Gå til innhold

Vanskeligere å få hjemmekontor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har merket at i vår bedrift privat innenfor markedsføring virker det som om sjefene ikke lengre vil la oss jobbe hjemmefra i like stor grad, andre som føler på det samme? Er dette en trend fra USA som de føler de må henge seg på? 

Anonymkode: d6fbd...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min jobb, en lokal sparebank, gikk nettopp ut og sa at de skal stramme hardt inn på hjemmekontor. 

Så da må de vel og bare godta at det blir mindre utført arbeid og mer sykemelding, når de i tillegg tvinger oss til å sitte i åpne landskap… 

Leter etter ny jobb jeg 🤷‍♀️

Anonymkode: 0f926...118

• Liker 28
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke blitt vanskeligere hos oss, heldigvis. De var veldig skeptiske i begynnelsen av pandemien, til de så resultatene. 

Anonymkode: ef70a...463

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er strammet inn kraftig hos oss. Det fører til en del forskjellsbehandling og misnøye. Vi har gode og attraktive lokaler med bra utstyr og tilrettelegging, og pendlerreising er ikke et problem for meg. Likevel representerer ledelsens holdning en barnehagementalitet som jeg sliter mer og mer med.

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har blitt vanskeligere der jeg jobber også. Jeg jobber i en offentlig etat. Vi har landskap med free seating og ca 100 plasser til 190 ansatte, så alle kan ikke være på kontoret samtidig. Allikevel strammer de inn. Tidligere var regelen 3 dager på kontoret. Nå er det 4 og om du skal ha en hjemmekontordag skal det skrives avtale med nærmeste leder og den skal være tidsbegrenset og begrunnet. De sier at det er pga arbeidsmiljøet. Resultatet er en vill forskjellsbehandling.  Noen avdelingsledere driter i det og lar sine bestemme selv og noen, som min, sier knapt ja til en eneste hjemmekontordag. Jeg tror ikke de ser helt at det ville vært en fordel for kontoret om de sa ja litt oftere. De skal til og med drøfte om det skal være greit å ha hjemmekontor når veiene ikke er brøyta og buss og tog står eller om de som ikke kommer fram må ta en feriedag...

Anonymkode: 34f4e...8aa

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det strammes inn her å. Fordi det er noen som har utnyttet det og ikke jobba så effektivt som dem skal gjør. Kjører unger her og der og gjør avtaler i «arbeidstiden». Avtalen var at vi kan styre dagen selv bare jobben blir gjort. Men jobben ble ikke gjort fordi noen ble veldig tilgjengelig for familien as enn å si at dem ikke er egentlig på jobb no. Så dette kan vi ta i ettermiddag. 

Anonymkode: f65f9...e24

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har fast hjemmekontor, hatt i mange år. Hos oss velger vi helt selv, noen er fast hjemme, noen er fast på kontoret og noen har en hybrid løsning.

Men jeg har hatt hjemmekontor siden lenge før pandemien

Anonymkode: 09c8a...cf4

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har merket at i vår bedrift privat innenfor markedsføring virker det som om sjefene ikke lengre vil la oss jobbe hjemmefra i like stor grad, andre som føler på det samme? Er dette en trend fra USA som de føler de må henge seg på? 

Hva har USA med det å gjøre? Å jobbe hjemmefra er stort i USA, vært det lenge før Covid, og er det enda. 

Anonymkode: 1e9f5...990

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva har USA med det å gjøre? Å jobbe hjemmefra er stort i USA, vært det lenge før Covid, og er det enda. 

Anonymkode: 1e9f5...990

Det ser ut til at de har et skifte på gang, se feks https://www.businessinsider.com/companies-requiring-return-to-office-rto-mandate og nyheten om at alle statsansatte også skal tilbake så fort som mulig 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også opplevd en sånn tendens (jobber som konsulent så jeg er på flere ulike arbeidsplasser). Nesten så jeg håper på ny pandemi eller noe. 

Hjemmekontor gjør virkelig livet mitt så mye enklere. Heldigvis har jeg en kompetanse som er ganske etterspurt så jeg kan velge de oppdragene som gir meg mer fleksibilitet. Syns det er utrolig gammeldags at så mange sjefer insisterer på å få folk tilbake på kontoret, samtidig som arbeidsforholdene på kontor blir stadig dårligere med free seating og alt det der 

Anonymkode: cc434...ebb

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette har nok sammenheng med at utrolig mange ledere er ekstroverte og selv foretrekker å jobbe fra kontoret. Dette blir selvsagt kjedelig dersom de fleste jobber hjemmefra 2-3 dager i uken. Hos oss er det ganske glissent hver dag, for folk velger selv hvilke dager man jobber hjemmefra. Nå begynner sjefene å sutre over at det er så få på kontoret og at dette skader business osv. når sannheten er at produktiviteten er fortsatt skyhøy, men de som er ekstroverte savner å ha folk rundt seg for å få «energi», og da skal folk piskes tilbake på kontoret selv om arbeidsforholdene er forstyrrende (få møterom, få stillerom, åpen landskap). 

Anonymkode: a60cf...1db

• Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette har nok sammenheng med at utrolig mange ledere er ekstroverte og selv foretrekker å jobbe fra kontoret. Dette blir selvsagt kjedelig dersom de fleste jobber hjemmefra 2-3 dager i uken. Hos oss er det ganske glissent hver dag, for folk velger selv hvilke dager man jobber hjemmefra. Nå begynner sjefene å sutre over at det er så få på kontoret og at dette skader business osv. når sannheten er at produktiviteten er fortsatt skyhøy, men de som er ekstroverte savner å ha folk rundt seg for å få «energi», og da skal folk piskes tilbake på kontoret selv om arbeidsforholdene er forstyrrende (få møterom, få stillerom, åpen landskap). 

Anonymkode: a60cf...1db

Dette, men også at noen bedrifter må ha noen til å fylle byggene de eier (særlig i usa). Og noen sjefer er kontrollfreaks. Heldigvis har jobben min fritt med hjemmekontor som jeg har fått satt i kontrakten min. Men hadde jeg jobbet ett sted som tok bort hjemmekontor så hadde jeg heller ikke jobbet hjemme når jeg var syk. Nå når jrg har mye hjemmekontor jobber jeg nesten alltid uansett hvor syk jeg er (med mindre det er kraftig hodepine). Og jeg er også fleksibel og jobber kveld/helg om sjefen plutselig får noe som haster. Dette hadde jeg aldri gjort om ikke arbeidsgiver også er fleksibel. Enkelte arbeidsplasser tror de kan få i pose og sekk.

Jeg har veldig ettertraktet kompetanse. Kommer aldri til å aksepere en stilling uten fritt hjemmekontor igjen.

Anonymkode: c4958...5be

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har blitt vanskeligere der jeg jobber også. Jeg jobber i en offentlig etat. Vi har landskap med free seating og ca 100 plasser til 190 ansatte, så alle kan ikke være på kontoret samtidig. Allikevel strammer de inn. Tidligere var regelen 3 dager på kontoret. Nå er det 4 og om du skal ha en hjemmekontordag skal det skrives avtale med nærmeste leder og den skal være tidsbegrenset og begrunnet. De sier at det er pga arbeidsmiljøet. 

Anonymkode: 34f4e...8aa

Det mest fornuftige ville vært at sjefene måtte begrunne hvorfor man ikke kunne jobbe hjemme, feks hvis noen leverer dårligere hjemmefra. De som innfører full tilstedeværelse når det ikke er nødvendig, kommer til å tape kampen om arbeidstakerne. Spesielt i staten, der det er levert et skikkelig mageplask av et lønnsoppgjør. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har en ekstrovert sjef som stadig kommer med uttalelser som «er det ikke en god energi i disse lokalene», «får du ikke inspirasjon av hvor fint det er å treffe alle sammen», mens svaret mitt er stort sett «nei». Han er en erfaren mann, og en god menneskekjenner etter mange år som sjef. Men han har likevel vanskeligheter med å se at alle ikke er ekstrovert som han. Før pandemien så fikk alle nei på hjemmekontor om det ikke var noe spesielt. Nå er det helt fritt, han har opplevd at det funker, selv om jeg vet at han personlig helst vil ha alle på jobb. Jeg er gravid med nummer to, og har få uker igjen til permisjon. Har kun vært sykmeldt delvis i to uker som følge av en forbigående sykdom, men ellers kunnet jobbe fullt. Det hadde jeg aldri klart om jeg måtte på kontoret hver dag og fikk den ubehagelige pendlerreisa gjennom Oslo. 

Anonymkode: 437ce...fef

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en ekstrovert sjef som stadig kommer med uttalelser som «er det ikke en god energi i disse lokalene», «får du ikke inspirasjon av hvor fint det er å treffe alle sammen», mens svaret mitt er stort sett «nei». Han er en erfaren mann, og en god menneskekjenner etter mange år som sjef. Men han har likevel vanskeligheter med å se at alle ikke er ekstrovert som han. Før pandemien så fikk alle nei på hjemmekontor om det ikke var noe spesielt. Nå er det helt fritt, han har opplevd at det funker, selv om jeg vet at han personlig helst vil ha alle på jobb.

Anonymkode: 437ce...fef

Da har du en ganske fornuftig sjef tross alt, som klarer å se forbi sin egen personlighet. Under pandemien ble det stadig fremstilt som om folk lengtet tilbake til åpent landskap. Men jeg har faktisk ikke hørt en eneste som ikke er sjef fortelle om den lengselen. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forskjellsbehandling mellom avdelinger er vel det verste her... Hos oss har spesielt en avdeling innenfor salg tatt seg friheter. Det henger også sammen med at noen av sjefene har spesialavtaler fordi de blir langt unna. Så har vi også "fjernjobbere" som bor halve tiden på en annen kant av landet. Og opptil flere med flere timers reisevei. Så sklir det ut. En avdeling som er en del av selskapet, har en ordning der de kan ha hjemmekontor 4 dager i uka! Dette skyldes blant annet at det er attraktiv arbeidskraft, men ikke mye penger til å betale lønn helt på bransjenivå, så da får de mer frihet i stede. En annen årsak er at det ikke er kontorplasser til mer enn ca halvparten...

... selv er jeg mellomleder og tar som regel maks 1 dag hjemmekontor i uka, selv om 2 egentlig er ok nå. Synes det er uinspirerende når det bare er en håndfull på jobb og hele avdelinger er borte mer enn 2 ganger i uka.

Anonymkode: 1f141...f5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Da har du en ganske fornuftig sjef tross alt, som klarer å se forbi sin egen personlighet. Under pandemien ble det stadig fremstilt som om folk lengtet tilbake til åpent landskap. Men jeg har faktisk ikke hørt en eneste som ikke er sjef fortelle om den lengselen. 

Men jeg hørte om lengselen etter å komme seg ut av hjemmet, spesielt de som hadde småbarn. De hylte om det fra første dag barnehagene stengte. 

Anonymkode: f74af...a78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg hørte om lengselen etter å komme seg ut av hjemmet, spesielt de som hadde småbarn. De hylte om det fra første dag barnehagene stengte. 

Ja, mange som ble gal av å måtte ta hånd om barna sine 😅 og du har rett i at det er disse som var mest glad i å komme på jobb igjen også. Men de fikk jo kanskje ikke så mye gjort hjemme som de som jobbet alene i ro og fred. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva har barnehagestengningen under pandemien med dette å gjøre? 
Selvsagt var det ikke stas for de som måtte jobbe fullt og ha hjemmebarnehage samtidig. 

Jeg byttet jobb etter pandemien fordi min daværende leder ville ha meg tilbake på kontoret 100%. Eller; Jeg kunne til nød få beholde hjemmekontor 1 dag i uka. Min nåværende arbeidsplass tillater hjemmekontor 2 dager i uka, og jeg ser meg om etter en ny jobb da pendling i rushen kombinert med foreldrerollen rett og slett er for tøft. 

Det forrige og nåværende arbeidsplass har til felles er at de begge forventer at man jobber fullt fra hjemmekontor ved sykdom. Jeg har mer enn én gang ringt inn og sagt jeg har sykt barn, for å bli møtt med: «ok, da jobber du hjemmefra i dag da.» Dersom arbeidsgivere begrenser muligheten til hjemmekontor er det viktig at vi som arbeidstakere ikke lar rettigheter det har tatt mange tiår å fremforhandle gå til spille. Fleksibilitet kan ikke bare få en vei.

Anonymkode: 38019...d4a

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber i staten og har to dager hjemmekontor i uka, og det ser ikke ut som det blir noen endringer med det første 😊

Anonymkode: 124fb...5a2

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...