Gå til innhold

Vanskeligere å få hjemmekontor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vel, dersom denne utkantkommunen hadde tillatt 100% hjemmekontor så ville den mulige søkermassen plutselig ha blitt langt større. :P 

Jeg har heller ikke sett stort med stillingsutlysninger for jobber som tilbyr 100% hjemmekontor. Hadde det som fast søk på Finn etter pandemien og fikk vel ikke et eneste relevant treff, med unntak av et par salgsjobber og en enslig IT-stilling, før jeg ga opp og slettet e-post varslene.

Anonymkode: 38019...d4a

Enig. Jobbet tidligere i en utkantkommune, og hadde glatt gått tilbake til den gamle jobben min dersom jeg fikk ha 100 % hjemmekontor. Hadde fått en langt bedre arbeidshverdag enn jeg har nå i staten.

Anonymkode: 057c5...513

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå har jeg ikke lest igjennom alle sidene, men jeg ble ihvertfall syk av å sitte i åpent landskap. Hadde tilogmed med meg en privat psykolog jeg gikk til den gangen fordi jeg ble sykemeldt at jeg burde få mulighet til hjemmekontor eller ihvertfall et kontor som jeg kunne stenge døren da problemet mitt er at jeg er sensitiv og ble utbrent. Arbeidsgiver nektet å tilrettelegge og enden på visa ble at jeg sitter nå på "hjemmekontor", men det er med status ufør som stilllingstittel.

Anonymkode: b694c...e01

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 13.42):

Det har blitt vanskeligere der jeg jobber også. Jeg jobber i en offentlig etat. Vi har landskap med free seating og ca 100 plasser til 190 ansatte, så alle kan ikke være på kontoret samtidig. Allikevel strammer de inn. Tidligere var regelen 3 dager på kontoret. Nå er det 4 og om du skal ha en hjemmekontordag skal det skrives avtale med nærmeste leder og den skal være tidsbegrenset og begrunnet. De sier at det er pga arbeidsmiljøet. Resultatet er en vill forskjellsbehandling.  Noen avdelingsledere driter i det og lar sine bestemme selv og noen, som min, sier knapt ja til en eneste hjemmekontordag. Jeg tror ikke de ser helt at det ville vært en fordel for kontoret om de sa ja litt oftere. De skal til og med drøfte om det skal være greit å ha hjemmekontor når veiene ikke er brøyta og buss og tog står eller om de som ikke kommer fram må ta en feriedag...

Anonymkode: 34f4e...8aa

Akkurat slik er det hos oss også. Jobber i privat sektor. 

Anonymkode: 994e1...078

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, da er det bare å bytte jobb da :)

Anonymkode: e3996...d38

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er på kontoret kun 2 dager i uken. Min jobb er veldig introvert (slik jeg er), og veldig målbart. Vi får alltid gjort mer hjemme, men vi planlegger i teamet å møtes samme dager på kontoret for det sosiale. Mindre blir gjort, men arbeidsmiljøet bedres sikkert. Det hadde vært helt uaktuelt for meg å være mer på kontoret, da hadde jeg byttet jobb. Og det har jeg gjort veldig klart for ledelsen. Noen i teamet er mer ekstroverte, eller har andre situasjoner der det er lettere å være på kontoret enn hjemme, mens andre har det annerledes. Jeg er singel og barnløs, men elsker å rulle ut av sengen 07.45 i pysjen og begynne å jobbe. Trenger å klarne hjernen innimellom da jobben er mentalt intens, så da setter jeg på en vask eller støvsuger et gulv, i stedet for en kaffepause med kolleger (som jeg gjør når jeg er på kontoret). Arbeidslivet har alltid tidligere vært tilrettelegget ekstroverte, så deilig at det nå kan tilrettelegges oss introverte. merker jeg har mye mer energi til å være sammen med venner i hverdagen når jeg ikke bruker opp det sosiale batteriet på jobb. Og ikke minst sparer mye tid. 

Anonymkode: 72ed8...193

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker voksne folk med leveringsansvar må klare å levere og bestemme hva som passer seg best. Jeg blir meget irritert om en arbeidsplass skal bestemme at jeg må sitte på en stol i 8 timer hver dag, på samme sted. Som student var vi jo voksne nok til å ta ansvar, så hvorfor skal folk i 40 årene behandles som barn? En helt merkelig problemstilling.

Jeg velger somr regel å dra på kontoret fordi jeg hater å se rotet og klesvaskem hjemme. Misliker å måtte bruke tid på å lage lunsj selv og at det forventes at jeg skal ha ryddet og satt på en vask i løpet av dagen. Hadde jeg ikke hatt barn som roter, hadde jeg med glede jobbet mer hjemmefra.

De gangene jeg ikke jobber non stop er når jeg ikke har nok å gjøre. Hjemmekontor er best for konsentrasjonsarbeid som krever kreativitet og for dager med minimalt med arbeidsoppgaver. Verste er å sitte på et kontor uten oppgaver.

Anonymkode: 9f5d7...ca5

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker voksne folk med leveringsansvar må klare å levere og bestemme hva som passer seg best. Jeg blir meget irritert om en arbeidsplass skal bestemme at jeg må sitte på en stol i 8 timer hver dag, på samme sted. Som student var vi jo voksne nok til å ta ansvar, så hvorfor skal folk i 40 årene behandles som barn? En helt merkelig problemstilling.

Jeg velger somr regel å dra på kontoret fordi jeg hater å se rotet og klesvaskem hjemme. Misliker å måtte bruke tid på å lage lunsj selv og at det forventes at jeg skal ha ryddet og satt på en vask i løpet av dagen. Hadde jeg ikke hatt barn som roter, hadde jeg med glede jobbet mer hjemmefra.

De gangene jeg ikke jobber non stop er når jeg ikke har nok å gjøre. Hjemmekontor er best for konsentrasjonsarbeid som krever kreativitet og for dager med minimalt med arbeidsoppgaver. Verste er å sitte på et kontor uten oppgaver.

Anonymkode: 9f5d7...ca5

Her er det omvendt; Har jeg mye å gjøre må jeg sitte hjemme for å konsentrere meg. Har jeg tid til å bli avbrutt, småprate og ta lunsjpause så passer det fint å møte opp på jobb. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette har jeg vært med å fremme for kommunen med en gang det ble snakk om at free seating i åpne landskap ble en ting. Det ble lokket med muligheter for hjemmekontor, men det ble spådd på forhånd at det ble tatt bort. Den prosessen er nå i gang.

Argumenter for skjermede områder og pauseområder ble avvist med at det skal være naturlig lys alle steder.

Og hva skjer? Masseoppsigelser samtidig som kommunene har ansettelsesstopp. Konsekvensene av det? Mer stress, mer sykefravær og egentlig større behov for hjemmekontor for å begrense skadene. Lyttes det tror du?

----------

Mange arbeidsplasser har de siste årene satset på free seating i åpne landskap kombinert med muligheten for hjemmekontor. Argumentet har ofte vært at ansatte skal få fleksibilitet: man kan velge hvor man vil sitte, og de dagene man trenger ro, kan man jobbe hjemmefra. Men hva skjer når denne "fleksibiliteten" blir en tvangstrøye?

Flere virksomheter har nå begynt å fjerne muligheten for hjemmekontor, samtidig som de opprettholder free seating i åpne kontorlandskap. Konsekvensene?

🔹 Mindre eierskap til arbeidsplassen – Når du ikke har en fast pult, mister du følelsen av tilhørighet. Det blir vanskelig å skape et personlig og effektivt arbeidsmiljø når du hver dag må finne en ny plass.

🔹 Økt stress og dårligere helse – Studier viser at ansatte i åpne landskap med free seating opplever høyere stressnivå, flere forstyrrelser og økt sykefravær. Tidligere kunne hjemmekontor kompensere for dette, men når den muligheten forsvinner, forsvinner også en viktig buffer for mental helse.

🔹 Følelsen av å være på utstilling hele dagen – Mange opplever det som ubehagelig å jobbe i åpne landskap med mye glass og lite skjerming. Selv om det finnes gardiner, er de kanskje ikke lov å trekke for, og det er ingen reell mulighet til å trekke seg tilbake uten innsyn – annet enn på toalettet.

🔹 Tid brukt på å finne arbeidsplass i stedet for å jobbe – Når alle kommer inn samtidig og må finne en ledig plass, blir det unødvendig tidsbruk og stress. Mange havner på dårlige plasser eller langt unna kolleger de samarbeider med.

🔹 Redusert produktivitet – Åpent landskap og free seating fungerer dårlig for oppgaver som krever konsentrasjon. Når hjemmekontor fjernes, blir det ingen fluktmulighet for de som trenger ro for å jobbe effektivt.

🔹 Sosiale soner som føles ulovlige å bruke – Selv om det er tilrettelagt for soner hvor man kan småspise eller ta en pause, er det ikke alltid sosialt akseptert å bruke dem. Dette skaper et arbeidsmiljø hvor ansatte må navigere usynlige regler, noe som kan gi ytterligere stress.

Fra fleksibilitet til rigiditet
Det paradoksale er at free seating og hjemmekontor i kombinasjon ble solgt inn som en måte å gi ansatte mer frihet. Nå ser vi at fleksibiliteten forsvinner, og det som står igjen, er et rigid system hvor ansatte mister både valgmuligheter og arbeidsro.

Anonymkode: e507a...615

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mulig dette er en slags skjult nedbemanning! 

Anonymkode: d6fbd...767

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg begynte på en ny arbeidsplass i fjor, med 20-30 stk i åpent landskap. 
Her snakker folk høyt, ler høyt og telefoner ringer. 
Jeg takler dette dårlig. Daglig hodepine, stress nakke, manglende fokus og konsentrasjon og for sliten etter endt arbeidsdag til å få gjort noe annet.  
Flere av mine kollegaer har innrømmet det samme. 
Vi har et høyt sykefravær hos oss.

Anonymkode: 5e751...fc1

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 22.38):

Vel, dersom denne utkantkommunen hadde tillatt 100% hjemmekontor så ville den mulige søkermassen plutselig ha blitt langt større. :P 

Jeg har heller ikke sett stort med stillingsutlysninger for jobber som tilbyr 100% hjemmekontor. Hadde det som fast søk på Finn etter pandemien og fikk vel ikke et eneste relevant treff, med unntak av et par salgsjobber og en enslig IT-stilling, før jeg ga opp og slettet e-post varslene.

Det er ikke vanlig å få 100% hjemmekontor når en jobber i kommune da det krever møte virksomhet med blant annet innbyggere. Men 2-3 dager hjemmekontor er bedre enn å ikke få i det hele tatt. Før pandemien så var det oftere utskifting da det ikke var noe hjemmekontor. 

Anonymkode: fdeef...1ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke vanlig å få 100% hjemmekontor når en jobber i kommune da det krever møte virksomhet med blant annet innbyggere. Men 2-3 dager hjemmekontor er bedre enn å ikke få i det hele tatt. Før pandemien så var det oftere utskifting da det ikke var noe hjemmekontor. 

Joda, har som sagt jobbet mange år i kommune selv. Min jobb innebar fint lite fysisk kontakt med innbyggere, selv før pandemien. :) Enig i at 2-3 dager er bedre enn ingenting.

Anonymkode: 057c5...513

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tull. Det finnes da flust av jobber i kommunal sektor hvor man ikke har kontakt med innbyggere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 14.14):

Har fast hjemmekontor, hatt i mange år. Hos oss velger vi helt selv, noen er fast hjemme, noen er fast på kontoret og noen har en hybrid løsning.

Men jeg har hatt hjemmekontor siden lenge før pandemien

Anonymkode: 09c8a...cf4

Hva jobber du med? 😊

Anonymkode: 4679c...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min er dataingeniør og opplevde dette, at det var vanskelig å få hjemmekontor. Dette til tross for at jobben er veldig tilrettelagt for det… men han hadde en skamggammel, gretten leder som mente at det ble gjort mindre om de ansatte hadde hjemmekontor, og det løste seg da de fikk ny leder. Så mye står på ledelsen, tenker jeg 😜 

Anonymkode: 91cef...dff

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...