AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:20 #1 Del Skrevet søndag kl 11:20 https://mindfitapp.no/takle-motgang/ Omfanget av psykiske problemer blandt unge har økt i omfang de senere årene, og stadig flere unge ender på uførestatestikken. Eit øknede antall unge bryter utav av videregående skolegang, og ender på ledighetstatestikken. Ungdomskriminalieteten har eksplodert, og politet, lærer, rådgivere leter etter årsaken. Barn og ungdom er landets framtid, og dei eldre som som idag er iferd med å gå utav arbeidslivet og inn i pensjonistaldren har også vert barn, og ungdomer engang. De aller fleste av den genrasjonen begynte i arbeidslivet igjennomsnittleg 10 år før mange ungdomer idag. Mange flyttet hjemmefra i 15 års alderen , og vokste opp med plikttjeneste i forsvaret. Dei aller fleste vokste opp i kjærnefamiliens tid da jordbruk-og fiske var livsgrunnlaget i mange hjem, og samlivsbrudd var uvanleg. Mange voktse opp i en tid da Norge var tredje største skipfartsnasjon i verden, og mange ungdomer reiste utenriksfart i tidleg alder, og var borte fra hjemmet i mange månader. Dei aller fleste måtte sykle,eller gå til /fra skolen, og fritidsaktiviteter var noe ungdomene måtte ta initiativet til sjølve. Dei aller fleste vokste opp i eit hjem hvor de måtte ta del i den daglige drifta på butikken, jordbruket, fiskeriet, familiebedrifta. Dei aller fleste vokste opp i en tid da det ikkje var lørdagfri, og med lengre arbeidsdager, og karentsdager både ved sykemelding, og dagpenger. De aller fleste eldre vokste ikkje opp med en mobil, og foran ein PC-men. og i eit digitalisert samfunn med hjemmekontor, Norge har ettehvert fått en hel genrasjon barn som vokser opp i samlivsbrudd, og utfordringer med delt omsorg. Mange barn og ungdomer vokser opp uten eit familienettverk rundt seg som før. Mange barn kommer hjem fra skolen til eit lukket hjem medan foreldre er på jobb. De aller fleste foreldre bruker langt mindre tid saman med barna idag en før, og voksenkontakten er langt mindre. Kanskje ligg årsaken i at mange foreldre kanskje har mange foreldre gitt barna forlite ansvar, plikter , disiplin i hjemmet. Mange barn har mistet respekten både for lærere, og førsette på skol Plikttjeneste i forsvaret burde aldri vert avviklet hvor mange ungdomer m.a. lærde seg disiplin, ordensregler, samhold m.m Anonymkode: 68384...0df 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:37 #2 Del Skrevet søndag kl 11:37 Fordi de blir bombardert med dommedagsprofetier og perfekte mennesker på sosiale medier. Anonymkode: 5fb83...2c6 10 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet søndag kl 11:48 #3 Del Skrevet søndag kl 11:48 Jeg tror det er pga det er tøffoog tøffere å gå på skolen, det er hele tiden stort press på gode karakterer og at man skal bli noe I tillegg vokser disse opp med sosiale medier...der du skal få Likes, strikes etc. Og om du ikke er populær der..nei da er de ikke vært noe Ungdom tør ikke være seg selv og da tror jeg de ikke tør p stå opp for selv . Mobbing...det er ikke lenger lov å gjøre noe med de som mobber eller gjør ting vanskelige for klassen/ elev. Elever får lov til p oppføre slikt det vil uten konsekvenser)( ja dette er foreldre sine jobb og mye feil ligger dr å, men lærer idag får jo nesten ikke lov å si at en elev ikke er flink og kanskje trenger hjelp) og skolen får heller penger til mer støtte til eventuelt enkelte elever 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:57 #4 Del Skrevet søndag kl 11:57 Jeg vet ikke om det er det at ungdom takler livet dårligere enn før; jeg tror det går mer på at man er belastet med helt andre ting. Før var det ikke så vanlig med skilsmisse, og barn hadde en helt annen stabilitet. Mor var også ofte hjemmeværende. Da jeg var ung fantes det ikke mobiltelefoner, SoME, og datamaskiner var heller ikke så vanlig å ha hjemme. Vi lekte ute. Slåball, døball, kanonball, hoppet paradis, hoppetau. Vi hadde faste aktiviteter med en form for idrett, som lærte oss å samhandle med andre. Husker jeg hadde et sånt lite elektronisk spill på størrelsen av en mobiltlf. I dag får barn ipad i julegave i barnehage-alder. De har egne mobiltelefoner og er på sosiale medier i altfor ung alder. De er oppvokst med filter, og foreldre som er rene paparazziene. Alt skal dokumenteres, unger blir tatt bilder av 100 x dagen, for å så postes i sosiale medier. Det er lettere å gå fra hverandre i dag enn det det var før. Kvinner er mer økonomisk selvstendige, og er ikke like avhengige av mannen for å klare seg lenger. 50-50 ordningen er forvirrende og ustabilt, ikke alle barn tåler å leve sånn. Så er det alle foreldre som aldri skulle vært foreldre. De som ikke evner grensesetting, de som slår, de som mishandler verbalt, de som er ressurssvake. De som ikke følger opp. De som ikke gir barna næringsmessig god mat, og ikke skjønner hvor viktig ernæring er for mental helse. Anonymkode: 08eee...871 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:24 #5 Del Skrevet søndag kl 12:24 Egentlig så tror jeg ikke det er så mange flere i dag som sliter enn før men man er mer åpne om det i dag. Mange i min foreldre sin generasjon, altså de som ble født på 50-60 taller sliter ENORMT i dag med ting. Utrolig mange som drikker seg ihjel, blir innlagt med sammenbrudd, sliter med angst og depresjon, ganske jevnt mellom kvinner og menn og. De er jo ikke vant til at man prater om ting, ofte har de ikke vært gode foreldre heller så ja. Anonymkode: 0525e...676 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:31 #6 Del Skrevet søndag kl 12:31 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Fordi de blir bombardert med dommedagsprofetier og perfekte mennesker på sosiale medier. Anonymkode: 5fb83...2c6 Sådu mener at sosiale medier,og perfeksjonismen er årsaken til at ungdom takler motgang dårligere idag en før. Kravmentaliteten i skolene har endret seg, og yrkesfaglige utdannelser er blitt valgt bort til fordel for akademiske utdannelser i en tid da Norge fekk billig arbeidskraft fra utlandet. Nå er Norge ikkje lenger så attraktiv som jobbmarked for utenlanske som tidligere, og en utvikling som mange på "gølvet" har sett føre seg for 25 år sidan. Anonymkode: 68384...0df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:38 #7 Del Skrevet søndag kl 12:38 Bestemora mi jobba i alle år ja, men hun er også så emosjonelt umoden at hun kuttet kontakt med meg fordi jeg satte en grense…. En grense….. om at jeg ikke vil bli kalt for nedsettende ting…Foreldrene mine snakker jeg ikke om eller med. Og traumene går i generasjoner... Ingen som vokser opp i normale hjem med foreldre med normal psykisk helse blir psykisk syke og uføre. At dere ikke forstår det er helt utrolig. Kjærlighet og omsorg skaper friske voksne, ikke syke. Anonymkode: ddf0a...73f 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:40 #8 Del Skrevet søndag kl 12:40 Jeg vokste opp på det glade 80- og 90-tallet med Berlinmurens fall, Glasnost og en altomfattende optimisme for demokrati og fred i verden. Nå snurper nettet seg stadig trangere sammen med krig i Europa, en proteksjonistisk fascist av en president i USA og et verdensklima som preges av stadig mer ekstremvær og klimaflyktninger. For 30-40 år siden så var det helt vanlig med 7 års skolegang, og var man da skolelei så gikk man ut i jobb. Folk hadde mye enklere jobber den gang, jobber som i dag er automatisert eller effektivisert bort. De fleste familier for 30-40 år siden hadde råd til enebolig og 2-3 barn, samtidig som at den ene voksne jobbet halv stilling. Det er ren og skjær utopi i dag, hvor selv en enebolig utpå bygda koster 6 mill. I dag er du ikke verdt en dritt uten 16 års skolegang. Anonymkode: 68c09...402 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:41 #9 Del Skrevet søndag kl 12:41 Sosiale medier og langt mer komplekse krav for å fungere både i skole og arbeidsliv. Anonymkode: 33617...874 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:45 #10 Del Skrevet søndag kl 12:45 Førstegangstjeneste løser ikke problemet. Jeg har selv avtjent den, men er likevel psykisk syk og har måttet ta pause fra studiet fordi jeg ikke klarer det. Anonymkode: 331c4...a50 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:46 #11 Del Skrevet søndag kl 12:46 mommyaka skrev (55 minutter siden): Jeg tror det er pga det er tøffoog tøffere å gå på skolen, det er hele tiden stort press på gode karakterer og at man skal bli noe I tillegg vokser disse opp med sosiale medier...der du skal få Likes, strikes etc. Og om du ikke er populær der..nei da er de ikke vært noe Ungdom tør ikke være seg selv og da tror jeg de ikke tør p stå opp for selv . Mobbing...det er ikke lenger lov å gjøre noe med de som mobber eller gjør ting vanskelige for klassen/ elev. Elever får lov til p oppføre slikt det vil uten konsekvenser)( ja dette er foreldre sine jobb og mye feil ligger dr å, men lærer idag får jo nesten ikke lov å si at en elev ikke er flink og kanskje trenger hjelp) og skolen får heller penger til mer støtte til eventuelt enkelte elever Jeg kjøper ikke uten videre denne. Det var beintøft karakterjag for 40 år siden også og den gang som nå gikk mobberne fri, kanskje i enda større grad enn de gjør i dag. Anonymkode: c9af0...0d2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:46 #12 Del Skrevet søndag kl 12:46 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Egentlig så tror jeg ikke det er så mange flere i dag som sliter enn før men man er mer åpne om det i dag. Mange i min foreldre sin generasjon, altså de som ble født på 50-60 taller sliter ENORMT i dag med ting. Utrolig mange som drikker seg ihjel, blir innlagt med sammenbrudd, sliter med angst og depresjon, ganske jevnt mellom kvinner og menn og. De er jo ikke vant til at man prater om ting, ofte har de ikke vært gode foreldre heller så ja. Anonymkode: 0525e...676 Usikker på når ordet "psykisk" kom inn helse, og liten tvil om at mange ungdomer hadde utfordringer også før. Kravene mange ungdomer blei stilt overfor var langt mer utfordrende en mange ungdomer idag stårn overfor. Norge har etterhvert fått eit velferdssytem som "syr puter under ermene" og som mange vet å utnytte. Hvorfor gå på jobb når ein kan få sin lønn hos Nav. Forutsettning for å få penger i lommeboka, og få en utdannelse gikk igjennom yrkesdeltagelse, læringskontrakter, og det å møte opp på jobben, skulen etc. Anonymkode: 68384...0df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:46 #13 Del Skrevet søndag kl 12:46 De er bortskjemte. De har foreldre som hele tiden skal skåne de, noe som resulterer i at når de går inn i voksenlivet så blir påkjenningen for stor. Før dro gutter til sjøs som 16 åringer, i dag blir 16 åringer kjørt til og fra skole eller trening, foreldre er med på trening for å heie frem barna, og barna får alt gratis. Det er ikke rart dagens unge er svake, når de har foreldre med sykelig omsorg. Anonymkode: 99020...4b8 6 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:46 #14 Del Skrevet søndag kl 12:46 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vokste opp på det glade 80- og 90-tallet med Berlinmurens fall, Glasnost og en altomfattende optimisme for demokrati og fred i verden. Nå snurper nettet seg stadig trangere sammen med krig i Europa, en proteksjonistisk fascist av en president i USA og et verdensklima som preges av stadig mer ekstremvær og klimaflyktninger. For 30-40 år siden så var det helt vanlig med 7 års skolegang, og var man da skolelei så gikk man ut i jobb. Folk hadde mye enklere jobber den gang, jobber som i dag er automatisert eller effektivisert bort. De fleste familier for 30-40 år siden hadde råd til enebolig og 2-3 barn, samtidig som at den ene voksne jobbet halv stilling. Det er ren og skjær utopi i dag, hvor selv en enebolig utpå bygda koster 6 mill. I dag er du ikke verdt en dritt uten 16 års skolegang. Anonymkode: 68c09...402 ... Og alle de som utformer dagens utdanningsløp, pensumplaner og skolesystem er selv stillesittende kontorrotter som elsker fag. Det er de som lager planer for alle gutta (og jentene) som er praktisk og fysisk anlagt. Da er det jo ikke rart at det bærer fryktelig galt av sted. I dag må du ha minimum 13 års skolegang for å få lov til å jobbe i en matbutikk, og hvis du noensinne vil ha råd til å eie din egen bolig så bør du ha minst 16 års skolegang. Da er det jammen ikke rart at regjeringens siste perspektivmelding viser at hver femte ungdom sluses rett inn på Ung Ufør. Anonymkode: 68c09...402 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:47 #15 Del Skrevet søndag kl 12:47 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De fleste familier for 30-40 år siden hadde råd til enebolig og 2-3 barn, samtidig som at den ene voksne jobbet halv stilling De fleste? Nei det tror jeg ikke. Anonymkode: 5fb83...2c6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:47 #16 Del Skrevet søndag kl 12:47 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Sådu mener at sosiale medier,og perfeksjonismen er årsaken til at ungdom takler motgang dårligere idag en før. Kravmentaliteten i skolene har endret seg, og yrkesfaglige utdannelser er blitt valgt bort til fordel for akademiske utdannelser i en tid da Norge fekk billig arbeidskraft fra utlandet. Nå er Norge ikkje lenger så attraktiv som jobbmarked for utenlanske som tidligere, og en utvikling som mange på "gølvet" har sett føre seg for 25 år sidan. Anonymkode: 68384...0df Dette er det jo en del forskning på. Man skal ikke bare sammenligne seg med skolen sin. Men hele verden som oppnår suksess. Det er jo bare de man ser til. Også har vi influensere da som er så sykelig opptatt av utsende og penger Anonymkode: 6b96e...c20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:48 #17 Del Skrevet søndag kl 12:48 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De er bortskjemte. De har foreldre som hele tiden skal skåne de, noe som resulterer i at når de går inn i voksenlivet så blir påkjenningen for stor. Før dro gutter til sjøs som 16 åringer, i dag blir 16 åringer kjørt til og fra skole eller trening, foreldre er med på trening for å heie frem barna, og barna får alt gratis. Det er ikke rart dagens unge er svake, når de har foreldre med sykelig omsorg. Anonymkode: 99020...4b8 Glemte at det finnes til og med foreldre som bærer ranselen til barna når de skal på skolen. Dette har foreldre på KG skrevet. Det er bare å lese på barn og familie forumet så ser du hvorfor dagens barn er svake. Anonymkode: 99020...4b8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:51 #18 Del Skrevet søndag kl 12:51 AnonymBruker skrev (1 time siden): Norge har ettehvert fått en hel genrasjon barn som vokser opp i samlivsbrudd Jeg tror dette er mer alvorlig enn vi regner med. Man tenker at det er vanlig så da er det ikke så problematisk. Men det rører jo ved noe veldig grunnleggende i oss, tilhørighet og troen på kjærlighet. Anonymkode: 5fb83...2c6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:52 #19 Del Skrevet søndag kl 12:52 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De er bortskjemte. De har foreldre som hele tiden skal skåne de, noe som resulterer i at når de går inn i voksenlivet så blir påkjenningen for stor. Før dro gutter til sjøs som 16 åringer, i dag blir 16 åringer kjørt til og fra skole eller trening, foreldre er med på trening for å heie frem barna, og barna får alt gratis. Det er ikke rart dagens unge er svake, når de har foreldre med sykelig omsorg. Anonymkode: 99020...4b8 Jeg tenker vi heller sier at ikke alle barn i Norge er skapt for å sitte musestille på rumpa 8 timer om dagen på skolen fra de er fem år gamle, for så å kjøres hjem for å sitte musestille på rumpa i 5 timer der også før de legger seg. 70 % av Norges voksne befolkning er overvektige og stadig flere barn. Skjerm, sosiale medier og internett generelt er ren gift. Anonymkode: 68c09...402 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:53 #20 Del Skrevet søndag kl 12:53 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De fleste? Nei det tror jeg ikke. Anonymkode: 5fb83...2c6 Kanskje ikke i Norges største byer, men jeg vokste selv opp i en slik konstellasjon i en liten norsk by med snekker til far og halvtidsarbeidende hjelpepleier til mor. Anonymkode: 68c09...402 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå