Gå til innhold

Vanskeligere å få hjemmekontor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp. Jeg jobber og får betalt. Hvor jeg gjør jobben er helt irrelevant, så lenge jeg gjør den jobben jeg er satt til å gjøre.

Anonymkode: 9631f...781

Men så er det også arbeidsgivers rett til å bestemme hvor arbeidet skal utføres.

Anonymkode: b298c...97e

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og sånn er det stort sett ikke i offentlig sektor. Dessverre!

Anonymkode: 34a88...f88

Er det virkelig ikke så vanlig med hjemmekontor i det offentlige? Alle jeg kjenner som jobber der og har jobber som kan gjøres hjemmefra har tilbud om hjemmekontor. I det minste en dag eller to i uken.

Anonymkode: ef70a...463

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller, når jeg tenker meg om, du jeg quotet: Du har selvsagt helt rett i at ledelsen er udugelig! 🤣🤣 Men hjemmekontor (gjemmekontor) gjør det enkelt å slippe unna for en ansatt som ellers hadde blitt sparket. Hjemmekontoret gjør det vanskeligere for ledelsen. For det blir enklere å late som at man gjør noe og late som at man er til stede. 

Anonymkode: 74104...828

Når man har sånne snikete ansatte som lurer seg unna jobb syns jeg ledelsen bør tilstrebe å ta det med de det gjelder. Hvis det ikke merkes at de ikke gjør jobben sin kan man jo lure på hvorfor man har den stillingen i det hele tatt. Syns det er for dumt å inndra noe som er et gode for de fleste, og som fører til mer fornøyde og produktive ansatte, fordi noen ikke gjør jobben sin. 
Men det er selvsagt mye enklere for ledelsen å bare si nei til alle

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gliffy skrev (1 minutt siden):

Når man har sånne snikete ansatte som lurer seg unna jobb syns jeg ledelsen bør tilstrebe å ta det med de det gjelder. Hvis det ikke merkes at de ikke gjør jobben sin kan man jo lure på hvorfor man har den stillingen i det hele tatt. Syns det er for dumt å inndra noe som er et gode for de fleste, og som fører til mer fornøyde og produktive ansatte, fordi noen ikke gjør jobben sin. 
Men det er selvsagt mye enklere for ledelsen å bare si nei til alle

Helt riktig. Det blir som å nekte alle egenmelding fordi noen har misbrukt det, eller inndra fleksitid for alle fordi noen har skrevet for mange timer.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt riktig. Det blir som å nekte alle egenmelding fordi noen har misbrukt det, eller inndra fleksitid for alle fordi noen har skrevet for mange timer.

Ja, ikke sant. Jeg syns det er veldig slepphendt og dårlig ledelse. Ikke bare fordi mange mister et gode, men også fordi de som skulket unna kommer til å fortsette å gjøre det, bare på andre måter. Og det er både belastende og irriterende for resten av de som jobber der. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Men så er det også arbeidsgivers rett til å bestemme hvor arbeidet skal utføres.

Anonymkode: b298c...97e

Ja, det er jeg da fullstendig klar over. Men nå om dagen er det arbeidstakers marked, og det er ekstremt vanskelig å finne gode, kvalifiserte søkere. Da må også arbeidsgiver gjøre seg attraktiv, og da er fleksibilitet vedr hjemmekontor noe som er viktig for mange, samtidig som det medfører lite kostnader for arbeidsgiver. 

Arbeidsgivere som trekker tilbake det godet er korttenkte.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min arbeidplass har ikke engang kontorer. Alle jobber hjemmefra 100%. Vi har merkelig nok ikke opplevd noen rush av søknader selv om vi fremhever hjemmekontor.

Anonymkode: bb95e...16a

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 22.47):

Neinei, på ingen måte. Men en god del av oss blir helt ødelagt av åpne kontorlandskap. Jeg tar inn absolutt alt av distraksjoner, jeg hører 17 forskjellige samtaler samtidig, øynene mine dras mot folk som spretter opp og ned, jeg klarer ikke fokusere. Og jeg har ikke en sosial jobb, jeg har en jobb hvor jeg analyserer data og må konsentrere meg. Jeg prøver ikke å gjemme meg, jeg prøver å jobbe! 

Så når jeg bruker så mye tid og energi på å ikke la meg distrahere, og støydempende hodetelefoner på hele dagen gir lett hodepine, da blir helsa dårligere. Og til slutt så går det ikke lenger. Og da blir jeg sykemeldt av legen, det er jo ikke akkurat noe jeg kan ordne selv. 

Eventuelt kunne jeg fått ha hjemmekontor og fokusert på jobben jeg blir betalt for å gjøre. Men Neida.. 

Og «issje» tror jeg ikke jeg har sagt noensinne 🤔

Anonymkode: 0f926...118

Det verste med disse åpne landskapene jeg sitter i er at man ikke har noen mulighet til å trekke seg bort. Joda, man har møterom, multirom, hvilerom, fellesområder over alt, men absolutt alt har fullt innsyn.

Personlig har jeg opplevelser som gjør at jeg blir veldig anspent når jeg ikke har kontroll på hva som foregår bak meg. Spenningshodepinen jeg slet med i 20 år for å få bort kom raskt tilbake etter åpent landskap ble en ting.

For ikke å snakke om stresset når man jobber med personsensitiv informasjon og har fullt innsyn fra alle kanter.

Gud forby om man trekker seg inn på andre rom for å jobbe, eller pauserom og andre steder for å få litt ro rundt seg.

Anonymkode: e507a...615

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det verste med disse åpne landskapene jeg sitter i er at man ikke har noen mulighet til å trekke seg bort. Joda, man har møterom, multirom, hvilerom, fellesområder over alt, men absolutt alt har fullt innsyn.

Personlig har jeg opplevelser som gjør at jeg blir veldig anspent når jeg ikke har kontroll på hva som foregår bak meg. Spenningshodepinen jeg slet med i 20 år for å få bort kom raskt tilbake etter åpent landskap ble en ting.

For ikke å snakke om stresset når man jobber med personsensitiv informasjon og har fullt innsyn fra alle kanter.

Gud forby om man trekker seg inn på andre rom for å jobbe, eller pauserom og andre steder for å få litt ro rundt seg.

Må legge til at til og med ammerommet består av glassvegger uten mulighet til å trekke for. Ikke at jeg har bruk for det rommet, men hallo?

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi strammer inn noe på hjemmekontor, men det er enkelt å forstå for min del.

"jeg har sykt barn, så jeg tar hjemmekontor" - "jeg er ikke helt i form, så jeg tar hjemmekontor" - "jeg får håndverker på besøk, så jeg tar hjemmekontor".

Har du tenkt på at i disse tilfellene så hadde alternativene vært, egenmelding / sykemelding og avspassering eller permisjon?

Hjemmekontor kan være gull verdt for å få ned sykefraværet og ikke minst for helsen til enkelte.

Da jeg har sjekket, så har samtlige av overnevnte personer skrevet en full dag timemessig. Mulig de har jobbet det inn på kvelden?

Uansett, jeg blir sittende med en usikkerhet på hvordan det faktisk jobbes. I enkelte tilfeller, som med support-desken vår, så ser jeg jo at det ikke fungerer. Når vi har seks stykker i "køen", og vi likevel klarer å få til et ubesvarat anrop fra en bruker, så er det noe gæli.

Det er godt mulig at de har jobbet det inn og det inn, og det er godt mulig de sniker seg unna. Kan det være andre måter å løse dette på? Hva med krav om rapportering? Sammenligne effektiviteten på hjemmekontor og fysisk tilstedeværelse?

Når det kommer til ubesvarte anrop kan det være mange grunner til det. Innringer kan ombestemme seg å legge på før man får muligheten til å svare. Har du spurt dine ansatte om dette og prøvd å lytte? Sjekk gjerne telefonstatisitikker så finner du mest sannsynlig svaret der.

Det samme gjelder personene som deler noe mer enn de burde; en hadde hjemmekontor, men samtidig leverte bilen til salg, var innom ny bilforhandler, prøvekjørte og kjøpte bil. Tok nok ikke veldig lang tid, men det er på ingen måte arbeidsrelatert. I timeføringsystemet sto vedkommende med full arbeidsdag.

Dette er selvsagt uheldig og burde kunne løses med god kommunikasjon. Her mener jeg det burde være mulig å jobbe med det på individuelle nivå og ikke innskrenke for alle som faktisk gjør en god jobb og kan dra nytte av  hjemmekontor. Arbeidstakere som søler bort denne tiden hjemme finner måter å søle den bort på når de er på kontoret også.

Men det jeg ser og måler (jobber innen en bransje hvor ting er målbart), så tilsier hjemmekontor lavere produksjon.

Så bra at dere fører måltall. Kanskje du kan prøve å gå litt i dybden på hvorfor det skjer. Samarbeide med gjengen, se litt på hvor det skjer. Jeg er sikker på at du finner individuelle resultater.

Her hos oss blir det full krig fra enkelte om det jobbes ned på det individuelle. Så mye at leder velger å "straffe" hele teamet om en gjør noe man ikke burde. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjemmekontor har blitt et privilegium for en spesiell gruppe så de slipper å ta egenmelding og sykedager for barna. Det er ikke greit. 

Anonymkode: aebe6...a77

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hjemmekontor har blitt et privilegium for en spesiell gruppe så de slipper å ta egenmelding og sykedager for barna. Det er ikke greit. 

Jeg tenker du ser litt ensidig på det her.. det er hundrevis av situasjoner der arbeidsgiver faktisk kan dra nytte av at de ansatte får være på hjemmekontor.

Eksempelet du viser til kan være til nytte for arbeidsgiver og kolleger i form av at lønnen som uansett hadde måttet betales ved egenmelding og sykedager også gir verdi i produksjon.

For mitt vedkommende har jeg en sterk arbeidsmoral, men har et barn som strever. Denne oppfølgingen krever tiltak fra NAV. Jeg har en juridisk rett til å være borte fra jobb 100% med full lønn (dekket av NAV), men ønsker for min egenmelding å jobbe mest mulig. Her fungerer hjemmekontor strålende og muliggjør at jeg i stedet for å være borte fra jobb 100% så er jeg borte kanskje 20% i løpet av en uke.

Denne muligheten skal nå innskrenkes og resultatet blir 100% fravær om ikke vi kommer til en enighet.

Statistikker viser også til at de som er i en slik situasjon og velger å ta ut 100% bruker veldig mye lenger tid på å komme seg tilbake.

Med ansettelsesstopp så blir det heller ikke mulig å dekke min stilling ved å hente inn vikar.

Så A4 er det ikke. Her er alle tjent med å være fleksibel.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker du ser litt ensidig på det her.. det er hundrevis av situasjoner der arbeidsgiver faktisk kan dra nytte av at de ansatte får være på hjemmekontor.

Eksempelet du viser til kan være til nytte for arbeidsgiver og kolleger i form av at lønnen som uansett hadde måttet betales ved egenmelding og sykedager også gir verdi i produksjon.

For mitt vedkommende har jeg en sterk arbeidsmoral, men har et barn som strever. Denne oppfølgingen krever tiltak fra NAV. Jeg har en juridisk rett til å være borte fra jobb 100% med full lønn (dekket av NAV), men ønsker for min egenmelding å jobbe mest mulig. Her fungerer hjemmekontor strålende og muliggjør at jeg i stedet for å være borte fra jobb 100% så er jeg borte kanskje 20% i løpet av en uke.

Denne muligheten skal nå innskrenkes og resultatet blir 100% fravær om ikke vi kommer til en enighet.

Statistikker viser også til at de som er i en slik situasjon og velger å ta ut 100% bruker veldig mye lenger tid på å komme seg tilbake.

Med ansettelsesstopp så blir det heller ikke mulig å dekke min stilling ved å hente inn vikar.

*egen del, ikke egenmelding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det finnes yrkesgrupper som ikke har nubbsjans i helvete til være så privilegerte. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 13.27):

Min jobb, en lokal sparebank, gikk nettopp ut og sa at de skal stramme hardt inn på hjemmekontor. 

Så da må de vel og bare godta at det blir mindre utført arbeid og mer sykemelding, når de i tillegg tvinger oss til å sitte i åpne landskap… 

Leter etter ny jobb jeg 🤷‍♀️

Anonymkode: 0f926...118

min arbeidsgiver, en av landets størte konsern er åpen på at de forventer en redusjon i effektivitet og en økning i fravær men de ønsker fortsatt å redusere hjemmekontor fordi de mener det er bedre for den ansatte å "gå på jobb igjen".. akkurat som om vi ikke jobber når vi har hjemmekontor siden effektiviteten har gått opp og fraværet ned? 
Forstå det densom kan.. 

Anonymkode: c8820...ff6

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det finnes yrkesgrupper som ikke har nubbsjans i helvete til være så privilegerte. 

Det er helt sant at det finnes yrkesgrupper som ikke kan tilrettelegge for slikt.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ser på det som priveligiert?

Det er da egentlig priveligiert med å måtte ta seg tid til å ivareta barn som sliter. Uansett yrkesgruppe så får man også muligheten til å få støtte dersom man har behov for det. Forskjellen ligger i at man da må ut 100% hvis ikke man har andre alternativer.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Bare jeg som reagerer på hjemmekontor ved sykt barn? 

Det er en uting. Det undergraver en rettighet og skaper en forventning til at en skal jobbe når ungene er syke.

Anonymkode: 2fc80...09e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mener du de som har yrker som ikke kan utføres på hjemmekontor? De trekkes veldig ofte inn i sånne diskusjoner, men er helt irrelevant. Man kan ikke frata noen "privilegier" fordi andre yrkesgrupper ikke har dem. Enten det er snakk om hjemmekontor, fleksitid, ingen turnus eller helgejobbing osv. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvorfor mener du dette er et argument? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare jeg som reagerer på hjemmekontor ved sykt barn? 

Det er en uting. Det undergraver en rettighet og skaper en forventning til at en skal jobbe når ungene er syke.

Anonymkode: 2fc80...09e

Det var en egen tråd om det nylig, tydeligvis mange sjefer som mener hjemmekontor bare er ok når man ellers ville vært hjemme syk eller med sykt barn. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...