AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:03 #21 Del Skrevet tirsdag kl 15:03 AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 16.30): Oslo! Det er her det er mest kultur- og fritidstilbud, osloskolen er på topp, Aks er bra, marka og fjorden er rett utenfor døra. Det er her det skjer, rett og slett. Hadde ikke marka og fjorden vært her kunne jeg nok svar noe annet, men det er rett og slett topp. Fint for barnefamilier da det er enkelt å komme seg rundt med T-bane, trikk og buss (også for barna når de blir større), vennene til barna bor gjerne i nærheten og skoleveiene i villaområdene er oftest trygge. Jobber man i byen er det perfekt med korte transporttider, her bruker vi lastesykkel vår, sommer og høst, og T-bane på vinteren (flotte sykkelforhold på vinteren med piggdekk, men vi synes syklene blir for fort slitt i saltlaken til at vi bruker de da). Ville kanskje ikke bodd på Oslo vest, der er det mye materielt press, eller i de mest innvandrertunge bydelene. Vi bor i bydel Østensjø og trives veldig godt. Men det er litt dyrt da. Anonymkode: abc20...158 Bydel Østensjø har tidenes budsjettkutt og alt av bhg/ppt/bup lider. Skal spare 300 mill. Så ja Anonymkode: 28d85...3d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:34 #22 Del Skrevet tirsdag kl 15:34 AnonymBruker skrev (1 time siden): Absolutt ikke. Men vi er kanskje unike i at vi har både vintersport og strand og båtliv innen rekkevidde, samt kort vei til utdanningstilbud både her i byen, Bakkenteigen, Kongsberg med teknologimiljø og ikke minst Oslo med alt der. Ønsker du billig hus og fredelig liv i nærheten av naturelementene er ikke Drammen det rette Anonymkode: 96730...591 Eg refererte til at du skreiv "kukturtilbud"... 😇 Anonymkode: dbd54...ccb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:39 #23 Del Skrevet tirsdag kl 15:39 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Eg refererte til at du skreiv "kukturtilbud"... 😇 Anonymkode: dbd54...ccb Mye mulig at det tilbudet er bedre på Sørvestlandet 🤣 Anonymkode: 96730...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:14 #24 Del Skrevet tirsdag kl 17:14 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bydel Østensjø har tidenes budsjettkutt og alt av bhg/ppt/bup lider. Skal spare 300 mill. Så ja Anonymkode: 28d85...3d7 Hele Oslo/kommunenorge har det… Anonymkode: cdc6e...092 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:29 #25 Del Skrevet tirsdag kl 18:29 Bodd i Drammen i mange år, går ikke alene om kvelden på eller ved strømsø torg. Dessverre noen ungdommer og unge voksne som skaper mye kvalme. Kan godt si at de bare er ute etter hverandre, men det skaper samtidig en utrygg tilværelse for mange. Synd, da det er mange som prøver å skape og dra i gang gode kulturtilbud m.m. der. Ser etter annen bolig, da det desverre blir mer og mer av dette. Anonymkode: 3e82b...a04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:38 #26 Del Skrevet tirsdag kl 21:38 Oslo? Rart at så mange sier det. Fy fader, jeg flyttet så raskt jeg kunne vekk derfra når jeg fikk barn. Mine barn skal ikke vokse opp der. Nå bor vi i Drøbak, her trives vi godt. Anonymkode: 4c93c...d32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:16 #27 Del Skrevet i går, 17:16 AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 22.38): Oslo? Rart at så mange sier det. Fy fader, jeg flyttet så raskt jeg kunne vekk derfra når jeg fikk barn. Mine barn skal ikke vokse opp der. Nå bor vi i Drøbak, her trives vi godt. Anonymkode: 4c93c...d32 Og jeg har venner som er oppvokst i Drøbak, og advarer mot det. Lite miljø osv. Vi trives veldig godt i Oslo med barn. Men har hytte ikke langt fra Drøbak 🙂. Anonymkode: 83e70...fbb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:39 #28 Del Skrevet i går, 17:39 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Og jeg har venner som er oppvokst i Drøbak, og advarer mot det. Lite miljø osv. Vi trives veldig godt i Oslo med barn. Men har hytte ikke langt fra Drøbak 🙂. Anonymkode: 83e70...fbb Det er veldig dumt at så mange skal fyre opp under storbyskepsisen mot Oslo. Faktum er at du har alt av muligheter der, de beste skolene, universitetet og kort vei til marka til sjøen og til alt egentlig. Anonymkode: 96730...591 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 21:50 #29 Del Skrevet i går, 21:50 AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 16.30): Oslo! Det er her det er mest kultur- og fritidstilbud, osloskolen er på topp, Aks er bra, marka og fjorden er rett utenfor døra. Det er her det skjer, rett og slett. Hadde ikke marka og fjorden vært her kunne jeg nok svar noe annet, men det er rett og slett topp. Fint for barnefamilier da det er enkelt å komme seg rundt med T-bane, trikk og buss (også for barna når de blir større), vennene til barna bor gjerne i nærheten og skoleveiene i villaområdene er oftest trygge. Jobber man i byen er det perfekt med korte transporttider, her bruker vi lastesykkel vår, sommer og høst, og T-bane på vinteren (flotte sykkelforhold på vinteren med piggdekk, men vi synes syklene blir for fort slitt i saltlaken til at vi bruker de da). Ville kanskje ikke bodd på Oslo vest, der er det mye materielt press, eller i de mest innvandrertunge bydelene. Vi bor i bydel Østensjø og trives veldig godt. Men det er litt dyrt da. Anonymkode: abc20...158 Signerer denne, minus det du skriver om bydel Østensjø. Jeg vet ikke hvor gamle barna dine er, men mine er ungdom. Det er like mye russegreier og press her. Jeg er enig med deg i at det materielle presset er mindre, men det er svært tydelige skiller på hvem som bor i villa (hus) og i leilighet. Anonymkode: 0c821...b4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #30 Del Skrevet 13 timer siden Oslo og området rundt, inkludert byene i nærheten er på mange måter enestående i Norge. Du har alt i nærheten, flyplass, flere sykehus, flere høgskoler og universitet og tilgang til kultur på høyt nivå og alt av fritidsinteresser. Marka, sjøen med strand og båtliv. Hvis du ønsker at barna dine skal kunne velge på øverste hylle så bosetter du deg der. Det er og et område med stor tilgang på kunnskapsarbeidsplasser for de som har en spesialisert utdanning. Anonymkode: 96730...591 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #31 Del Skrevet 12 timer siden Jeg jobber som lærer. Har ikke jobbet i alle byer i Norge. Men jeg jobber på en skole som ligger ganske sentralt, ikke langt fra oslo, og vi har noe mobbe/ atferdsproblematikk. Vi har elever som oppsøker trøbbel og rus. Men jeg vil ikke si det er utrygt her av den grunn. Vi ser at de barna med foreldre som følger opp, klarer seg fint. De deltar på aktiviteter på ettermiddagene og har sunne holdninger. De holder seg unna "tøffingene" som skal yppe til bråk. De som havner i trøbbel, har foreldre som enten sliter med rus eller psykiske problemer, er innenfor bv, eller som av andre grunner ikke følger opp og ikke innser at deres barn er på vei ut i grøfta. Litt mindre problematikk med dette på mer usentrale skoler, da. Men fremdeles skoler i mellomstore byer i Norge. Jeg tror det skal mye til at barnet ditt havner i et dårlig miljø om du som forelder er flink til å følge med og følge opp, sette krav og være tilstede. La dem delta på fritidsaktiviteter på ettermiddagene, følg med på hvem de drar på fest med osv. De bør ikke få lov til å henge ute i byen på kvelden osv. Jeg vokste opp i en by som jeg har inntrykk av at regnes som ganske trygg. Men likevel har en av de største hasj-sakene i norge skjedd her. Og jeg husker godt folk som sniffa kokain på fester. Jeg var likevel oppdratt sånn at jeg skjønte bedre enn å involvere meg i sånt. Anonymkode: 1f916...f94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #32 Del Skrevet 12 timer siden Personlig ville jeg aldri bodd i Oslo med mindre vi kunne bo i et bra område og ha råd til rekkehus, enebolig eller tomannsbolig. For meg er det viktigste å ha god plass rundt meg, natur i nærområdet, diverse servicetilbud og kort reisevei til Oslo. Vi bor i Ski nå i et stille og rolig nabolag med mange småbarnsfamilier. Masse barnehager og turløyper rett utenfor husveggen. Hører ymse om skolemiljø for eldre men aner ikke hva som er sant eller ikke. Vi har små barn så kan bare si vi er fornøyd med barnehage. Det er stort kjøpesenter i Ski og nok av restauranter osv i tillegg til Odeon kino. Toget til Oslo tar 11 minutter. Så om det er kjedelig her så har man uansett storbyen i nærheten. Anonymkode: 4ec2a...e60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #33 Del Skrevet 12 timer siden Interresant at flere her nevner Oslo. Selv er jeg i fra Oslo. Født og oppvokst. Har bodd ulike steder, fra Økern/Hasle, via Torshov sentralt til Smestad. Valgte å selge og flytte ut av Oslo da jeg selv skulle ha barn. Et av de siste stedene jeg ville bodd med barn, er nettop Oslo. Men alle har jo ulike prioriteringer og setter pris på ulike ting😊 Anonymkode: 76ff5...6d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #34 Del Skrevet 10 timer siden Hvor det er fint å bo med barn er jo hva man setter høyt og mener er viktig. For meg var ikke oslo et alternativ, selv om jeg har jobbet det i 20år. Jeg setter f.eks nærhet til naturen høyt, da hjelper det ikke å ta trikk til marka. Jeg skal være i naturen når jeg går ut av boligen min. Jeg orker ikke bylivet, stresset og jaget som er i byer, så vi har valgt å bosette oss utenfor oslo, landlig og god tilgang til kollektiv slik at vi kan pendle. Så ts du må finne ut hva som er viktig for deg og din familie, hva dere setter høyest. Siden vi har valgt naturen innebærer det at vi må kjøre barna, de tar også buss til skolen. Vi bor på et felt med masse barn i lik alder og barna har masse venner. De går på aktiviteter i en annen by, men det er masse aktiviteter her vi bor bare ikke det mine barn ønsket. Anonymkode: 0c79b...968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #35 Del Skrevet 9 timer siden Jeg ville holdt meg unna Oslo og byene rundt. Dessverre er det mye gjengkriminalitet i disse byene og fare for at barna kan havne i feil miljø. Jeg ville valgt en middels stor by som har et bredt utvalg av fritidsaktiviteter. Det er viktig at barna har noen aktiviteter å forholde seg til fremfor å «henge rundt» og finne på tull og tøys. Når dere har valgt by, bør dere undersøke hvilken skolekrets flest er fornøyd med. Man bør bosette seg innen gangavstand til skolen og helst i et område med mange barnefamilier. Anonymkode: ab50d...5ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #36 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg ville holdt meg unna Oslo og byene rundt. Dessverre er det mye gjengkriminalitet i disse byene og fare for at barna kan havne i feil miljø. Jeg ville valgt en middels stor by som har et bredt utvalg av fritidsaktiviteter. Det er viktig at barna har noen aktiviteter å forholde seg til fremfor å «henge rundt» og finne på tull og tøys. Når dere har valgt by, bør dere undersøke hvilken skolekrets flest er fornøyd med. Man bør bosette seg innen gangavstand til skolen og helst i et område med mange barnefamilier. Anonymkode: ab50d...5ea Gjengkriminalitet finnes også i Stavanger/Sandes, Bergen, Kristiansand. På bygda fyllekjøres det og barn drikker hjemmebrent istedenfor for å sniffe kokain. Krise, men man er naiv hvis man tror at dette er et Oslo problem. det viktigste er at foreldrene trives og har det godt med seg selv. Som læreren skriver er det engasjementet fra foreldrene som er viktigst. Anonymkode: 0c821...b4e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #37 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 10.29): Er det ikke mye kriminalitet og gjeng vold i Drammen ? Anonymkode: e10d1...c67 Jo det er det Anonymkode: a9082...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #38 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 22.38): Oslo? Rart at så mange sier det. Fy fader, jeg flyttet så raskt jeg kunne vekk derfra når jeg fikk barn. Mine barn skal ikke vokse opp der. Nå bor vi i Drøbak, her trives vi godt. Anonymkode: 4c93c...d32 Vi flyttet også fra Oslo, ville aldri latt barna vokse opp der Anonymkode: a9082...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #39 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jo det er det Anonymkode: a9082...731 De som roter seg bort i kriminalitet og gjengvold i Oslo eller i Drammen er akkurat de samme som rotet seg bort i tull og tøys for 30 år siden. De som kommer fra hjem med foreldre som av ulike grunner kommer til kort. Barn med involverte og oppegående foreldre som er i jobb og har en viss orden på livet roter seg nesten aldri bort i alvorlige ting. Sånn er det enten du bor i byen eller bygda. Anonymkode: 96730...591 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #40 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De som roter seg bort i kriminalitet og gjengvold i Oslo eller i Drammen er akkurat de samme som rotet seg bort i tull og tøys for 30 år siden. De som kommer fra hjem med foreldre som av ulike grunner kommer til kort. Barn med involverte og oppegående foreldre som er i jobb og har en viss orden på livet roter seg nesten aldri bort i alvorlige ting. Sånn er det enten du bor i byen eller bygda. Anonymkode: 96730...591 Det er bare tull , for jo barn med oppegående foreldre kan selvsagt også rote seg bort i alvorlige ting Anonymkode: a9082...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå