Gå til innhold

Håndklær fra Høie eller Princess?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk som kjøper dyre håndklær har problemer. 

Vel, det er vel ikke prisen på håndklærne som avgjør om folk har problemer eller ikke😉 Jeg kunne gjerne kjøpt billige håndklær, men orker ikke håndklær som loer eller som fort blir stygge. Da er det verdt det å bruke litt mer penger, hvis man finner skikkelig gode håndklær da, såklart. 

Anonymkode: 33527...b12

• Liker 1
Skrevet (endret)

Høie er ganske nye på markedet når det kommer til håndklær, så det er litt vanskelig å forutsi ennå hvor lenge kvaliteten på deres håndklær varer. Men forhåpentligvis er de like gode på håndklær som sengetøy, og sengetøyet deres varer jo i en mannsalder.

Selv har jeg håndklær fra Princess, og har hatt de jeg har nå i 7 år. De begynner nå å bli litt frynsete i kantene, sannsynligvis fordi jeg bruker tørketrommelen i vaskekjelleren på dem hver gang de er vasket. Den gamle grove tørketrommelen er nok ikke like skånsom som andre og mer moderne tørketromler. Kanskje jeg må skylde på den? Vaskemaskin har jeg selv på badet, men altså ikke tørketrommel, så må bruke den gamle i kjelleren (orker ikke bruke håndklær som ikke er tromlet, de blir så stive av lufttørking!)

Uansett har jeg ikke hatt noe å utsette på kvaliteten på håndklær fra Princess. De gjør jobben sin og tørker oss bra - selv om jeg alltid bruker litt skyllemiddel i vaskemaskinen når jeg vasker de 😉 Tørre og fine blir vi uten problemer.

Endret av Million
la til noe
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker håndkle fra Jysk. Billig og bra, ikke loer de og de holder formen uten å bli skjeve i borden. 

Anonymkode: 573dd...7bb

AnonymBruker
Skrevet

Ikea

Varer og varer, hatt de eldste i femten år og de er ikke fargesprakende rosa lenger 😅 men fremdeles fine og gode. Loer ikke, tørker godt. Innafor pris.

Anonymkode: 7e956...bf2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg liker håndkle fra Jysk. Billig og bra, ikke loer de og de holder formen uten å bli skjeve i borden. 

Anonymkode: 573dd...7bb

Jeg kjøpte der for 16-17 år siden, av merket Kronborg (Danmark) de er uslitelige. Er vasket utallige ganger på 60 grader, noen ganger tørket i tørketrommel. De holder seg like fine!

Styr unna Mjuk som de selger på Obs, de revnet i kanten etter 3-4 vask på 60 grader. 

Anonymkode: 4574f...0e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg kjøpte der for 16-17 år siden, av merket Kronborg (Danmark) de er uslitelige. Er vasket utallige ganger på 60 grader, noen ganger tørket i tørketrommel. De holder seg like fine!

Styr unna Mjuk som de selger på Obs, de revnet i kanten etter 3-4 vask på 60 grader. 

Anonymkode: 4574f...0e7

Tusen takk! Fant noen Kronborg på jysk.no, mye billigere enn Princess og Høie! Og de loer ikke i det hele tatt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk! Fant noen Kronborg på jysk.no, mye billigere enn Princess og Høie! Og de loer ikke i det hele tatt?

Ah, ser en veldig dårlig anmeldelse øverst på jysk.no, de loer visst masse og går raskt i oppløsning.. var sikkert bedre kvalitet når du kjøpte dem

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja ser jo den ang miljøet. Men syns håndklærne blir så stive uten skyllemiddel. Tørketrommel hadde vært gull det, men jeg har ikke tørketrommel, så da blir det luft-tørking😊

Rister du håndklærne når du tar de ut av maskinen og før du henger dem opp, så blir de ikke stive.

Anonymkode: 84ce8...d90

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (7 timer siden):

Høie er ganske nye på markedet når det kommer til håndklær, så det er litt vanskelig å forutsi ennå hvor lenge kvaliteten på deres håndklær varer. Men forhåpentligvis er de like gode på håndklær som sengetøy, og sengetøyet deres varer jo i en mannsalder.

Selv har jeg håndklær fra Princess, og har hatt de jeg har nå i 7 år. De begynner nå å bli litt frynsete i kantene, sannsynligvis fordi jeg bruker tørketrommelen i vaskekjelleren på dem hver gang de er vasket. Den gamle grove tørketrommelen er nok ikke like skånsom som andre og mer moderne tørketromler. Kanskje jeg må skylde på den? Vaskemaskin har jeg selv på badet, men altså ikke tørketrommel, så må bruke den gamle i kjelleren (orker ikke bruke håndklær som ikke er tromlet, de blir så stive av lufttørking!)

Uansett har jeg ikke hatt noe å utsette på kvaliteten på håndklær fra Princess. De gjør jobben sin og tørker oss bra - selv om jeg alltid bruker litt skyllemiddel i vaskemaskinen når jeg vasker de 😉 Tørre og fine blir vi uten problemer.

Høie er langt fra ferskinger på håndklær. Høie fabrikker at hatt en stor produksjon av veldig mye men de har omorganisert, flyttet og vært upopulære på grunn av mye billigprodukter folk kjøpt på 1980 tallet og utover.

At de nå begynner med håndklær igjen viser at folk er blitt mer kvalitetsbevisste og opptatt av å støtte Norske fabrikker. Om Høie fortsatt har fabrikk i nærheten av Kristiansand, har jeg ikke googlet. Nei, den er nedlagt og produksjonen flytte ut i 2007. Men de hadde flere store fabrikker for x antall år siden og en veldig produksjon. 
Høie har eksistert siden 1845/1850? Så dette er kvalitets produkter. Tror Høie også kjøpte opp Anylett i sin tid, som også var Norsk kvalitet på sitt ypperste. 
Jeg skal definitivt skaffe noen Høie håndklær for å få bekreftet, forhåpentligvis ikke avkreftet, at dette fortsatt er kvalitet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye håndklær fra Lexington, men også fra Princess.

Princess sine, som er langt rimeligere, kan fullt ut konkurrere med Lexington.

Jeg vasker håndklær flere ganger i uken, og de tromles etterpå. Myke og gode. Har dem i årevis, nesten så jeg blir lei av dem. Bruker Comfort skyllemiddel, men ikke så mye.

Høie sine tenkte jeg at jeg skulle prøve.

Vil anbefale deg å ikke kjøpe så mange i gangen, da kan du prøve dem ut og se hvordan de er. Så kjøper du heller flere når du har testet og er fornøyd.

Anonymkode: beb20...e75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Kronborg - type Karlstad. Kjøper dem hos Jysk.

https://jysk.no/baderom/handklaer/handkle-karlstad-50x100cm-burgunder-kronborg?article=2130825#product-intro

Vanlig størrelse (50x100cm) er nesten alltid på tilbud til 40kr.

Jeg vasker dem på 95 grader, aldri skyllemiddel (som legger seg som et lag utenpå bomullsfibrene, synes det er kvalmt rett og slett, i tillegg til at det er helt unødvendig).
Bruker både tørketrommel og ikke tørketrommel (spørs på været 🙂).

Anonymkode: df12f...1cb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som har sånn problem med skyllemiddel, dere vet at dere ikke skal bruke mengder av det?

Synes bare det er så rart med den beskrivelsen av hvordan det visstnok legger seg som et lag utenpå, kjenner meg overhodet ikke igjen i det, og jeg har brukt skyllemiddel i årevis uten problem. Jeg pøser imidlertid ikke på med stor mengde av det, og jeg skyller naturligvis klær godt i vaskeprosessen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville prøvd Høie. Har Princess håndklær, og de blir fort stygge og slitt synes jeg. Jeg har Høie sengetøy som jeg elsker!! Kjøpte også med en vaskeklut en gang (manglet noen kr til gratis frakt 🙈). Den kjenner du at er av god kvalitet! 

Anonymkode: ef6a9...b2e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høie er langt fra ferskinger på håndklær. Høie fabrikker at hatt en stor produksjon av veldig mye men de har omorganisert, flyttet og vært upopulære på grunn av mye billigprodukter folk kjøpt på 1980 tallet og utover.

At de nå begynner med håndklær igjen viser at folk er blitt mer kvalitetsbevisste og opptatt av å støtte Norske fabrikker. Om Høie fortsatt har fabrikk i nærheten av Kristiansand, har jeg ikke googlet. Nei, den er nedlagt og produksjonen flytte ut i 2007. Men de hadde flere store fabrikker for x antall år siden og en veldig produksjon. 
Høie har eksistert siden 1845/1850? Så dette er kvalitets produkter. Tror Høie også kjøpte opp Anylett i sin tid, som også var Norsk kvalitet på sitt ypperste. 
Jeg skal definitivt skaffe noen Høie håndklær for å få bekreftet, forhåpentligvis ikke avkreftet, at dette fortsatt er kvalitet. 

Håndklærne Høie produserer i dag er en relativt ny greie. Jeg er trofast Høie kunde og får eposter om nyheter etc fra dem hele tiden, og husker godt jeg fikk eposter om at nå har de begynt å lage håndklær. Det er ikke mange år siden, relativt nytt.

Kikket litt på 7-8 håndklær og frottekluter på nettsiden deres og ser at at av alle kundeanmeldelsene er ingen eldre enn 2022.

I tillegg skriver Høie selv dette på sin side med håndklær, som absolutt gir inntrykk av at dette er relativt nye saker:

" kan du ta med deg den herlige Høie-kvaliteten inn på baderommet. Med vår aller første baderomskolleksjon ønsker vi å gjøre for baderommet ditt, det vi i 170 år har gjort for norske soverom. Med velvære, varighet og kvalitet i fokus har vi utviklet håndklær og morgenkåper du kan bli glad i.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikea

Varer og varer, hatt de eldste i femten år og de er ikke fargesprakende rosa lenger 😅 men fremdeles fine og gode. Loer ikke, tørker godt. Innafor pris.

Anonymkode: 7e956...bf2

Det var datidens kvalitet. De jeg kjøpte på Ikea for ca. 3 år siden er helt tynnslitte.

Anonymkode: b7075...6ae

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ah, ser en veldig dårlig anmeldelse øverst på jysk.no, de loer visst masse og går raskt i oppløsning.. var sikkert bedre kvalitet når du kjøpte dem

Jeg har Karlstad og Sorunda fra Kronborg, kjøpt på Jysk for ca ett år siden. Sorunda er tykke og kraftige, god kvalitet, men finnes kun i få farger. Karlstad er tynnere, dårligere kvalitet enn de andre, helt ok, men jeg kommer ikke til å kjøpe de igjen.

Har også håndklær fra Kronborg som er rundt 25 år, og er fortsatt i god stand. Kjøpt den gangen Jysk het Norsk sengetøylager. Tror de het Beverlux, de finnes ikke lenger, men Sorunda ligner i kvalitet. 

Ingen av dem loer, men jeg har aldri opplevd at noen håndklær gjør det. 

Anonymkode: b32c9...d24

AnonymBruker
Skrevet

Ikke svar på det du spør om, men vi har fra kid, og de har vart og er fortsatt fine og gode etter 12-13 år. Vasket på 60 grader og tromlet. Vi har ikke så mange, så de vaskes relativt ofte. Kid har også 140 lengde. Også har de mindre som er perfekte til å lage turban på hodet med.

IKEA sine går opp i sømmene.  

Anonymkode: 82c8b...280

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dere som har sånn problem med skyllemiddel, dere vet at dere ikke skal bruke mengder av det?

Synes bare det er så rart med den beskrivelsen av hvordan det visstnok legger seg som et lag utenpå, kjenner meg overhodet ikke igjen i det, og jeg har brukt skyllemiddel i årevis uten problem. Jeg pøser imidlertid ikke på med stor mengde av det, og jeg skyller naturligvis klær godt i vaskeprosessen.

"Du bruker vel ikke tøymykner til håndklær?"
"Skyllemiddel har en tendens til å legge seg som en hinne rundt fibrene, og forhindrer håndklærne fra å gjøre jobben de er ment til: Suge til seg fuktighet, slik at du - eller oppvasken - blir tørr"

https://dinside.dagbladet.no/bolig/se-nar-du-bor-bruke-skyllemiddel/61317701

Unngå tøymykner
Tøymykner er stort sett unødvendig, og huden kan reagere på stoffer fra tøymykneren som blir sittende i tøyet. I tillegg sørger tøymyknere for at håndklær og kluter får dårligere sugeevne, og at mikrofiberkluter fungerer dårligere.
https://www.framtiden.no/tips/miljoebevisst-klesvask

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har Karlstad og Sorunda fra Kronborg, kjøpt på Jysk for ca ett år siden. Sorunda er tykke og kraftige, god kvalitet, men finnes kun i få farger. Karlstad er tynnere, dårligere kvalitet enn de andre, helt ok, men jeg kommer ikke til å kjøpe de igjen.

Har også håndklær fra Kronborg som er rundt 25 år, og er fortsatt i god stand. Kjøpt den gangen Jysk het Norsk sengetøylager. Tror de het Beverlux, de finnes ikke lenger, men Sorunda ligner i kvalitet. 

Ingen av dem loer, men jeg har aldri opplevd at noen håndklær gjør det. 

Har vært godt fornøyd med Karlstad, og sett at andre på min alder også bruker dem. 
Men nå skal jeg prøve Sorunda! (ev. håndklær fra Høie)
Kanskje jeg får en "oi!"-opplevelse? 

(Karlstad varer lenge hos oss, kanskje 10 år, med 5 personer i huset. Har en del av dem da. Kanskje de vaskes hver 14. dag. på 95 grader først. Dobbel vask; den siste på 60 grader og uten vaskemiddel, for å fjerne mest mulig av det. 1600 omdreininger på sentrifugering begge gangene.)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har vært godt fornøyd med Karlstad, og sett at andre på min alder også bruker dem. 
Men nå skal jeg prøve Sorunda! (ev. håndklær fra Høie)
Kanskje jeg får en "oi!"-opplevelse? 

(Karlstad varer lenge hos oss, kanskje 10 år, med 5 personer i huset. Har en del av dem da. Kanskje de vaskes hver 14. dag. på 95 grader først. Dobbel vask; den siste på 60 grader og uten vaskemiddel, for å fjerne mest mulig av det. 1600 omdreininger på sentrifugering begge gangene.)

Kan jeg spørre hvorfor du vasker håndklærne to ganger på høy temperatur? Allergi? Hadde det ikke da holdt å skylle de en ekstra gang? Eventuelt 95 grader uten vaskemiddel? 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...