Gå til innhold

Hvorfor takler mange ungdomer dårligere motgang idag en før ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man kunne avbryte skolegangen og gå inn i arbeidslivet; en jeg gikk med på videregånde sluttet etter noen uker i 1. gym som 16-åring, og begynte i Posten. Alt gikk bra med ham; vet ikke hvilke arbeidsoppgaver han fikk, men det var sikkert mye å velge mellom.

Samme med andre arbeidsplasser i industrien; man trengte ikke skolegang for å begynne på for eksempel Freia.

Idag hadde vedkommende vært sjanseløs.

Anonymkode: f22d9...fb6

Vel, når vet eg ikkje noe  kvalitetskravene hos Freia er, men kan liste opp en rekke bedrifter / fagområde hvor det er stor mangel på arbeidskraft, utan 3 år videregående skolegang.  

Den økonomiske veksten i Norge har ført til at yrkesfagligestudier  er blitt nedprioritert til fordel for akademiske utdannelser. Murere, snekkere, annleggarbeidere, sveisere,  og jobber innenfor fiskeforedling er   satt bort til utenlanske fordi  norsk ungdom har valgt bort slike jobber til fordel for akademiske jobber hvor de slipper å skitne.  95 % av alle politikere på stortinget har aldri hatt smurning, og møkk på fingrene, og  mangler yrkesfaglig bakrunn.  

Ein bør få en holdningsendring der ein løfter statusen  yrkesvalg /håndverksfag  lønnsmessig på høgde med akademisk utdannelser.  Psykiske problemer var det også før, men det var ikkje diagnosert som sykdom iden utsrekning som nå

Det finnes ein ressurs i alle mennesker, og  selv også dem som sliter med diagnosen  psykisk, Det  handler bare om bli  verdisatt, og bli inkludert i eit samfunn som er blitt mer opptatt av matriell velstand,m og penger en menneskeverdet

Anonymkode: 68384...0df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen påstår at ungdommer har nye mer press på seg nå. Da må det i såfall være pga sosiale media og mobiler.

Jeg var 18 år i 1985. Vi hadde også karakterpress. Veldig mange av oss jobbet ved siden av skole. Hele sommerferien, og gjerne lørdagsjobb. Vi trente. Helsestudioene ploppet opp. Brune skulle vi være året rundt. Vi brukte mye tid fysisk sammen med venner. Kule klær, frisør og sminke var viktig. Sossetiden var litt ekstrem. Her jeg bor, var det vanlig at begge foreldre var i full jobb. Vi ble oppdratt til å ordne opp i ting selv, learning by doing.

Da vi ble ferdig med vgs, så sto vi på egne ben. Det var ikke vanlig at foreldre fulgte til studiested, og ble der noen dager for å se at studenten fant seg til rette, som det er nå. Ikke vanlig å få penger av foreldre etter at vi ble voksne.

Så eneste forskjellen på psyken til unge, må nesten være mobilen og oppdragelsen 😄

Anonymkode: e76e4...baf

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I 1995 kostet en 1-roms sentralt i Oslo 100.000, noe som tilsvarte en årslønn, og eneboliger var heller ikke uoppnåelige; for 4 årslønner var det mye å velge mellom.

I min familie (stor leilighet) var det bare far som jobbet; mor husmor, noe som var sjeldent da. Selv med bare en inntekt var det ikke noe problem å klare seg dersom man levde sparsommelig uten sløsing.

Normen tidligere var at bare en i familien var i arbeid, og mor tok seg av barna. Det samme gjelder også idag i mange innvandrerfamilier.

Beklager; 100.000 var en årslønn ti år tidligere; i 1995 var dette mindre enn en årslønn.

Livet var enklere før med mer ansvar for eget liv og mindre materielt forbruk, noe som også preget barndommen; "nøkkelbarn" var et begrep, og man hadde leker å leke med, men ikke i de voldsomme mengdene som nå; enkelte barnerom ser nesten ut som lekebutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

https://mindfitapp.no/takle-motgang/

Omfanget av psykiske problemer blandt unge har økt i omfang de senere årene, og stadig flere unge ender på uførestatestikken.  Eit øknede antall unge bryter utav av videregående skolegang, og ender på ledighetstatestikken. Ungdomskriminalieteten har eksplodert, og  politet, lærer, rådgivere leter etter årsaken.

Barn og ungdom er landets framtid, og  dei   eldre som som idag er iferd med å gå utav  arbeidslivet og  inn i pensjonistaldren har også vert barn, og ungdomer engang.  De aller fleste av den genrasjonen  begynte i arbeidslivet  igjennomsnittleg 10 år før mange ungdomer idag.  Mange flyttet hjemmefra i 15 års alderen , og  vokste opp med plikttjeneste i forsvaret. Dei aller fleste vokste opp i  kjærnefamiliens tid da jordbruk-og fiske var livsgrunnlaget i mange hjem, og samlivsbrudd var uvanleg.   Mange voktse opp i en tid da Norge var tredje største skipfartsnasjon i verden, og mange ungdomer reiste utenriksfart i tidleg alder, og var borte fra hjemmet i mange månader.  Dei aller fleste måtte sykle,eller gå til /fra skolen, og fritidsaktiviteter var noe ungdomene måtte ta initiativet til sjølve. Dei aller fleste vokste opp i eit hjem hvor de måtte ta del i den daglige  drifta på butikken, jordbruket, fiskeriet, familiebedrifta.  Dei aller fleste vokste opp i en tid da det ikkje var lørdagfri, og  med  lengre arbeidsdager, og karentsdager både ved sykemelding, og dagpenger. 

De aller fleste eldre vokste ikkje opp med en  mobil, og foran ein PC-men. og  i eit  digitalisert samfunn med hjemmekontor,

Norge har ettehvert fått en hel genrasjon barn som vokser opp i samlivsbrudd, og utfordringer med delt omsorg. Mange barn og ungdomer vokser opp uten eit familienettverk rundt seg som før. Mange barn kommer hjem fra skolen til eit lukket hjem medan foreldre er på jobb.  De aller fleste foreldre bruker langt mindre tid saman med barna idag en før, og voksenkontakten er langt mindre. 

Kanskje ligg årsaken  i at mange foreldre  kanskje  har  mange foreldre  gitt barna forlite ansvar,  plikter , disiplin i hjemmet.   Mange barn har mistet respekten både for lærere, og  førsette på skol

Plikttjeneste i forsvaret burde aldri vert avviklet hvor mange ungdomer  m.a. lærde seg disiplin, ordensregler, samhold m.m   

Større presd og ansvar for foreldre no enn før, det samme ungdom på en annen måte enn før!

Slutt å legg all skyld på foreldre. Mange foreldre har vel aldri hatt tilstedeværende foreldre før, måtte klare alt og seg selv. Ikke ses, ikke høres. Lurer på hborfor det er mye dårlig psykisk helse da ja.. Og dagens besteforeldre er noen store egoister som aldri passer,hjelper eller annet. Det er seg selv over alt! Og sutrer når de sitter alene på gamlehjemmet senere.. (joda det fins gode besteforeldre og foreldre før..).

Anonymkode: 478cf...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke om det er det at ungdom takler livet dårligere enn før; jeg tror det går mer på at man er belastet med helt andre ting. Før var det ikke så vanlig med skilsmisse, og barn hadde en helt annen stabilitet. Mor var også ofte hjemmeværende. Da jeg var ung fantes det ikke mobiltelefoner, SoME, og datamaskiner var heller ikke så vanlig å ha hjemme. Vi lekte ute. Slåball, døball, kanonball, hoppet paradis, hoppetau. Vi hadde faste aktiviteter med en form for idrett, som lærte oss å samhandle med andre. Husker jeg hadde et sånt lite elektronisk spill på størrelsen av en mobiltlf. 

I dag får barn ipad i julegave i barnehage-alder. De har egne mobiltelefoner og er på sosiale medier i altfor ung alder.
De er oppvokst med filter, og foreldre som er rene paparazziene. Alt skal dokumenteres, unger blir tatt bilder av 100 x dagen, for å så postes i sosiale medier. 

Det er lettere å gå fra hverandre i dag enn det det var før. Kvinner er mer økonomisk selvstendige, og er ikke like avhengige av mannen for å klare seg lenger. 50-50 ordningen er forvirrende og ustabilt, ikke alle barn tåler å leve sånn. 

Så er det alle foreldre som aldri skulle vært foreldre. De som ikke evner grensesetting, de som slår, de som mishandler verbalt, de som er ressurssvake. De som ikke følger opp.
De som ikke gir barna næringsmessig god mat, og ikke skjønner hvor viktig ernæring er for mental helse. 

Anonymkode: 08eee...871

Nja. Mange barn levde i sinnsykt traumatiske hjem fordi skilsmisse ikke var en greie, så akkurat den kan du trekke tilbake.

Anonymkode: 21a4d...bde

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noen påstår at ungdommer har nye mer press på seg nå. Da må det i såfall være pga sosiale media og mobiler.

Jeg var 18 år i 1985. Vi hadde også karakterpress. Veldig mange av oss jobbet ved siden av skole. Hele sommerferien, og gjerne lørdagsjobb. Vi trente. Helsestudioene ploppet opp. Brune skulle vi være året rundt. Vi brukte mye tid fysisk sammen med venner. Kule klær, frisør og sminke var viktig. Sossetiden var litt ekstrem. Her jeg bor, var det vanlig at begge foreldre var i full jobb. Vi ble oppdratt til å ordne opp i ting selv, learning by doing.

Da vi ble ferdig med vgs, så sto vi på egne ben. Det var ikke vanlig at foreldre fulgte til studiested, og ble der noen dager for å se at studenten fant seg til rette, som det er nå. Ikke vanlig å få penger av foreldre etter at vi ble voksne.

Så eneste forskjellen på psyken til unge, må nesten være mobilen og oppdragelsen 😄

Anonymkode: e76e4...baf

Det er mobilen.

Det presset som kom fra media for enndel år tilbake var langt verre i sitt negative innhold. 

I dag er det mye negativt, men det det er mengden av innhold og tid forran skjermen, og hvordan det på skjermen er lagt opp parallelt med at så mange er avhengige av skjerm at de ikke lever tilstrekkelig utenfor.

Sammenligner seg med er uoppnåelig perfeksjon. Det er ikke av å bli fortalt de absolutt må være perfekte, men det er lagt opp til det litt mer i takt med konkuranse/ønske om å passe inn instinktet, ikke nødvendigvis mobbing når de får så store mengder flott flott flott, repetert hele tiden. Og de kanskje eller kanskje ikke sliter med å både bli valgt og ha et tilstrekkelig liv utenfor media. Dermed kan kanskje beskjeden bli litt, de der inne har suksess, er jeg som dem blir mitt liv bedre enn nå. Men er usikker om det er helt sånn.

Sikkert ikke alle akkurat det er påvirkningen, kanskje ingen opplever det akkurat sånn. Men jeg tror det er konsentrasjon, mobilen, mental sliten, mer redd fordi de vet mer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I 1995 kostet en 1-roms sentralt i Oslo 100.000, noe som tilsvarte en årslønn, og eneboliger var heller ikke uoppnåelige; for 4 årslønner var det mye å velge mellom.

I min familie (stor leilighet) var det bare far som jobbet; mor husmor, noe som var sjeldent da. Selv med bare en inntekt var det ikke noe problem å klare seg dersom man levde sparsommelig uten sløsing.

Normen tidligere var at bare en i familien var i arbeid, og mor tok seg av barna. Det samme gjelder også idag i mange innvandrerfamilier.

Interessant, for gjennomsnittlig boligpros på 50kvm i 1990 var 375 000,-... https://dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligpriser1/boligpriser-da-og-na

Og du mener man fikk sentrale ettroms til 25% av den prisen flere år senere?

Men ja, selvsagt er det enklere leve på lavere inntekt om man bor med 2-3 barn på en ettroms leilighet, men nå var det snakk om å bo med 2-3 barn i enebolig, ikke leilighet.

Anonymkode: dd27b...f40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Mine foreldre, som var født på slutten av 40-tallet (boomer-generasjonen) gikk 7 år på skole. Som 16-åring reiste min far på sjøen og min mor begynte å jobbe i systue. 

Så det vedkommende skrev var riktig, bare en generasjon tidligere.

Anonymkode: 85f81...9b8

Samme her. Far født på 50tallet. Han begynte å jobbe i 16-17 års alderen. Ikke mer skolegang etter det. Fikk jo selvsagt jobber overalt. Ja  ble ikke rik av de, men det var jobb å få uten spesiell utdanning. 

Moren min gikk vel 1 år på noe, høgskole eller hva det var. Men husker ikke om hun fullførte. Vet hun tok opp noen fag (u.skole / vgs pensum) på 90tallet. Noe slags voksenopplæring som ble tilbudt via sosialkontoret eller et eller annet.

Anonymkode: 77e51...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye av det er nok fordi det er mer åpenhet i dag, noe det ikke var før, vi har også større retter enn dere hadde før. Samtidig så må unge i dag spare til pensjon allerede fra ung alder. Det er  også større press nå enn før pga blant annet sosiale media. I dag er mobberne på skolen, de er på sosiale media og de er på telefonen. Du får ikke fri fra de når man kommer hjem. mye av  mobbing foregår på internett. Man blir også sammenlignet på en helt annen måte enn før. Likevel synes jeg faktisk at de fleste uhøflige personer man møter på er av den eldre genrasjonen. Synes også de er de mest dømmende på alle mulige måter.  Tror også en del av den eldre genrasjonen har en nedlatende holdning til de yngre . Det er veldig lett å si at folk var bedre før. 

Anonymkode: e3135...f50

Det var mange skoletapere også før, og  de barna fekk utvilsamt høre det fra sin foreldregenrasjon hva konsekvensen ble. Disiplinen blandt foreldregenrasjonen før lå på eit annet nivå en idag, og det var ingen elever som "svarte lærer, og foreldre " uten det fekk konsekvenser. Mange yngre sitt møte med arbeidslivet var brutalt når de måtte flytte fra barneromet når de var 15-16 år.  Idag sitter "farmengjengen" å gråter når de har vert borte fra hjemmet 6 uker,medan  mange ungdomer på 16-18 år  som seilte utenriks  var borte fra hjemmet i 18  månader.    

De unge må idag spare til sin pensjon som de eldre har måtte spare til sin pensjon, og mange eldre har fortsatt bare ein minstepensjon.  Mange av de eldre begynte i arbeidslivet når de var 16-17 år og har igjennomsnittleg lenger oipptjeningstid en de yngre idag.  Dessuten var yrkeslivet mer preget av fysisk tungt arbeide, lengre arbeidsdager, og velferdsnettverket var ikkje som idag. 

Fri oppdragelse har endret mange ungdomer sin holdning i  møte med  både skolen, og arbeidlivet, Mange barn har etterhvert vokst opp med bare en av foreldrene, og mange gutter har mistet farsbilde  i oppdragelsen 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er likevel ikke å gå tilbake til å gjøre det ene kjønnet økonomisk hjelpeløst og dermed 100 % avhengig av den andre parten. Menn har i all tid, frem til for 30-40 år siden, kunnet drikke, slå, drite i husarbeid og unger og heller knulle rundt som de ville, fordi kona uansett ikke hadde penger til å gå. 

Anonymkode: 68c09...402

Menn gjør fremdeles dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prestasjonspress, dagens unge skal være vellykket på alle områder. Deriblant karriere, lønn, utseende, mote, trening/diett, pent oppusset bolig, høy sosial status. Det er en grandiosistet på gruppenivå som jeg tror er veldig usunn. Før var man mer fornøyd med et vanlig familieliv, tak over hodet, trygghet i omgivelsene (fravær av krig/nød/fattigdom). De tingene som EGENTLIG er viktige. Nå blir vi aldri fornøyde, mye vil ha mer og fanden vil ha flere. Ikke alle har dette fokuset, men på gruppenivå er vi blitt for stormannsgale.

Anonymkode: 314c8...92f

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nja. Mange barn levde i sinnsykt traumatiske hjem fordi skilsmisse ikke var en greie, så akkurat den kan du trekke tilbake.

Jeg sa ikke at det var en absolutt sannhet, men kom med eksempler på årsaker. Å diskutere i hjel hvert eneste aspekt av oppvekst kommer man liten vei med, fordi alle situasjoner kan ha positivt og negativt. Så jeg trekker overhodet ikke det tilbake nei. 

Anonymkode: 08eee...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, for gjennomsnittlig boligpros på 50kvm i 1990 var 375 000,-... https://dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligpriser1/boligpriser-da-og-na

Og du mener man fikk sentrale ettroms til 25% av den prisen flere år senere?

Men ja, selvsagt er det enklere leve på lavere inntekt om man bor med 2-3 barn på en ettroms leilighet, men nå var det snakk om å bo med 2-3 barn i enebolig, ikke leilighet.

Anonymkode: dd27b...f40

De reelle prisene var at jeg fikk kjøpt en stor 2-roms sentralt i Oslo til litt over 250.000 på begynnelsen av 90-tallet; vurderte også en 1-roms på Sagene/Bjølsen til rundt 100.000, men valgte den heldigvis bort.

En jeg gikk i klassen med på VGS kjøpte som student en 1-roms i 1995 for 100.000, og en nyere 2-roms på Grünerløkka gikk på tvangssalg for under dette i disse årene; kjente selv de som bodde der.

Husker også at man litt senere fikk slengt etter seg boliger med høy fellesgjeld til priser som 20.000 eller til og med 1 krone; folk ville bare bli kvitt gjelden.

Man har masse gamle aviser i Nasjonalbibliotekets nettarkiv der man også kan finne boligannonser, så prisene fra denne tiden kan man sjekke selv; det var mange studenter som kom inn i et boligmarked på billigsalg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nowayback skrev (3 timer siden):

En ting jeg ser er at ungdomstiden starter tidligere. Allerede i 5.klasse. Da slutter nesten barna med lek, og bare "henger" i friminuttene. Jentene har begynt å sminke seg og alt handler om mobilen.

Smarttelefonen og sosiale medier har gjort at barn blir utsatt for voksenlivet for tidlig. Og foreldre som lar barna sine få telefon tidlig er svake og gir etter for presset.

Er du lærer?

Anonymkode: 64309...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg er et veldig komplekst svar på. Og så er spørsmålet om dagens unge faktisk tåler motgang dårligere, eller om det bare virker sånn fordi det er mer åpenhet rundt det nå. Dagens unge tør å kreve mer, kanskje. 

Mulig også at all åpenheten rundt det, senker terskelen for hva som oppfattes som motgang. Økt fokus på psykisk helse har nok også gitt økte sykemeldinger, for ting man ikke ville bli sykemeldt for før. I noen tilfeller er det en bra ting, men i andre tilfeller kunne kanskje legene vært "strengere". Det virker for meg som at en del unge sykeliggjør det som før ble ansett som normale følelser og svingninger i livet. 

Samtidig tror jeg at det er noe i det at dagens unge lever under et sterkt press fra sosiale medier. Man må på en måte være på hele tiden, man får aldri helt fri. Jeg tror ikke det nødvendigvis er noe høyere press på å gjøre det bra på skolen, men utdanning har blitt viktigere. Det var enklere før å komme inn på arbeidsmarkedet, og ikke minst arbeide deg oppover, uten høyere utdanning. Også hvis man droppet ut av ungdomsskole og vgs for å jobbe. Det er vanskeligere for de under 18 år å få seg jobb i dag, enn det var før. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du noen dokumentasjoner på din påstand om at mange barn levde i eit traumatisk hjem fordi skilsmisser ikkje var greier ?   Kjenner meg overhode ikkje igjenn i dine påstander, og misstenker du må vera nokså historieløs  ?

Høye tall for samlivsbrudd har utvilsamt ført til senskader hos mange barn som opplever at foreldre snakker nedsettende om hverandre i barnas nærver.    

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Adrenalina1 skrev (3 timer siden):
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Løsningen er likevel ikke å gå tilbake til å gjøre det ene kjønnet økonomisk hjelpeløst og dermed 100 % avhengig av den andre parten. Menn har i all tid, frem til for 30-40 år siden, kunnet drikke, slå, drite i husarbeid og unger og heller knulle rundt som de ville, fordi kona uansett ikke hadde penger til å gå. 

Anonymkode: 68c09...402

Ekspander  

Menn gjør fremdeles dette.

Det er trist at noen fortsatt er så ute å kjøre at de tror på dette tøvet.

Anonymkode: 48339...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mye av det er nok fordi det er mer åpenhet i dag, noe det ikke var før, vi har også større retter enn dere hadde før. Samtidig så må unge i dag spare til pensjon allerede fra ung alder. Det er  også større press nå enn før pga blant annet sosiale media. I dag er mobberne på skolen, de er på sosiale media og de er på telefonen. Du får ikke fri fra de når man kommer hjem. mye av  mobbing foregår på internett. Man blir også sammenlignet på en helt annen måte enn før. Likevel synes jeg faktisk at de fleste uhøflige personer man møter på er av den eldre genrasjonen. Synes også de er de mest dømmende på alle mulige måter.  Tror også en del av den eldre genrasjonen har en nedlatende holdning til de yngre . Det er veldig lett å si at folk var bedre før. 

Anonymkode: e3135...f50

Om du tror det var så enkelt at man fikk fri av mobberne etter skoletid når det ikke fantes sosiale medier så tar du grundig feil!

Anonymkode: 6a275...e64

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er du lærer?

Anonymkode: 64309...a50

Nei, men jobber i skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Førstegangstjeneste løser ikke problemet. Jeg har selv avtjent den, men er likevel psykisk syk og har måttet ta pause fra studiet fordi jeg ikke klarer det. 

Anonymkode: 331c4...a50

Kan skrive under på dette selv. Har vært psykisk syk mesteparten av livet, og førstegangstjenesten hjalp ikke meg heller, selv om jeg tror det kan være bra for en del.

Anonymkode: cdf38...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...