AnonymBruker Skrevet 16. februar #21 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Min jobb, en lokal sparebank, gikk nettopp ut og sa at de skal stramme hardt inn på hjemmekontor. Så da må de vel og bare godta at det blir mindre utført arbeid og mer sykemelding, når de i tillegg tvinger oss til å sitte i åpne landskap… Leter etter ny jobb jeg 🤷♀️ Anonymkode: 0f926...118 Og folk blir sur over at sykelønnsordningen er oppe til debatt ?!🤡 "sykemeelde meeg fordi eg får jo issssjeeeee gjemmekontooooor jooo" Anonymkode: 98943...eab 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #22 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det mest fornuftige ville vært at sjefene måtte begrunne hvorfor man ikke kunne jobbe hjemme, feks hvis noen leverer dårligere hjemmefra. De som innfører full tilstedeværelse når det ikke er nødvendig, kommer til å tape kampen om arbeidstakerne. Spesielt i staten, der det er levert et skikkelig mageplask av et lønnsoppgjør. Anonymkode: ef70a...463 Neida, når det blir nok bedrifter som går tilbake til kontor så er det arbeidstakerene som taper. Alle kan ikke jobbe på de få stedene som hjemmekontor, så enkelt er det. Man er naiv om man tror noe annet. Anonymkode: 98943...eab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #23 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og folk blir sur over at sykelønnsordningen er oppe til debatt ?!🤡 "sykemeelde meeg fordi eg får jo issssjeeeee gjemmekontooooor jooo" Anonymkode: 98943...eab Neinei, på ingen måte. Men en god del av oss blir helt ødelagt av åpne kontorlandskap. Jeg tar inn absolutt alt av distraksjoner, jeg hører 17 forskjellige samtaler samtidig, øynene mine dras mot folk som spretter opp og ned, jeg klarer ikke fokusere. Og jeg har ikke en sosial jobb, jeg har en jobb hvor jeg analyserer data og må konsentrere meg. Jeg prøver ikke å gjemme meg, jeg prøver å jobbe! Så når jeg bruker så mye tid og energi på å ikke la meg distrahere, og støydempende hodetelefoner på hele dagen gir lett hodepine, da blir helsa dårligere. Og til slutt så går det ikke lenger. Og da blir jeg sykemeldt av legen, det er jo ikke akkurat noe jeg kan ordne selv. Eventuelt kunne jeg fått ha hjemmekontor og fokusert på jobben jeg blir betalt for å gjøre. Men Neida.. Og «issje» tror jeg ikke jeg har sagt noensinne 🤔 Anonymkode: 0f926...118 30 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #24 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Og folk blir sur over at sykelønnsordningen er oppe til debatt ?!🤡 "sykemeelde meeg fordi eg får jo issssjeeeee gjemmekontooooor jooo" Anonymkode: 98943...eab https://frifagbevegelse.no/hknytt/kontorlandskap-oker-risikoen-for-sjukefravar-og-uforetrygd-6.158.1109628.612f3b7934 Anonymkode: 057c5...513 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #25 Del Skrevet 16. februar Hva jobber dere med mulighet for hjemmekontor med? Hilsen utbrent lærer som drømmer seg bort. Anonymkode: 34a88...f88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #26 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Neida, når det blir nok bedrifter som går tilbake til kontor så er det arbeidstakerene som taper. Alle kan ikke jobbe på de få stedene som hjemmekontor, så enkelt er det. Man er naiv om man tror noe annet. Anonymkode: 98943...eab Fortsatt mange som har hjemmekontor, jeg kjenner en hel haug. Men de fleste har delvis tilstedeværelse. Hos oss er det ikke en gang lenger plass til at alle skal være tilstede, og vet om flere bedrifter som har benyttet anledningen til å kutte i lokaler. De fleste av dem kunne kuttet mye mer, kanskje kuttet det helt ut. Når det er seminarer og denslags booker de uansett hotell. Anonymkode: ef70a...463 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #27 Del Skrevet 16. februar Ble slutt på hjemmekontor for et år siden i min bedrift. Vil tippe effektiviteten min ble halvert over natten. Dessverre forventet jobben at jeg skulle levere som vanlig, så jeg måtte ta kveldene og helgene til hjelp. Har nå sagt opp og det føles helt fantastisk. Anonymkode: 5b32e...113 4 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #28 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Da har du en ganske fornuftig sjef tross alt, som klarer å se forbi sin egen personlighet. Under pandemien ble det stadig fremstilt som om folk lengtet tilbake til åpent landskap. Men jeg har faktisk ikke hørt en eneste som ikke er sjef fortelle om den lengselen. Anonymkode: ef70a...463 Jeg er mellomleder. Og det stemmer faktisk at veldig mange lengtet tilbake under pandemien. Dagene ble for monotone, det var vanskelig å skille jobb og fritid, man slet med rutiner, man savnet det sosiale med kaffe og lunsj, og også psykiske utfordinger. Dette gjaldt egentlig alle aldersgrupper, bortsett fra småbarnsfamilier som ble presset inn i rutiner og effektivitet på grunn av barna. Det er nok ikke det folk flest roper høyest om, men for oss som veiledet andre var det tydelig at påtvunget hjemmekontor var et problem for en stor gruppe. Det interessante er at produktiviteten (kvantitet) gikk opp, men kvaliteten på utført arbeid gikk betydelig ned. Man skal ikke undervurdere effekten av å jobbe tett med andre, ha noen på pulten ved siden av du kan sparre litt med, overhøre noen som har en faglig diskusjon, og så videre. Anonymkode: 9ad57...6f1 6 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #29 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Og folk blir sur over at sykelønnsordningen er oppe til debatt ?!🤡 "sykemeelde meeg fordi eg får jo issssjeeeee gjemmekontooooor jooo" Anonymkode: 98943...eab Jeg hadde hatt et mye høyere sykefravær om jeg ikke hadde mulighet til hjemmekontor fordi åpent landskap kan utløse migrene hos meg og jeg trenger pauser med dager der jeg kan sitte hjemme i fred og ro. I tillegg gir det færre egenmeldingsdager, ettersom de dagene jeg hadde vært hjemme på grunn av forkjølelse eller lignende tidligere, så kan jeg heller sitte på hjemmekontor og ta det litt roligere. Produksjonen er noe mindre de dagene, men den er ikke null. Anonymkode: 124fb...5a2 8 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #30 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er mellomleder. Og det stemmer faktisk at veldig mange lengtet tilbake under pandemien. Anonymkode: 9ad57...6f1 Dermed står mitt poeng om at det stort sett er ledere som har dette synspunktet. Men heldigvis ikke min. Anonymkode: ef70a...463 7 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #31 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er mellomleder. Og det stemmer faktisk at veldig mange lengtet tilbake under pandemien. Dagene ble for monotone, det var vanskelig å skille jobb og fritid, man slet med rutiner, man savnet det sosiale med kaffe og lunsj, og også psykiske utfordinger. Dette gjaldt egentlig alle aldersgrupper, bortsett fra småbarnsfamilier som ble presset inn i rutiner og effektivitet på grunn av barna. Det er nok ikke det folk flest roper høyest om, men for oss som veiledet andre var det tydelig at påtvunget hjemmekontor var et problem for en stor gruppe. Det interessante er at produktiviteten (kvantitet) gikk opp, men kvaliteten på utført arbeid gikk betydelig ned. Man skal ikke undervurdere effekten av å jobbe tett med andre, ha noen på pulten ved siden av du kan sparre litt med, overhøre noen som har en faglig diskusjon, og så videre. Anonymkode: 9ad57...6f1 Det er jo litt viktig å anerkjenne at her er folk forskjellige. Selvfølgelig er det mange som foretrekker å være på kontoret, deriblant mange ledere. Jeg har selv en ekstrovert mann som holdt på å gå på veggen under pandemien, han er en sosial sommerfugl som elsker å fly rundt på kontoret og snakket med alt og alle. Og det er grunnen til at han nå er mellomleder 🤭 Men jeg er ikke sånn. Jeg trenger fred og ro for å kunne fokusere. Og jeg skal være den første til å innrømme at som småbarnsmor er det uendelig mye bedre med hjemmekontor, fordi i stedet for at jeg henter kaffe ved kaffemaskinen og slår av en prat med en kollega i 5 minutter (om noe helt annet enn jobb!) så slenger jeg inn et lass i vaskemaskinen. Eller jeg samler sammen div leker så støvsugeren kan gå. Småting som kan gjøres mens koden min surrer feks, hvor jeg på kontoret hadde skravlet med sidemann eller lest avisen. For jeg er ikke usosial på noe vis, jeg er bare introvert. Og det er veldig merkelig at vi introverte klarer helt fint å se at ikke alle er som oss, vi skjønner at ekstroverte har andre behov. Men andre veien er det lite forståelse, disse sosiale sommerfuglene ser ikke ut til å kunne fatte og begripe at ikke alle er som dem. Det er jo litt merkelig.. Anonymkode: 0f926...118 17 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #32 Del Skrevet 17. februar Vel, et amerikansk eid reisebyrå her i regionen har sagt opp leieavtalen for sine lokaler sender alle på hjemmekontor fra 1.3. Så om noen skrenker inn går andre motsatt vei og tvangssender alle hjem. Anonymkode: 0c8cd...abe 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #33 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo litt viktig å anerkjenne at her er folk forskjellige. Selvfølgelig er det mange som foretrekker å være på kontoret, deriblant mange ledere. Jeg har selv en ekstrovert mann som holdt på å gå på veggen under pandemien, han er en sosial sommerfugl som elsker å fly rundt på kontoret og snakket med alt og alle. Og det er grunnen til at han nå er mellomleder 🤭 Men jeg er ikke sånn. Jeg trenger fred og ro for å kunne fokusere. Og jeg skal være den første til å innrømme at som småbarnsmor er det uendelig mye bedre med hjemmekontor, fordi i stedet for at jeg henter kaffe ved kaffemaskinen og slår av en prat med en kollega i 5 minutter (om noe helt annet enn jobb!) så slenger jeg inn et lass i vaskemaskinen. Eller jeg samler sammen div leker så støvsugeren kan gå. Småting som kan gjøres mens koden min surrer feks, hvor jeg på kontoret hadde skravlet med sidemann eller lest avisen. For jeg er ikke usosial på noe vis, jeg er bare introvert. Og det er veldig merkelig at vi introverte klarer helt fint å se at ikke alle er som oss, vi skjønner at ekstroverte har andre behov. Men andre veien er det lite forståelse, disse sosiale sommerfuglene ser ikke ut til å kunne fatte og begripe at ikke alle er som dem. Det er jo litt merkelig.. Anonymkode: 0f926...118 💯 Anonymkode: ad8f0...7c4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #34 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er mellomleder. Og det stemmer faktisk at veldig mange lengtet tilbake under pandemien. Dagene ble for monotone, det var vanskelig å skille jobb og fritid, man slet med rutiner, man savnet det sosiale med kaffe og lunsj, og også psykiske utfordinger. Dette gjaldt egentlig alle aldersgrupper, bortsett fra småbarnsfamilier som ble presset inn i rutiner og effektivitet på grunn av barna. Det er nok ikke det folk flest roper høyest om, men for oss som veiledet andre var det tydelig at påtvunget hjemmekontor var et problem for en stor gruppe. Det interessante er at produktiviteten (kvantitet) gikk opp, men kvaliteten på utført arbeid gikk betydelig ned. Man skal ikke undervurdere effekten av å jobbe tett med andre, ha noen på pulten ved siden av du kan sparre litt med, overhøre noen som har en faglig diskusjon, og så videre. Anonymkode: 9ad57...6f1 Kanskje for de ekstroverte, men ikke de introverte arbeidstakerne dine. Mas, støy og åpent landskap gjør at jeg får gjort, kanskje 10% av jobben min den dagen. Jeg et helt avhenging av ro og fred for å konsentrere meg. Anonymkode: ad8f0...7c4 10 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #35 Del Skrevet 17. februar Min samboer jobber i et ganske så profesjonelt og lukrativt selskap. At de tilbyr hjemmekontor er ikke noe de reklamerer for, men de har heller ikke noe problem med å gi hjemmekontor til de som ønsker det. Tanken er at det er viktigere å beholde dyktige og kunnskapsrike ansatte, enn å tvinge dem på et kontor når de jobber best hjemmefra. Dessverre er det ikke alle arbeidsgivere som tenker slik. Men det er mulig de må gi etter for presset etterhvert. Mange har uttrykt at de heller vil ha en jobb som tilbyr hjemmekontor, enn en jobb som tilbyr høyere lønn. En ny generasjon vokser opp, som ønsker å prioritere livskvalitet, enn å leve i et hamsterhjul. De selskapene som kommer til å gjøre det best, er de som lytter til hva sine ansatte ønsker. Sett at dette er ansatte er viktige å beholde. Så man skal ikke være så redd for å si ifra om hva man ønsker! Anonymkode: b73ff...327 8 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #36 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kanskje for de ekstroverte, men ikke de introverte arbeidstakerne dine. Mas, støy og åpent landskap gjør at jeg får gjort, kanskje 10% av jobben min den dagen. Jeg et helt avhenging av ro og fred for å konsentrere meg. Anonymkode: ad8f0...7c4 Nei, opplevde det var værst for de introverte, og litt ensomme. De som fikk det sosiale gjennom jobb, og hadde lite nettverk ellers. De ekstroverte hadde mange de kunne ringe, arrangerte "fredagspils" og andre sammenkomster på video, og brøt nok også noen regler.. Anonymkode: 9ad57...6f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #37 Del Skrevet 17. februar Det er kjempebra dette strammes inn over hele linja. Folk får komme seg på jobb, ble altfor slepphendt med disse hjemmekontorene støtt og stadig. Anonymkode: 8e70f...37b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #38 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nei, opplevde det var værst for de introverte, og litt ensomme. De som fikk det sosiale gjennom jobb, og hadde lite nettverk ellers. De ekstroverte hadde mange de kunne ringe, arrangerte "fredagspils" og andre sammenkomster på video, og brøt nok også noen regler.. Anonymkode: 9ad57...6f1 De som hadde det verst under pandemien, var nok definitivt de som har sitt sosiale liv på jobb. Det kan godt hende de som er ensomme, ofte er introverte, men for veldig mange av oss introverte var pandemien helt strålende. For min daværende samboer, derimot, var det helt forjævlig. Han var jo vant til å være sosial med folk en 5-6 ganger i uka, minst. Da alt stengte ned, visnet han hen. Mens jeg blomstret opp av å slippe å forholde meg til folk så ofte, og tok dermed masse kontakt med folk på de måtene det var mulig. Jeg ble leder under korona, og opplevde det ikke som noe stort problem å ha alle mine ansatte på hjemmekontor. Og ingen av mine ansatte ga uttrykk for at det var noe problem heller. De har kommet motvillig tilbake ettersom bedriften krevde det, men vi har fortsatt overvekt hjemmekontor hos 95 %. Selv har jeg heldigvis mulighet for hjemmekontor to dager i uka, og får dermed unna mesteparten av konsentrasjonsarbeidet mitt da. Nå er jeg på jobb, og ble avbrutt midt i noe som krever tankevirksomhet og har snart et møte igjen, så nå logga jeg på Kvinneguiden. Blir ikke ferdig med den oppgaven i dag, den får nok vente til hjemmekontor på torsdag ... Anonymkode: 6e7a4...a1f 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #39 Del Skrevet 17. februar Jeg jobber privat og har signert avtale på to dager hjemmekontor i uka. Før hadde bedriften mulighet for opp til tre dager i uka, men har nå redusert til to. Hvis de fjerner muligheten for hjemmekontor så kommer jeg til å søke meg en annen jobb som tilbyr dette. Anonymkode: 8d2e0...4a8 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #40 Del Skrevet 17. februar Jeg foretrekker å være på jobb fysisk ganske ofte, men er likevel for at en leder/arbeidsgiver må kunne begrunne hvorfor ansatte må på jobb fysisk. Kan ikke snakke for alle, men min jobb og mine arbeidsoppgaver lar seg ganske enkelt måle om jeg gjør jobben min eller ikke. Både kvantitativt og kvalitativt. Så lenge jeg og mine kollegaer gjør jobben vår, så bør det være uinteressant om vi sitter hjemmefra eller på kontoret. Begynner å ane en trend hvor arbeidsgivere kommer med vikarierende begrunnelse til hvorfor man strammer inn på hjemmekontor. Det er som sagt i mange tilfeller målbart om de(n)ansatte gjør jobben sin eller ikke fra hjemmekontor. Anonymkode: 75abb...1de 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå