AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:37 #21 Del Skrevet søndag kl 12:37 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er uendelig mange tråder her der svigerdøtre er rasende på svigermødre. Svigerfar blir merkelig nok aldri nevnt 😂. Ikke ofte det lages tråder av svigermødre her. Betyr det at den eldre generasjon er mer avslappet, rausere, mer overbærende, klarer å ta seg sammen i relasjoner til familie osv? At de rett og slett har bedre folkeskikk? Jeg er så heldig å ha flotte svigerbarn, som gjør mine barn lykkelige. Det er det eneste som betyr noe for meg. Om vi har ulikt politisk syn, eller velger å gjøre ting på forskjellig måte, spiller ingen rolle for meg. Bare glad for at vi alle oppfører oss ordentlig og høflig mot hverandre, og respekterer hverandre. Hvorfor er det egentlig så mange svigerdøtre her som misliker svigermor så intenst? Ofte ses de bare noen få ganger i året, og da må det vel være mulig å oppføre seg som normale mennesker? Svigermor kan da umulig være så ille, når hun faktisk har oppdratt mannen du elsker 🙂 Anonymkode: 252dd...c6f Eller er svigermødrene mer påståelige og selvsikre så de gjør som de vil uansett, mens svigerdøtrene som hele tiden må føye seg og ta seg sammen i møte med svigermor derfor får et større behov for å klage? Jeg har forøvrig et veldig godt forhold til min svigermor. Eventuelle frustrasjoner knyttet til foreldregenerasjonen er størst til egne foreldre for meg og mannen(jeg mine og han hans). Anonymkode: 92297...537 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:40 #22 Del Skrevet søndag kl 12:40 Min svigermor er helt nydelig ❤️ Anonymkode: f156e...093 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:45 #23 Del Skrevet søndag kl 12:45 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trist å høre. Trur du dette er normen for svigerforeldre? Anonymkode: 91316...d88 Nei, jeg tror absolutt ikke dette er normen - men jeg har allikevel opplevd å bli hengt ut som "den slemme svigerdatteren" som ikke lar svigermor være alene med barna mine. For det er slett ikke alle svigermødre som har selvinnsikt. Anonymkode: fa9eb...9bd 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:46 #24 Del Skrevet søndag kl 12:46 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min svigermor er helt nydelig ❤️ Anonymkode: f156e...093 TS her. Jeg har hatt to flotte svigermødre ❤️. Begge er døde nå. Så veldig like var vi nok ikke, men trivdes godt sammen, og hadde aldri noen store konflikter. Jeg syns det var supert å ha noen med mer erfaring som jeg kunne spørre om råd. Begge ønsket oss bare godt. Anonymkode: 252dd...c6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:11 #25 Del Skrevet søndag kl 13:11 Hadde tidligere et veldig godt og nært forhold til svigermor. Nå har vi bare sporadisk og pliktig kontakt, initiert av min mann. Har vært igjennom en stygg mobbesak med det en barnet vårt, hvor vi så oss nødt til å selge og flytte for å gi barnet en trygg hverdag. En av mobberne viste seg å være søskenbarnet (og barnebarn til svigermor). Vi forventet ikke av svigermor skulle ta side i konflikten, men når svigermor ga sterkt utrykk til vårt barn at saken var blåst opp og ikke slik vårt barn fremstilte det, samtidig som hun sa at det andre barnebarnet nok ikke hadde ment det på den måten, så var vårt forhold over. Vi hadde ikke hatt noe i mot om hun valgte å tro det andre barnebarnet, men det at hun så tydelig fortalte det til vårt barn, ble rett og slett feil for vår del. I tillegg har hun, etter samtale med det andre barnebarnet, sagt til vårt barn at det har nok misforstått det andre har sagt og gjort også. Anonymkode: 1eadf...d61 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:09 #26 Del Skrevet søndag kl 14:09 Tja. På nett er jeg enig i at mange svigermødre får gjennomgå. Men vet ikke om noen i virkeligheten. Har inntrykk av at de fleste har et ok eller bra forhold til svigermor. Har selv et utrolig godt forhold til svigermoren min. Hun er nesten som en ekstra mor. Tror det er vellykket fordi jeg ble sammen med samboeren min ung, så jeg hadde ikke rukket å bli «sær» før jeg ble kjent med henne. Og at hun er svært raus og ALDRI kommenterer på noe som har med barneoppdragelse og lignende å gjøre. Men hun kommer av og til med noen råd, men aldri på en belærende måte. Og så er jeg raus tilbake og sørger for at hun blir satt pris på. Anonymkode: bd4c4...3f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:33 #27 Del Skrevet søndag kl 14:33 ALDRI! ikke erfart det her nei. Her ga og ga og svelte mange kameler. Hun bare tok og tok og tok og sutret.. så nei.. Anonymkode: 3031f...040 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:33 #28 Del Skrevet søndag kl 14:33 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ALDRI! ikke erfart det her nei. Her ga og ga og svelte mange kameler. Hun bare tok og tok og tok og sutret.. så nei.. Anonymkode: 3031f...040 svigermor altså! Anonymkode: 3031f...040 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:47 #29 Del Skrevet søndag kl 14:47 Jeg har et helt ok forhold til svigermor. Har ingenting imot henne og hun er en hyggelig dame, men vi er også ekstremt forskjellige. Hun er ekstrovert og veldig sosial, farter rundt daglig på besøk her og der. Jeg er veldig introvert og trives best i eget selskap, og er ihvertfall ikke glad i at det kommer folk på døra flere ganger i uken, helt uanmeldt. Men vi har et greit forhold, ikke mye kontakt i hverdagen, men snakker når vi møtes. Ungen min er glad i henne. Om svigermødre er rausere enn svigerdøtre vil jeg ikke påstå stemmer i denne relasjonen. Da jeg var i permisjonen stakk hun innom konstant, morgen og kveld, og det va dager jeg sto i undertøyet med bomba hus og absolutt ikke klar for besøk. Har funnet meg i mye sånt. Anonymkode: 567b5...ef6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:21 #30 Del Skrevet søndag kl 17:21 Jeg tror livserfaring gjør mange litt mer avslappet og raus. Det er hvertfall slik i min familie. Har et godt forhold til svigers, har kjent dem i mange år, og de vil så gjerne hjelpe, litt mye noen ganger. Også håper jeg at jeg klarer å være en like raus svigermor som henne, og ser for meg at det blir lettere den dagen jeg ikke lenger lever i det kaoset av et småbarnsliv jeg står midt oppi nå hvor mest energi går til barna og jobben. De hadde nok fått et litt annet førsteinntrykk om de møtte meg nå. Anonymkode: 0497b...363 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:28 #31 Del Skrevet søndag kl 17:28 AnonymBruker skrev (7 timer siden): TS her. Vold, rus, mishandling, overgrep og psykiatri ligger vel helt ytterst på skalaen, og er neppe vanlig, heldigvis. Men det er rart når normale og tilsynelatende oppegående folk ikke klarer å oppføre seg, baksnakker osv. Så spørsmålet var om dere tror at kvinner i 50- og 60-årene ofte er litt mer rause og overbærende enn de i 20- og 30-årene? Og det er et rart fenomen til; hvorfor klager så få menn på sin svigermor? Tør de ikke? Kvinnens mor tar jo ofte MYE plass i dagliglivet. Mange mødre og døtre har jo kontakt nesten daglig, og treffes ofte. Mannen må vel noen ganger føle seg litt overstyrt av en sterk mor/datter-relasjon? Anonymkode: 252dd...c6f Jeg har et godt forhold til min svigermor. Det er selvsagt irritasjoner, men jeg holder det meste for meg selv. Mannen min har også irritasjoner over mine foreldre, og han har ingen problemer med å dele dem. Så jeg tror ikke det er slik at det bare går en vei - selv om menn generelt ikke starter slike tråder på forum her, så tipper jeg de lufter det med kompiser. Våre barn er mer sammen med min mor enn svigermor, og det handler nok dessverre om at min mor er ti år yngre, og i bedre form. Hun fungerer som god avlastning for oss, og er også veldig på tilbudssiden. Svigermor er dårlig til bens og samvær med barnebarn blir ofte sammen med mannen min, der han besøker dem med barn så de får se dem. Det er noen kulturelle forskjeller mellom familiene også. De klassiske problemstillingene som er skrevet om her, som skjermtid og godteri. Jeg tror det handler om våre ulike familier, siden mannen og jeg også er ulike på det punktet. Jeg kan ellers ikke se noen grunn til at guttemødre skulle være mer slakke på alle områder enn jentemødre. Anonymkode: 80682...a39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:42 #32 Del Skrevet søndag kl 17:42 Har hatt en fint forhold til svigermor (nettopp dø, men dement i noen år nå). Svigerfar har jeg ikke snakket med på snart åtte år. Jeg er sjefen i familien og nekter min mann å besøke broren sin. Mannen prøvde å fortelle at det stemmer overhode ikke, men det har ikke gått inn. Svigerfar er alkis og nå sitter han stort sett alene, da han sliter med å gå. Var der i dag, men snakket ikke med han. Gutta og jeg gikk da de andre gjestene gikk. Tok oppvasken og da slapp jeg å være i stuen. Jeg valgte å kutte han ut, men var med siden jeg ikke ville unngå svigermor. Var lettere da hun kom på sykehjem. Anonymkode: b0634...2b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:47 #33 Del Skrevet søndag kl 17:47 Nei. Min er svigermor har både kjefta på meg og min datter uten grunn. Min er kunne engang ikke ta oss i forsvar. Men broren kunne. Min datter merker hun gjør forskjell på barnebarna. Og hun har bare 2. Anonymkode: 3a278...6e2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:47 #34 Del Skrevet søndag kl 17:47 Jeg hadde en fantastisk svigermor, helt til det ble slutt mellom meg og hennes sønn. Etter det har hun knapt hilst på meg. Men, hennes tap. Jeg hadde også en ny svigermor, som dessverre døde alt for tidlig, men som også tok godt i mot meg, trass i at hun allerede hadde hatt en svigerdatter i mange år som var mor til hennes barnebarn. Nå er jeg selv svigermor. Ingen barnebarn enn så lenge, men min nydelige svigerdatter er jeg så glad for å ha fått i familien. Jeg kan også bli svigermor til to svigerdøtre til, om mine sønner finner seg kvinnelige partnere, og jeg håper jeg får et like bra forhold til dem også. Jeg skal i det minste gjøre mitt til å ønske dem velkommen. Anonymkode: 489fb...1de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:53 #35 Del Skrevet søndag kl 17:53 Nymerïa skrev (7 timer siden): Hvis svigermødre er rausere enn svigerdøtre, så tenker jeg det er helt på sin plass. Eldre kvinner har mer livserfaring og de bør se større på ting enn kvinner som er nybakte mødre. Hvis man er kommet i svigermorfasen og gidder å lage et helvetes bråk om youghurttyper, så er det ikke håp. Jeg sier dette som en middelaldrende kvinne selv. Jeg har tenkt å være jovial hvis jeg noen gang får en svigerdatter. Spesielt hvis jeg er så heldig at hun føder et barnebarn for meg. Snittalderen for førstegangsfødende i dag er vel 31 år. Blir litt dumt å da legge skylde på at mødrene er litt umodne? Det er en enkelt forklaring til hvorfor det er mer konflikter mellom svigermor/svigerdatter og mor og datter.. Nrk har bla. Skrevet en god artikkel om dette. Anonymkode: bef36...226 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:54 #36 Del Skrevet søndag kl 17:54 Jeg tror problemet er veldig sammensatt, og at du ikke kan trekke så enkle konklusjoner. En del eldre er nok litt satt i hvordan de ser på barneoppdragelse. De vet hvordan de gjorde det, og det gikk jo greit? Samtidig så er samfunnet veldig annerledes mange steder. Det er økte farer med biltrafikk, barn har andre helseutfordringer, sosiale medier og nettet kan være farlig, det er større kunnskap om overgrep - som gjør at mange foreldre passer på barna på en helt annen måte. Før kunne barn overlates til seg selv på en helt annen måte. Det er andre forventninger og krav til boliger, og ikke så lett som mange eldre noen ganger tenker å bo i uoppussede boliger og ta litt etter litt. Plutselig kommer eltilsynet på døra, og man får større utlegg enn beregnet. Det kan være større utfordringer med tidsklemma enn det var før. Det forventes at foreldre følger opp barnehage, skole, fritidstilbud på en helt annen måte. Det kan f.eks. gå utover tid til å gjøre husarbeidet. Noen eldre tar det som kritikk av seg selv at neste generasjon gjør ting annerledes. De kan føle seg lite respektert om de ikke blir spurt om råd i forskjellige situasjoner. Noen yngre tar også alt for mye som kritikk. Jeg er selv snart 60, så jeg er i svigermorsalder men barnløs. Har inntrykk av at de fleste venner og søsken har gode forhold til sine svigerbarn. Jeg kjenner allikevel noen som er veldig lite flinke til å se noe som helst fra andres perspektiv og tror de har fasiten på det meste i livet. Det må være vanskelig å forholde seg til for andre. Jeg tror også at det oftest kommer frem svigermor/svigerdatter tematikk fordi hjem og barn er et så viktig område i livet, og mange i min generasjon har større forventning til at kvinner skal gjøre alt "rett" i forhold til barn. Menn har litt større slingringsmonn før de blir dømt. Det finnes uansett anstrengte forhold til svigerfar der ute i verden også. Jeg tror det er flere enn vi leser om her inne eller hører om. De legger seg lettere opp i andre ting, og noen av de kan oppfattes som ganske nærtagende "verdensmestere" som gjerne belærer både den ene og den andre. De fleste mennesker er uansett omgjengelige og ønsker andre godt (tror jeg), så tror ikke problemet er så veldig stort. Noen kræsj blir det lett i alle fall, da alle har sine forventninger til hvordan man prioriterer de ressursene man har som tid og penger, og hvordan man omgås hverandre. Anonymkode: 4bb75...386 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:00 #37 Del Skrevet søndag kl 18:00 Jeg har 5 forhold bak meg, med 4 svigermødre (er i forhold nr 5 nå). Den ene døde lenge før jeg kom inn i bildet. Disse 4 er/var flotte, varme, hyggelige damer. Var vi like? Nei, absolutt ikke. Men opplevde aldri drama eller tull fra noen av dem, eller nåværende svigermor som også er helt super. Har ei venninne som har x-antall gorhold bak seg og omtrent alle svigermødre er i følge henne troll. De er grusomme mennesker som bare er ute etter å ødelegge og det er ikke måte på hvordan de kontrollerer og bestemmer over sønnene sine. Jeg har ikke møtt dem, men tenker at det eneste alle disse damene har til felles er min venninne, så akkurat dette tar jeg med en stor klype salt 😅 min venninne er rett og slett problemet, enkelt og greit. Dette innser hun selvsagt ikke selv. Jeg er opptatt av at tiden vår skal fordeles relativt likt mellom svigermor og min egen mor. Samboer har et barn fra før som er her annenhver helg og vi venter vårt første barn sammen. Derfor reiser vi ofte til svigermor den helgen hvor barnet er hos oss, og min mor blir litt nedprioritert den helgen. Det synes jo min mor er litt trist, men hun forstår det. Hun ser stebarnebarnet sitt altså, men her har åpenbart svigermor mer «rettigheter» enn min mor. Forsøker å inkludere begge parter i det jeg kan, da dette føles riktig. Anonymkode: 662c2...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet søndag kl 19:35 #38 Del Skrevet søndag kl 19:35 AnonymBruker skrev (1 time siden): Snittalderen for førstegangsfødende i dag er vel 31 år. Blir litt dumt å da legge skylde på at mødrene er litt umodne? Det er en enkelt forklaring til hvorfor det er mer konflikter mellom svigermor/svigerdatter og mor og datter.. Nrk har bla. Skrevet en god artikkel om dette. Anonymkode: bef36...226 Jeg har ikke skyldt på at mødrene er umodne. Jeg tror du siterer feil post. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:50 #39 Del Skrevet søndag kl 21:50 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kjenner dessverre mange kvinner som bare hater svigermor og alt svigermor gjør er feil uansett. Så kjenner jo jeg disse svigermødrene (bor på bygda) og de er som alle andre og prøver kun å gjøre sitt beste. Mens deres egne mødre er super- perfekte uansett…. Ser også kvinner som hater at mennene har et tett forhold til sin mor… Da blir de kalt «umodne barn som aldri blir voksen» og andre kvinner sier at det er bare å kaste ut mannen. Mens de selv er med sin mor hver dag og har moren sin med på alt….- men det er liksom en annen sak… Anonymkode: b820f...d80 Godt skrevet. Håper det blir endring med årene.. å reise på mor/sønn er jo utopi. Anonymkode: 6713c...194 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:33 #40 Del Skrevet søndag kl 22:33 Jeg har en super svigermor, selv om det var litt slitsomt at hun ikke ville høre på oss angående søvn og introduksjon av fast føde. Det gjorde at besøk fra henne i spedbarnstiden ble mer slitsomt enn hyggelig, for det var jo ikke henne som tok seg av verken nattevåk, mageknip eller eksem hun forårsaket. Nå er ungene så store at det ikke gjør noe at farmor er resistent mot regler og gjør som hun vil. Hun er velmenende og grei, selv om hun altså er helt døv for at andre kan ha behov hun ikke har forutsett. Anonymkode: c2be2...087 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå