Gå til innhold

Kan jeg lese for barna på toget?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg og ungene (på 7 og 8. ) drar på vinterferie i morgen. Vi må kjøre tog et par timer. Jeg vil at iPadene skal ligge hjemme, men skjønner jo at togtiden blir kjedelig. Kan jeg lese bok for de, eller er det dårlig gjort mot alle andre? 

Anonymkode: 1771e...404

• Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Det kan du. Bare hyggelig det. Så lenge du ikke leser veldig høyt. Regner med du bruker vanlig innestemme. Det er jo lov å snakke på toget og. 

• Liker 40
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg og ungene (på 7 og 8. ) drar på vinterferie i morgen. Vi må kjøre tog et par timer. Jeg vil at iPadene skal ligge hjemme, men skjønner jo at togtiden blir kjedelig. Kan jeg lese bok for de, eller er det dårlig gjort mot alle andre? 

Det kan du godt, trenger jo ikke lese så høyt at hele vogna hører. God tur!

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ta med iPadene og ikke plag medpassasjerene mer enn nødvendig. 

Anonymkode: 420b9...6f0

Jeg blir ikke plaget av at noen leser for barna sine, synes det er litt koselig, jeg. Ikke plagsomt overhodet!

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg absolutt at du kan! Folk som reiser sammen sitter jo og skravler på turen, ser ikke forskjellen med å lese en bok. 

• Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart du kan. 

Hvis dere sitter i familievogn er ofte støynivået så høyt at det kan bli litt slitsomt. 

Anonymkode: c66dd...6e7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke les høyt for dem, det er mer kontinuerlig og irriterende enn vanlig prat. Jeg satt en gang ved siden av to kvinner på flyet, der den ene leste høyt fra reiseguiden hele turen. Hjelpe meg...

Anonymkode: 57ffe...53a

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bare å ta med bok og kortstokk. Trenger ikke pad. Hadde latt pad ligge hjemme jeg altså👍

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kan være litt forstyrrende for medpassasjerer, men hvorfor kan de ikke lese selv når de er 7 og 8!?

• Liker 15
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke les høyt for dem, det er mer kontinuerlig og irriterende enn vanlig prat. Jeg satt en gang ved siden av to kvinner på flyet, der den ene leste høyt fra reiseguiden hele turen. Hjelpe meg...

Og så store barn klarer da å lese selv!

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (4 minutter siden):

Det kan være litt forstyrrende for medpassasjerer, men hvorfor kan de ikke lese selv når de er 7 og 8!?

Det er en første og andreklassing. Førsteklassingen får veldig mye mer ut av å bli lest for, foreløpig. Men du hadde hatt et godt poeng om ikke så alt for lenge. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (4 minutter siden):

Det gjør de - men ikke i et par timer. Leseevnen er på nivå med maks Karsten og Petra, i muligens maks 15 minutter. Det for den noe over gjennomsnittlige leseren for en 2. klassing, 1. klassingen har muligens lært seg enkle setninger og holder fortsatt på med bokstavene og bokstavlydene. Her har 4. klassingen lekse i billedbøker med store bokstaver i 15 min daglig. Det sier litt om hvordan lesenivået til dagens barn er gjennomsnittlig sett, tenker jeg. 

Jeg synes det er ok med lav høytlesning for barn. Reiseguiden, nei takk (siden noen nevner det over her). Kan det være en mulighet for å sette på lydbok og headset? Mulig de må ha en sånn ørepropp i et øre hver, evnt om det går an å sette på fra nettbrettet, uten å faktisk ellers bruke nettbrettet.

Er det snakk om familievogn, så kjør på. Det er å be om støy i en slik vogn, og høytlesing vil være langt mer kjærkommen enn skrikende unger.

Anonymkode: e31b8...115

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plages ikke av unger på fly/tog osv - men nei, dette er ikke innafor.

Høytlesning er høytlesning. Gi dem lydbok og ta med den Ipaden. 

I lekevogna kan du lese. Eller i cafeen. Men ikke på sitteplassen. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva med lydbøker og hodetelefoner? 

Da må jo iPadene med, og de skal være hjemme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (Akkurat nå):

Jeg plages ikke av unger på fly/tog osv - men nei, dette er ikke innafor.

Høytlesning er høytlesning. Gi dem lydbok og ta med den Ipaden. 

iPaden blir hjemme. Alternativ er unger som kjeder seg og muligens maser litt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller det enn at barna skal være på iPaden i flere timer 😂 ta med bok å les i vei❤️😭 de som plages av det får sette 🎧

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (17 minutter siden):

Sju- og åtteåringer? Mulig jeg er utgått på dato (jeg tilhører de som ikke begynte på skolen før de var sju), men jeg ville ikke forvente at barn i den alderen kunne lese bøker selv. Tegneserier, kanskje. 

Jeg syns det er helt greit om du leser. Mye koseligere det enn barn som er limt til en skjerm.

Anonymkode: bcdf4...108

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...