AnonymBruker Skrevet 12. august #141 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 13.18): Har merket at i vår bedrift privat innenfor markedsføring virker det som om sjefene ikke lengre vil la oss jobbe hjemmefra i like stor grad, andre som føler på det samme? Er dette en trend fra USA som de føler de må henge seg på? Anonymkode: d6fbd...767 Det er nok i så fall en kortvarig trend. Det later til at de mindre seriøse arbeidsgiverene enda ikke har evnet tatt innover seg hva eldrebølgen betyr, presis. Vi ser en redusert tilgang på arbeidskraft, både grunnet reduserte fødselstall OG økt velstand i det øvrige Europa, de delene som til nå har stått for en del underbetalt og godt utnyttet arbeidskraft inkludert. Denne trenden vil vare «evig» hva mennesker som lever nå angår. Og den fører til mangel på arbeidskraft, som igjen fører til både økt konkurranse om den eksisterende arbeidskraften og behov for effektivisering. Mangel på noe betyr at den eller de som selger dette «noe» (i vårt tilfelle mennesker som selger sin tid og/eller kompetanse) kan forlange både høyere pris OG bedre betingelser. 4-dagersuken er en naturlig konsekvens det samme er et arbeidsliv som tekkes de ansatte. Fri hele påsken med lønn for å få «knabbe» 3 kvalifiserte ansatte fra konkurrenten? Avtaler som er utført. 4-dagersuke og betalt fri for ting som foreldremøter og innfasing i skole/barnehage? Eksempler på ekte avtaler folk har fått for å la være å slutte. Søk deg over til et annet firma, ts. De som ikke alt er så underbemannet at de er desperate er uansett ikke levedyktige. Anonymkode: 59207...b92 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #142 Skrevet 12. august Da min tidligere arbeidsplass strammet inn på hjemmekontor etter pandemien, sluttet jeg. Dersom min nye arbeidsgiver fjerner muligheten for hjemmekontor kommer jeg til å finne meg en ny jobb igjen. Som småbarnsforelder er mulighet for hjemmekontor et uunnværlig gode, da det er klin umulig å pendle til/fra jobb i rushen, jobbe 8 timer og fortsatt rekke å hente barna innen rimelig tid, eller få i de et måltid før det er videre på fritidsaktiviteter. Med hjemmekontor rekker jeg alt det ovenstående, og jeg er også hjemme når eldstemann, som ikke lenger har SFO, kommer hjem. Da jeg jobbet et sted som ikke tilbød hjemmekontor i det hele tatt, tok jeg ikke med meg jobb-PC’en hjem (der var det jo ingen grunn til) Ergo kunne jeg ikke jobbe når barna var syke, eller jeg selv var for pjusk til å reise inn til kontoret. Jeg kunne heller ikke logge meg på på kveldstid for å løse saker som oppsto. Nå som jeg har barn som skal hentes og videre på fritidsaktiviteter, har jeg heller ikke mulighet til å jobbe overtid fra kontoret. Ergo ville effektiviteten gått ned og fraværet gått opp, så dette er ingen poeng verken for meg eller arbeidsgiver. Anonymkode: 38019...d4a 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå