Gå til innhold

Vanskeligere å få hjemmekontor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, det er jeg da fullstendig klar over. Men nå om dagen er det arbeidstakers marked, og det er ekstremt vanskelig å finne gode, kvalifiserte søkere. Da må også arbeidsgiver gjøre seg attraktiv, og da er fleksibilitet vedr hjemmekontor noe som er viktig for mange, samtidig som det medfører lite kostnader for arbeidsgiver. 

Arbeidsgivere som trekker tilbake det godet er korttenkte.

Anonymkode: 9631f...781

Det er ikke så bra marked, med mindre man er spesialist i noe ettertraktet.  Det er korttenkt av ansatte å tro at de er uerstattelige.

Anonymkode: b298c...97e

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, bedriften jeg jobber i har strammet inn på hjemmekontor. 

Jeg er for tiden i permisjon og dette skjedde like før jeg gikk ut. Må innrømme at jeg synes det er kjipt at de har gjort det slik.

Min stilling er veldig selvstendig, likt de jeg jobber med. Den er også lett etterprøvbar, jeg skal registrere arbeidet i et system, der min overordnede lett ser at det er blitt gjort. Så jeg har altså ikke en jobb der jeg kan ha hjemmekontor og "gjøre ingenting" hele dagen, og late som jeg har jobbet. Enten så er jobben gjort, eller så er den ikke. Det gjelder også mine kolleger. 

I vår avdeling handler det om at vi har fått en ny leder, og hun vil gjerne ha flere på kontoret. Jeg har full forståelse for at flere ønsker det (hun er selv på kontoret hele tiden, er godt voksen med store barn og er en sosial energibunt). Jeg opplever at hun ikke helt har forståelse for hvordan vi faktisk jobber - det ER jo mennesker som ikke er ekstroverte og har valgt seg en jobb der de primært sitter alene foran en PC og gjør sine egne greier. Og jeg vet det er ledersjargong å stå og snakke om å "rive siloene" og "oppleve mer samhandling", men jeg og mine medarbeidere har faktisk ikke utbytte av å bruke tid på å høre om hva andre avdelinger driver med, vi har nok med å fullføre våre egne arbeidsoppgaver. Det er blitt stadig flere møter, og de er tidstyver. Jeg valgte denne jobben fordi den (på det tidspunktet) hadde færre møter enn min tidligere stilling, der jeg gikk fra ett meningsløst møte til et annet. 

Et annet problem med dette for min del, er at vi fikk faktisk kontorlokalet bygget om i etterkant av covid. Hele vår avdeling ble mindre og pultene ble satt tettere, da ledelsen sa de regnet med at de fleste ville ha hjemmekontor 2-3 ganger i uken og at vi ikke trengte "full dekning" på kontoret. Nå velger de så å sette grep for å få folk tilbake, til en dårligere arbeidsplass. Det oppleves som om de har sneket seg til dårligere arbeidsvilkår under falske premisser. 

Arbeidsgiver har selvsagt styringsrett, og kan kreve arbeidstakeres tilstedeværelse på kontoret, i hvert fall innen kjernetid. Jeg er spent på hvordan dette blir når jeg er tilbake. Hvis arbeidsformen blir mer rigid og vi har økonomi til det, vil jeg vurdere å gå ned i stillingsprosent.

Anonymkode: f18b4...121

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Erfaringen hos oss er at vi som sitter fast på hjemmekontor er mere produktive. Ja alt vi gjør måles i tall og statistikker. Noen utnytter selvsagt muligheten til så "skulke"unna i løpet av dagen. Men de færreste gjør det. Vi har mye kontakt med hverandre gjennom arbeidsdagen, så får på en måte dekket det sosiale.

Vi har akkurat like mye krav på de samme pausene og egenmeldinger som de som sitter på kontoret. 

Jeg sparer ca 2 timer reisevei hver dag, sparer reise kostnadene, pluss jeg er mye mer opplagt av å slippe stress og trafikk etc om morningen, kan sove litt lenger.

Vi har alt av kontor utstyr hjemme, stol, hev/senk pult , dekket internett og tilskudd til strømregning hver måned. Og alt av det tekniske som pc og teleon ++

Det passer selvsagt ikke for alle å sitte fast hjemme, hos oss så er det gjerne de  som bor alene som jobber fysisk på kontoret, det var også disse som slet under pandemien når de ble tvunget til sitte hjemme. 

Jeg kunne aldri gått tilbake til å måtte pendle til og fra jobbb, og sitte i kontorfellesskap. Det er heller ikke akuelt og vil ehller aldri bli det for vår bedrift. Her har de som vil hjemmekontor og noen har hatt det i ca 15år. Jeg selv nærmer meg 10 år med fast hjemmekontor.

Anonymkode: 09c8a...cf4

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare jeg som reagerer på hjemmekontor ved sykt barn? 

Det er en uting. Det undergraver en rettighet og skaper en forventning til at en skal jobbe når ungene er syke.

Anonymkode: 2fc80...09e

Man skal jobbe når man kan jobbe. Har man en 8-åring med feber som ligger og sover går det helt utmerket å få unna litt saksbehandling for eksempel. Mener du man da skal la være å jobbe bare på trass liksom?

Anonymkode: cc434...ebb

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er ikke så bra marked, med mindre man er spesialist i noe ettertraktet.  Det er korttenkt av ansatte å tro at de er uerstattelige.

Jo, arbeidsledigheten er lav, og de fleste bransjer sliter med å få tak i folk. 

https://www.nrk.no/innlandet/sliter-med-a-fa-tak-i-folk-1.17274197

Ingen er uerstattelige, men god arbeidskraft skal man ikke undervurdere. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi strammer inn noe på hjemmekontor, men det er enkelt å forstå for min del.

"jeg har sykt barn, så jeg tar hjemmekontor" - "jeg er ikke helt i form, så jeg tar hjemmekontor" - "jeg får håndverker på besøk, så jeg tar hjemmekontor".

Da jeg har sjekket, så har samtlige av overnevnte personer skrevet en full dag timemessig. Mulig de har jobbet det inn på kvelden?

Uansett, jeg blir sittende med en usikkerhet på hvordan det faktisk jobbes. I enkelte tilfeller, som med support-desken vår, så ser jeg jo at det ikke fungerer. Når vi har seks stykker i "køen", og vi likevel klarer å få til et ubesvarat anrop fra en bruker, så er det noe gæli.

Det samme gjelder personene som deler noe mer enn de burde; en hadde hjemmekontor, men samtidig leverte bilen til salg, var innom ny bilforhandler, prøvekjørte og kjøpte bil. Tok nok ikke veldig lang tid, men det er på ingen måte arbeidsrelatert. I timeføringsystemet sto vedkommende med full arbeidsdag.

Dette er bare et par av mange eksempler. Hjemmekontor virker for meg å senke terskelen for å gjøre private ting, det være å ta seg av et sykt barn (som vi allerede har ordninger for), private gjøremål hvor vedkommende fint kunne avspasert (vi har fleksitid). Og flere tilfeller som eksisterer, men som er mer vanskelig å forholde seg til.

Med alt dette sagt, jeg har aldri reagert direkte på noen som har "skulket" på hjemmekontor - for flere har i praksis gjort det. Men, jeg revurderer ordningen, da flere ansatte har vist seg å ikke takle hjemmekontor på en god måte. Produksjonsnivået burde være minst like godt hjemme, i følge mangt en tråd her inne og andre meninger.

Men det jeg ser og måler (jobber innen en bransje hvor ting er målbart), så tilsier hjemmekontor lavere produksjon.

Anonymkode: b4a5d...a64

Vår sjef er veldig lite glad i hjemmekontor, og prøvde å finne smutthull under pandemien for å slippe, men måtte til slutt gi seg.

Likevel er det han som foreslår hjemmekontor i disse tilfellene. "Du er vel ikke sååå syk at du ikke får gjort NOE?" eller "Trenger barna dine konstant oppsyn når de er syke eller, har du ikke noe tid?". Altså er han innforstått med at det ikke blir en full og like effektiv dag, men han er mer allergisk mot fravær enn hjemmekontor tydeligvis.

Vi skriver ikke timer eller dager med mindre vi faktisk jobber overtid eller tar avspasering til private ting da, så hvis jeg har hjemmekontor som syk så er jeg på "jobb" selv om det går tregt eller halve dagen blir brukt hengende over toalettet. Det er ikke fordi JEG ønsker det, men fordi han ønsker at vi gjør det vi kan. Noen ganger hadde jeg heller ønsket å få være syk i fred, for å være ærlig.

Mine barn er 2 og 3 år, så jeg har sagt at det ikke blir gjort noe når de er syke, så hjemmekontor da er ikke vits. Jeg får ikke satt meg med noen PC da, og kan heller ikke være tilgjengelig for kunder eller kollegaer på telefon hvis de plutselig får et lite sammenbrudd eller trenger meg.

Anonymkode: f075a...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, arbeidsledigheten er lav, og de fleste bransjer sliter med å få tak i folk. 

https://www.nrk.no/innlandet/sliter-med-a-fa-tak-i-folk-1.17274197

Ingen er uerstattelige, men god arbeidskraft skal man ikke undervurdere. 

Ja, med mindre du er bygningsarbeider ingeniør eller it prof

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er en uting. Det undergraver en rettighet og skaper en forventning til at en skal jobbe når ungene er syke.

Vel, gjør det egentlig det. Du som arbeidstaker må selvsagt se situasjonen an selv.

Er barnet veldig lite eller så sykt at det trenger kontinuerlig oppfølging av deg, eller holder det med at du er tilstede hjemme?

Du har alltid rett på den sykedagen og vurderer selvsagt selv om hjemmekontor eller fravær er riktig for deg.

Hjemmekontor er en mulighet til å ikke miste arbeid.

Anonymkode: e507a...615

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del sklei det helt ut med hjemmekontor. Gjorde masse husarbeid, så på tv, sov litt osv de to dagene i uken jeg var hjemme. Endte med at jeg tok ansvar for meg selv, og er nå tilbake på kontoret 5 dager i uken. Får nå gjort masse på jobb, og slipper den dårlige samvittigheten over å sluntre unna😅 og så går dagene mye fortere når jeg er på kontoret og kan slarve litt med kollegaer innimellom slaga. Fikk aldri noen kommentarer om manglende levering selv om jeg basically bare jobbet 3 dager i uken, og fikk alltid gode tilbakemeldinger så tror ikke noen merket det.

men jeg unner de med bedre selvdisiplin enn meg å få anledning til å ha hjemmekontor. 

Anonymkode: 708c1...a6f

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Får nå gjort masse på jobb, og slipper den dårlige samvittigheten over å sluntre unna😅 og så går dagene mye fortere når jeg er på kontoret og kan slarve litt med kollegaer innimellom slaga. Fikk aldri noen kommentarer om manglende levering selv om jeg basically bare jobbet 3 dager i uken, og fikk alltid gode tilbakemeldinger så tror ikke noen merket det.
men jeg unner de med bedre selvdisiplin enn meg å få anledning til å ha hjemmekontor. 

Anonymkode: 708c1...a6f

Bra du unner oss det, tror i svært mange tilfeller at den "slarvingen med kolleger" koster mye mer tid enn de pausene man tar hjemme. Jeg var litt motsatt av deg, hjemme hadde jeg knapt samvittighet til å ta pauser i det hele tatt i starten, og dro på meg senebetennelse. Og sjefen har også vært nøye på at det er lov å ta pauser selv om man jobber hjemmefra. Så funnet en fin balanse nå, og får fortsatt mye mer gjort hjemmefra. 

Anonymkode: ef70a...463

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vel, gjør det egentlig det. Du som arbeidstaker må selvsagt se situasjonen an selv.

Er barnet veldig lite eller så sykt at det trenger kontinuerlig oppfølging av deg, eller holder det med at du er tilstede hjemme?

Du har alltid rett på den sykedagen og vurderer selvsagt selv om hjemmekontor eller fravær er riktig for deg.

Hjemmekontor er en mulighet til å ikke miste arbeid.

Min leder forventer at vi skal ha hjemmekontor ved egen eller barn sykdom, med mindre det er helt umulig.

Man vurderer selvsagt selv, men det gjør jo at barna bare får et minimum f.eks. hvis man føler seg litt presset til det. Det samme gjelder jo egen sykdom, for man skal jo nesten være halvdød før man er så syk at man ikke kan sitte foran en skjerm. 

Nå har jeg vært ganske tydelig på at mine to er så små at hjemmekontor ikke er mulig, men for en som ikke selv var hjemme med barn i den alderen så var det visst vanskelig å forstå.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hjemmekontor har blitt et privilegium for en spesiell gruppe så de slipper å ta egenmelding og sykedager for barna. Det er ikke greit. 

Anonymkode: aebe6...a77

Hvordan er det et «privilegium» å måtte jobbe når barna er syke eller en selv er syk?!? :klo: 

Det finnes yrkesgrupper som ikke har nubbsjans i helvete til være så privilegerte. 

Anonymkode: aebe6...a77

Igjen; Hvordan er dette et privilegie?? 
Selv jobbet jeg i helsevesenet tidligere, og når barnet var sykt så hadde jeg fri for å ivareta han. Jeg kunne stelle, dulle, se på Peppa Gris og pusle puslespill med barnet.

Nå har jeg flere barn, jobber i privat sektor, og sykt barn eller egen sykdom er lik en forventning om å jobbe fullt fra hjemmekontor, delta på møter via Teams og produsere 100%. Resultatet er at barna får null omsorg ved sykdom. Det er IKKE et privilegie, det er heller det motsatte. 

min arbeidsgiver, en av landets størte konsern er åpen på at de forventer en redusjon i effektivitet og en økning i fravær men de ønsker fortsatt å redusere hjemmekontor fordi de mener det er bedre for den ansatte å "gå på jobb igjen".. akkurat som om vi ikke jobber når vi har hjemmekontor siden effektiviteten har gått opp og fraværet ned? 
Forstå det densom kan.. 

Anonymkode: c8820...ff6

Dersom min arbeidsgiver reduserer muligheten for hjemmekontor så finner jeg meg en annen jobb, men i mellomtiden blir nåværende arbeidsgiver faktisk nødt til å redusere antall arbeidsoppgaver jeg har. Jeg har en jobb som krever mye overtid, og som småbarnsforelder er dette faktisk ikke mulig dersom jeg i tillegg skal bruke tid på å reise til og fra jobb hver dag i rushen. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vår sjef er veldig lite glad i hjemmekontor, og prøvde å finne smutthull under pandemien for å slippe, men måtte til slutt gi seg.

Likevel er det han som foreslår hjemmekontor i disse tilfellene. "Du er vel ikke sååå syk at du ikke får gjort NOE?" eller "Trenger barna dine konstant oppsyn når de er syke eller, har du ikke noe tid?". Altså er han innforstått med at det ikke blir en full og like effektiv dag, men han er mer allergisk mot fravær enn hjemmekontor tydeligvis.

Vi skriver ikke timer eller dager med mindre vi faktisk jobber overtid eller tar avspasering til private ting da, så hvis jeg har hjemmekontor som syk så er jeg på "jobb" selv om det går tregt eller halve dagen blir brukt hengende over toalettet. Det er ikke fordi JEG ønsker det, men fordi han ønsker at vi gjør det vi kan. Noen ganger hadde jeg heller ønsket å få være syk i fred, for å være ærlig.

Mine barn er 2 og 3 år, så jeg har sagt at det ikke blir gjort noe når de er syke, så hjemmekontor da er ikke vits. Jeg får ikke satt meg med noen PC da, og kan heller ikke være tilgjengelig for kunder eller kollegaer på telefon hvis de plutselig får et lite sammenbrudd eller trenger meg.

Dersom arbeidsgiver ikke tillater hjemmekontor så er det ingen grunn til å ta med seg PC’en hjem fra arbeidsstedet, og arbeidsgiver kan heller ikke forutsette at du har en adekvat arbeidsplass hjemme. Ergo bør du kreve å benytte deg av retten til å bruke egenmelding og sykt barn dag ved behov. Fleksibilitet kan ikke bare gå en vei.

Anonymkode: 38019...d4a

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er fantastisk å kunne jobbe hjemmefra når jeg har et sykt barn. Jeg har aldri opplevd en situasjon der jeg måtte være med barnet hele tiden uten mulighet til å jobbe. Jeg mener det er mye verre hvis noen bruker tiden til å eksempelvis å vaske huset når de har et sykt barn (Har hørt flere bruker "sykt barn" dagen til husarbeid, handling og annet). Men selvsagt; hadde barnet mitt trengt 100% oppmerksomhet hadde hen fått det.

Anonymkode: e3467...c79

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bra du unner oss det, tror i svært mange tilfeller at den "slarvingen med kolleger" koster mye mer tid enn de pausene man tar hjemme. Jeg var litt motsatt av deg, hjemme hadde jeg knapt samvittighet til å ta pauser i det hele tatt i starten, og dro på meg senebetennelse. Og sjefen har også vært nøye på at det er lov å ta pauser selv om man jobber hjemmefra. Så funnet en fin balanse nå, og får fortsatt mye mer gjort hjemmefra. 

Anonymkode: ef70a...463

Jeg for min del fikk vært mer effektiv og fikk samtidig tatt flere og oftere pauser. Veldig godt for kroppen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 13.18):

Har merket at i vår bedrift privat innenfor markedsføring virker det som om sjefene ikke lengre vil la oss jobbe hjemmefra i like stor grad, andre som føler på det samme? Er dette en trend fra USA som de føler de må henge seg på? 

Anonymkode: d6fbd...767

Jepp, men i helt annen sektor. Gjelder vel mer eller mindre globalt. T.o.m zoom er vel tilbake på kontoret, ironisk nok

Anonymkode: fc1e2...121

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Min arbeidplass har ikke engang kontorer. Alle jobber hjemmefra 100%. Vi har merkelig nok ikke opplevd noen rush av søknader selv om vi fremhever hjemmekontor.

Anonymkode: bb95e...16a

Synes nesten aldri jeg ser utlyste stillinger med 100 % hjemmekontor. Det lille jeg ser er enten innen salg eller IT. Kan jo selvfølgelig hende arbeidsplassen din er innen en av disse feltene. :)

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det kommer helt an på hvor man bor. I min landsdel er det veldig stor etterspørsel etter det aller meste av arbeidskraft.

Anonymkode: 057c5...513

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hos oss har de strammet kraftig inn. Det skal være helt spesielle tilfeller til at du får sitte hjemme. Avdelingene praktiserer dette ulikt, og jeg er i den avdelingen med strengest regler. 

Jeg opplevde dødsfall i nær familie og står i en tøff juridisk prosess på privaten. Ikke 1 dag har jeg fått sitte hjemme oppi alt dette. 

Anonymkode: 4bb39...0a4

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har to dager per uke avtalt, men er ofte 3+ dager på hjemmekontor. Staten. Det er det eneste som gjør at folk gidder å jobbe her gitt den latterlige lønnen og lønnsveksten.

Anonymkode: ad8f0...7c4

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er veldig glad i hjemmekontor. Vi har 2-3 dager hjemmekontor, jobber i en utkant kommune. Det er en utfordring å få ansatte og at de blir værende så derfor får vi endel hjemmekontor da pendlingen er over 2 timer tur-retur. Tror ikke det vil endre seg med det første. 

Anonymkode: fdeef...1ff

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er veldig glad i hjemmekontor. Vi har 2-3 dager hjemmekontor, jobber i en utkant kommune. Det er en utfordring å få ansatte og at de blir værende så derfor får vi endel hjemmekontor da pendlingen er over 2 timer tur-retur. Tror ikke det vil endre seg med det første. 

Anonymkode: fdeef...1ff

Vel, dersom denne utkantkommunen hadde tillatt 100% hjemmekontor så ville den mulige søkermassen plutselig ha blitt langt større. :P 

Jeg har heller ikke sett stort med stillingsutlysninger for jobber som tilbyr 100% hjemmekontor. Hadde det som fast søk på Finn etter pandemien og fikk vel ikke et eneste relevant treff, med unntak av et par salgsjobber og en enslig IT-stilling, før jeg ga opp og slettet e-post varslene.

Anonymkode: 38019...d4a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...