Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har leid ett hus i 4 år. Det ble leid ut for at han har ikke fått solgt, nå skal han på nytt prøve å selge det. Han leide ut til meg som har både små barn og hund, noe som også står i kontrakten at det er lov med dyrehold. Noe slitasje har jo det selvsagt blitt. 

På huset i seg selv er det gjor veldig billige løsninger. Billig gulv, malt fliser på badet som selvsagt har begynt å flasse osv. Ekstremt manglende vedlikehold som eier ikke har brydd seg om å gjør. Jeg har gjort normalt vedlikehold, plenklipping osv. 

Nå skal huset selges, å jeg har fått en liste over alt som skal gjøres klart til fotograf om en uke. 

Det er maling av badet, fjerne alt av pynte-gjenstander, vaske huset og terrasse med høytrykk, fjerne alt av leker på rommet til ungene, alt av bilder og det som er personlig skal fjernes. Måtte også fjerne kaffe-trakter og airfryer fra kjøkken-benken. Jeg har også satt inn en ekstra kommode på badet, for ekstra plass, den måtte også fjernes. På alt det her har jeg en uke på meg, å da er jeg i full jobb også. Kan han kreve det her? Mest lyst å si at han får ta alt etter jeg har flyttet ut, men det er vel ikke lov det heller? Står i kontrakten av eier skal få lov til å holde visninger osv. Men han kan vel ikke kreve at det skal være hans standard når det kommer fotograf? Jeg har ikke plass til å gjøre av alle tingene heller 🤷‍♀️ 

Anonymkode: ac639...6ad

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eh .. å kreve at du fjerner disse tingene er da helt normalt ved visning? Ikke noe synskt her?
enste er maling av bad og hvilke avtale der har rundt det. 

Du skriver at huseier ikke har vedlikeholdt, men du er klar over at det er din jobb som leietaker å vedlikeholde ? vaske fasade osv .. det står i loven 😅

Anonymkode: 83ba1...926

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal vedlikeholde boligen, men ikke pusse opp. Rydde litt og vaske så det er visningsklart må du selvfølgelig. Men så lenge du betaler leie skal du jo kunne bo der som vanlig, og ha alle eiendelene dine der.

Anonymkode: e33a8...333

• Liker 19
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Eh .. å kreve at du fjerner disse tingene er da helt normalt ved visning? Ikke noe synskt her?
enste er maling av bad og hvilke avtale der har rundt det. 

Du skriver at huseier ikke har vedlikeholdt, men du er klar over at det er din jobb som leietaker å vedlikeholde ? vaske fasade osv .. det står i loven 😅

Er det min jobb å vedlikeholde f.eks mose på taket, fukt-skader osv..? Jeg har tatt normalt vedlikehold, som å vaske terrasse osv til hver sommer, plenklipping, sørget for god lufting. 

Jeg har solgt hus før, men lot jo det se ut som det bodde folk på bildene. Tok selvsagt vekk litt leker, men det sto no igjen noen leker på hyllene pent plassert.  Hadde jo også noen planter og pynte-gjenstander fremme. Nå skal jeg fjerne alt, syns det er merkelig. Syns også det er rart at jeg må fjerne små-møbler som kommoder osv..

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har leid ett hus i 4 år. Det ble leid ut for at han har ikke fått solgt, nå skal han på nytt prøve å selge det. Han leide ut til meg som har både små barn og hund, noe som også står i kontrakten at det er lov med dyrehold. Noe slitasje har jo det selvsagt blitt. 

På huset i seg selv er det gjor veldig billige løsninger. Billig gulv, malt fliser på badet som selvsagt har begynt å flasse osv. Ekstremt manglende vedlikehold som eier ikke har brydd seg om å gjør. Jeg har gjort normalt vedlikehold, plenklipping osv. 

Nå skal huset selges, å jeg har fått en liste over alt som skal gjøres klart til fotograf om en uke. 

Det er maling av badet, fjerne alt av pynte-gjenstander, vaske huset og terrasse med høytrykk, fjerne alt av leker på rommet til ungene, alt av bilder og det som er personlig skal fjernes. Måtte også fjerne kaffe-trakter og airfryer fra kjøkken-benken. Jeg har også satt inn en ekstra kommode på badet, for ekstra plass, den måtte også fjernes. På alt det her har jeg en uke på meg, å da er jeg i full jobb også. Kan han kreve det her? Mest lyst å si at han får ta alt etter jeg har flyttet ut, men det er vel ikke lov det heller? Står i kontrakten av eier skal få lov til å holde visninger osv. Men han kan vel ikke kreve at det skal være hans standard når det kommer fotograf? Jeg har ikke plass til å gjøre av alle tingene heller 🤷‍♀️ 

I min bok nei ikke hele listen + at fristen er alt for kort 

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du skal vedlikeholde boligen, men ikke pusse opp. Rydde litt og vaske så det er visningsklart må du selvfølgelig. Men så lenge du betaler leie skal du jo kunne bo der som vanlig, og ha alle eiendelene dine der.

Anonymkode: e33a8...333

Ja, skal selvsagt vaske ekstra, å re opp sengene fint, sørge for at alt av vindu og speil er rene osv. Men syns det er for mye å forlange at jeg må fjerne alt av pynt, små-møbler og male i tillegg. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville absolutt sagt at dette var for mye på for kort tid. Huseier må kunne komme og hjelpe til ja med vask av terasse og maling i allefall. Rydding og enkel vask må du kunne gjøre. Å fjerne kommoden må han hjelpe deg med. 

Anonymkode: acb07...b47

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Når fotografen er der så flytter dere bare tingene unna der han tar bilder hele tiden. Du trenger ikke flytte det permanent. Liksom tar den lille kommoden ut i stua når det tas bilder på badet, så flytter den inn igjen etterpå. 

Hadde ikke godtatt å måtte male, hadde gitt han tidspunktene du er på jobb og han selv kan komme inn å male.

Endret av Snabeltann
  • Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vedlikehold utover vanlig renhold og bytte av slitedeler som feks lyspærer skal spesifiseres i kontrakten, ellers er det huseiere ansvar.

Anonymkode: 219e8...d4c

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Kan du henvise til lovtekst? 

Anonymkode: 5914c...41e

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vedlikehold utover vanlig renhold og bytte av slitedeler som feks lyspærer skal spesifiseres i kontrakten, ellers er det huseiere ansvar.

Anonymkode: 219e8...d4c

Skal man vaske fasade som leietaker av leilighet også? Det har jeg aldri gjort. Aldri klippet plen når huseier er borte heller. Det står ingenting om i kontrakten. 

Jeg har gjort vanlig vedlikehold som støvsuger og vask inne, og bytting av lyspærer. Ingenting annet. Blir noe ødelagt så kjøper huseier nytt.

Anonymkode: 2fd26...f70

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Om dette er lov skal jeg jammen få meg leieboer før jeg selger jeg også, for det er fryktelig mye jobb å klargjøre et hus for salg. Såååå deilig å bare dytte det over på en leieboer! 😁

Fleip til side, nei dette høres ikke ok ut. Han må selvsagt klargjøre huset for salg selv, og bidra til at huset er klart for fotografering og visning selv. Burde litt ydmykt be deg bidra til å fjerne ting i henhold til at det blir bra bilder, og tilby seg å bidra til dette. Finne en løsning sammen med deg. Maling, mosefjerning, oppussing og terrasse må han selv fikse. Du bør ha det rent og ryddig under prosessen, mens han som selger selv må ta de større jobbene. 

Kommoden og ting på disken kan bare flyttes bort når det tas bilder, og om han ønsker det fjernet ved visning får han selv finne løsning på dette, med avtale med deg om å ta bort og sette tilbake. 

Det er litt stress å selge, men selvsagt selger selv som må ta det stresset i hovedsak. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 9
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å kalle dette sinnsyke krav fra huseier, er noe som faller tilbake på deg selv. 

Ordet sinnsyk er heller ikke noe som normalt passer inn i denne settingen. 

At du er irritert, greit nok, dine følelser, ditt problem. Du har visst hva du flytter inn i og betingelsene rundt denne boligen. 
Hvordan hadde dette vært om rollene ble byttet, du var utleier som skulle selge, og som kommer inn i en bolig du bare blir deprimert av å se hvordan leieboeren har ordnet til? 

Rydd opp etter deg og bruk uken på å ordne opp, eller bruk kommende uke på å pakke sammen og flytte ut. Ut må du jo uansett, en dag. 

PS: Minilager er oppfunnet, og de kan brukes mot betaling, selvsagt.

Anonymkode: 17e1a...840

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Som leietager har du ansvar for innbo, ikke utvendig fasade. Han kan heller ikke kreve at du skal male etter fire år. Denne fyren bekrefter bare negative stereotyper av private utleiere.

edit: hvorfor er du ikke medlem av leieboerforeningen? 

Endret av 000VF000
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan kreve å få tilgang til boligen - etter avtale - for å holde visninger. 

Kan ikke kreve noe av det andre. Det er selvsagt rimelig å rydde litt ekstra etter å ha blitt spurt høflig. 

Anonymkode: 704ab...a92

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva som er vanlig når man selger en bolig som er leid ut. Men forestiller meg at det mest praktiske er å selge etter at leietaker har flyttet. Blir litt drøyt å forlange at leietaker, som ikke får noe igjen for innsatsen, skal stå for alt det du skriver. Huseier, som er den som håper på å få ekstra betalt for boligen når badet er malt, terrassen beiset og plenen klippet, må gjøre dette selv. Så rydder du vekk innenfor rimelighetens grense. Tenk på det som forarbeid til pakkingen i forbindelse med flytting. 

Anonymkode: 156db...c8c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du skal ikke ordne for hans visning ved salg. Herregud. Og utleier tar ellers alt av vedlikehold innenfor normal slitasje på bolig når man leier. Sjekk kontrakten din. For en bortskjemt løk.

Anonymkode: 3a62c...84d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

At du er irritert, greit nok, dine følelser, ditt problem. Du har visst hva du flytter inn i og betingelsene rundt denne boligen. 
Hvordan hadde dette vært om rollene ble byttet, du var utleier som skulle selge, og som kommer inn i en bolig du bare blir deprimert av å se hvordan leieboeren har ordnet til? 

Rydd opp etter deg og bruk uken på å ordne opp, eller bruk kommende uke på å pakke sammen og flytte ut. Ut må du jo uansett, en dag. 

Det er da måte på kverulering på et ord.

Den som skal selge skal selvfølgelig ordne sin egen bolig for visning. Leieboere ordner når de selv flytter ut etter normalkrav fra kontrakten. Ts trenger ikke gjør noe. Det er selvfølgelig fint hvis ts rydder og vasker, men alt det andre er bare tull. Det får han fikse selv.

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ja, skal selvsagt vaske ekstra, å re opp sengene fint, sørge for at alt av vindu og speil er rene osv. Men syns det er for mye å forlange at jeg må fjerne alt av pynt, små-møbler og male i tillegg. 

Det er ikke din jobb.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du reagerer på misbruken av ordet "sinnsyk", men kan selv bruke ordet deprimert når du kunne brukt skuffet eller oppgitt? Hvordan vet du at TS har misbrukt og neglisjert boligen? 

Anonymkode: 5914c...41e

• Liker 8
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...