Gå til innhold

Tredobbel skvis på grunn av handelskrig.

Søddvestkuling

Anbefalte innlegg

Vi kan havne i en tredobbel skvis under handelskrigen med høy toll fra USA og høy toll fra EU og økte priser og renter. 70% av det vi eksporterer går til EU og jeg håper inderlig Regjeringen får gode avtaler på plass snart. Vi er avhengige av godvilje fra EU nå. Jeg er dypt bekymret. 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/bmwqgq/stoltenberg-advarer-frykter-trippel-tollskvis-for-norge

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom norske politikere spiller kortene sine rett trenger det ikke være vanskelig å få EU på gli. De importerer 30% av gass og olje fra Norge og er avhengige av oss. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU har ingenting å fare med. Ja, det er mulig de vil sparke sine vasaller istedenfor å våge å stå opp imot USA, men her har Norge en utmerket mulighet til å sette ned foten. 

Hvis EU gjør noe sånt så kan vi velge å stå opp imot dem med våre gode kort på handa eller forbli stakkarslige kryp som legger oss flate ved enhver situasjon.

Norden hadde klart seg godt uten EU. 

En felles Nordisk utenrikspolitikk; komplett frihandel som i dag; sosiale goder og egalitært samfunn hvor en etter hvert kunne innført 6-timersdagen ville også opprettholdt dette hjørnet av verden som en av de beste stedene å bo. 

Stort sett HELE Nord-Atlanteren ville vært vår okonomiske sone og sikkerhetspolitisk ville nok Russland bedt på sine knær om en demilitarisert situasjon hvor de til gjengjeld hadde kraftig redusert sitt militære trykk i området. 

Fra Hans Øya i Vest til Novaya Semlja i Øst og fra Kaffeklubbe øy i Nord til Shetland i Sør kunne vi hatt et område hvor kun eget kystvern var tilstede og avtaler med både USA og Russland fordret at vi ikke hadde noen av deres mariner her.  

En gigantisk avspenning for hele Europa og et stort skritt på veien imot fred&fordragelighet imellom verdens to supermakter.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (33 minutter siden):

EU har ingenting å fare med. Ja, det er mulig de vil sparke sine vasaller istedenfor å våge å stå opp imot USA, men her har Norge en utmerket mulighet til å sette ned foten. 

Hvis EU gjør noe sånt så kan vi velge å stå opp imot dem med våre gode kort på handa eller forbli stakkarslige kryp som legger oss flate ved enhver situasjon.

Norden hadde klart seg godt uten EU. 

En felles Nordisk utenrikspolitikk; komplett frihandel som i dag; sosiale goder og egalitært samfunn hvor en etter hvert kunne innført 6-timersdagen ville også opprettholdt dette hjørnet av verden som en av de beste stedene å bo. 

Stort sett HELE Nord-Atlanteren ville vært vår okonomiske sone og sikkerhetspolitisk ville nok Russland bedt på sine knær om en demilitarisert situasjon hvor de til gjengjeld hadde kraftig redusert sitt militære trykk i området. 

Fra Hans Øya i Vest til Novaya Semlja i Øst og fra Kaffeklubbe øy i Nord til Shetland i Sør kunne vi hatt et område hvor kun eget kystvern var tilstede og avtaler med både USA og Russland fordret at vi ikke hadde noen av deres mariner her.  

En gigantisk avspenning for hele Europa og et stort skritt på veien imot fred&fordragelighet imellom verdens to supermakter.

Disse merkelige visjonene dine er virkelighetsfjerne. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salmonella skrev (26 minutter siden):

Dumt spm; hvilke varer omfattes egentlig dette i hovedsak?

Olje og gass, fisk og sjømat i stor skala, jordbruksprodukter, metaller, maskiner og transportmidler og papir og trevarer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EnKoppTe skrev (1 time siden):

Dersom norske politikere spiller kortene sine rett trenger det ikke være vanskelig å få EU på gli. De importerer 30% av gass og olje fra Norge og er avhengige av oss. 

Jeg håper inderlig det ja. Nå må de være gode i forhandlinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (3 minutter siden):

Disse merkelige visjonene dine er virkelighetsfjerne. 

Takk for ditt konstruktive bidrag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (1 time siden):

Takk for ditt konstruktive bidrag. 

Vi har diskutert det der samarbeidet med Russland tidligere i en annen tråd hvor jeg har poengert at Russland ikke er pålitelige. Dette støttes opp av myndighetene og PST. Du tar ikke til deg slik informasjon og da går man lei av diskutere det samme om igjen og om igjen. Jeg har også informert deg om at skal Norden stå alene blir vi for svake militært og dessuten fattige fordi vi har et for lite samlet BNP. Dette ignorerte du så jeg gidder ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (12 minutter siden):

Vi har diskutert det der samarbeidet med Russland tidligere i en annen tråd hvor jeg har poengert at Russland ikke er pålitelige. Dette støttes opp av myndighetene og PST. Du tar ikke til deg slik informasjon og da går man lei av diskutere det samme om igjen og om igjen. Jeg har også informert deg om at skal Norden stå alene blir vi for svake militært og dessuten fattige fordi vi har et for lite samlet BNP. Dette ignorerte du så jeg gidder ikke. 

Når du kommer med slike tullete one-liners så viser det jo med all tydelighet at du langtifra "ikke gidder". 

At myndighetene og PST  "støtter opp" om dette betyr jo ingeting. Er det mye av dagens verdensbilde de har truffet på?

Hva betyr det å ikke "ta til seg" informasjon? At en ikke tror på det du sier?

Din selvhøytidelige liberale framtoning er ikke noe jeg kan endre på. Og om jeg faktisk begynner å SNAKKE om BNP og tall (SAMLET Nordisk BNP er vel 90% av Russlands, f. eks), så vil du fortsatt komme med generaliteter for du kan jo alltid rettetere til PST...🤣

Såframt du ikke er interessert i å diskutere med detaljer, så kan jeg ikke hjelpe deg videre. Du får sette deg isammen med resten av de Liberale vasallene og bare åpne lommeboka slik at USA blir rikere. 

Endret av AdonisFFM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (29 minutter siden):

Når du kommer med slike tullete one-liners så viser det jo med all tydelighet at du langtifra "ikke gidder". 

At myndighetene og PST  "støtter opp" om dette betyr jo ingeting. Er det mye av dagens verdensbilde de har truffet på?

Hva betyr det å ikke "ta til seg" informasjon? At en ikke tror på det du sier?

Din selvhøytidelige liberale framtoning er ikke noe jeg kan endre på. Og om jeg faktisk begynner å SNAKKE om BNP og tall (SAMLET Nordisk BNP er vel 90% av Russlands, f. eks), så vil du fortsatt komme med generaliteter for du kan jo alltid rettetere til PST...🤣

Såframt du ikke er interessert i å diskutere med detaljer, så kan jeg ikke hjelpe deg videre. Du får sette deg isammen med resten av de Liberale vasallene og bare åpne lommeboka slik at USA blir rikere. 

Dette var bare en samling nedlatende usakligheter og du svarer fremdeles ikke på argumenter motparter i diskusjoner kommer med men bare måler videre på denne tullete nordiske visjonen din. Det er liten vits å diskutere da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper EU ser verdien i et godt samarbeid med oss og andre EØS-land og at vi dermed slipper å lide mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (1 time siden):

Dette var bare en samling nedlatende usakligheter og du svarer fremdeles ikke på argumenter motparter i diskusjoner kommer med men bare måler videre på denne tullete nordiske visjonen din. Det er liten vits å diskutere da. 

Det var du som nettopp dro fram BNP og jeg avkledde deg med enkelt tall. Selvsagt vil den liberale ånd få deg til å fortsatt hovere og heve deg retorisk, men dette er avlegs og fortsatt en påminnelse av hvor verdiløs dine ord har blitt. 

Endret av AdonisFFM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...