mmd Skrevet søndag kl 08:43 #1 Del Skrevet søndag kl 08:43 (endret) Jeg har fullført mitt livs første strikka genser! Garnet er Drops air. Hva nå? Må jeg vaske den, stryke den eller hva er vanlig prosedyre? Endret søndag kl 08:49 av mmd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:47 #2 Del Skrevet søndag kl 08:47 Jeg pleier å drukne dem i en bøtte kaldvann, sentrifugerer på lav fart og tørke flatt og forme/strekke. Mest for å få ut litt luft og legge maskene. Men du trenger ikke gjøre noe. Anonymkode: 8378d...f72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet søndag kl 08:49 Forfatter #3 Del Skrevet søndag kl 08:49 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg pleier å drukne dem i en bøtte kaldvann, sentrifugerer på lav fart og tørke flatt og forme/strekke. Mest for å få ut litt luft og legge maskene. Men du trenger ikke gjøre noe. Anonymkode: 8378d...f72 Hva mener du med å «legge maskene»? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:55 #4 Del Skrevet søndag kl 08:55 De blir litt jevnere fordelt og ujevnheter ristet ut. Anonymkode: 8378d...f72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:53 #5 Del Skrevet søndag kl 12:53 mmd skrev (4 timer siden): Jeg har fullført mitt livs første strikka genser! Garnet er Drops air. Hva nå? Må jeg vaske den, stryke den eller hva er vanlig prosedyre? Du stryker aldri strikkede plagg. Særlig ikke et strikkeplagg som har litt luftig preg. Da blir det flatt og tamt. Du bør vaske for hånd, da vaskemaskiner har ulik måte å bearbeide innholdet på, og du ønsker ikke et miniprodukt når du,åpner vaskemaskinen. Bruk en halv kork Milo, og nesten kaldt vann i en balje, va. 8-10 liter vann, og dytt plagget ned i vannet etter at vaskemiddelet er godt rørt ut. La det ligge flatt, og bare dytt, ikke bearbeid for mye, da kan det krympe. Tøm ut vannet og trykk mest mulig vann ut av plagget. Skyll med kaldt/nesten kaldt vann minst tre ganger. Sentrifuger kort, på høy hastighet. Noen påstoår at sentrifuge krymper og ødelegger dette er feil, plagget ligger stille i maskinen mens vannet slynges ut av sentrifugalkraften. Form plagget og legg til tørk. Gled deg over et nytt, ferdig prosjekt. Anonymkode: aaec7...045 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:21 #6 Del Skrevet søndag kl 14:21 Jeg vasker det meste på ullprogram i maskin, men strikker alltid prøvelapp som jeg tester på og kjenner maskinen min godt. Ville ikke gjort det hvis jeg ikke visste at det kom til å gå bra, men det gjør nok stort sett det altså. 🙂 Anonymkode: 1fb52...2e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet mandag kl 23:12 #7 Del Skrevet mandag kl 23:12 Gratulerer med å ha strikket din første genser! Nå skal du skylle opp plagget. Fyll en vaskebalje eller vaskebøtte med 5-7 liter småkaldt/kaldt vann. Det skal kjennes litt kaldt mot hendene, fingervarmt er for varmt. Bland inn litt ullvaskemiddel (jeg bruker 1-2 teskjeer). Legg plagget i og dytt det varsomt ned i vannet til det er "druknet". La det ligge i minst 15 minutter, f.eks. 20-40 min. Hell av vannet og skyll med rent vann 2-3 ganger. Ulla er litt skjør, så ikke vri opp eller krøst hardt. Dytt varsomt. Legg deretter plagget i vaskemaskinen og sentrifuger på 1000-1200. Ull tåler fint sentrifugering fordi plagget ligger i ro. Men jeg har opplevd at det ble lett tovet da jeg sentrifugerte på 1600 en gang ☹️ Derfor går jeg aldri over 1200 igjen... Alternativ til sentrifugering: Finn fram et stort frottéhåndkle og legg det ut (på gulvet). Legg genseren utover oppå håndkleet, og rull håndkleet sammen med genseren inni. La det ligge og suge vann i 10-30 minutter. Tørk flatt (på tørkestativ) og form plagget. Når den er tørr, tar du den på og nyter det egenstrikkede plagget! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet mandag kl 23:19 #8 Del Skrevet mandag kl 23:19 mmd skrev (På 16.2.2025 den 9.49): Hva mener du med å «legge maskene»? Og ut litt luft?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå