: f3531...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Føler man slik må jeg nesten si meg enig med en tidligere i tråden som trekker frem at dette er latskap på et nytt nivå. 

Mye oppvask for meg er en fjøl til kylling, skål til marinade og skje til å røre, annen kniv til grønnsaker, skål for avkjøling etter forvelling, gryte til koking, gryte til saus, ovnsform, blender +++ 

Men å skylle trefjøl, en kniv og en skreller, det gjør jeg på 15 sekunder. Gidder ikke ta det i oppvaskmaskin en gang, det er mer jobb enn å bare skylle av. 

Anonymkode: 133a5...867

Deg om det, anbefaler personlig å komme med tips til måltider med bare hakket mer oppvask enn Fjordland og frossenpizza for at de som etterspør dette faktisk kan ty til det istedenfor sånne alternativer.

Da jeg levde uten oppvaskmaskin hadde jeg heller ikke ork til masse oppvask hver dag i en travel hverdag, så da ble det mye retter rett i ovnen på frosne grønnsaker eller ferdigkuttet salat som tilbehør. 

Anonymkode: 2f7e0...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er lei av å vaske opp. 

Hva kan jeg spise som fører til lite oppvask?

Tips tas i mot. 

Anonymkode: cef47...005

Fjordland i skål, Rett i koppen, Ferdige salater, Nudler, Ferdig pizza.

Regner ikke med at du har oppvaskemaskin, siden du er lei av å vaske opp. Kjøp inn litt papptallerkener, trebestikk og pappkopper, så blir det mindre oppvask, men mer søppel. 

Anonymkode: 520e3...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hater oppvask selv. Har barn i hus så det blir en del oppvask. Hater oppvask så inderlig at tanken på det gjør at jeg sliter med å komme i gang med matlaging. Har ADHD og det gir tydeligvis mest utslag på oppgavene på kjøkkenet. Der vil jeg ikke være.

Anonymkode: e2b01...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Engangs bestikk og asjett osv.

Oppvaskmaskin får slike små som en kan ha på benken, svigers hadde det i flere år før de kjøpte en stor en

Lage mat der alt er i en gryte

Anonymkode: 1ef3b...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Stek kjøtt i panna. Hvis du vil ha grønnsaker til (jeg vil ikke), så kan du kutte det mens kjøttet steker og steke i samme panne etterpå. Kjøttet skal jo helst hvile litt likevel. Så lager jeg saus i samme panna.

Anonymkode: 04c78...b6d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget. Selv om jeg bor sammen med tre andre og kjører oppvaskmaskinen hver dag...

Forslaget mitt er å bruke wraps eller tortillas. Pinta eller pizzabunn er også greit for å unngå oppvask. Wraps kan fylles med det meste. Kjøp ferdigkuttet salat og legg rett inn i den, et par småtomater. Litt raspet ost eller fetaost, ferdig stekt kylling eller annet ferdigstekt kjøtt. Litt salsa/dressing/yoghurt på toppen. Om du ikke vil ha en tallerken å vaske opp kan de små tortillaene legges rett på et tørkepapir, evt pakk den inn i alu-folie (fungerer fint for nistepakke også). Glem engangsasjetter, da kunne du like gjerne brukt en tallerken og skylt den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Airfryer gir lite oppvask! 

Lag gryter og supper 

Ovnsretter i ildfast form

Jeg koker ofte poteter og grønnsaker sammen. Tar i potene først og tilsetter grønnsakene senere. 

Anonymkode: 596eb...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 15.24):

Jeg er lei av å vaske opp. 

Hva kan jeg spise som fører til lite oppvask?

Tips tas i mot. 

Anonymkode: cef47...005

Bruk oppvaskmaskin

Vask og rydd opp underveis så er det kun serviset og grytene etter middag. 

Altfor mange som klager bør se på egne rutiner.

Anonymkode: c9c68...d3a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brødskiver.

Rett i koppen.

Ferdig pizza.

Fiskepinner.

Fjordland. 

Bananer.

Yoghurt.

Kjøp hermetisk graps og varm opp i ein gryte. F.eks erter, kjøtt og flesk.

Evt lær deg one pot oppskrifter. 

Kokte egg.

Når eg var ung fattig student som budde på 7kvadrat (med skråtak) spiste eg mykje ris frå riskoker. Ris med amerikansk blanding. Ris med soyasaus. Det var skrale tider. Fellesområdet hadde Micro. 

Fisk i aluminiumsfolje i ovn. 

Anonymkode: e4fd3...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...