Gå til innhold

Kan jeg lese for barna på toget?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ta med iPadene og ikke plag medpassasjerene mer enn nødvendig. 

Anonymkode: 420b9...6f0

IKKE ta med ipadene. De får så mye innestengt energi av det og hjernen blir helt overstimulert!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en grunn til at jeg sitter i stillevogna.

Har ikke lyst til å bli pådyttet historier fra barnebøker.

Anonymkode: 2a377...821

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som lar seg irritere at høytlesning på normalt lydvolum bør faktisk bli hjemme.

Anonymkode: 84cbf...d84

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du barn selv? Mine har klart å lese fint selv siste året i barnehagen. Då da de var 7 og 8 kunne de fint lest bok selv. 

Anonymkode: 3011f...316

Min eldste datter leste korte setninger da hun var 4 år, mens min yngste sønn var uinteressert i bokstaver før han begynte på skolen (og strengt tatt ikke så interessert etter skolestart heller). Det er store forskjeller, og det er overhodet ikke rart om en 7 og 8 åring ikke kan underholde seg selv med lesing i flere timer på et tog. 
Jeg tenker høytlesing kan sidestilles med å prate sammen på tog. Det er jo ikke sånn at man leser høyt to timer i strekk heller, det er naturlig å ta pauser innimellom. Tog bråker jo i seg selv også, så med mindre man snakker veldig høyt og teatralsk så er det vanskelig for andre å høre at man leser tenker jeg.

Anonymkode: c5753...498

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du om du ikke sitter i stille vognen. Mange blir irritert på alt i et tog, noen som nyser, hoster, snakker i telefonen, snakker med sidemannen, musikk i ørene, musikk utenfor ørene. 
Høytlesning for barn er helt innafor så lenge du ikke roper. 
Hilsen Konduktøren :) 

Anonymkode: fbc50...ea1

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er en første og andreklassing. Førsteklassingen får veldig mye mer ut av å bli lest for, foreløpig. Men du hadde hatt et godt poeng om ikke så alt for lenge. 

Anonymkode: 1771e...404

Greia her er jo ikke kvaliteten på lesestunden, men at dere ikke sitter alene i kupeen, men med masse andre mennesker som kan synes det er irriterende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Himmelen_91 skrev (8 timer siden):

Heller det enn at barna skal være på iPaden i flere timer 😂 ta med bok å les i vei❤️😭 de som plages av det får sette 🎧

Nei, vet du hva! Da får det være barna som tar på høretelefonene og høre på lydbok eller musikk!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 minutt siden):

Greia her er jo ikke kvaliteten på lesestunden, men at dere ikke sitter alene i kupeen, men med masse andre mennesker som kan synes det er irriterende. 

Det finnes mellom 5 og 10 vogner på toget. Finn deg en annen vogn om barn og høytlesing skaper så mye irritasjon hos deg. Når 7 åringer leser,  så leser fleste av de høyt. Da er det kanskje bedre å høre på mor. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Folk som lar seg irritere at høytlesning på normalt lydvolum bør faktisk bli hjemme.

Anonymkode: 84cbf...d84

Folk med barn som må aktiviseres bør sitte i familievognen,

Anonymkode: f6f7a...fa6

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det finnes mellom 5 og 10 vogner på toget. Finn deg en annen vogn om barn og høytlesing skaper så mye irritasjon hos deg. Når 7 åringer leser,  så leser fleste av de høyt. Da er det kanskje bedre å høre på mor. 

Her er det ts som må ta hensyn til flertallet og ikke omvendt. Noe annet er helt urimelig og ganske egoistisk. Ts kunne ha bestilt plass i familievognen, der er det innafor med høytlesning og barn som løper fram og tilbake. Ts har også fått tips om både billedbøker, tegneserier, lydbok, kortspill osv,

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syns det var helt uproblematisk, så lenge lydnivået ikke er høyere enn en vanlig samtale. 

Anonymkode: 073d0...ec2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (6 minutter siden):

Her er det ts som må ta hensyn til flertallet og ikke omvendt. Noe annet er helt urimelig og ganske egoistisk. Ts kunne ha bestilt plass i familievognen, der er det innafor med høytlesning og barn som løper fram og tilbake. Ts har også fått tips om både billedbøker, tegneserier, lydbok, kortspill osv,

Vi har ikke familievogn på andre strekninger enn langdistanse. Og nei de fleste på toget irriterer seg ikke over barn på toget som lager lyd, blir lest for osv.  Du får snakke for deg selv og ikke alle andre passasjerer. Gå i en annen vogn om det irriterer deg noe så voldsomt. 
Jeg som konduktør hadde bedt deg flytte deg og aldri krevd at de ikke kunne lese. 
Mye verre med barn som løper i alle vognene, klatrer osv for de ramler og kan slå seg. Så de snakker jeg til. Lyd på tog på tåles. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Stemmer dette? Står det så ille til? Førsteklassingen min leser gjerne detektiv byrå bøkene til Jørn Lier Horst selv, og jeg tror ikke hun er eksepsjonelt god akkurat 

Anonymkode: 6a57f...ecc

Noen knekker koden raskt, og noen trenger lenger tid. Tredjeklassingen min leser Harry Potter, men han er lesehest. Da han gikk i første klasse var det vanskelig å finne fengende bøker han klarte å lese selv, selv om han var god til å lese for alderen. For dem som ikke helt har fått flyten i leseforståelsen, er utvalget enda mindre. 

Anonymkode: 284df...596

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er stillevogner for de som ikke tåler at folk prater rundt de når de reiser. Greit å likevel lese med vanlig innestemme og ikke forstyrre folk unødvendig selvfølgelig, men ser ikke noe problem i å lese for barna. 

Anonymkode: bc9b3...2c9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (36 minutter siden):

Du bør holde deg unna folk med de holdningene dine. Skal du ut å kjøre med tog bør du ha støydempende hodetelefoner så du ikke enser folk. Makan til å ikke tåle noen verdens ting.

Anonymkode: 6de02...1ca

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg kjørte tog satt et par syk på tlf med høytaler og pratet, flere satt å så på tlf med lyd på, ingen brukte hodetelefoner, ingen brydde seg om støy, om noen satt å leste en bok hadde ikke gjort mye fra eller til.

Anonymkode: 6de02...1ca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns helt fint du kan lese for dem! Hvorfor skal folk få lov å snakke i telefonen i timesvis, men det ses rart på om man rolig leser for barna... Les i vei!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om de som sier nei til høytlesing egentlig har vært på et tog?
1)Et tog er såpass støyete at man knapt hører hva folk på raden foran sier. Det er jo masse bråk bare fra skinnegangen.  Legg til headset som lekker lyd med høy musikk, høylytt snakking i mobil, latter, skravling, babygråt,  folk som traver forbi i midtgangen, billettkontroll, tuting og tuneller. Så at litt høytlesing skal utgjøre noen vesensforskjell oppi denne kakafonien? 
2) insistere på at unger skal passiviseres med i pad fordi det er brysomt med litt høytlesing? Det er bra grumpy og uraust og la seg irritere av lesing (inni gitte kakafoni) så lenge stemmen holdes rolig og nøytral 

3) unger bør kunne kjede seg, se ut av vinduet osv. Ja, absolutt, regner med at hun ikke hadde tenkt å lese for dem absolutt hele forbaska turen? 
4) ta med kort og brettspill. For barn som spiller spill lager mindre sjenerende lyder enn litt rolig lesing? Think not. 

Anonymkode: 6bd7c...003

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da må jo iPadene med, og de skal være hjemme. 

Anonymkode: 1771e...404

Ta med iPadene likevel da, bare til bruk i toget? Det er veldig veldig plagsomt for medpassasjerer hvis du skal drive med høytlesning, tror jeg hadde fått så mye indre stress av å høre på at jeg hadde klikka..

Anonymkode: 8df76...888

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle ting jeg kan irritere meg over på tog (eller når masse fremmede pakkes inn sammen på liten plass), så er dette overhodet ikke en av dem. Les av hjertens lyst! 

Anonymkode: c3fc1...28f

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...