Gå til innhold

Mannen min hadde det litt for artig med en dame i går

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Wow…takk for det? Så bare fordi jeg er barnehagelærer og ikke ingeniør eller lege, så betyr det at jeg er altfor uintelligent for ham? Derfor burde vi aldri ha blitt sammen?

Denne kommentaren fikk meg oppriktig til å bli gråtkvalt. Var målet ditt at jeg bare skulle føle meg helt verdiløs?

- TS

Anonymkode: 45d74...f99

Ikke bry deg ❤️. Det er en stor forskjell på utdannelse og dannelse . Og også forskjell på iq og eq ( emosjonell intelligens ) . De som tror de er så mye smartere enn andre pga utdannelse og titler , er de minst sjarmerende  av alle , bare nevner det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er som denne damen, en som ler og skravler lett, om politikk og annet. Jeg vet noen har opplevd meg som en trussel. Men jeg har aldri forelsket meg i disse mennene. Jeg koser meg med diskusjonene, men blir ikke forelsket av den grunn. 
Jeg har heller aldri tenkt at jeg var bedre enn damene de allerede har. Jeg tar for gitt at alle par har gode grunner for å holde sammen. 

Selv er jeg sammen med en mann som synes jeg er morsom, men han er ikke så morsom selv. Ikke diskuterer vi samdfunnsproblemer heller. Men vi er en god match. Vi gjør hverandre gode, krangler aldri, er gode foreldre sammen. Livet sammen er enkelt, uten store uenigheter og maktkamp. 

Jeg diskuterer og ler med andre menn, men de truer på ingen måte ekteskapet mitt. 

Anonymkode: c8746...65f

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Går dere noen gang ut hver for dere? Jeg er sjelden ute sammen med mannen pga vi har flere barn sammen. Jeg synes det er fantastisk å være ute med venninner men enda mer fantastisk å være ute med mannen sammen med venner. Bare synd det blir så sjelden mtp barnevakt. Så når vi først er ute SAMMEN så nyter vi hverandre og er kjærester og har absolutt ikke noe behov for å flørte med andre. Slike kvelder er utrolig viktige i ett forhold - spesielt der det er barn og familie AS som styrer hverdagen. 

Anonymkode: b40c5...5a6

Vi bor ikke sammen og har ikke barn sammen, så vi har en god del alenetid. Vi har vel blitt et sånn par som er litt oppmerksomme på at vi ikke skal være det paret som henger sammen hele kvelden. Dermed har det blitt slik, og det har blitt noe vi selv setter pris på. 
Forstår godt deres beveggrunner for å gjøre det som dere gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

[…] men i alle år har jeg strevd med å forstå hvorfor intelligente menn med høy utdanning og samfunnsengasjementet alltid klarer å ende opp med en dame som sikkert på alle måter er trivelig og snill, sikkert en veldig bra mor også for den sags skyld, men uten samme nivå intellektuelt.

Årsaken er at det betyr noe at hun er trivelig og lojal. Det har faktisk verdi for en mann.

Det som derimot ikke har verdi er at hun er en "boss bitch" som tror hun er smart fordi hun har papirer, og som knytter partnerverdien sin til dette.

Så lærte du noe i dag også.

Anonymkode: 1bbf4...dae

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Årsaken er at det betyr noe at hun er trivelig og lojal. Det har faktisk verdi for en mann.

Det som derimot ikke har verdi er at hun er en "boss bitch" som tror hun er smart fordi hun har papirer, og som knytter partnerverdien sin til dette.

Så lærte du noe i dag også.

Anonymkode: 1bbf4...dae

For oss kvinner også, å du er ikke spesielt trivelig. Å ha god jobb betyr ikke at hun ikke er snill.

Du er bare usikker.

Anonymkode: 40ee9...aaa

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er kvinne selv, og er med i en "vennegjeng" (mest mannens venner fra gammelt av). Det er både ingeniører, offentlig ansatte, kommunaldirektører og IT folk. Jeg kan snakke med dem alle sammen, unntatt hun som er barnehagelærer. Vi har seriøst ingenting å snakke om. Samme med kjæresten til en kollega som jobber på barneavdelingen på et sykehus. Sikkert flotte og snille og omsorgsfulle damer, men vi har null kjemi. Null. Om de blir snurt fordi jeg snakker med mennene deres, så er det deres problem, og ikke mitt.

Hvis jeg treffer en mann på fest som jeg "klikker" med, gjerne en som jobber med det samme som meg, så kan jeg skravle i timesvis. Det betyr ikke at jeg er forelsket i vedkommende av den grunn. Om min mann finner noen å snakke med om sitt fagfelt, eller om f.eks lokalpolitikk (som jeg ikke har peiling på iom at jeg er innflytter) så er jo det bare flott. Han snakker med dem, han ligger ikke med dem.

Anonymkode: ccc1c...08e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så det er sånn dere føler dere. Takk for innblikk. Jeg er kvinne med høy utdanning (skal ikke gå innpå hva av fare for å bli gjenkjent) men i alle år har jeg strevd med å forstå hvorfor intelligente menn med høy utdanning og samfunnsengasjementet alltid klarer å ende opp med en dame som sikkert på alle måter er trivelig og snill, sikkert en veldig bra mor også for den sags skyld, men uten samme nivå intellektuelt. Jeg skjønner det ikke.  Jobber med en rekke slike menn som en av få kvinner og disse damene deres matcher dem ikke overhode. En av kollegene mine er helt fremragende akademisk men er sammen med en kvinne som er som et barn. Hyggelig, søt og sikkert fin i bikini men totalt blåst. 

synd mannen din oppdager dette nå. Dere burde jo aldri ha vært sammen igrunnen for dere kan jo aldri ha noe å snakke om…..

og du ser jo nå hvordan det føles.

Anonymkode: 32ae9...dbe

Du er sikkert flink og alt det er. Men rettskriving og regler for komma og stor/liten bokstav sliter du litt med :) 

Anonymkode: 7273c...228

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

lyst og evne*. 

Kjenner meg også igjen i beskrivelsen kvinnen over her deler. Jobber også i en kunnskapsbedrift med mange oppegående og morsomme menn, som har valgt damer på et helt annet intellektuelt nivå enn dem selv. Fatter det ikke. I hverdagen min prater jeg og samboer om politikk, økonomi, humoristiske referanser fra SNL, har masse humor på samfunnstema, ironi og ler sammen ++ dagen lang. Hva prater disse folka med damene sine om hjemme?

Hva prater dere om, ts?

Anonymkode: c72ab...d47

Men hvorfor rakke ned på damene for at de har menn som ikke bryr seg om hvem og hva de tenker og er opptatt av?

Det er jo menn som sier at de ikke bryr seg om hva dama har av utdannelse/jobb/karriere. Mange menn sier de ikke ønsker "karrierekvinner".

Er det ikke slik at menn vil dominere og være "best" i relasjonen, mht. utdanning/yrke/inntekt? Mange menn har narsissistiske trekk og vil være "kongen på haugen" hjemme. De kan virke joviale og hyggelige på jobb og ellers, men ikke sikkert de er så enkle å leve med for en kvinne som har samme, eller høyere, utdanningsnivå og/eller har en prestisjefylt jobb og tjener godt? Kanskje disse mennene ikke hadde taklet det, at det skjøre egoet hadde skapt for mye stress og usikkerhet i de?

Det er jo menn som ikke ser kvinner som mennesker. Menn vil ha sex. De bryr seg om hvem du er, så lenge du ser fin ut. Dette er jo sannheten om menn. 

Hvorfor tror du menn, på gruppenivå, er opptatt av å ha en dame å prate med? De er jo ikke det. De vil jo bare ha sex, og ellers ha noen å klage til når de har en dårlig dag. Prate gjør de med andre menn, men da om sport og politikk. 

Har du en mann du virkelig kan prate med, som verdsetter at du også har utdanning og gjør karriere, så har du en mann som tiøhører sjeldenhetene. Du har en ekte kvalitetsmann. Men slike finnes knapt.  

Anonymkode: 2421c...60c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så det er sånn dere føler dere. Takk for innblikk. Jeg er kvinne med høy utdanning (skal ikke gå innpå hva av fare for å bli gjenkjent) men i alle år har jeg strevd med å forstå hvorfor intelligente menn med høy utdanning og samfunnsengasjementet alltid klarer å ende opp med en dame som sikkert på alle måter er trivelig og snill, sikkert en veldig bra mor også for den sags skyld, men uten samme nivå intellektuelt. Jeg skjønner det ikke.  Jobber med en rekke slike menn som en av få kvinner og disse damene deres matcher dem ikke overhode. En av kollegene mine er helt fremragende akademisk men er sammen med en kvinne som er som et barn. Hyggelig, søt og sikkert fin i bikini men totalt blåst. 

synd mannen din oppdager dette nå. Dere burde jo aldri ha vært sammen igrunnen for dere kan jo aldri ha noe å snakke om…..

De er kanskje ikke så dømmende...

Anonymkode: 5d780...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det heldigvis slik TS at de aller fleste menn ikke ser på en kveld med festlig samtale som mål for et livslagt forhold, det er helt andre ting som gjør at mannen din valgte deg så at du blir usikker på deg selv er bare trist. Jeg tenker at han valgte deg av helt andre grunner enn det denne dama kunne tilby over noen få timer med prat.. 

Og den AB som fikk deg gråtkvalt skal du ta rennfart og drite i, slike mennesker lykkes sjelden i livet selv om de lykkes med utdanning og jobb.. 

Anonymkode: acfc4...256

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

lyst og evne*. 

Kjenner meg også igjen i beskrivelsen kvinnen over her deler. Jobber også i en kunnskapsbedrift med mange oppegående og morsomme menn, som har valgt damer på et helt annet intellektuelt nivå enn dem selv. Fatter det ikke. I hverdagen min prater jeg og samboer om politikk, økonomi, humoristiske referanser fra SNL, har masse humor på samfunnstema, ironi og ler sammen ++ dagen lang. Hva prater disse folka med damene sine om hjemme?

Hva prater dere om, ts?

Anonymkode: c72ab...d47

Du er nok ikke så intellektuell som du ønsker å fremstå. 
At man ikke jobber som ingeniør eller som advokat, betyr det absolutt ikke at man ikke er intellektuell. Man kan fint ønske å jobbe innfor helse, barn og ungdom eller butikk - og allikevel ha stor interesse både for samfunnsøkonomi, politikk og andre samfunnsaktuelle temaer. 
Trodde du virkelig at de som ikke veldig er slike yrker er litt kortere enn de som gjør det?

Anonymkode: 87b53...42b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Eh, hvem rakket jeg ned på her? Det er du som virker å ha frynsete selvtillit! Jeg reagerte på innlegget til hen som sa karrieremenn ikke vil ha karrierekvinner, det er ikke sånn i Oslo, og det er masse statistikk på at folk velger folk med samme grad av utdannelse osv. Selv er jeg ikke i et forhold, så jeg snakker objektivt om vellykkede par i Oslo, som jeg ser og forholder meg til hver dag. Ikke om meg selv. Det er ikke én mann med utdannelse og en kvinne omsorgsyrke hos noen av dem. At du tolket det så vrangt får stå på dine regning. Jeg har ikke noe å bevise og har venner i masse ulike samfunnslag, men er drita lei denne fordommen mot karrierekvinner og at de liksom ikke er like omsorgsfulle og varme som andre kvinner, det er piss.

Anonymkode: 80f2e...c71

Tja, det å omtale barnehagelærere som barnehagetante er jo å rakke ned på denne yrkesgruppa. De har jo faktisk høyere utdannelse. Desverre så er det økonomisk sett nesten bortkasta å ta masternivå, så de fleste har bachelor. Men bachelor er jo høyere utdanning, selv om det er lavere enn master. I tillegg har en del tilleggsutdanning i spesialpedagogikk. Som logoped (mastergrad) som jobber i barnehage så ser jeg alt det pedagogene gjør i løpet av en dag, og det å omtale dem som barnehagetante er faktisk å pisse på all kompetansen som finnes der ute i barnehagene! Ellers er jeg enig i at det finnes massevis av omsorgsfulle kvinner i alle yrkesgrupper, men ber deg og andre droppe utrykk som barnehagetante. Det er både et utdatert begrep og det undergraver en hel yrkesgruppe. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er jo menn som sier at de ikke bryr seg om hva dama har av utdannelse/jobb/karriere. Mange menn sier de ikke ønsker "karrierekvinner".

Er det ikke slik at menn vil dominere og være "best" i relasjonen, mht. utdanning/yrke/inntekt? Mange menn har narsissistiske trekk og vil være "kongen på haugen" hjemme. De kan virke joviale og hyggelige på jobb og ellers, men ikke sikkert de er så enkle å leve med for en kvinne som har samme, eller høyere, utdanningsnivå og/eller har en prestisjefylt jobb og tjener godt? Kanskje disse mennene ikke hadde taklet det, at det skjøre egoet hadde skapt for mye stress og usikkerhet i de?

Det er jo menn som ikke ser kvinner som mennesker. Menn vil ha sex. De bryr seg om hvem du er, så lenge du ser fin ut. Dette er jo sannheten om menn. 

Anonymkode: 2421c...60c

Dette var et veldig mørkt syn på menn. En mann som vil ha en kvinne som er empatisk heller enn en narsissistisk ekkel kvinne som skrøt av seg selv i den posten på første side er menn som ikke ser kvinner som mennesker?

Hva om man snur på flisa: menn som vil ha følende, empatiske, varme kvinner ønsker seg et menneske. Kvinner som ønsker seg en karriere-mann som kan si kloke ting om politikk ønsker seg et status-symbol?

For ordens skyld mener jeg ikke det over, men jeg lurer på om manne-hatet her inne ingen ende vil ta.

Anonymkode: caa1d...200

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg reagerte på innlegget til hen som sa karrieremenn ikke vil ha karrierekvinner, det er ikke sånn i Oslo, og det er masse statistikk på at folk velger folk med samme grad av utdannelse osv. Selv er jeg ikke i et forhold, så jeg snakker objektivt om vellykkede par i Oslo, som jeg ser og forholder meg til hver dag. Ikke om meg selv. Det er ikke én mann med utdannelse og en kvinne omsorgsyrke hos noen av dem.

Anonymkode: 80f2e...c71

At en del par har relativt lik bakgrunn har nok noe å gjøre med at man omgås med hverandre i studier og arbeidsliv. Spesielt gjelder nok det «anywheres» som flytter ut av en bygd og inn til en by hvor utdanning og inntekt fører til segregering, og hvor jobb tar opp en stor del av den våkne tiden. Man kan ikke nødvendigvis omsette det til at disse mennene krever at en partner har lang utdanning, eller at det gir bedre relasjoner.

Sitat

At du tolket det så vrangt får stå på dine regning. Jeg har ikke noe å bevise og har venner i masse ulike samfunnslag, men er drita lei denne fordommen mot karrierekvinner og at de liksom ikke er like omsorgsfulle og varme som andre kvinner, det er piss.

Det er selvsagt rett at man kan satse på karriere og være empatisk til samme tid (på tross av denne kvinnelige posteren på første side som fremstod som ganske uempatisk).

Mitt forhavende her er at kvinner som gruppe verdsetter sosioøkonomisk status hos partneren veldig høyt. Menn verdsetter sosioøkonomisk status hos partneren langt lavere (og noen ganger med litt negativt fortegn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette var et veldig mørkt syn på menn. En mann som vil ha en kvinne som er empatisk heller enn en narsissistisk ekkel kvinne som skrøt av seg selv i den posten på første side er menn som ikke ser kvinner som mennesker?

Hva om man snur på flisa: menn som vil ha følende, empatiske, varme kvinner ønsker seg et menneske. Kvinner som ønsker seg en karriere-mann som kan si kloke ting om politikk ønsker seg et status-symbol?

For ordens skyld mener jeg ikke det over, men jeg lurer på om manne-hatet her inne ingen ende vil ta.

Det verste var ikke det, men at menn fremstilles som en gruppe mennesker uten evne til å bevitne at kvinner har en hjernekapasitet og ikke egner seg kun for sex og trøst. Det å se mennesker kommunisere hele tiden og ikke fange det opp måtte jo ha vært en lidelse av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At en del par har relativt lik bakgrunn har nok noe å gjøre med at man omgås med hverandre i studier og arbeidsliv. Spesielt gjelder nok det «anywheres» som flytter ut av en bygd og inn til en by hvor utdanning og inntekt fører til segregering, og hvor jobb tar opp en stor del av den våkne tiden. Man kan ikke nødvendigvis omsette det til at disse mennene krever at en partner har lang utdanning, eller at det gir bedre relasjoner.

Det er selvsagt rett at man kan satse på karriere og være empatisk til samme tid (på tross av denne kvinnelige posteren på første side som fremstod som ganske uempatisk).

Mitt forhavende her er at kvinner som gruppe verdsetter sosioøkonomisk status hos partneren veldig høyt. Menn verdsetter sosioøkonomisk status hos partneren langt lavere (og noen ganger med litt negativt fortegn).

Er kun en kvinne, så vil ikke velte noen trend med det her, men jeg bryr meg ikke om utdanning i partner. Bryr meg om trygghet som i trygg oppførsel: Et fornuftig hode, glede, jordnær, HMS ekspert, ikke alvorlig økonomi problemer.

Jeg tror ikke kvinner egentlig bryr seg kjempe kjempe mye, for ellers har livet sett anderledes ut for foreksempel alle jeg kjenner hvor ingen er med noen av status. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Intelligens handler lite om utdanning da. Det handler om evnen til å tilegne seg kunnskap, forstå hva som er relevant og ikke relevant ut i fra en situasjon. Det holder ikke med ET godt felt for å bli kalt intelligent.

IQ er sammensatt. 

Anonymkode: 3653f...976

Selvsagt, men det var poenget med tråden. Mannen min har meget høy IQ. Jeg har ikke (antagelig merkbart for de med høy IQ). Vi passer likevel som hånd i hanske. 

Anonymkode: 0c7e8...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er kvinne selv, og er med i en "vennegjeng" (mest mannens venner fra gammelt av). Det er både ingeniører, offentlig ansatte, kommunaldirektører og IT folk. Jeg kan snakke med dem alle sammen, unntatt hun som er barnehagelærer. Vi har seriøst ingenting å snakke om. Samme med kjæresten til en kollega som jobber på barneavdelingen på et sykehus. Sikkert flotte og snille og omsorgsfulle damer, men vi har null kjemi. Null. Om de blir snurt fordi jeg snakker med mennene deres, så er det deres problem, og ikke mitt.

Hvis jeg treffer en mann på fest som jeg "klikker" med, gjerne en som jobber med det samme som meg, så kan jeg skravle i timesvis. Det betyr ikke at jeg er forelsket i vedkommende av den grunn. Om min mann finner noen å snakke med om sitt fagfelt, eller om f.eks lokalpolitikk (som jeg ikke har peiling på iom at jeg er innflytter) så er jo det bare flott. Han snakker med dem, han ligger ikke med dem.

Du er en av de irriterende kjerringene som må sitte å oppta folk i timesvis med tørrprat om jobb og lignende. Dere må slutte med det! Folk er på fest for å ha det GØY, ikke for å sitte å skravle med én person i timesvis. Jeg lover deg at de du snakker med sitter og gjesper inni seg og gleder seg til at du skal hjem😴😅

Anonymkode: 7f10e...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du er en av de irriterende kjerringene som må sitte å oppta folk i timesvis med tørrprat om jobb og lignende. Dere må slutte med det! Folk er på fest for å ha det GØY, ikke for å sitte å skravle med én person i timesvis. Jeg lover deg at de du snakker med sitter og gjesper inni seg og gleder seg til at du skal hjem😴😅

Anonymkode: 7f10e...b06

Du kommer med denne analysen av meg som person bare fordi jeg ikke orker å holde i gang en samtale om bæsjebleier og musikkterapi for 3-åringer?

Jeg har en spennende jobb, og jeg foretrekker å snakke med andre som også har spennende jobber.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har en superenkelt, superhygelig mann med doktorgrad på jobben. Kona er billedkunstner. Kjenner en annen som er den smarteste, mest rettferdige fyren på VGS, og kona er folkesangerinne. Jeg tror ikke nødvendigvis disse mennene er dumme som valgte en annen type dame enn seg selv - kanskje liker disse damene å sitte med barna, lage hjemmelaget brød, bruke tid på å lære seg sexy danser og får de til å føle seg supert. Kanskje vi med høy utdanning og god humor er kjempemorsomme å snakke med, men vi hadde ikke tolerert det om mannen la igjen tomme brødposer på benken daglig. Det er selvfølgelig en trade-off, men det er vanskelig å få absolutt alt man gjerne skulle hatt i én person. 

Personlig skulle jeg gjerne hatt en mann som likte å programmere eller forske på jobb (mye hjemmekontor mulig og lite fysiske skader, og kommer ikke hjem fysisk utslitt), og som snekrer, driver med hagearbeid er liker å trene utenom. Og liker å være med barna. Og som selvfølgelig er litt kjekk, og veldig morsom. Og så MÅ jeg kunne stole på han - det er et ufravikelig krav. Dessverre er det ikke så lett å finne alt dette i én mann. 

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...