AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:01 #1 Del Skrevet søndag kl 10:01 Jeg og mannen ble enig om å slutte på prevensjon for noen mnd siden, da vi føler oss klar for barn. Vi har ikke gått “aktivt” inn for å bli gravide ennå - vi sluttet bare på prevensjon og fortsatte som normalt ellers. Har ikke tracket syklus eller noe. Tanken har vært at om det skjer nå er det en bonus, men ingen forhåpninger før ca 1 år etter prevensjonsslutt (da vi har hørt at det kan ta så lang tid før kroppen er tilbake i “normalen” etter mange år på pillen). Ville heller ikke fokusere for mye på det i redd for å bli stresset av alt og lei meg om ingenting skjedde. Jeg har tatt tester med ujevne mellomrom siden da, for å følge med (spesielt før settinger vi vet innebærer alkohol). Jeg tok en test i går som viste en veeeeldig svak teststrek. Tok en ny i dag tidlig som var ganske lik (beklager dårlig bilde): Nå lurer vi litt på hva neste steg egentlig er? Skal jeg bare fortsette å teste de neste dagene til jeg får en TYDELIG teststrek? Skal jeg bestille legetime for å få bekreftet graviditet? Hva er liksom riktig veien videre her? Har googlet en del, men finner liksom mest informasjon om veien videre når man VET med sikkerhet at man er gravid.. Ingen i familien eller venner vet at vi har sluttet på prevensjon, og jeg har ikke så lyst til å søke råd hos kjente før vi vet med sikkerhet at jeg faktisk er gravid. Takker på forhånd for gode råd❤️ Anonymkode: d2257...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:04 #2 Del Skrevet søndag kl 10:04 Gratulerer! du trenger ikke bekrefte graviditet på legekontoret, hjemmetest er like sikkert. Bestill time til svangerskapskontroller i tråd med det som står på Helsenorge: https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/ noen kommuner har ventetid på helsestasjonen, sånn at det er lurt å ha første time hos fastlegen. Ring din helsestasjon og spør. Eller bare book fastlegetime fra uke 7 hvis det er det du foretrekker. Ellers er det overraskende lite «å gjøre», annet enn å vente:-) Anonymkode: cf573...a93 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:08 #3 Del Skrevet søndag kl 10:08 Mange velger forresten å ta en privat ultralyd etter den tiden man forventer at hjertet har begynt å slå. Det er både for å utelukke en missed abortion, og for å se at graviditeten ikke f.eks. er i en eggleder. Vi gjorde det i uke 8 for å være sikre på at de skulle klare å finne hjertelyd. Jeg tenkte på den ultralyden som den «egentlige» graviditetstesten, men jeg var nok også litt paranoid fordi mange rundt meg oppdaget missed abortions på ultralyd i uke 12. Anonymkode: cf573...a93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:18 #4 Del Skrevet søndag kl 10:18 Ville tatt en digital test så du får opp «gravid» eller «ikke gravid» så er du 100% sikker. Så kan du bestille en legetime om noen uker for blodprøver og henvisning videre til 12 ukers ul. Anonymkode: 36779...ee7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:33 #5 Del Skrevet søndag kl 10:33 Tusen takk for gode råd! Da kjøper jeg en digital test i morgen for å vere helt sikker, og bestiller time hos fastlegen etter det. Tidlig ultralyd høres lurt ut - 12 uker føles altfor lenge å vente! Anonymkode: d2257...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:35 #6 Del Skrevet søndag kl 10:35 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for gode råd! Da kjøper jeg en digital test i morgen for å vere helt sikker, og bestiller time hos fastlegen etter det. Tidlig ultralyd høres lurt ut - 12 uker føles altfor lenge å vente! Anonymkode: d2257...3c4 Det er veldig lite å se før tidligst uke 9-10. Bare en liten blob med noe hvit og blafrende. Så vet du ☺️ Anonymkode: 36779...ee7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:40 #7 Del Skrevet søndag kl 10:40 Ingen grunn til videre testing. Du er gravid, gratulerer😊 Digitaltest er ikke mer pålitelig enn strimmel, så det er penger ut vinduet. Du kan bestille time hos lege/jordmor så du får tatt blodprøver og satt opp time til tidlig ultralyd rundt uke 12👍🏻 Anonymkode: c19ea...cdb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:11 #8 Del Skrevet søndag kl 12:11 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen grunn til videre testing. Du er gravid, gratulerer😊 Digitaltest er ikke mer pålitelig enn strimmel, så det er penger ut vinduet. Du kan bestille time hos lege/jordmor så du får tatt blodprøver og satt opp time til tidlig ultralyd rundt uke 12👍🏻 Anonymkode: c19ea...cdb Støtter dette - du trenger ikke noe mer for å være «helt sikker». Strek på strimmel er like sikkert som bokstaver på en annen test, den bare leser av streken for deg Anonymkode: cf573...a93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:30 #9 Del Skrevet søndag kl 12:30 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er veldig lite å se før tidligst uke 9-10. Bare en liten blob med noe hvit og blafrende. Så vet du ☺️ Anonymkode: 36779...ee7 Skjønner! Føler bare ultralyd i alle fall sier 100% at det er NOE der, selv om man ikke ser så mye akkurat. Vet ikke hvorfor, men stoler liksom ikke helt på en supersvak strek på en test jeg har tatt selv hjemme🫣 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen grunn til videre testing. Du er gravid, gratulerer😊 Digitaltest er ikke mer pålitelig enn strimmel, så det er penger ut vinduet. Du kan bestille time hos lege/jordmor så du får tatt blodprøver og satt opp time til tidlig ultralyd rundt uke 12👍🏻 Anonymkode: c19ea...cdb AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Støtter dette - du trenger ikke noe mer for å være «helt sikker». Strek på strimmel er like sikkert som bokstaver på en annen test, den bare leser av streken for deg Anonymkode: cf573...a93 Takk for svar! Bestilte legetime nå, så tar vi det derfra istede da! 😊 Anonymkode: d2257...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:42 #10 Del Skrevet søndag kl 12:42 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skjønner! Føler bare ultralyd i alle fall sier 100% at det er NOE der, selv om man ikke ser så mye akkurat. Vet ikke hvorfor, men stoler liksom ikke helt på en supersvak strek på en test jeg har tatt selv hjemme🫣 Drøy til du er ganske sikker på at du er i alle fall 8+0, så er du sikker på at de finner hjertelyd hvis den er der. Den kan høres før også, men man kan sjelden være helt sikker på akkurat når egget festet seg. Dumt å bruke 2000kr og så komme en uke for tidlig Anonymkode: cf573...a93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:49 #11 Del Skrevet søndag kl 12:49 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Drøy til du er ganske sikker på at du er i alle fall 8+0, så er du sikker på at de finner hjertelyd hvis den er der. Den kan høres før også, men man kan sjelden være helt sikker på akkurat når egget festet seg. Dumt å bruke 2000kr og så komme en uke for tidlig Anonymkode: cf573...a93 Takk for tips! Sikkert et veldig dumt spørsmål, men hvordan vet man hvor langt man er på vei? Har som sagt ikke tracket syklus, så jeg er ikke sikker på når det skjedde. Sist jeg tok en negativ test var for litt over 2 uker siden. Anonymkode: d2257...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:52 #12 Del Skrevet søndag kl 12:52 Fram til man har vært på ultralyd i uke 11-14 så bruker man første dag i siste mens som utgangspunkt. Den kan være ganske feil, avhengig av sykluslengde, og den kan være helt riktig. Det er det beste man har å gå utifra når man ikke vet når eggløsning var. Hvis du vet når din forrige mensen startet, så legger du inn den datoen f.eks. her: https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/kalkulator-og-oversikter/terminkalkulator Anonymkode: cf573...a93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:00 #13 Del Skrevet søndag kl 13:00 Gratulerer! Jeg ville ha kjøpt en 2-pakning med digital test fra Clearblue. Ta den første på tirsdag på morgenurin, den vil f.eks vise 1-2 uker gravid. Deretter tar du test nr 2 tirsdag uken etter, den vil da forhåpentligvis vise 2-3 uker gravid. Kjøper du en test til og tar den uken etter så vil den vise 3+. Da vet du at du har stigning i hcg 😊 Anonymkode: 962cc...897 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:58 #14 Del Skrevet søndag kl 13:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fram til man har vært på ultralyd i uke 11-14 så bruker man første dag i siste mens som utgangspunkt. Den kan være ganske feil, avhengig av sykluslengde, og den kan være helt riktig. Det er det beste man har å gå utifra når man ikke vet når eggløsning var. Hvis du vet når din forrige mensen startet, så legger du inn den datoen f.eks. her: https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/kalkulator-og-oversikter/terminkalkulator Anonymkode: cf573...a93 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Gratulerer! Jeg ville ha kjøpt en 2-pakning med digital test fra Clearblue. Ta den første på tirsdag på morgenurin, den vil f.eks vise 1-2 uker gravid. Deretter tar du test nr 2 tirsdag uken etter, den vil da forhåpentligvis vise 2-3 uker gravid. Kjøper du en test til og tar den uken etter så vil den vise 3+. Da vet du at du har stigning i hcg 😊 Anonymkode: 962cc...897 Takk for gode tips!! Anonymkode: d2257...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:03 #15 Del Skrevet mandag kl 08:03 Det er ikke meninga at man skal fortsette å teste. En test holder når den er positiv. Da kan man gå ut fra at man er gravid. Det er heller ikke mulig å bekrefte graviditet i "sanntid" ved å drive og teste hele tida. Man vil få positive tester i flere dager etter en spontanabort, om det skulle skje. Så det er ingen vits. Det er ikke noe annet å gjøre enn å vente. Bestill time hos lege rundt uke 8, da får man registrert graviditet, tatt blodprøver, blitt henvist til tidlig ultralyd (rundt uke 11-12) og evt. NIPT (dersom du er over 35). Anonymkode: bd6c8...80f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå