Gå til innhold

Er svigermødre mer rause enn svigerdøtre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er uendelig mange tråder her der svigerdøtre er rasende på svigermødre. Svigerfar blir merkelig nok aldri nevnt 😂. Ikke ofte det lages tråder av svigermødre her.

Betyr det at den eldre generasjon er mer avslappet, rausere, mer overbærende, klarer å ta seg sammen i relasjoner til familie osv? At de rett og slett har bedre folkeskikk?

Jeg er så heldig å ha flotte svigerbarn, som gjør mine barn lykkelige. Det er det eneste som betyr noe for meg. Om vi har ulikt politisk syn, eller velger å gjøre ting på forskjellig måte, spiller ingen rolle for meg. Bare glad for at vi alle oppfører oss ordentlig og høflig mot hverandre, og respekterer hverandre.

Hvorfor er det egentlig så mange svigerdøtre her som misliker svigermor så intenst? Ofte ses de bare noen få ganger i året, og da må det vel være mulig å oppføre seg som normale mennesker? Svigermor kan da umulig være så ille, når hun faktisk har oppdratt mannen du elsker 🙂

Anonymkode: 252dd...c6f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, mannen min flyttet til et annet LAND for å komme seg unna mora si, så "hun oppdro mannen jeg elsker" er ikke nødvendigvis det kvalitetsstempelet du tror...

(Hun var raus med fysisk og psykisk mishandling da, det må sies. Meget raus.)

Anonymkode: fa9eb...9bd

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svigerdatter med et veldig godt og nært forhold til svigermor. Alle besteforeldre til mine barn er like fine og like viktige.
Jeg tror nok at de fleste svigerdatter/svigermor-forhold er fine eller helt greie, men de hører vi ikke noe om. 

Anonymkode: 053f4...8e4

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor her er helt OK. Hun virker veldig lite interessert i sønnen sin. Mulig fordi hun er introvert (det er han også). Vi ser henne kanskje 1-2 ganger i året (hun bor 1 time unna). Hun har bare vært på besøk hos oss 1 gang siden vi kjøpte hus for 4 år siden, og da varte besøket i 10 minutter. Når vi er på besøk tar hun frem en quiz bok etter få minutter, og vi spiller quiz i stedenfor at hun spør hvordan det går med oss. Selv spør jeg henne alltid hvordan det går, jeg tar med vin eller blomst som vertinne gave, og jeg pynter meg når vi kommer på besøk (imens mannen min går i joggebukse). Får heldigvis snakket en del med samboeren hennes, for han er veldig pratsom. Folk er forskjellige, og jeg misliker ikke svigermor, men hun er ikke den beste personen jeg vet om. 

Anonymkode: c6285...f8a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor er vulgær, egoistisk, drikker ALT for mye uten å se det selv (i alle sosiale situasjoner), sier stygge ting, tolererer ikke ulikheter blant mennesker (typ homofile) og slo og skrek til sine barn da de var små.

Nei takk.

Anonymkode: 5b53d...9cd

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er uendelig mange tråder her der svigerdøtre er rasende på svigermødre. Svigerfar blir merkelig nok aldri nevnt 😂. Ikke ofte det lages tråder av svigermødre her.

Betyr det at den eldre generasjon er mer avslappet, rausere, mer overbærende, klarer å ta seg sammen i relasjoner til familie osv? At de rett og slett har bedre folkeskikk?

Jeg er så heldig å ha flotte svigerbarn, som gjør mine barn lykkelige. Det er det eneste som betyr noe for meg. Om vi har ulikt politisk syn, eller velger å gjøre ting på forskjellig måte, spiller ingen rolle for meg. Bare glad for at vi alle oppfører oss ordentlig og høflig mot hverandre, og respekterer hverandre.

Hvorfor er det egentlig så mange svigerdøtre her som misliker svigermor så intenst? Ofte ses de bare noen få ganger i året, og da må det vel være mulig å oppføre seg som normale mennesker? Svigermor kan da umulig være så ille, når hun faktisk har oppdratt mannen du elsker 🙂

Har ingenting i mot svigermor, kjekk og hyggelig dame. Men når hverken hun eller svigerfar tar kontakt med oss, er det nok jeg som er den slemme svigerdatteren. Men det er ikke mitt ansvar å holde kontakten, det et mannen min sitt ansvar. 

Svigermor lager nok tråder her inne om hvor fæl jeg er som holder barnebarna unna henne osv, når sannheten er det et hennes sønn(er) som ikke gidder eller greie opprettholde et forhold til henne. 

Skriver sønn(er) fordi forholdet til de andre 4 guttene hennes er på samme vis. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner dessverre mange kvinner som bare hater svigermor og alt svigermor gjør er feil uansett. Så kjenner jo jeg disse svigermødrene (bor på bygda) og de er som alle andre og prøver kun å gjøre sitt beste. Mens deres egne mødre er super- perfekte uansett…. Ser også kvinner som hater at mennene har et tett forhold til sin mor… Da blir de kalt «umodne barn som aldri blir voksen» og andre kvinner sier at det er bare å kaste ut mannen. Mens de selv er med sin mor hver dag og har moren sin med på alt….- men det er liksom en annen sak… 

Anonymkode: b820f...d80

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tja, mannen min flyttet til et annet LAND for å komme seg unna mora si, så "hun oppdro mannen jeg elsker" er ikke nødvendigvis det kvalitetsstempelet du tror...

(Hun var raus med fysisk og psykisk mishandling da, det må sies. Meget raus.)

Anonymkode: fa9eb...9bd

Trist å høre. Trur du dette er normen for svigerforeldre?

Anonymkode: 91316...d88

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min svigermor er vulgær, egoistisk, drikker ALT for mye uten å se det selv (i alle sosiale situasjoner), sier stygge ting, tolererer ikke ulikheter blant mennesker (typ homofile) og slo og skrek til sine barn da de var små.

Nei takk.

Synd at noen folk er slik, men det er ikke typisk en svigermor… Kan være hvem som helst. 

Anonymkode: b820f...d80

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god kontakt med min svigerdatter. En raus og flott dame, og super mamma for mitt skjønne barnebarn.

Anonymkode: 84bab...8cb

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trist å høre. Trur du dette er normen for svigerforeldre?

Anonymkode: 91316...d88

Hvis det skulle vært normen for svigerforeldre, så hadde jo folk flest vært slik. 

Anonymkode: 84bab...8cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du svigerdatter så er svigermor den urimelige. Spør du svigermor så er svigermor den mest urimelig. 

Litt interessant egentlig, siden kvinner hevder de er så gode på å kommunisere og forståelsesfulle. 

Nå er vi en relativt stor familie på samboers side, på en familiemiddag så blir vi fort 30+ personer. I alle de årene jeg har vært en del av denne familien så har det aldri vært noe gnisninger mellom svigersønn og svigerfar. På kvinnesiden derimot ligger det å ulmer konstant, og hvert 4-5 år så blusser det opp.. 

Anonymkode: bef36...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei takk.

Også skyder hun på meg da såklart, at jeg ikke lar henne holde barnebarna.  Når hun hadde drukket 5 enheter og klokka var 1530.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Vold, rus, mishandling, overgrep og psykiatri ligger vel helt ytterst på skalaen, og er neppe vanlig, heldigvis. Men det er rart når normale og tilsynelatende oppegående folk ikke klarer å oppføre seg, baksnakker osv.

Så spørsmålet var om dere tror at kvinner i 50- og 60-årene ofte er litt mer rause og overbærende enn de i 20- og 30-årene? 

Og det er et rart fenomen til; hvorfor klager så få menn på sin svigermor? Tør de ikke? Kvinnens mor tar jo ofte MYE plass i dagliglivet. Mange mødre og døtre har jo kontakt nesten daglig, og treffes ofte. Mannen må vel noen ganger føle seg litt overstyrt av en sterk mor/datter-relasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mannen må vel noen ganger føle seg litt overstyrt av en sterk mor/datter-relasjon?

Jepp !    Mitt tidl. samboerskap røk just pga. det.  Utrolig slitsomt   🙄

Anonymkode: 8eb06...774

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som har et normalt og hyggelig forhold til svigermor har ingen grunn til å opprette tråder om det. Så som med alt annet er det det/de negative opplevelsene som vises mest.

Jeg setter stor pris på min svigermor og det hun gjør for barna, og at hun oppriktig ønsker å ha et godt forhold til oss alle. 

Endret av Anonym6789
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Og det er et rart fenomen til; hvorfor klager så få menn på sin svigermor? Tør de ikke? Kvinnens mor tar jo ofte MYE plass i dagliglivet. Mange mødre og døtre har jo kontakt nesten daglig, og treffes ofte. Mannen må vel noen ganger føle seg litt overstyrt av en sterk mor/datter-relasjon?

Mannen min klager masse på svigermoren sin han, men han henger ikke på kvinneguiden 😛

Anonymkode: 36561...45c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis svigermødre er rausere enn svigerdøtre, så tenker jeg det er helt på sin plass. Eldre kvinner har mer livserfaring og de bør se større på ting enn kvinner som er nybakte mødre. Hvis man er kommet i svigermorfasen og gidder å lage et helvetes bråk om youghurttyper, så er det ikke håp.

Jeg sier dette som en middelaldrende kvinne selv. Jeg har tenkt å være jovial hvis jeg noen gang får en svigerdatter. Spesielt hvis jeg er så heldig at hun føder et barnebarn for meg.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor/svigerfar har aldri tatt meg ordentlig i mot. De er fra en "fin familie" med mye penger, og jeg kommer fra det motsatte. Derfor har mine svigerforeldre aldri godtatt meg. Svigerfar er spydig mot meg stadig vekk når vi sees og svigermor litt kald- men setter på seg et smil når jeg er der, det skal hun ha. Jeg ser dem sjeldent, men jeg prøver alltid å vise meg fra beste side og jeg ønsker meg veldig et godt forhold til dem, men det går ikke fordi de har bestemt seg for at jeg ikke er god nok kun pga status/ikke status. "Dems sønn skulle hatt noe bedre enn meg".Nå har jeg og sønnen dems fått barn, men det endret ikke noe fra dem sin side ovenfor meg. Nå har jeg gitt opp, men er alltid høflig mot dem når vi møtes. 

Det er ikke alltid svigerdatter som er problemet, ofte er det svigermor også. Og nei, godt voksne damer er ikke alltid så varme og gode. Godt voksne kan være sta og ha mye fordommer. 

Jeg kunne ønske at jeg kunne bedt min svigermor på ting, for eksempel gått på kafé eller annet koselig. Men dessverre så går ikke det da min svigermor ikke vil. Og hun strekker aldri ut en hånd til meg. De er rause med gaver til jul og bursdag da, der gjør de ikke forskjell, det skal dem ha. 

Anonymkode: bad06...65d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel like individuelt som alt annet. Jeg hadde verdens beste svigermor, men hun tapte dessverre kampen for kreften, og hun rakk aldri å møte våre barn. Hun var varm og god, hun lyttet, tok oss vennlig i mot og kom ofte på besøk. Det var alltid hyggelig når huk var her. Å miste henne føltes like vondt som når jeg engang skal miste min egen mor. Hun hadde vært en fantastisk farmor til mine barn, og var en fantastisk mormor for de to andre den lille stunden de hadde sammen.

Anonymkode: f712d...181

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...