Gå til innhold

Kan jeg lese for barna på toget?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tragisk at barn skal måtte underholdes hele tiden.

Anonymkode: 74971...913

Har hun skrevet at hun skal lese hele togturen?

Les i vei TS! Er ganske mange andre ting som irriterer på en togtur, og er jo ganske mye støy. Rolig høytlesing for barna går helt fint. 
Passasjerer som ikke tåler lyd må enten sitte på stillevognc eller bruke et lyddempende headset.

Anonymkode: 4e3c0...fd7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Stemmer dette? Står det så ille til? Førsteklassingen min leser gjerne detektiv byrå bøkene til Jørn Lier Horst selv, og jeg tror ikke hun er eksepsjonelt god akkurat 

Anonymkode: 6a57f...ecc

Så ille står det til, og verre var det med oss 80-tallsbarna, som knapt hadde begynt med bokstaver da vi var sju. Likevel ble det gode lesere av de fleste av oss. Ikke rart det blir mange skoletapere i dag, om man blir stemplet som hengende etter om man ikke leser en bok på egenhånd som sjuåring. 

Anonymkode: bcdf4...108

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Høytlesing er mer konstant, og det lages ofte stemmer og lignende.

Anonymkode: 3011f...316

Her er grunnen. 

Anonymkode: 420b9...6f0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Så ille står det til, og verre var det med oss 80-tallsbarna, som knapt hadde begynt med bokstaver da vi var sju. Likevel ble det gode lesere av de fleste av oss. Ikke rart det blir mange skoletapere i dag, om man blir stemplet som hengende etter om man ikke leser en bok på egenhånd som sjuåring. 

Barn fra 80 tallet selv, begynte på skolen det året jeg fylte 7 år. Ventet jo ikke akkurat med bokstaver og lesing til skolestart.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ta med iPadene likevel da, bare til bruk i toget? Det er veldig veldig plagsomt for medpassasjerer hvis du skal drive med høytlesning, tror jeg hadde fått så mye indre stress av å høre på at jeg hadde klikka..

Anonymkode: 8df76...888

Da tåler du vel heller ikke de andre lydene på toget? Noen får holde seg hjemme hvis de blir så stresset av lyder at de klikker. 

Anonymkode: e69d0...0f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Barn fra 80 tallet selv, begynte på skolen det året jeg fylte 7 år. Ventet jo ikke akkurat med bokstaver og lesing til skolestart.. 

Vel, det var nok av de som gjorde det, og ingen ble dømt som skoletaper av den grunn. Derimot er en av grunnene til at (eldre) barn leser mindre nå at foreldre leser mindre for barna sine, og i stede overlater dem til nettbrett og lydbøker. Jeg syns det er supert at TS ikke gjør det, men heller leser selv.

Støynivået er uansett såpass høyt på tog at det skal mye til før høytlesing skal forstyrre noen, og TS kommer nok uansett ikke til å lese sammenhengende i flere timer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. Lite visste jeg at høytlesing på tog kunne engasjere, men etter å ha sett at flertallet mener det er greit, går bøkene i veska, så ser jeg om det trengs. Å kjøre tog er spennende nok i starten, men tar ikke så lang tid før det dabber litt av..Da synes jeg det er hyggelig å kunne investere i litt kvalitetstid sammen, som bl.a. høytlesing er. Dette er forøvrig lokaltog som går hver halvtime, så vi peiler oss inn på en avgang med mindre folk, og unngår stillevogn (selvfølge med unger) og prøver å få oss et sånt sted for oss selv med seter mot hverandre, også ser jeg det litt an. Familievogn og kafévogn er det ikke på slike tog. Vi er snart klappet og klare, og iPadene blir hjemme. Hvem vet, kanskje det blir flere høytlesingstunder i offentligheten i løpet av hotellturen vår. 

Anonymkode: 1771e...404

• Liker 3
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ts her. Lite visste jeg at høytlesing på tog kunne engasjere, men etter å ha sett at flertallet mener det er greit, går bøkene i veska, så ser jeg om det trengs. Å kjøre tog er spennende nok i starten, men tar ikke så lang tid før det dabber litt av..Da synes jeg det er hyggelig å kunne investere i litt kvalitetstid sammen, som bl.a. høytlesing er. Dette er forøvrig lokaltog som går hver halvtime, så vi peiler oss inn på en avgang med mindre folk, og unngår stillevogn (selvfølge med unger) og prøver å få oss et sånt sted for oss selv med seter mot hverandre, også ser jeg det litt an. Familievogn og kafévogn er det ikke på slike tog. Vi er snart klappet og klare, og iPadene blir hjemme. Hvem vet, kanskje det blir flere høytlesingstunder i offentligheten i løpet av hotellturen vår. 

Les og kos dere🥰

Synes det er flott når foreldre skaper god stemning for barna når de tar tog. At barn kun sitter apatisk i en skjerm er en trist ting å se, de går jo glipp av så mye.

God tur! Hilsen konduktøren

Anonymkode: fbc50...ea1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg og ungene (på 7 og 8. ) drar på vinterferie i morgen. Vi må kjøre tog et par timer. Jeg vil at iPadene skal ligge hjemme, men skjønner jo at togtiden blir kjedelig. Kan jeg lese bok for de, eller er det dårlig gjort mot alle andre? 

Klart du kan! Det er jo bare kjempekoselig! Vi reiste med tog fra Nord-Norge og ned til Oslo - og opp igjen mange ganger med vår sønn da han var liten. Og opplevde aldri noen negative tilbakemeldinger. Vi leste masse, men selvsagt litt lavere stemme, fargela i tegnebøker, hadde med leker (biler og lekedyr) som han pusla litt med for seg selv, vi kikka etter elg, gikk i leke vogna og i restaurantvogna osv. Over 15 timer på reisefot gikk strålende . Eneste hendelsen der det kom til uenighet mellom han og noen voksne var en gang på nattoget når vi hadde sovevogn, og et par voksne menn fant ut at det var en god ide å sitte rett utenfor døra vår og ta et par øl, de snakka ikke stille for å si det sånn -men før vi fikk reagert så satte poden på 4 år seg opp i senga og ropte høyt - «Stille - noen(!!) prøver å sove her!!». De ble stille gitt, og rusla visst et annet sted med den ølla si 🫣 Jeg ble for min del liggende lenge og humre for meg selv 😆

Anonymkode: b53c6...41b

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ta toget, for da kan jeg sitte og lese. Det ville vært helt intenst forstyrrende om noen satt rett bak meg og leste en helt annen tekst høyt, enn den jeg forsøkte å konsentrere meg om. Det er forstyrrende på en helt annen måte enn den mer tilfeldige rytmen i andres småprat.

Ikke gjør det.

Anonymkode: 1bf59...fac

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Folk som lar seg irritere at høytlesning på normalt lydvolum bør faktisk bli hjemme.

Anonymkode: 84cbf...d84

Nei, det er faktisk folk som ikke klarer å ta hensyn til andre som bør holde seg hjemme. Det er ikke volumet som er problemet med høytlesing. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 11.26):

Ta med iPadene og ikke plag medpassasjerene mer enn nødvendig. 

Anonymkode: 420b9...6f0

Før var det helt normalt at foreldre satt å leste for ungene på tog. De hadde og ofte laget bingo hvor ungene så ut vinduet å krysset av etter som de så tingene som var på arket

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tellus skrev (14 timer siden):

Syns helt fint du kan lese for dem! Hvorfor skal folk få lov å snakke i telefonen i timesvis, men det ses rart på om man rolig leser for barna... Les i vei!

Det er jo enda verre, så det er jo ikke et argument for lesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg liker å ta toget, for da kan jeg sitte og lese. Det ville vært helt intenst forstyrrende om noen satt rett bak meg og leste en helt annen tekst høyt, enn den jeg forsøkte å konsentrere meg om. Det er forstyrrende på en helt annen måte enn den mer tilfeldige rytmen i andres småprat.

Ikke gjør det.

Da setter du deg på ei stillevogn eller har med lyddempende headsett! Din lesing og preferanser skal da ikke sette begrensninger for helt normale aktiviteter for andre! 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da setter du deg på ei stillevogn eller har med lyddempende headsett! Din lesing og preferanser skal da ikke sette begrensninger for helt normale aktiviteter for andre! 

hvorfor er det jeg som skal tilpasse meg med å kjøpe en mye dyrere billett eller et splitter nytt headset til flere tusen kroner?

Hvorfor ber du ikke TS om å ta familievognen heller?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Stemmer dette? Står det så ille til? Førsteklassingen min leser gjerne detektiv byrå bøkene til Jørn Lier Horst selv, og jeg tror ikke hun er eksepsjonelt god akkurat 

Mens min 2 klassing hadde ikke klart å lese de. Forskjell på barn. Og jeg ser stor forskjell på mine. Min eldste leste med god forståelse og godt tempo i midten av første klasse, mens yngste gjør ikke det. Yngste har heller ikke den interessen med å sette seg ned med en bok, det har eldste. 

Anonymkode: 29d2e...120

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, så lenge dere ikke sitter i stillevogna. 

På lange togreiser er det ofte familievogn også, prøv å få plass der, der er det høyere toleranse for litt bråk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

hvorfor er det jeg som skal tilpasse meg med å kjøpe en mye dyrere billett eller et splitter nytt headset til flere tusen kroner?

Hvorfor ber du ikke TS om å ta familievognen heller?

Det koster ikke noe ekstra å sitte på stillevogn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser virkelig ikke problem, de alle fleste som ikke vil høre på andre har på sine egne ørepropper? 

Anonymkode: 63ef4...7d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo lov å prate på toget med mindre dere har bestilt stille-vogn. Noe jeg antar dere ikke har. Så du kan fint lese, men med lav stemme. Trenger ikke å ha høy stemme og «leke teater» samtidig. 
Men hadde dette vært meg så hadde jeg fint tatt med iPad. Eventuelt med en avtale om hva de får bruke den til. Feks til å høre lydbok, lærerike spill e.l. hvis man ellers i hverdagen begrenser skjerm så er det ingen krise om de bruker skjerm et par timer på et tog iblant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...