Gå til innhold

Kan jeg lese for barna på toget?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Les du, det går an å lese lavt og rolig :)

Hadde jeg sittet ved siden av dere, hadde jeg bare kost meg ❤️ 

Anonymkode: ae472...596

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Definitivt innafor hvis det er med lav stemme. Dvs det er selvfølgelig greit med høy stemme også for noen snakker og ler fryktelig høyt og skravler i telefonen, og disse blir ikke kastet av toget. Mye mye verre med de som spiser salami og potetgull med løk. Hilsen autist. 

Anonymkode: da9ec...967

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 time siden):

7- og 8-åringer kan da vel lese! Nå begynner de på skolen det året de fyller 6.

Joda, men det er en treningssak å følge handlingen i en bok. De fleste kan lese og forstå enkle bøker med mye bilder, men mange 7-8-åringer vil ha bøker som er litt mer spennende enn de enkleste billedbøkene. Selv om man kan lese ordene, tar det tid å oppnå fullgod leseforståelse, sånn at man har nytte av handlingen. Derfor er det bra med en kominasjon av å lese selv, og høytlesning. Så har man jo også barn med lesevansker, som må bli lest for godt ut i andre-tredje klasse. Min erfaring, er at mange gjerne vil prøve selv, men at interessen dabber etter noen sider. Da kan gjerne den voksne ta over og lese videre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les i vei! Det er bare hyggelig å se noen som ikke drukner ungene i ferdigtygd skjermunderholdning fra de setter rumpa i setet. Det hadde ikke plaget meg i det hele tatt. Tvert i mot hadde jeg håpet at du var til inspirasjon for noen. Høytlesing er så viktig og det er ikke det samme som lydbok. 

Anonymkode: 833bc...0b4

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballmamma skrev (2 timer siden):

Det kan du godt, trenger jo ikke lese så høyt at hele vogna hører. God tur!

Jeg blir ikke plaget av at noen leser for barna sine, synes det er litt koselig, jeg. Ikke plagsomt overhodet!

Jeg har barn selv og hadde likevel funnet det helt grusomt irriterende med høytlesning på raden foran meg. 

Anonymkode: 420b9...6f0

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syntes det var koselig, men ville hatt lydbok på telefonen og en ørepropp til hver i backup. Vet aldri når man støter på surpomper. 

Anonymkode: b19a8...f9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har barn selv og hadde likevel funnet det helt grusomt irriterende med høytlesning på raden foran meg. 

Anonymkode: 420b9...6f0

Hvordan er det verre enn snakking?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er stillevogn/komfort er det absolutt innenfor. Jeg hadde sikkert sovnet til stemmen din 😉

Anonymkode: 985c1...729

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er det verre enn snakking?

Høytlesing er mer konstant, og det lages ofte stemmer og lignende.

Anonymkode: 3011f...316

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som plages av rolig høytlesning for barn på langdistansetog får skaffe seg støykansellering. Noe raushet må man faktisk ha med omgivelsene rundt seg.

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du. Er det plagsomt for andre? Ja, men ikke mer plagsomt enn de som snakker i telefonen, ser på tiktok, en gjeng med menn eller kvinner som skravler høyt og ler osv. Vil jeg ha fred og ro er det mitt ansvar å sette meg i stillevognen.

Anonymkode: b1722...4d9

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det kan du. Er det plagsomt for andre? Ja, men ikke mer plagsomt enn de som snakker i telefonen, ser på tiktok, en gjeng med menn eller kvinner som skravler høyt og ler osv. Vil jeg ha fred og ro er det mitt ansvar å sette meg i stillevognen.

Anonymkode: b1722...4d9

Hadde folk bare respektert den. Og det er ikke alle togsett som har stillevogn heller. Feks på Rørosbanen fikk vi vite at det ikke var stillevogn selv om det sto merket som det. 

Anonymkode: 57ffe...53a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ville tatt med magnet-brettspill. Feks Ludo. Ville også tatt med bok/tegneserie til de, bok til meg selv og UNO. 

Anonymkode: 71657...ed3

Mer lyd og kaos med brettspill, enn rolig høytlesing.

Anonymkode: c8630...e55

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt! Jeg har da sittet en hel togtur og pratet med både unger, partner og venner. 

Anonymkode: 82893...5ca

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det gjør de - men ikke i et par timer. Leseevnen er på nivå med maks Karsten og Petra, i muligens maks 15 minutter. Det for den noe over gjennomsnittlige leseren for en 2. klassing, 1. klassingen har muligens lært seg enkle setninger og holder fortsatt på med bokstavene og bokstavlydene. Her har 4. klassingen lekse i billedbøker med store bokstaver i 15 min daglig. Det sier litt om hvordan lesenivået til dagens barn er gjennomsnittlig sett, tenker jeg. 

Jeg synes det er ok med lav høytlesning for barn. Reiseguiden, nei takk (siden noen nevner det over her). Kan det være en mulighet for å sette på lydbok og headset? Mulig de må ha en sånn ørepropp i et øre hver, evnt om det går an å sette på fra nettbrettet, uten å faktisk ellers bruke nettbrettet.

Er det snakk om familievogn, så kjør på. Det er å be om støy i en slik vogn, og høytlesing vil være langt mer kjærkommen enn skrikende unger.

Anonymkode: e31b8...115

Stemmer dette? Står det så ille til? Førsteklassingen min leser gjerne detektiv byrå bøkene til Jørn Lier Horst selv, og jeg tror ikke hun er eksepsjonelt god akkurat 

Anonymkode: 6a57f...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill på familieavdeling neste gang. Der er det mer takhøyde for støy. 

Anonymkode: 0bad8...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Joda, men det er en treningssak å følge handlingen i en bok. De fleste kan lese og forstå enkle bøker med mye bilder, men mange 7-8-åringer vil ha bøker som er litt mer spennende enn de enkleste billedbøkene. Selv om man kan lese ordene, tar det tid å oppnå fullgod leseforståelse, sånn at man har nytte av handlingen. Derfor er det bra med en kominasjon av å lese selv, og høytlesning. Så har man jo også barn med lesevansker, som må bli lest for godt ut i andre-tredje klasse. Min erfaring, er at mange gjerne vil prøve selv, men at interessen dabber etter noen sider. Da kan gjerne den voksne ta over og lese videre.

Endret av Grüner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg og ungene (på 7 og 8. ) drar på vinterferie i morgen. Vi må kjøre tog et par timer. Jeg vil at iPadene skal ligge hjemme, men skjønner jo at togtiden blir kjedelig. Kan jeg lese bok for de, eller er det dårlig gjort mot alle andre? 

Anonymkode: 1771e...404

Ja, herregud. Det er jo det samme som at folk prater??

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...