Gå til innhold

Kan jeg lese for barna på toget?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vel, det var nok av de som gjorde det, og ingen ble dømt som skoletaper av den grunn. Derimot er en av grunnene til at (eldre) barn leser mindre nå at foreldre leser mindre for barna sine, og i stede overlater dem til nettbrett og lydbøker. Jeg syns det er supert at TS ikke gjør det, men heller leser selv.

Støynivået er uansett såpass høyt på tog at det skal mye til før høytlesing skal forstyrre noen, og TS kommer nok uansett ikke til å lese sammenhengende i flere timer.

Anonymkode: bcdf4...108

Støtter 100 % at høytlesing på toget er et godt alternativ og mye bedre en ipad. Var mer overrasket over nivået på lesing hos norske barn som fremkommer i tråden

Anonymkode: 6a57f...ecc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Mens min 2 klassing hadde ikke klart å lese de. Forskjell på barn. Og jeg ser stor forskjell på mine. Min eldste leste med god forståelse og godt tempo i midten av første klasse, mens yngste gjør ikke det. Yngste har heller ikke den interessen med å sette seg ned med en bok, det har eldste. 

Anonymkode: 29d2e...120

Skjønner det er store forskjeller. Vi har ikke fått noen tilbakemelding på at barnet vårt er god på lesing fra lærer i samtale time, så har bare antatt at det var helt ordinært nivå på henne.

Anonymkode: 6a57f...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (1 time siden):

Det koster ikke noe ekstra å sitte på stillevogn.

På langdistansetog må du kjøpe billett i komfortvogn, og det koster endel ekstra, jo.

Anonymkode: 1bf59...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På langdistansetog må du kjøpe billett i komfortvogn, og det koster endel ekstra, jo.

Du nevnte ikke komfortvogn (det må man betale for også på regiontog), men stillevogn. Det koster ikke ekstra å sitte i stillevogna.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

hvorfor er det jeg som skal tilpasse meg med å kjøpe en mye dyrere billett eller et splitter nytt headset til flere tusen kroner?

Hvorfor ber du ikke TS om å ta familievognen heller?

For det første. De tar regiontog, ingen familievogn der.  Stillevogn for de med behov for ro er det på de fleste distanser. Og stillevogn koster ikke noe mer, da er du oppe på confort. For det andre. Tar man tog sammen med mange andre mennesker, så er det telefoner, prat, latter, høy musikk som kommer ut av headset osv. Da bør ikke en mor som leser rolig til sine barn få deg ut av fatning. Hvis det gjør det - så er det du som må ta de tiltakene du behøver, andre skal da ikke begrense normal aktivitet for at du har har behov for absolutt tystnad.

Anonymkode: b53c6...41b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (2 timer siden):

Du nevnte ikke komfortvogn (det må man betale for også på regiontog), men stillevogn. Det koster ikke ekstra å sitte i stillevogna.

Stillevogna på det toget jeg pleier å ta ER komfortvogna, og den koster ekstra. De eneste s.k. "stillevognene" av den typen du snakker om, som jeg har hørt om, er på lokaltog og flytoget, dvs der man trenger dem minst.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

For det første. De tar regiontog, ingen familievogn der.  Stillevogn for de med behov for ro er det på de fleste distanser. Og stillevogn koster ikke noe mer, da er du oppe på confort. For det andre. Tar man tog sammen med mange andre mennesker, så er det telefoner, prat, latter, høy musikk som kommer ut av headset osv. Da bør ikke en mor som leser rolig til sine barn få deg ut av fatning. Hvis det gjør det - så er det du som må ta de tiltakene du behøver, andre skal da ikke begrense normal aktivitet for at du har har behov for absolutt tystnad.

Anonymkode: b53c6...41b

Jeg har ikke behov for absolutt tystnad. Hvor tar du det fra?

Jeg sier at langvarig opplesning av tekst høres veldig, veldig forstyrrende ut. Det samme synes jeg om folk om plaprer i mobilen.

Men vanlig samtale mellom folk som er tilstede har jeg ingen problemer med, og heller ikke barn som leker.

Jeg hører heller på tre barn som leker, enn en mor som leser høyt for dem.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Folk som lar seg irritere at høytlesning på normalt lydvolum bør faktisk bli hjemme.

Anonymkode: 84cbf...d84

Enig, så hadde begynt og lese høyt selv for og vise hvor hyggelig og lite irriterende det er. 

Anonymkode: cb422...32b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet. Folk snakker sammen når man kjører tog, så hvorfor ikke lese høyt. 

Dersom det er irriterende, så får man plugge noe i ørene. 

Anonymkode: 0a5f5...243

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts her. Lite visste jeg at høytlesing på tog kunne engasjere, men etter å ha sett at flertallet mener det er greit, går bøkene i veska, så ser jeg om det trengs.

Vi er snart klappet og klare, og iPadene blir hjemme. Hvem vet, kanskje det blir flere høytlesingstunder i offentligheten i løpet av hotellturen vår. 

Anonymkode: 1771e...404

Her lå det veldig i kortene at du kom til å ignorere de som ber deg la være, dette var nok bestemt før du startet tråden. 

Anonymkode: 57ffe...53a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Her lå det veldig i kortene at du kom til å ignorere de som ber deg la være, dette var nok bestemt før du startet tråden. 

Anonymkode: 57ffe...53a

Tja, nå var det vel sånn at 70-80% her mener at høytlesing er greit- og har gode argumenter for det. Ville det være motsatt, hadde det nok sittet lengre inne. Noe annet ville vel vært rart. Har du som vane å høre på mindretallet? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Stillevogna på det toget jeg pleier å ta ER komfortvogna, og den koster ekstra. De eneste s.k. "stillevognene" av den typen du snakker om, som jeg har hørt om, er på lokaltog og flytoget, dvs der man trenger dem minst.

Det er da stillevogn på Oslo-Kristiansand-Stavanger toget? 

Anonymkode: 078c2...933

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

OK, men det står at TS og barna skal ta regiontog, der er det stillevogn. Og den koster ikke noe ekstra.

Hilsen pendler som tar regiontog ukentlig ;) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er da stillevogn på Oslo-Kristiansand-Stavanger toget? 

Anonymkode: 078c2...933

Nei.

Det er familievogn og komfortvogn.

Komfort koster ekstra.
Familievogn er gratis.

https://www.vy.no/bestill-v2/7c7220f0-2800-4beb-8815-a7564ea01a39/tilpass

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (4 minutter siden):

OK, men det står at TS og barna skal ta regiontog, der er det stillevogn. Og den koster ikke noe ekstra.

Hilsen pendler som tar regiontog ukentlig ;) 

Det er bare tre togstrekninger som har stillevogn, så du får ha oss andre pendlere unnskyldt for at vi diskuterer saken på et litt mer generelt plan. Jeg visste ikke at det finnes regiontog med stillevogn, og du visste ikke at det finnes fjerntog uten.

https://www.vy.no/kundeservice/sporsmal-og-svar/hvordan-far-jeg-plass-i-stille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (På 16.2.2025 den 11.52):

Jeg plages ikke av unger på fly/tog osv - men nei, dette er ikke innafor.

Høytlesning er høytlesning. Gi dem lydbok og ta med den Ipaden. 

I lekevogna kan du lese. Eller i cafeen. Men ikke på sitteplassen. 

Så sjukt irriterende om noen sitter og leser i kafevogna 😅 Vil du ha ro, kan du sette deg i stillevognen.

Jeg antar at dere har kjøpt sitteplass i «familievogna». Der er det selvsagt lov å lese bok for barn. Jeg har mitt barn til helgen, og hun hyler halve veien. Det er nok mer irriterende enn litt høytlesning. 

Anonymkode: 1d7e8...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er bare tre togstrekninger som har stillevogn, så du får ha oss andre pendlere unnskyldt for at vi diskuterer saken på et litt mer generelt plan. Jeg visste ikke at det finnes regiontog med stillevogn, og du visste ikke at det finnes fjerntog uten.

https://www.vy.no/kundeservice/sporsmal-og-svar/hvordan-far-jeg-plass-i-stille

Det er også stillevogn i toget fra Oslo til Stavanger. Det står ikke her, siden det ikke er Vy. Det er dermed ikke riktig at det kun er tre togstrekninger med stillevogn, du er bare litt lite oppdatert.

Jeg ser noen skriver her at det ikke er stillevogn på Oslo-Stavanger, men Comfort er en stillevogn. Det står overalt at det ikke skal prates der inne, og det er stort sett stille som et gravkammer der. 

Anonymkode: 1d7e8...3c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 11.26):

Ta med iPadene og ikke plag medpassasjerene mer enn nødvendig. 

Anonymkode: 420b9...6f0

Oi,skremmende å se hvor mange som synes det er greit å lære ungene å stirre inn i apatiskjermen, som mine lærer og legevenner kaller den. Folk sitter og snakker sammen på tog- da er det ikke et problem å lese en historie for ungene med lav stemme. MYE bedre enn å gi ungene skjerm. 

Anonymkode: d10ec...a71

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 11.25):

Jeg og ungene (på 7 og 8. ) drar på vinterferie i morgen. Vi må kjøre tog et par timer. Jeg vil at iPadene skal ligge hjemme, men skjønner jo at togtiden blir kjedelig. Kan jeg lese bok for de, eller er det dårlig gjort mot alle andre? 

Nei, jeg synes ikke du skal forstyrre andre passasjerer med lesing. Kan være veldig irriterende å høre på.

Anonymkode: 317f5...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at du vil lese for barna dine på toget! Selvfølgelig kan du det, verre med dem som skravler konstant i mobilen høyt og lenge!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...