Gå til innhold

Kan jeg lese for barna på toget?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja, nå var det vel sånn at 70-80% her mener at høytlesing er greit- og har gode argumenter for det. Ville det være motsatt, hadde det nok sittet lengre inne. Noe annet ville vel vært rart. Har du som vane å høre på mindretallet? 

Anonymkode: 1771e...404

Kanskje du kan prøve å ta litt hensyn, ved å spørre de som sitter på setene nær dere om det er greit med lesing? De fleste vil sette pris på det og si ja.

Anonymkode: 317f5...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja, nå var det vel sånn at 70-80% her mener at høytlesing er greit- og har gode argumenter for det. Ville det være motsatt, hadde det nok sittet lengre inne. Noe annet ville vel vært rart. Har du som vane å høre på mindretallet? 

Anonymkode: 1771e...404

Jeg tar ikke avstemning, når jeg vet noe vil plage noen så gjør jeg det selvsagt ikke. 

Anonymkode: 57ffe...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 12.31):

Jeg syns høytlesning er innafor! Ikke ta med iPad…

andre alternativer er kortspill, tegneblokker, slim, bildebøker/tegneserier, aktivitetssenter (med typ Finn fem feil osv), skyvepuslespill/rubiks kube og andre hjernetrimdingser

Anonymkode: 3b03d...ed6

Dette. Sinnsykt trist at så mange er uvitende om hva skjerm gjør. Snakk med lærere som har jobbet i 15-16 år og hør om utviklingen. Barn har ikke lenger konsentrasjon.

Anonymkode: d10ec...a71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (På 16.2.2025 den 11.52):

Jeg plages ikke av unger på fly/tog osv - men nei, dette er ikke innafor.

Høytlesning er høytlesning. Gi dem lydbok og ta med den Ipaden. 

I lekevogna kan du lese. Eller i cafeen. Men ikke på sitteplassen. 

Har man lov til å snakke sammen?

Anonymkode: aa5fd...b81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er også stillevogn i toget fra Oslo til Stavanger. Det står ikke her, siden det ikke er Vy. Det er dermed ikke riktig at det kun er tre togstrekninger med stillevogn, du er bare litt lite oppdatert.

Jeg ser noen skriver her at det ikke er stillevogn på Oslo-Stavanger, men Comfort er en stillevogn. Det står overalt at det ikke skal prates der inne, og det er stort sett stille som et gravkammer der. 

Anonymkode: 1d7e8...3c6

Jeg har tatt det toget flere ganger det siste året, og det har ikke gratis stillevogn uten plassbestilling, som tilbudet "Stille".

Det har en komfortvogn, som du må bestille plass i og betale ekstra for. Som jeg skrev for mange innlegg siden.

Anonymkode: 1bf59...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 11.55):

Sju- og åtteåringer? Mulig jeg er utgått på dato (jeg tilhører de som ikke begynte på skolen før de var sju), men jeg ville ikke forvente at barn i den alderen kunne lese bøker selv. Tegneserier, kanskje. 

Jeg syns det er helt greit om du leser. Mye koseligere det enn barn som er limt til en skjerm.

Anonymkode: bcdf4...108

Mens min seksåring leser hele bøker selv. Typ. Lassemajas detektivbyrå

Anonymkode: 80236...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har tatt det toget flere ganger det siste året, og det har ikke gratis stillevogn uten plassbestilling, som tilbudet "Stille".

Det har en komfortvogn, som du må bestille plass i og betale ekstra for. Som jeg skrev for mange innlegg siden.

Anonymkode: 1bf59...fac

Du får nevne at du kun reiser mellom stavanger og oslo. Ikke vanlig region eller lokaltog. 
Goahead kjører kun på denne strekningen. De har i motorvognsettene sine en komfort avdeling. Der skal det være roligere men det er ikke en stille vogn. 
Så har de på vogner og lokomotiv et tilbud om hvilevogn. Der skal det være stille. 
Dette tilbudet har ikke andre selskaper på lang distanse, de har som regel en vogn som er litt mer komfort og familievogn, dyrefrivogn. 
Den strekningen du reiser med er det alltid mellom 4 og 8 vogner. Anbefaler deg å snakke med konduktøren om du blir veldig plaget av at noen leser for egne barn. Kanskje konduktøren kan finne en annen plass til deg. De er hyggelig de som jobber på Sørlandsbanen. 
Der ts skal reise er det mellom 5 og 10 vogner, det er uten plass reservasjon i minst 8 av de. 
Er det reginonstogene så har du også en stille avdeling og der skal det være stille. 
Synd at andre passasjerer plager deg så mye, men dette er et du problem og ikke de andre passasjerene, det vil og er mye lyd på toget. 

Anonymkode: fbc50...ea1

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...