Gå til innhold

En liten advarsel til alle som skal ha hjelp av legen sin, stikkord PEth test.

Gjest ikkesiformye

Anbefalte innlegg

De færreste med alkoholproblem sier at ja jeg kjører i påvirket tilstand. Alle med alkoholproblemer sier at "jeg kjører ikke" men likevel skjer det. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å ta en peth-prøve er virkelig ingenting folk uten alkoholproblemer trenger å frykte. 

Eksen min (som var en fæl fyr på mange måter, men ikke alkoholikerl, måtte ta en peth-prøve etter en uke i syden. Han både drakk og sloss, og tok dop. Peth-prøven var innenfor normal. Utslag på dop 

Og som legen din sier, så er jo poenget med peth å se utvikling over tid. Verdiene skal minke 

Anonymkode: 407a0...587

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er det ikke. Jeg ble utredet av en revmatolog og denne prøven ble også tatt uten at jeg ble spurt. 

Anonymkode: 8aa80...e8e

Det er helt vanlig! Hvis du kommer til legen med en problemstilling og sier f.eks. smerter og utmattelse så vil legen ta blodprøver den mener er relevant for å finne ut hva som feiler deg. Her kan forhøyet alkoholforbruk være ett av årsakene. Legen kan rekvirere 20 forskjellige prøver, det er jo ikke normalt og høre Om du samtykker til alle de forskjellige prøvene? Hvis du er redd for en peth prøve er det du som har ett problem.. 

Anonymkode: a59de...823

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikkesiformye skrev (59 minutter siden):

Hei alle sammen.

jeg tenkte jeg skulle komme med en liten advarsel for alle som går til legen sin for å be om hjelp, bare så det er sagt så visste jeg ingenting om hvilke krav som stilles til alle med førerkort i dag.

jeg gikk til legen min for å få hjelp med å gå ned noen kilo, jeg er ikke feit, men har noen kilo for mye. Siden jeg er rundt 50, så vil jeg heller gå ned litt, enn å legge på meg 1-2 kilo i året fremover. Legen spurte meg om alkoholforbruk, og hun konstaterte med at jeg har et problem. Jeg liker ikke å bli snakka til på en måte ovenfra og ned, så jeg svarte vel ganske raskt og direkte tilbake. Det likte legen ikke. Jeg sa at jeg ønsker å gå ned i vekt, og drikke mindre på sikt. Det var og er målet mitt.

jeg var på ny time for å få ny resept på medisin, jeg fortalte at jeg var godt fornøyd. Har gått ned 4 kilo, drikker generelt mindre, og at det virket slik jeg selv ønsket. Jeg fikk absolutt ingen reaksjon på det jeg sa, ikke at jeg har gått ned i vekt, eller noe annet. Jeg fikk beskjed at jeg har et problem og at legen ville ta en PEth test av meg. Jeg prøvde å nekte, men ble truet med at det skulle meldes inn slik at det ville bli gjort under tvang. Så jeg ble ganske så sint, sa at vi er ferdige med hverandre, tok prøven og gikk. Jeg fikk resultater, og de var over lovlig verdi. Dette kom nok av en guttetur jeg hadde helgen før, for jeg har aldri fått beskjed at jeg må ta en sånn test rett før det skulle skje. Jeg har forøvrig lest meg opp at mange har opplevd at leger har tatt en slik test uten å informere pasienten på forhånd.

det som overrasket meg, var at legen ringte meg ganske raskt etter resultatet var klart og beklaget oppførselen sin. Sa at jeg måtte gå dit månedlig i et halvt år for å bevise at verdiene for alkohol i kroppen vil være mindre fremover. Jeg kunne mistet lappen, men slapp så vidt unna det. Nå skal det sies at jeg aldri har blitt stoppet med promille i blodet, har aldri gjort noe ulovlig, har lappen i 30 år og har aldri kræsjet eller vært i bilulykke. Jeg er meget forsiktig når det kommer til bil, kjøring og promille. Enda så er jeg da ansett som uskikket til å ha førerkort av den norske stat. Ikke misforstå meg, jeg er glad for at jeg kunne beholde lappen min, det er jeg totalt avhengig av. Hele livsgrunnlaget mitt avhenger av den. Men at man kan komme i en sånn situasjon, fordi man går til legen sin og ber om hjelp på en ærlig måte, hadde jeg aldri i min villeste fantasi sett for meg.

Jeg tenker det er greit at flest mulig vet om at det er slik. Jeg har snakket med mange om dette, og ingen jeg har snakket med har visst om at det er slik. For min del så startet det med slanking og hjelp til dette. Jeg hadde aldri i verden gått og bedt om hjelp hvis jeg visste dette. Vær forsiktig med hva dere deler med legen deres, og vær ikke ærlig. Det kan får konsekvenser dere aldri har sett for dere. Lovverket rundt dette her er helt sykt, og er man riktig uheldig, så kan man havne i en situasjon som tar mange år og komme seg ut av. Enda man aldri har gjort noe galt.

Så bra at legen din forhindrer deg i å gjøre trafikken farlig for resten av oss!

Kjøp deg et alko-meter som du puster i hver gang du setter deg i bilen etter å ha drukket. Da tror jeg du får en oppvekker!

Anonymkode: 79780...ddc

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha rett til førerkort må du være 'edruelig'. Dette gjelder både alkohol og narkotika. Det finnes mange som mister muligheteb til å ta førerkortet pga å innrømme å røyke hasj flere helger i året helt uten å ha bil eller førerkort. 

Om man blir sett på som 'ikke edruelig' er det i utgangspunktet 6 mnd med ukentlige prøver fulgt av 3 år med kvartalsvise uanmeldte prøver. Det tåles ikke én positiv prøve, da er det å rykke tilbake til start.

Selv  mistet jeg rett til førerkort etter å ha søkt psykisk hjelp og innrømmet at jeg røyket hasj månedlig. Jeg hadde ikke førerkort. Ikke bil. Og hadde ingen planer om det. Alikevell har jeg gått på prøver i 3.5 år for å få kjøre opp. 

Sånn er systemet. Nå er du inne i det. Og prøvene bør være bra lenge, hvis ikke ryker lappen. Nå er du for alltid 'stempla'. Lønner seg aldri å være ærlig med legene om slike ting. Du hadde veldig flaks som ikke mistet førerkortet, der har legen vært grei med deg.

Anonymkode: e7d04...5a3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikkesiformye skrev (20 minutter siden):

Ja faktisk, dette er en ny fastlege som ikke kjenner meg. Det står heller ikke noe i min journal om alkohol. Jeg har heller ikke noen forhistorisk om det. Pussig at du sier at jeg var påvirket, så absolutt ikke. Hun tok også en Ethanol test av blodet mitt uten å spørre, som forøvrig var helt ren. Men men, plutselig gjelder det dere. 

Det her HELT greit om legen min gjør dette. Jeg er avholds og har ingenting å frykte. Hadde ikke vært redd for dette i min ungdomstid der det var helgefylla ukentlig heller.

Folk uten et alkoholproblem er ikke redd for slike tester, så bare det at du er så engstelig vitner om at du har et stort problem.

Anonymkode: 79780...ddc

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du høres personlighetsforstyrret ut, ut fra dine resonnementer og formuleringer her, TS. Bra legen din følger opp.

Anonymkode: 7f127...2d2

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er det ikke. Jeg ble utredet av en revmatolog og denne prøven ble også tatt uten at jeg ble spurt. 

Anonymkode: 8aa80...e8e

Nå hører vel urinsyregikt inn under revmatologiske sykdommer også, og det kan utløses/trigges av høyt alkoholforbruk, så da er det helt innafor å sjekke det i samme slengen hvis man utredes for revmatologiske sykdommer.

TS: Jeg ble sjekket for HIV helt plutselig en gang, uten at legen spurte meg om det var greit. Burde jeg ha klaget? Kanskje jeg burde blitt litt snurt og tenkt at legen mente jeg sikkert hadde hatt masse usikker sex eller var sprøytemisbruker? Svaret er selvsagt nei. De symptomene jeg ble undersøkt og utredet for kunne blant annet komme av nedsatt immunforsvar, som igjen kan komme av HIV/Aids. Legene må jo sjekke det de mener kan være årsaken til plagene og symptomene man har.

Anonymkode: 5e3b8...f77

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For å ha rett til førerkort må du være 'edruelig'. Dette gjelder både alkohol og narkotika. Det finnes mange som mister muligheteb til å ta førerkortet pga å innrømme å røyke hasj flere helger i året helt uten å ha bil eller førerkort. 

Om man blir sett på som 'ikke edruelig' er det i utgangspunktet 6 mnd med ukentlige prøver fulgt av 3 år med kvartalsvise uanmeldte prøver. Det tåles ikke én positiv prøve, da er det å rykke tilbake til start.

Selv  mistet jeg rett til førerkort etter å ha søkt psykisk hjelp og innrømmet at jeg røyket hasj månedlig. Jeg hadde ikke førerkort. Ikke bil. Og hadde ingen planer om det. Alikevell har jeg gått på prøver i 3.5 år for å få kjøre opp. 

Sånn er systemet. Nå er du inne i det. Og prøvene bør være bra lenge, hvis ikke ryker lappen. Nå er du for alltid 'stempla'. Lønner seg aldri å være ærlig med legene om slike ting. Du hadde veldig flaks som ikke mistet førerkortet, der har legen vært grei med deg.

Anonymkode: e7d04...5a3

Du opplever det som at du er stemplet, vi andre er glad for at det er kontroll over hvem som er i trafikken. Det er ikke kun ditt liv som påvirkes hvis du krasjer ruset.. 

Angående det jeg har merket. Peth fungerer ikke slik. Det er en skala. Det forventes ikke null på en slik test. Det er cut-off Skåre ja, men det viktigste er nedgang. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du har jo åpenbart et problem når prøvene var for høye! Den prøven gjenspeiler alkoholforbruket ditt fire uker bakover i tid og ikke bare helgeturen…

Anonymkode: dcccc...182

Dette stemmer ikke helt. Det er gjort tester på folk som har vært avholds i 6 måneder for så å drikke to helger på rad. Dette ga utslag over lovlig verdi. 

Med andre ord kan INGEN først drikke i sitt utdrikningslag, og noen dager senere i bryllup og beholde lappen. Bare som eksempel. 

Anonymkode: 0b35a...ad5

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Å ta en peth-prøve er virkelig ingenting folk uten alkoholproblemer trenger å frykte. 

Eksen min (som var en fæl fyr på mange måter, men ikke alkoholikerl, måtte ta en peth-prøve etter en uke i syden. Han både drakk og sloss, og tok dop. Peth-prøven var innenfor normal. Utslag på dop 

Og som legen din sier, så er jo poenget med peth å se utvikling over tid. Verdiene skal minke 

En peth prøve viser ikke rusmidler utover alkohol.  Så dette stemmer ikke. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke helt. Det er gjort tester på folk som har vært avholds i 6 måneder for så å drikke to helger på rad. Dette ga utslag over lovlig verdi. 

Med andre ord kan INGEN først drikke i sitt utdrikningslag, og noen dager senere i bryllup og beholde lappen. Bare som eksempel. 

Men TS mistet ikke lappen etter sin "helgetur".

Anonymkode: b3908...fbf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Verdier over 0,30 µmol/L representerer vanligvis skadelig overforbruk av alkohol, og i mange tilfeller ikke oppfylt helsekrav til førerkort." - https://rusinfo.no/testing-av-alkohol-peth/

Altså har du, eller er veldig nær et skadelig overforbruk. Hvis ikke hadde ikke det vært tema å miste lappen. Fint at du prøver å ta tak i livet og helsa altså! Men her har legen gjort helt rett, da de færreste alkoholikere innrømmer at de har et problem, og de innrømmer i hvert fall ikke å kjøre i påvirket tilstand. Legen har ikke grunn til å stole mer på deg enn andre alkoholikere, og sånn er det bare.

Anonymkode: 7e1ca...00c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette forteller meg ingenting om legen.

Vi vet ikke hvordan du fremstiller deg hos legen og legen har et ansvar for å passe på at folk som erkjenner alkoholproblemer ikke ferdes fritt i trafikken uten at det følges opp.

Når du skriver at den norske stat har vurdert deg, så mistet du all potensiell troverdighet.

Denne historien er din og er ikke et eksempel, eller til advarsel, for andre.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at legen ønsket å ta peth test på deg fordi leverprøvene dine var veldig høye. Legen ville nok finne ut hvor stort forbruket av alkohol var da for å utelukke at alkohol var problemet. Veldig mange mennesker gir et kraftig underslag ang alkoholforbruk. 2-4 store glass vin eller halvlitere daglig kan være altfor mye. Hadde det kun vært fredag eller/og lørdag innimellom så kan man jo komme unna det men alle kropper er forskjellig.

Når man skal gå på visse medisiner så må man følge med på lever og nyre funksjoner via blodprøver. Disse blodprøvene gir en god indikasjon på hvordan det står til. Sikkert derfor disse prøvene var nødvendig i utgangspunktet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Verdier over 0,30 µmol/L representerer vanligvis skadelig overforbruk av alkohol, og i mange tilfeller ikke oppfylt helsekrav til førerkort." - https://rusinfo.no/testing-av-alkohol-peth/

Altså har du, eller er veldig nær et skadelig overforbruk. Hvis ikke hadde ikke det vært tema å miste lappen. Fint at du prøver å ta tak i livet og helsa altså! Men her har legen gjort helt rett, da de færreste alkoholikere innrømmer at de har et problem, og de innrømmer i hvert fall ikke å kjøre i påvirket tilstand. Legen har ikke grunn til å stole mer på deg enn andre alkoholikere, og sånn er det bare.

Til informasjon måler 7 av 10 gutter mellom 18 og 23 over dette nivået i Danmark. Det er nok ikke anderledes i Norge. 

De fleste av disse har lappen. 

De færreste av disse testes fordi man ikke tenker at de har et alkoholproblem, og at unge gutter drikker mye ansees som normalt. 

Disse får også ferdes fritt i trafikken. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ikkesiformye skrev (1 time siden):

Hei alle sammen.

jeg tenkte jeg skulle komme med en liten advarsel for alle som går til legen sin for å be om hjelp, bare så det er sagt så visste jeg ingenting om hvilke krav som stilles til alle med førerkort i dag.

jeg gikk til legen min for å få hjelp med å gå ned noen kilo, jeg er ikke feit, men har noen kilo for mye. Siden jeg er rundt 50, så vil jeg heller gå ned litt, enn å legge på meg 1-2 kilo i året fremover. Legen spurte meg om alkoholforbruk, og hun konstaterte med at jeg har et problem. Jeg liker ikke å bli snakka til på en måte ovenfra og ned, så jeg svarte vel ganske raskt og direkte tilbake. Det likte legen ikke. Jeg sa at jeg ønsker å gå ned i vekt, og drikke mindre på sikt. Det var og er målet mitt.

jeg var på ny time for å få ny resept på medisin, jeg fortalte at jeg var godt fornøyd. Har gått ned 4 kilo, drikker generelt mindre, og at det virket slik jeg selv ønsket. Jeg fikk absolutt ingen reaksjon på det jeg sa, ikke at jeg har gått ned i vekt, eller noe annet. Jeg fikk beskjed at jeg har et problem og at legen ville ta en PEth test av meg. Jeg prøvde å nekte, men ble truet med at det skulle meldes inn slik at det ville bli gjort under tvang. Så jeg ble ganske så sint, sa at vi er ferdige med hverandre, tok prøven og gikk. Jeg fikk resultater, og de var over lovlig verdi. Dette kom nok av en guttetur jeg hadde helgen før, for jeg har aldri fått beskjed at jeg må ta en sånn test rett før det skulle skje. Jeg har forøvrig lest meg opp at mange har opplevd at leger har tatt en slik test uten å informere pasienten på forhånd.

det som overrasket meg, var at legen ringte meg ganske raskt etter resultatet var klart og beklaget oppførselen sin. Sa at jeg måtte gå dit månedlig i et halvt år for å bevise at verdiene for alkohol i kroppen vil være mindre fremover. Jeg kunne mistet lappen, men slapp så vidt unna det. Nå skal det sies at jeg aldri har blitt stoppet med promille i blodet, har aldri gjort noe ulovlig, har lappen i 30 år og har aldri kræsjet eller vært i bilulykke. Jeg er meget forsiktig når det kommer til bil, kjøring og promille. Enda så er jeg da ansett som uskikket til å ha førerkort av den norske stat. Ikke misforstå meg, jeg er glad for at jeg kunne beholde lappen min, det er jeg totalt avhengig av. Hele livsgrunnlaget mitt avhenger av den. Men at man kan komme i en sånn situasjon, fordi man går til legen sin og ber om hjelp på en ærlig måte, hadde jeg aldri i min villeste fantasi sett for meg.

Jeg tenker det er greit at flest mulig vet om at det er slik. Jeg har snakket med mange om dette, og ingen jeg har snakket med har visst om at det er slik. For min del så startet det med slanking og hjelp til dette. Jeg hadde aldri i verden gått og bedt om hjelp hvis jeg visste dette. Vær forsiktig med hva dere deler med legen deres, og vær ikke ærlig. Det kan får konsekvenser dere aldri har sett for dere. Lovverket rundt dette her er helt sykt, og er man riktig uheldig, så kan man havne i en situasjon som tar mange år og komme seg ut av. Enda man aldri har gjort noe galt.

Dette er et innlegg til skrekk og advarsel som viser til fulle hvor ekstremt lite innsikt ts har i både egen situasjon, legens ansvar og samfunnnets manglende verktøy for å frata personer med et slikt rusforbruk førerkortet. 

Som offer for en ruskjører, med to drepte barn, ja, de satt forsvarlig sikret i godkjente bilseter i en dyr og trafikksikker bil, uten at det hjalp. Ruskjøreren  forklarte seg slik ts gjør, bagatelliserte sitt rusforbruk med «guttetur» og «full kontroll» over sitt «lille helgeforbruk» av rusmidler. 

Det var like mye bagatellisering over hans forbruk av rus som ts sin fremstilling av seg selv. 

Mennesker som ts vil vi ikke ha som sjåfører på veien. Leger som er så tafatte som ts sin lege vil vi heller ikke ha på legekontorene.  Enten korker du flasken, du mann over 18+30 +++ år, eller så leverer du fra deg førerkortet og lar oss andre kunne bevege oss uten uten fare for å møte på slike som deg i et motorisert kjøretøy større enn en sparkesykkel. 

For ordens skyld håper jeg nesten ts her sitter og har kokt sammen en god historie, men måten dette er skrevet på, så tviler jeg sterkt på nettopp det. 

Anonymkode: c680f...e49

• Liker 7
  • Hjerte 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

En peth prøve viser ikke rusmidler utover alkohol.  Så dette stemmer ikke. 

De tok selvsagt flere prøver.. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Peth er ikke noe som tas én gang hvis det er høye verdier. Typisk testperiode er 6 mnd. Og da ser man greit om forbruket er stabilt, øker eller minker. 

Å frykte høye verdier på peth er ingenting folk uten høyt alkoholbruk trenger å frykte. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikkesiformye skrev (58 minutter siden):

Ja faktisk, dette er en ny fastlege som ikke kjenner meg. Det står heller ikke noe i min journal om alkohol. Jeg har heller ikke noen forhistorisk om det. Pussig at du sier at jeg var påvirket, så absolutt ikke. Hun tok også en Ethanol test av blodet mitt uten å spørre, som forøvrig var helt ren. Men men, plutselig gjelder det dere. 

Nei, det har jeg ingen tro på.

Anonymkode: 494fd...4f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er et innlegg til skrekk og advarsel som viser til fulle hvor ekstremt lite innsikt ts har i både egen situasjon, legens ansvar og samfunnnets manglende verktøy for å frata personer med et slikt rusforbruk førerkortet. 

Som offer for en ruskjører, med to drepte barn, ja, de satt forsvarlig sikret i godkjente bilseter i en dyr og trafikksikker bil, uten at det hjalp. Ruskjøreren  forklarte seg slik ts gjør, bagatelliserte sitt rusforbruk med «guttetur» og «full kontroll» over sitt «lille helgeforbruk» av rusmidler. 

Det var like mye bagatellisering over hans forbruk av rus som ts sin fremstilling av seg selv. 

Mennesker som ts vil vi ikke ha som sjåfører på veien. Leger som er så tafatte som ts sin lege vil vi heller ikke ha på legekontorene.  Enten korker du flasken, du mann over 18+30 +++ år, eller så leverer du fra deg førerkortet og lar oss andre kunne bevege oss uten uten fare for å møte på slike som deg i et motorisert kjøretøy større enn en sparkesykkel. 

For ordens skyld håper jeg nesten ts her sitter og har kokt sammen en god historie, men måten dette er skrevet på, så tviler jeg sterkt på nettopp det. 

Anonymkode: c680f...e49

❤️❤️❤️❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...