Gå til innhold

Hvor bestiller du deg basic klær av god kvalitet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mååååå ta tak i klærne mine og fornye meg. Tenker å begynne med noen enkle tskjorter, kanskje en ullgenser, bluse...hvor handler du klær? Tskjorter på Cubus er helt elendig kvalitet på, må være noe som holder. 

Anonymkode: 838bc...4ae

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ser etter bra kvalitet i et middels prisskikt, så har Arket og COS gode t-skjorter. Other Stories og Massimo Dutti har fine strikkegensere i god kvalitet. Stories og Selected Femme har dressbukser og jeans.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mååååå ta tak i klærne mine og fornye meg. Tenker å begynne med noen enkle tskjorter, kanskje en ullgenser, bluse...hvor handler du klær? Tskjorter på Cubus er helt elendig kvalitet på, må være noe som holder. 

Anonymkode: 838bc...4ae

Tidlig 2000-tall? Tiden da du fant klær av kvalitet er over, ts.

Du kan gjerne betale dyrt. Kvaliteten er den samme dårlige over alt. Jeg anbefaler egentlig bruktbutikker. Dersom klærne har vært vasket av nedre før du kjøper dem så er du sikker på at de tåler vask (noe en solid andel klær på ingen måte gjør).

Uansett: dersom du handler nytt så må du handle i butikk. Du må ta i plagget. Snu på det. Sjekk at materialene er bomull, ren ull eller lin med ingen innslag av syntetiske stoffer. Husk at akryl ikke tåler vask uten at plagget blir stygt. Viskose er ålreit, men ikke på noe vis slitesterkt. Snu plagget ut-inn og sjekk alle sømmer etc før du kjøper. Dersom sømmene på bukser ikke er forsterket (dobbeltsydd) så må du ikke finne på å kjøpe buksen. Du ser gjerne uansett på selve bildet på nettsidene at plagget er av dårlig kvalitet - det sitter åpenbart dårlig selv på modellen.

Ingen av merkene nevnt her i tråden til nå produserer annet enn fast fashion (selv om noen av dem lyver på seg noe annet). Varer nok en sesong, muligens to om du har flaks. Kvalitet betyr at du fremdeles bruker plagget semi-daglig 10-20 år senere. For yttertøy har du et plagg av ekte kvalitet livet ut.

Anonymkode: 0cde2...449

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes dessverre ikke lenger noen merker som produserer kun kvalitet, med noen få hederlige unntak blant merkene som kun leverer 100% kashmir og lignende. Selv Gucci produserer plagg av plast. Det eneste å gjøre er å studere merkelappen nøye og sørge for å unngå syntetiske materialer fullt og helt.

Anonymkode: e017f...8fb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella&il og Julie Josefine har kvalitets basic klær etter min mening. Lin, bomull og ull, holdbare klær som er klassiske. Jeg kjøper også T-skjorter etc fra HM. Mine holder i flere år, de duger fint men er ikke like fine som fra nevnte merker. Kashmina, Notshy cashmere etc har rene kasjmirplagg. Mange merker selger klær i ren merinoull. De fra Cubus er gode, men såklart ikke like holdbare som merinoullplagg fra dyrere produsenter. 

Anonymkode: 3cd80...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Roci skrev (18 timer siden):

Hvis du ser etter bra kvalitet i et middels prisskikt, så har Arket og COS gode t-skjorter. Other Stories og Massimo Dutti har fine strikkegensere i god kvalitet. Stories og Selected Femme har dressbukser og jeans.

Må bare henge meg på denne, særlig Massimo Dutti er en stor favoritt for meg, med konsistent god kvalitet. COS også, men der bør man passe litt på materialene.

har imidlertid veldig dårlig erfaring med other stores, føler de er mer fast-fashion enn gjennomgående god kvalitet. Men mulig jeg har vært uheldig. 

Må også legge til Samsøe og Marlene Birger, og ikke minst Tiger of Sweden. 

Anonymkode: 6775b...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Må bare henge meg på denne, særlig Massimo Dutti er en stor favoritt for meg, med konsistent god kvalitet. COS også, men der bør man passe litt på materialene.

har imidlertid veldig dårlig erfaring med other stores, føler de er mer fast-fashion enn gjennomgående god kvalitet. Men mulig jeg har vært uheldig. 

Må også legge til Samsøe og Marlene Birger, og ikke minst Tiger of Sweden. 

Enig når det gjelder COS, og har samme erfaring med Other Stories, man må passe litt på materialene. Men de er skikkelig gode på bukser for oss som har smal midje, stor rumpe og kraftige lår. Massimo blir ofte for smale og rette i snittet der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veeel, jeg har cubusklær som er 15 år og like fine så det med kvalitet vs pris er ikke alltid riktig.. Det man må se på er hvilke kvaliteter man handler tenker jeg, altså sammensetningen i stoffet.. og jeg bestiller ikke klær på nett fordi jeg vil ha mulighet til å prøve i butikk da form og fasong er viktig for meg og for å ha det må jeg også handle i butikk.. 

Anonymkode: b96e5...1ae

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (3 minutter siden):

Enig når det gjelder COS, og har samme erfaring med Other Stories, man må passe litt på materialene. Men de er skikkelig gode på bukser for oss som har smal midje, stor rumpe og kraftige lår. Massimo blir ofte for smale og rette i snittet der :) 

Slik er det for meg og - Massimo dutti fungerer kun til overkropp. 

For bukser synes jeg faktisk Lindex er veldig ok for oss som har litt hofter/lår. Har aldri merket like stor forskjell i kvalitet på underdeler, som i overdeler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slik er det for meg og - Massimo dutti fungerer kun til overkropp. 

For bukser synes jeg faktisk Lindex er veldig ok for oss som har litt hofter/lår. Har aldri merket like stor forskjell i kvalitet på underdeler, som i overdeler. 

Lindex har ok snitt på buksene, men der synes jeg faktisk kvaliteten kan variere i større grad :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

veeel, jeg har cubusklær som er 15 år og like fine så det med kvalitet vs pris er ikke alltid riktig.. Det man må se på er hvilke kvaliteter man handler tenker jeg, altså sammensetningen i stoffet.. og jeg bestiller ikke klær på nett fordi jeg vil ha mulighet til å prøve i butikk da form og fasong er viktig for meg og for å ha det må jeg også handle i butikk.. 

Argumentene til folk er at klær har fått betydelig redusert kvalitet de siste årene - så at du har 15 år gamle klær fra Cubus er ikke et bra argument. Kvaliteten har blitt kraftig redusert over hele linja. Hvor handler man i dag er spørsmålet.

Anonymkode: b8989...99c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må se på hvor man sliter klær, og typen på stoffet.

Jeg kan ha en bomullstopp fra en billigbutikk i 20 år uten at den slites. Silkeblanding som håndvaskes holder seg lenge. Ull på overkroppen slites også seint. Mens plastklær nuppes fort. Dyrere klær hjelper, men er stoffet dårlig varer det kanskje bare 50 % lenger. På bruktmarkedet ser jeg etter ull, silke og tjukk bomull. 

På underkroppen slites klær på meg uansett materiale og pris. Ullstillongs uansett pris har hull i skrittet på under et år, og mangler store stykker stoff etter to. Alt som ikke er dongeri blir fort slitt. Alt mitt får hull i skrittet. 

Anonymkode: cd469...5cd

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Argumentene til folk er at klær har fått betydelig redusert kvalitet de siste årene - så at du har 15 år gamle klær fra Cubus er ikke et bra argument. Kvaliteten har blitt kraftig redusert over hele linja. Hvor handler man i dag er spørsmålet.

Anonymkode: b8989...99c

nja, men jeg har også klær fra cubus i fjor som holdt seg bedre enn for eksempel tilsvarende fra dyrerer merke som munthe som vrir seg i sømmene.. så jeg vil påstå jeg har godt dekning for at pris ikke alltid er relevant for kvaliteten man får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja men det er fordi for 15 år siden laget de klær med bedre kvalitet. Nå er alt crap for å prøve å holde prisene nede så vi faktisk skal kjøpe klær. Kjøper man hos de som gjør tingene etter boka, betaler det de skal for råvarer og arbeid, så har man råd til en t-skjorte i året. Dedicated er et eksempel. Kjempebra filosofi! Men "folk flest" vil ikke betale mer enn 99,- for en t-skjorte. Og da blir det bare crap og barnearbeid. Det er trist :( 

Så finner man selvsagt unntak fra dette, alltid noen som har et og annet dyrere plagg som ikke holdt seg så godt. MEN - det kan også være at det dyrere plagget egentlig er like dårlig, det bare kostet mer pga annet merke.

Anonymkode: d3543...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Man må se på hvor man sliter klær, og typen på stoffet.

Jeg kan ha en bomullstopp fra en billigbutikk i 20 år uten at den slites. Silkeblanding som håndvaskes holder seg lenge. Ull på overkroppen slites også seint. Mens plastklær nuppes fort. Dyrere klær hjelper, men er stoffet dårlig varer det kanskje bare 50 % lenger. På bruktmarkedet ser jeg etter ull, silke og tjukk bomull. 

På underkroppen slites klær på meg uansett materiale og pris. Ullstillongs uansett pris har hull i skrittet på under et år, og mangler store stykker stoff etter to. Alt som ikke er dongeri blir fort slitt. Alt mitt får hull i skrittet. 

Anonymkode: cd469...5cd

Et godt tips er å alltid vaske materialer hver for seg. Ull + polyester fører gjerne til at begge nupper, og blir veldig slitt. 

Ellers, samme for meg... Jeg sliter med bukser mellom lår, jeg går veldig mye, også til og fra jobb. Derfor er det forbruksvare. Kan like så godt kjøpe noe rimelig som byttes etter et halvt år, som noe dyrt som varer ett år. Topper, blazere og kjoler blir noe annet, det er plagg jeg kan ha i en årrekke uten at det blir slitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Bestiller» meg ingenting, jeg går i butikk og handler, og da får jeg sett, kjent på og prøvd klærne. Min erfaring er at det er fint mulig å få kvalitet på HM og Lindex, men du må vurdere hvert enkelt plagg, og ikke bare se det på bilde. Cubus har færre slike plagg, men det er noen der også. Best gjennomsnittlig kvalitet av der jeg handler har Filippa k. 

Anonymkode: 99957...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...