AnonymBruker Skrevet 16. februar #1 Del Skrevet 16. februar Jeg har lært at man skal gå av sykkelen når man krysser veien. Dette gir bilene og deg selv tid til å reagere. Det virker likevel, som veldig få gjør dette. Er det ikke noe alle lærer? Anonymkode: 3aece...d09 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #2 Del Skrevet 16. februar Jeg venter til jeg får kontakt med bilfører og ser at den er på vei til å stoppe, så sykler jeg over, jeg ville jo bare vært til mer bry om jeg skulle gå sakte over så da synes jeg det er mest høflig å bruke kortest mulig tid på en trygg og sikker måte Anonymkode: 9b60b...841 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #3 Del Skrevet 16. februar Jo, men når man sykler mye er det ekstremt upraktisk å gå av sykkelen hver gang man skal krysse en vei. Sånn blir det når man ikke legger tilrette for sykling. De fleste sykler derfor over. Selv senker jeg farten godt før jeg krysser over, og hvis bilene ikke viser tegn til å stanse går jeg av sykkelen. Men 95 prosent av bilene stanser når de forstår at jeg vil sykle over, det vært sjelden jeg må gå av. Samme gjelder når jeg kjører bil - stanser alltid for syklister som skal krysse på sykkel, selv om jeg ikke har plikt til å stoppe. Mer smidig for alle parter. Men det er ekstremt viktig at syklist senker farten og forsikrer seg om at bilist har tenkt å stanse. Anonymkode: 7ea7a...75e 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #4 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har lært at man skal gå av sykkelen når man krysser veien. Dette gir bilene og deg selv tid til å reagere. Det virker likevel, som veldig få gjør dette. Er det ikke noe alle lærer? Anonymkode: 3aece...d09 Da har du rett og slett lært feil ! Det kan være fornuftig å gå av sykkelen, hvis du ser bort i fra at du forsinker bilene mer på den måten. Hvis du går av sykkelen så er du juridisk sett en "fotgjenger" og egne regler gjelder. Du har lov til å sykle over fotgjengerfelt, men da regnes du som kjørende og siden det er du som krysser veien så har du full vikeplikt. Altså - fotgjengere har (med visse modifikasjoner) lov til å gå rett over, men som syklende er du avhengig av at det er klart, for det er du som har vikeplikten. Hvis du sykler over fotgjengerfelt, må du altså sikre deg at det er klart, eller at bilene er villige til å stoppe for deg, noe 99% av dem faktisk er. Men du bør sikre deg blikk-kontakt og være trygg på at dette gjøres forsvarlig. (noe man som syklist bør gjøre i absolutt alle sammenhenger. https://www.faktisk.no/faktasjekk/bilister-har-ikke-vikeplikt-for-syklende-pa-grunn-av-gangfelt/116626 Anonymkode: 5765a...064 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #5 Del Skrevet 16. februar Jeg lærte en gang i tiden at om man syklet i gangfart, så var det greit: https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/sykkel/lover-og-regler-pa-sykkel/#<a-href="https://www.tryggtrafikk.no/sykle/trafikkregler-for-syklister/"-target="-blank"-rel="noreferrer-noopener"><strong>forskrift-om-kjørende-og-gående-trafikk,-§18.3:</strong></a> Sykle over gangfelt Gangfelt er primært beregnet for gående. Du kan sykle over gangfeltet så lenge du tar hensyn til gående, men det er viktig å huske at du ikke klassifiseres som fotgjenger, med mindre du går av sykkelen og triller den over gangfeltet. Det vil si at andre kjørende nødvendigvis ikke har vikeplikt for deg hvis du velger å sykle over gangfeltet. Krysser du som syklende vegen fra sykkelveg, gangveg eller fortau, har du som regel vikeplikt for andre kjørende uavhengig av om det er gangfelt på stedet eller ei. Som du kan se i paragraf 18.3 fra Forskrift om kjørende og gående trafikk i tekstboksen under, er det tillatt å sykle på fortau, gangvei og over gangfelt når gangtrafikken er liten, og du ikke utgjør noen fare eller hindring for fotgjengerne. Forskrift om kjørende og gående trafikk, §18.3: Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand, i tilnærmet gangfart og uansett med en fart ikke over 6 km i timen. Anonymkode: ccd7f...ab8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 16. februar #6 Del Skrevet 16. februar Jeg har alltid gått av sykkelen, og med elsparkesykkel så gjør jeg det samme. De aller fleste klarer jo ikke å se til siden om det kommer en bil før de suser over gangfeltet, så da bør de kanskje gå av og trille istedenfor? :3 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #7 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har lært at man skal gå av sykkelen når man krysser veien. Dette gir bilene og deg selv tid til å reagere. Det virker likevel, som veldig få gjør dette. Er det ikke noe alle lærer? Anonymkode: 3aece...d09 Det er noe alle lærer ja, men de fleste driter i å gjøre det. Anonymkode: bcf35...c23 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #8 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg venter til jeg får kontakt med bilfører og ser at den er på vei til å stoppe, så sykler jeg over, jeg ville jo bare vært til mer bry om jeg skulle gå sakte over så da synes jeg det er mest høflig å bruke kortest mulig tid på en trygg og sikker måte Anonymkode: 9b60b...841 👆🏻 Anonymkode: 1f77c...b2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #9 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Da har du rett og slett lært feil ! Det kan være fornuftig å gå av sykkelen, hvis du ser bort i fra at du forsinker bilene mer på den måten. Hvis du går av sykkelen så er du juridisk sett en "fotgjenger" og egne regler gjelder. Du har lov til å sykle over fotgjengerfelt, men da regnes du som kjørende og siden det er du som krysser veien så har du full vikeplikt. Altså - fotgjengere har (med visse modifikasjoner) lov til å gå rett over, men som syklende er du avhengig av at det er klart, for det er du som har vikeplikten. Hvis du sykler over fotgjengerfelt, må du altså sikre deg at det er klart, eller at bilene er villige til å stoppe for deg, noe 99% av dem faktisk er. Men du bør sikre deg blikk-kontakt og være trygg på at dette gjøres forsvarlig. (noe man som syklist bør gjøre i absolutt alle sammenhenger. https://www.faktisk.no/faktasjekk/bilister-har-ikke-vikeplikt-for-syklende-pa-grunn-av-gangfelt/116626 Anonymkode: 5765a...064 Nettopp. Og jeg kjører deretter når jeg kommer med bil. Går du av sykkelen så stopper jeg i god tid såklart men kommer du susende på sykkel og forventer at jeg skal stoppe så ser du klart at det skjer ikke hvis jeg ikke må. Anonymkode: ef19d...88e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #10 Del Skrevet 16. februar Jeg har ei veninne som for noen år siden syklet over veien (i gangfart). Hun ble påkjørt av en bil, (alt gikk bra, var bare et lite sammenstøt, ingen av dem hadde sett hverandre) men hun fikk skylden fordi hun syklet. Hadde vært motsatt dersom hun hadde trillet… så sånn juridisk SKAL man gå av sykkelen i gangfelt. Får skylden dersom noe skulle skje, selv om det ikke er syklisten sin feil Anonymkode: c11ae...e89 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 16. februar #11 Del Skrevet 16. februar Jeg som bilist foretrekker at de sykler over, gir mer effektiv trafikkavvikling. Men, man kan ikke frese over og ikke se seg for som altfor mange gjør. Man må senke farten, søke øyekontakt med bilfører som nærmer seg overgangen, og få en form for stille aksept fra fører som sier «jeg har sett deg, jeg stopper for deg, du kan derfor droppe å gå av sykkelen, så får jeg kjørt videre kjappere». Dette synes jeg funker best. Er det mye trafikk begge veier og dermed vrient å rekke å få den aksepten fra sjåfør i begge retninger, ja da må man gå av sykkelen. Også kan man selvfølgelig sykle over hvis det ikke kommer noen bil/man ikke er til hindring for noen. Men det er enkelte som er litt dårlige på den vurderingen på når du hindrer noen eller ikke… 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #12 Del Skrevet 16. februar Jeg har en rar observasjon. Jeg sykler daglig i Stavanger og har én vei jeg må krysse. Jeg gjør sånn som de over forteller, jeg venter til jeg får kontakt med bilisten og så sykler jeg over. Hvis jeg merker de ikke bremser går jeg av sykkelen. Men det rare er at biler registrert i Rogaland alltid senker farten, mens de gangene jeg må gå av er folk utenbys fra, og av en eller sær grunn ofte a-skilta, det er vel Østfold? Er det andre som har en lignende observasjon, fra sine lokale sykkelsteder? Anonymkode: e9284...f22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
k4ren Skrevet 17. februar #13 Del Skrevet 17. februar Kom deg av sykkelen og trill over, det tar ikke SÅ mye lengre tid for deg. Men jeg får tid til å reagere og forstå at du skal over, er lite interessert i å få uaktsomt drap på rullebladet og traumer bare fordi du ikke tror det finnes andre enn deg selv her i verden. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #14 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg venter til jeg får kontakt med bilfører og ser at den er på vei til å stoppe, så sykler jeg over, jeg ville jo bare vært til mer bry om jeg skulle gå sakte over så da synes jeg det er mest høflig å bruke kortest mulig tid på en trygg og sikker måte Anonymkode: 9b60b...841 Dette. Blikkontakt, nikk, så er det vinn-vinn at jeg de bare sykler over, slik at jeg bare kan sakke farten i stedet for å stoppe helt. Anonymkode: 28521...529 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #15 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette. Blikkontakt, nikk, så er det vinn-vinn at *jeg de bare sykler over, slik at jeg bare kan sakke farten i stedet for å stoppe helt. Anonymkode: 28521...529 De. Jeg er stort sett bilist, i storby, med mange fotgjengerfelt. Så synes syklisten jeg siterte beskriver slik jeg helst vil ha det. Anonymkode: 28521...529 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 17. februar #16 Del Skrevet 17. februar Utrolig irriterende med folk som går av sykkelen for å krysse veien, tar en evighet, bare få blikkontakt og sykle over så sparer vi alle tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #17 Del Skrevet 17. februar Det er utrolig irriterende at folk bare sykler rett over vegen, de tror det er bilen som har vikeplikt og så suser de rett over.. jeg har IKKE vikeplikt for deg når du sykler og jeg er i bil, men går du av sykkelen stopper jeg gjerne for at du skal kunne gå over. Jeg er ikke interessert i å skade noen, men bil vil vinne over sykkelen hver gang og dermed ender vi begge som svarteper når du ikke kan trafikkreglene. Anonymkode: 1a730...ff5 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 19. februar #18 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 15.21): Jeg har lært at man skal gå av sykkelen når man krysser veien. Dette gir bilene og deg selv tid til å reagere. Det virker likevel, som veldig få gjør dette. Er det ikke noe alle lærer? Anonymkode: 3aece...d09 De som sykler over gangfelt beveger seg oftest fra fortau til fortau. Jeg sykler alltid i veibanen får å komme fram uten å kjøre slalom mellom barnevogner og rullatorer. Derfor er det sjelden jeg krysser ved et fotgjengerfelt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #19 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 21.29): Jeg har en rar observasjon. Jeg sykler daglig i Stavanger og har én vei jeg må krysse. Jeg gjør sånn som de over forteller, jeg venter til jeg får kontakt med bilisten og så sykler jeg over. Hvis jeg merker de ikke bremser går jeg av sykkelen. Men det rare er at biler registrert i Rogaland alltid senker farten, mens de gangene jeg må gå av er folk utenbys fra, og av en eller sær grunn ofte a-skilta, det er vel Østfold? Er det andre som har en lignende observasjon, fra sine lokale sykkelsteder? Anonymkode: e9284...f22 Jeg sykler mellom Storhaug og Forus alle arbeidsdager, jeg har aldri lagt merke til dette. Gjør som mange andre her, senker farten og forsikrer meg om at sjåføren vil stoppe før jeg sykler over. De stopper i 99% av tilfellene. Anonymkode: 6058c...1c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #20 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 21.20): Jeg har ei veninne som for noen år siden syklet over veien (i gangfart). Hun ble påkjørt av en bil, (alt gikk bra, var bare et lite sammenstøt, ingen av dem hadde sett hverandre) men hun fikk skylden fordi hun syklet. Hadde vært motsatt dersom hun hadde trillet… så sånn juridisk SKAL man gå av sykkelen i gangfelt. Får skylden dersom noe skulle skje, selv om det ikke er syklisten sin feil Anonymkode: c11ae...e89 Når syklisten får skylden, er det fordi syklisten har gjort noe feil. Som syklende har man vikeplikt for biler når man krysser vei, også når det gjøres i gangfelt. Anonymkode: ba2f6...a8d 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå