Gaia Skrevet 19. februar #21 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 15.27): Jeg venter til jeg får kontakt med bilfører og ser at den er på vei til å stoppe, så sykler jeg over, jeg ville jo bare vært til mer bry om jeg skulle gå sakte over så da synes jeg det er mest høflig å bruke kortest mulig tid på en trygg og sikker måte Anonymkode: 9b60b...841 Dette. 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Al Bundy Skrevet 27. februar #22 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 21.17): Nettopp. Og jeg kjører deretter når jeg kommer med bil. Går du av sykkelen så stopper jeg i god tid såklart men kommer du susende på sykkel og forventer at jeg skal stoppe så ser du klart at det skjer ikke hvis jeg ikke må. Anonymkode: ef19d...88e Enig, hvorvidt jeg stopper for syklende i fotfelt varierer veldig. Er det unger stopper jeg uansett, kommer en voksen som helt klart forventer at jeg (bilen) skal stoppe prøver jeg å skremme vettet av vedkommende men uten å kjøre på. Altså legger inn slakk slik at jeg unngår å kjøre på men klarer å stoppe, vil jo ikke ha skader på bilen må vite.. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #23 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 15.21): Jeg har lært at man skal gå av sykkelen når man krysser veien. Dette gir bilene og deg selv tid til å reagere. Det virker likevel, som veldig få gjør dette. Er det ikke noe alle lærer? Anonymkode: 3aece...d09 Jeg gjør det. Men det er fordi jeg har opplevd en del biler som ikke stopper. Jeg trodde folk likte å spare tid, men nei, de foretrekker at man går sakte over veien mens man holder på sykkelen sin. Noen liker vel at ting går i Slow Motion. Okei, da så. 😃 Anonymkode: 35655...133 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #24 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg gjør det. Men det er fordi jeg har opplevd en del biler som ikke stopper. Jeg trodde folk likte å spare tid, men nei, de foretrekker at man går sakte over veien mens man holder på sykkelen sin. Noen liker vel at ting går i Slow Motion. Okei, da så. 😃 Anonymkode: 35655...133 Du skjønner vel at det er på grunn av trafikksikkerheten at det er slik. Ingen ønsker at syklister skal komme til skade eller dø, og når du sykler over har ikke bilisten vikeplikt for deg. Mange kommer også veldig fort fra sidegater/veier og stier, og det oppstår daglig farlige situasjoner. Den som sitter i bil vil normalt sett ikke komme til skade, men det står du som syklist i stor fare for. Bedre at det tar noen sekunder ekstra enn at man forulykker. Anonymkode: 6ec78...475 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #25 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skjønner vel at det er på grunn av trafikksikkerheten at det er slik. Ingen ønsker at syklister skal komme til skade eller dø, og når du sykler over har ikke bilisten vikeplikt for deg. Mange kommer også veldig fort fra sidegater/veier og stier, og det oppstår daglig farlige situasjoner. Den som sitter i bil vil normalt sett ikke komme til skade, men det står du som syklist i stor fare for. Bedre at det tar noen sekunder ekstra enn at man forulykker. Anonymkode: 6ec78...475 ja, men jeg kommer aldri der out of nowhere. jeg er en safety junkie. jeg står der allerede og ser til tegn på at bilisten(e) skal sakke ned farten og bremse. hvis de ikke gjør det må jeg gå av sykkelen. er jo klar over at det er en del regelryttere på dette punktet. Anonymkode: 35655...133 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #26 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 15.27): Jeg venter til jeg får kontakt med bilfører og ser at den er på vei til å stoppe, så sykler jeg over, jeg ville jo bare vært til mer bry om jeg skulle gå sakte over så da synes jeg det er mest høflig å bruke kortest mulig tid på en trygg og sikker måte Anonymkode: 9b60b...841 Så bra, høfligst og tryggest og kortest mulig tid = du venter til bilene har passert, og du sykler / går når det er ledig og trygt. Anonymkode: 8974e...f9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #27 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ja, men jeg kommer aldri der out of nowhere. jeg er en safety junkie. jeg står der allerede og ser til tegn på at bilisten(e) skal sakke ned farten og bremse. hvis de ikke gjør det må jeg gå av sykkelen. er jo klar over at det er en del regelryttere på dette punktet. Anonymkode: 35655...133 Det tar bare noen sekunder ekstra. Da får du overblikk og du ser at bilisten har fått øye på deg. Bilisten har vikeplikt for deg når du går over. Mye tryggere. Det er du som er den myke trafikanten og som har alt å vinne på dette. Anonymkode: 6ec78...475 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #28 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 15.27): Jeg venter til jeg får kontakt med bilfører og ser at den er på vei til å stoppe, så sykler jeg over, jeg ville jo bare vært til mer bry om jeg skulle gå sakte over så da synes jeg det er mest høflig å bruke kortest mulig tid på en trygg og sikker måte Anonymkode: 9b60b...841 Gå av sykkelen! Vær ett godt forbilde, vis ungene at det er slik man skal gjøre det, og nei, jeg stopper ikke før du har gått av sykkelen. Anonymkode: cea33...463 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #29 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg gjør det. Men det er fordi jeg har opplevd en del biler som ikke stopper. Jeg trodde folk likte å spare tid, men nei, de foretrekker at man går sakte over veien mens man holder på sykkelen sin. Noen liker vel at ting går i Slow Motion. Okei, da så. 😃 Anonymkode: 35655...133 Jeg foretrekker at voksne viser barna hvordan man trygt kommer seg over. Altfor mange kommer brasende ut i veien på elsykkel. Anonymkode: cea33...463 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GlitrendeSjokolade Skrevet 28. februar #30 Del Skrevet 28. februar Alle bør gå av sykkelen å gå over gangfeltet. Ikke sykle over. Voksne skal være forbilde for barna og det er skummelt når barn ser voksne sykle over istedenfor å gå over. Da vil gjerne barn også sykle over. De kan sykle fort uti veien, uten å se seg for. Det er skummelt. Alltid gå av sykkelen når du krysser gangfeltet og alltid lær barna å gå av sykkelen når de krysser gangfelt og veien. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #31 Del Skrevet 28. februar Holdt på å meie ned en syklist som syklet over overgangsfeltet på oppkjøring. Jeg bråstanset i ren refleks. Besto. Etter det har jeg alltid gått av sykkelen, kun fordi jeg verdsetter livet og ikke ser det som verdt å miste det over å spare 10 sekunder. Anonymkode: fca5f...12d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #32 Del Skrevet 28. februar Overrasket over hvor mange uvitende mennesker som svarer i tråden her. Gangfelt er for fotgjengere. Om du sykler over, er du ikke fotgjenger. Bilister har dermed ikke vikeplikt for deg. Anonymkode: 7d9bf...117 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #33 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 15.27): Jeg venter til jeg får kontakt med bilfører og ser at den er på vei til å stoppe, så sykler jeg over, jeg ville jo bare vært til mer bry om jeg skulle gå sakte over så da synes jeg det er mest høflig å bruke kortest mulig tid på en trygg og sikker måte Anonymkode: 9b60b...841 Det er da jeg triller bilen frem og sperrer gangfeltet... Er du en rass så er jeg en rass Anonymkode: 70fe7...864 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #34 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er da jeg triller bilen frem og sperrer gangfeltet... Er du en rass så er jeg en rass Anonymkode: 70fe7...864 det er nok mest i hodet ditt. Anonymkode: 35655...133 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 28. februar #35 Del Skrevet 28. februar Vanlig og se seg for før man går over ikke glem refleks i høstmørket 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 28. februar #36 Del Skrevet 28. februar (endret) Ekstrem versjonen 1.Sykler over gangfelt bil treffer deg og dreper deg, dødsboet må dekke skader på bilen og vask av blod fra pansret. 2.Triller over gangfelt bil treffer deg dreper deg og sjåfør av bil må i fengsel pga uaktsomt bildrap og erstatning. Dette er noe som skjer pga mange kryss har lys og syklene drar over på sykkel på grønt lys, men de har fremdeles vikeplikt, men i praksis ikke. Endret 28. februar av NakenPanda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #37 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 2.46): Overrasket over hvor mange uvitende mennesker som svarer i tråden her. Gangfelt er for fotgjengere. Om du sykler over, er du ikke fotgjenger. Bilister har dermed ikke vikeplikt for deg. Anonymkode: 7d9bf...117 Overrasket over leseforståelsen din. De er ikke uvitende, de fremmer en mer smidig trafikkavviking Anonymkode: db257...808 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #38 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 21.29): Jeg har en rar observasjon. Jeg sykler daglig i Stavanger og har én vei jeg må krysse. Jeg gjør sånn som de over forteller, jeg venter til jeg får kontakt med bilisten og så sykler jeg over. Hvis jeg merker de ikke bremser går jeg av sykkelen. Men det rare er at biler registrert i Rogaland alltid senker farten, mens de gangene jeg må gå av er folk utenbys fra, og av en eller sær grunn ofte a-skilta, det er vel Østfold? Er det andre som har en lignende observasjon, fra sine lokale sykkelsteder? Anonymkode: e9284...f22 Ikke observert dette i Stavanger, men observerer at nesten alle bilene som ikke stopper har grønne skilt! Som sagt stopper 95 prosent av bilene, men ser jeg en bil med grønne skilt kan jeg være sikker på at den ikke stopper. 😂 De peiser på i full fart. Greit nok det, jeg stanser og går over hvis de ikke gir signal til å stanse. Da bråbremser de. AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 2.46): Overrasket over hvor mange uvitende mennesker som svarer i tråden her. Gangfelt er for fotgjengere. Om du sykler over, er du ikke fotgjenger. Bilister har dermed ikke vikeplikt for deg. Anonymkode: 7d9bf...117 Hvem er det som ikke vet dette, sier du? AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 3.35): Det er da jeg triller bilen frem og sperrer gangfeltet... Er du en rass så er jeg en rass Anonymkode: 70fe7...864 Så lenge vi nærmer oss gangfeltet i sakte fart vil det bli ganske unaturlig for deg å kjøre ut i gangfeltet etter å ha gitt signal om å stoppe, så det er nå veldig klønete av deg. Gir du ikke signal om å stoppe sykler vi jo ikke over. Men i slike tilfeller med folk som prøver å lure meg går jeg av sykkelen og går sakte over. Kanskje mister jeg noe på bakken når jeg står foran bilen din og sliter med å finne det. Eller "ramler". Har en tung sykkel og med regntøy er det faktisk litt klumsete å gå av. Har jeg først gått av har jeg jævla god tid. Er du en rass er jeg en rass. Men altså - folk flest er ikke en rass. Opplever svært sjelden trøbbel, verken som bilist eller syklist. Anonymkode: 7ea7a...75e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #39 Del Skrevet 1. mars Hvis det er mye trafikk, eller det er barn i nærheten som kan se meg, så går jeg av sykkelen uansett. Men kommer det én bil, så sakker jeg farten for å la den kjøre først så jeg kan sykle over etterpå. Men de fleste gangene stopper bilen, og da sykler jeg bare over. Regner med sjåføren foretrekker at jeg kommer meg fortere over. Anonymkode: 23a17...9b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 1. mars #40 Del Skrevet 1. mars Der festlige er når en syklist farer ned forsto (!) og plutselig brå bestemmer seg for å krysse. Fotgjengerfelt eller ikke. Det er faen meg livsfarlig. For de skal være "høflige" og ikke bruke så lang tid. Yeah... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå